Skoda Kodiaq idealnie wpisuje się w potrzeby nowoczesnych kierowców, którzy szukają auta modnego, ale jednocześnie rodzinnego, praktycznego i przestronnego. Jakie są opinie o używanej Skodzie Kodiaq?
Czeska propozycja na samochód rodzinny bardzo dobrze spełnia wymagania nowoczesnych, ale jednocześnie bardzo wymagających użytkowników. Klasyczne nadwozie SUV-a, przestronne wnętrze, opcjonalnie nawet 7-osobowe, ogromny bagażnik, mnóstwo praktycznych dodatków, a w topowych odmianach nawet nuta prestiżu i komfortu z „wyższych sfer”. Oczywiście konkurentów jest wielu, ale Skoda Kodiaq miała sporą przewagę – niższą cenę i mnóstwo praktycznych, czasami wręcz urzekających rozwiązań. Parasolka w drzwiach? Mnóstwo gadżetów w bagażniku? Sporo wersji wyposażenia? W wielu przypadkach po to wszystko trzeba sięgać na wyższą półkę cenową, a Skoda daje to w pakiecie z Kodiaqiem. Owszem, wyższe wersje są kosztowne, ale na rynku wtórnym można znaleźć ciekawie skonfigurowane egzemplarze, które wciąż kosztują mniej, niż najbliżsi konkurenci.
Czy Skoda Kodiaq jest ładna? W bazowych i nudnych konfiguracjach, tj. srebrny lakier i 17-calowe felgi – niekoniecznie. Ale jeśli trafimy odmianę Sportline w czerwonym kolorze lub Scout z zielonym lub niebieskim lakierem, na pewno takie auto będzie cieszyło oko. Do tego jasne wnętrze i mamy naprawdę ciekawą alternatywę nawet dla nieco bardziej eleganckiego, ale mniej wszechstronnego Superba. Kodiaqa łatwo rozpoznać na ulicy, a pokaźna, nieco napompowana sylwetka wydaje się zdecydowanie większa np. od Volkswagena Tiguana. Lifting w 2021 roku dał Kodiaqowi bardzo subtelny zestaw poprawek stylistycznych, głównie w celu dostosowania go do mniejszej Skody Karoq, Skody Kamiq i w pełni elektrycznej Skody Enyaq iV. Pojawiły się nowe reflektory i atrapa chłodnicy, poprawie uległy tylne światła, podobnie jak zderzak, spojler dachowy i inne akcenty. Ale czy ktoś, kto kupi wersję sprzed liftingu, powinien żałować? Ponownie – jeśli to będzie jedna z topowych wersji, na pewno nie, bo one prezentują się po prostu bardzo dobrze. Kodiaq mierzy 4697 mm długości, 1882 mm szerokości i 1676 mm wysokości. Rozstaw osi to 2791 mm.
Używana Skoda Kodiaq – wnętrze, bagażnik
Widać, że priorytetem Skody podczas projektowania Kodiaqa była przestrzeń. To zadanie udało się zrealizować naprawdę poprawnie, bowiem w środku przestrzeni nie zabraknie nawet dla wysokich pasażerów. W tym segmencie i cenie trudno o bardziej przestronne auto. Z przodu siedzi się dość wysoko, pozycja za kierownica jest bez zarzutu, zakres regulacji fotela także nie rozczarowuje, pod warunkiem, że nie jest to najtańsza wersja – możemy trafić na fotele bez regulacji odcinka lędźwiowego. Lepiej unikać najtańszych wariantów tym bardziej, że dodatkowe wyposażenie, szczególnie z zakresu praktycznych dodatków z serii Simply Clever, potrafi całkowicie odmienić charakter auta i sprawić, że codzienna eksploatacja będzie o wiele przyjemniejsza i bardziej komfortowa. Skrobaczka pod klapką wlewu paliwa, parasolka w drzwiach, elementy pozwalające podnieść funkcjonalność bagażnika, schowki, przegródki, szufladki – jest tego mnóstwo i warto sprawdzić, czy wszystko działa, nie zostało uszkodzone lub zgubione.
Miejsca na kanapie jest pod dostatkiem, także nad głową – linia dachu prowadzona jest bardzo wysoko. Na opcjonalnych dodatkowych fotelach w trzecim rzędzie również jest zaskakująco dużo miejsca, ale najlepiej poczują się tutaj dzieci lub niewysokie osoby, którym nie przeszkadza bujanie na nierównościach czy mało przestrzeni na ramiona. Na krótką podróż – jak najbardziej! Oczywiście wtedy pojemność bagażnika spadnie, ale coś za coś i jak mówiłem – doraźne dojazdy, a nie podróż na urlop. Oczywiście wtedy w grę wejdzie bagażnik dachowy, a relingi w większości wersji mocno to ułatwią. Widoczność jest bardzo dobra, w opcjach dostępne są czujniki parkowania z przodu i z tyłu, a nawet dobrej jakości kamera. Obsługa wszystkiego jest prosta i bezproblemowa – jest tu dużo przycisków, pokręteł i prosty system info-rozrywki. Jeśli trafimy na wariant Laurin&Klement, możemy liczyć nawet na regulowane zagłówki z tyłu, które umilą sen podczas podróży. Pojemność bagażnika w konfiguracji 5-osobowej to 650 litrów, a po złożeniu oparć jest to aż 2100 litrów.
Używana Skoda Kodiaq – silniki
Jednostki napędowe, zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne, są znane każdemu, kto choć trochę interesuje się motoryzacją i autami z Grupy Volkswagena. Od początku produkcji bazą był silnik 1.4 TSI o mocy 125 i 150 KM. Ten mocniejszy, także w wersji ACT z odłączanymi dwoma cylindrami, generuje 250 Nm momentu obrotowego. Lepiej od razu zrezygnować ze słabszej wersji, która nie radzi sobie z tak dużym autem (prawie 11 sekund do „setki”). W 2018 roku jednostkę 1.4 TSI zastąpił silnik 1.5 TSI o takich samych parametrach tj. 150 KM i 250 Nm momentu obrotowego. W wersji z automatyczną skrzynią biegów przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje niecałe 10 sekund, a prędkość maksymalna to 198 km/h przy średnim spalaniu na poziomie 6,1 l/100 km. Nie jest to auto szybkie, ale bardzo przyjemne w prowadzeniu i wystarczająco oszczędne, jak na swoje gabaryty. Alternatywą jest silnik 2.0 TSI o mocy 190 KM (przed 2019 r. – 180 KM) i momencie obrotowym 320 Nm. Takie auto, w połączeniu z przekładnią DSG i napędem na cztery koła to świetny samochód rodzinny do wszystkiego, nawet do jazdy w bardzo lekkim terenie, typu polne drogi, leśne dukty, zaśnieżone drogi. Sprint do 100 km/h w 7,5 sekundy również nie pozostawia pola do narzekania. Po 2021 roku w ofercie pojawiła się także benzynowa wersja RS z 245-konną odmianą tej jednostki, która od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,5 sekundy. Dość imponujące.
Oferta silników Diesla jest nieco skromniejsza, ale równie interesująca. Bazą jest silnik 2.0 TDI o mocy 150 KM i momencie obrotowym 340 Nm, choć warto zwrócić uwagę na mocniejszą odmianę o mocy 190 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Tutaj przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 209 km/h – w wersji z DSG i napędem 4X4. W latach 2020-2021 w ofercie była również 200-konna odmiana, a w 2019-2020 roku ofertę wzbogacała topowa odmiana RS – wówczas z silnikiem Diesla tj. 2.0 TDI o mocy 240 KM i momencie obrotowym 500 Nm. To dość nietypowe rozwiązanie pozwalało na bardzo dynamiczną i stosunkowo oszczędną jazdę. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 6,9 sekundy, a prędkość maksymalna przekraczała 220 km/h. Średnie spalanie to około 6,4 l/100 km. Całkiem nieźle, jak na tak duże auto z wielkimi felgami (20-calowymi), napędem 4X4, skrzynią DSG i całym mnóstwem dodatków.
Używana Skoda Kodiaq – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo dobry stosunek jakości do ceny, również w topowych odmianach wyposażeniowych”.
„Mnóstwo miejsca wewnątrz i bardzo dobre wyposażenie”.
„Niezłe materiały i jakość wykończenia”.
„W odpowiedniej wersji może wyglądać bardzo atrakcyjnie”.
Wady
„Dla niektórych może wydać się zbyt przeciętna, szczególnie w bazowych wersjach”.
„Wnętrze może wydawać się mało interesujące”.
„Konkurencja, szczególnie VW Tiguan, ma więcej nowoczesnych rozwiązań”.
„Zawieszenie wydaje się nieco zbyt twarde”.
Używana Skoda Kodiaq – awaryjność, typowe usterki
Skoda Kodiaq to duży, w większości przypadków rodzinny samochód, który większość swojego motoryzacyjnego życia spędza w mieście, na dojazdach do pracy, szkoły lub na zakupy. Należy zatem sprawdzić, czy auto nie jest poobijane i czy nie ma większych szkód lakierniczych. Warto również ocenić felgi pod kątem zadrapań i pęknięć. Modele z silnikiem Diesla i z niewielkim przebiegiem mogą mieć typowo miejską przeszłość z wieloma problemami dot. zapychającego się filtra DPF. W wersjach z automatyczną klapą bagażnika, warto sprawdzić jej działanie, gdyż często pojawiały się z tym problemy. To młode i bardzo bezproblemowe auto, które nie doczekało się złej historii dot. typowych awarii. Zazwyczaj problemy ograniczają się do działania systemu info-rozrywki oraz klimatyzacji. Czasami, szczególnie w modelach z lat 2018-2019 mogą pojawić się problemy ze zbyt niskimi obrotami jałowymi i niewielkim momentem obrotowym przy niskich obrotach silnika, ale aktualizacja oprogramowania, jeśli została wgrana, powinna załatwić ten problem.
Używana Skoda Kodiaq – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Skodzie Kodiaq znajduje się między innymi pod maską, w okolicy siłowników po prawej stronie, jak również podszybiu samochodu, po lewej stronie lub na tablicy znamionowej na lewym słupku B, pod drzwiami kierowcy.
Używana Skoda Kodiaq – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 330 ogłoszeń. Ceny są zróżnicowane i mocno uzależnione od konkretnej wersji. Przykładowo Skoda Kodiaq z 2018 roku z silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM i z przebiegiem 150 000 kilometrów to koszt 110 000 złotych. Za egzemplarz z 2019 roku w odmianie Scout z silnikiem 2.0 TDI, skrzynią DSG i napędem na cztery koła (przebieg 108 000 kilometrów) to koszt 166 800 złotych.
Używana Skoda Kodiaq – podsumowanie
Skoda Kodiaq to jeden z najlepszych przedstawicieli tego segmentu. Oferuje sporą ilość miejsca dla maksymalnie siedmiu osób, nieźle wykonane, komfortowe wnętrze, spory wybór jednostek napędowych i wersji, a do tego można znaleźć rozsądnie wycenione i zadbane egzemplarze. Warto uważać na wersje z silnikami wysokoprężnymi, które były użytkowane tylko w mieście, niektórym może również nie pasować zbyt zachowawcza stylistyka, ale nie można narzekać na brak funkcjonalności czy przestrzeni.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Skodach:
Używana Skoda Karoq (od 2017 r.) – opinie użytkowników
Używana Skoda Octavia III (2012-2020) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 469/188/166 cm |
Rozstaw osi | 279 cm |
Pojemność bagażnika | 5-os. 270-650-2056 l, 7-os. 270-560-2005 l |
Silnik | 1.4 TSI | 1.5 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TSI (RS) | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI (RS) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1395 cm³ | 1498 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 150 KM | 150 KM | 190 KM | 245 KM | 150 KM | 190 KM | 240 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 370 Nm | 340 Nm | 400 Nm | 500 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s | 9,8 s | 7,5 s | 6,5 s | 9,8 s | 8,8 s | 6,9 s |
Prędkość maks. | 197 km/h | 200 km/h | 211 km/h | 234 km/h | 195 km/h | 209 km/h | 221 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,9 l/100 km | 6,4 l/100 km | 8,6 l/100 km | 8,9 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,4 l/100 km |