Jeden z najbardziej funkcjonalnych kompaktów z drugiej ręki. Wybierając Skodę Octavię II trzeba zrobić spory „odsiew” pomiędzy dobrymi a awaryjnymi jednostkami napędowymi.
Z roku na rok na Octavię II może sobie pozwolić coraz więcej odbiorców. Choć to samochód kompaktowy, swoimi ogromnymi bagażnikami (585 l w hatchbacku i 605 l w kombi) wyprzedza niektóre minivany i, a pod względem ilości miejsca z tyłu „dogania” część reprezentantów klasy średniej. Pokrewieństwo techniczne Octavii z innymi modelami koncernu Volkswagena tradycyjnie zaowocowało ogromem jednostek napędowych, które wówczas uchodziły za naprawdę nowoczesne. To zarazem ostatnia generacja Octavii z trwałymi, choć niezbyt dynamicznymi, silnikami wolnossącymi i „niezniszczalnymi 1.9 TDI. Spójrzmy na gamę silnikową Octavii II i oceńmy, z jakim silnikiem warto ją rozważyć.
Używana Skoda Octavia II – silniki benzynowe
Przez 9 lat kariery rynkowej Octavii II, pod jej maskami przewinęły się cztery jednostki benzynowe wolnossące. Gamę otwiera 16-zaworowy 1.4 (75-80 KM), następny w kolejności jest 1.6 8V (102 KM) oraz dwa silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa: 1.6/115 KM i 2.0/150 KM. Do końca produkcji przetrwały tylko dwie pierwsze – reszta ustąpiła miejsca konstrukcjom downsizingowym TSI, czyli bezpośredni wtrysk + turbodoładowanie. Początkowo oferowano odmiany 1.4 TSI, 1.8 TSI i 2.0 TSI. Wyjątek stanowi przewidziana dla przedliftowych Octavii RS jednostka 2.0 TFSI, będąca technicznym rozwinięciem silnika z rodziny EA113. Po 2008 r. topowe Octavie napędzał już 2.0 TSI EA888, czyli ten obarczony problemem spalania oleju wywołanym wadliwą konstrukcją pierścieni tłokowych. Podobne usterki nękają również blisko spokrewnione z nimi 1.8 TSI. Niestety, dobrego słowa nie można powiedzieć o 1.4 TSI i debiutującym stosunkowo późno (2009 r.) 1.2 TSI: w nich przedwcześnie wyciągają się łańcuchy rozrządu, ale koszty profilaktycznej wymiany obecnie osiągnęły akceptowalny poziom (ok. 1500 zł). Inne możliwe usterki? Odkładający się nagar w dolocie silników FSI i zużywanie oleju wolnossących odmian 1.6 8V.
Silnik | 1.4 16V | 1.6 8V | 1.6 FSI | 2.0 FSI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1390 cm³ | 1595 cm³ | 1598 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 80 KM | 102 KM | 115 KM | 150 KM |
Maks. moment | 132 Nm | 148 Nm | 155 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,5 s | 12,3 s | 11,2 s | 10,1 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 190 km/h | 198 km/h | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,0 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,6 l/100 km | 8,3 l/100 km |
Silnik | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.8 TSI | 1.8 TSI | 2.0 TFSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1390 cm³ | 1798 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 105 KM | 122 KM | 152 KM | 160 KM | 200 KM |
Maks. moment | 175 Nm | 200 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 9,7 s | 8,1 s | 8,1 s | 7,3 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 203 km/h | 219 km/h | 223 km/h | 240 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,8 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,5 l/100 km | 7,4 l/100 km | 7,9 l/100 km |
Używana Skoda Octavia II – silniki Diesla
Do 2010 r. rola bazowego turbodiesla przypadała wiekowej konstrukcji 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami. Już rok wcześniej w gamie pojawił się nowoczesny 1.6 TDI o niemalże identycznych parametrach (250 Nm, 105 KM) i zasilaniem common rail. Nowszy silnik przekonuje kulturalną pracą i niższym spalaniem, ale nie ma już opinii „pancernego” jak 1.9 TDI (poza kodem BXE obarczonym ryzykiem obrócenia panewek). Dlaczego? Głównie za sprawą „wrażliwych”, skomplikowanych wtryskiwaczy. Mocniejsze wysokoprężne Octavie dysponują już jednostkami 2.0 TDI o mocy 105, 110, 140 i 170 KM. Do 2010 r. montowano starsze warianty PD (pompowtryskiwacze), później – CR (common rail, wybrane wersje nawet od 2008 r.). Nowsze przekonują lepszą trwałością ogólną. Odeszły w niepamięć kłopoty z pompowtryskiwaczami, mniej kłopotów sprawiają turbosprężarki i nie pękają już w nich głowice. Na taką Octavię trzeba wydać dosyć sporo, bo minimum 18 tys. zł. Warto, bo bezawaryjny 2.0 TDI potrafi dać wiele radości z jazdy i zadowala umiarkowanym spalaniem.
Silnik | 1.6 TDI | 1.9 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1896 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 105 KM | 105 KM | 110 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s | 11,8 s | 11,0 s | 9,6 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 195 km/h | 192 km/h | 195 km/h | 208 km/h | 225 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,3 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Używana Skoda Octavia II – który silnik wybrać?
Szczerze mówiąc, Octavie II to już na tyle stare auta, że nawet polecane jednostki napędowe mogą generować problemy wynikające z ogromnych przebiegów. Szukajmy zatem doinwestowanych aut, których właściciele są w stanie przedstawić dokumentację wykonanych napraw (np. rozrząd w 1.2/1.4 TSI, nowe tłoki w 1.8/2.0 TSI, wtryskiwacze w 1.6 TDI itp.). Najbardziej pewny wybór stanowią Skody z wiekowymi silnikami 1.4/1.6/1.9 TDI w połączeniu ze skrzynią ręczną. Odmiany TSI/TDI PD z przekładnią DSG mogą stać się prawdziwymi skarbonkami, których naprawa nie ma finansowego sensu.
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanej Skody Octavii II, odsyłamy do poniższych materiałów:
Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – opinie użytkowników
Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – którą generację wybrać?