UżywaneOpinieUżywana Mazda CX-5 I (2012-2017) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używana Mazda CX-5 I (2012-2017) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Solidny, bogato wyposażony i właściwie bezawaryjny SUV. Klienci o tym wiedzą, dlatego akceptują wciąż wysokie ceny. Oto opinie o używane Maździe CX-5 I.

Premiera Mazdy CX-5 drugiej generacji miała miejsce w 2017 roku, stąd atrakcyjność pierwszego wcielenia na rynku wtórnym znacząco wzrosła. Trzeba przyznać, że opracowanie swojego pierwszego kompaktowego SUV-a wyszło Maździe znakomicie. Samochód jest nowocześnie zaprojektowany i przestronny (dla 4 osób), a do przepastnego bagażnika zmieści się ponad 500 l pakunków. Zadbano też o względy praktyczne. Kierowcy od lat użytkujący CX-5 doceniają zachodzące na progi drzwi (nie brudzą nogawek) oraz dzieloną w proporcji 40:20:40 kanapę. Podobnie jak w pozostałych SUV-ach japońskiego producenta, CX-5 jest modelem z nastawieniem lekko sportowym. Auto jedzie tam, gdzie chce kierowca i nie zaskakuje nagłymi zmianami kierunku jazdy. Wydajne, elektryczne wspomaganie kierownicy przydaje się w mieście i dostosowuje swoją charakterystykę do wyższych prędkości. Szkoda, że projektanci Mazdy nieco poskąpili na wyciszeniu i przez to trudno mówić o idealnym komforcie jazdy po autostradach. Użytkownicy skarżą się również na drgania lusterek i przedniej maski, nasilające się wraz ze zwiększaniem prędkości.

Mazda CX-5 I
Napęd 4×4 trafiał do niemal każdego silnika Mazdy CX-5, z tym że w przypadku benzynowego 2.0 zestawiano go tylko z wersją o mocy 160 KM. Obligatoryjnie występuje w dwóch topowych odmianach: 2.5 SkyActiv-G i 2.2 SkyActiv-D/175 KM.

Kompaktowy SUV Mazdy niesamowicie trzyma cenę: do tej pory ciężko trafić przyzwoity egzemplarz za mniej niż 40 tys. zł, a przypominamy, że mowa o samochodzie, który ma już kilkanaście lat. Klienci płacą jednak za bogate wyposażenie i spokój, jaki może dać eksploatacja CX-5 z silnikiem benzynowym. Czy mimo wszystko warto skreślać diesle? Zobaczmy, co mają do powiedzenia użytkownicy używanych Mazd CX-5 I.

Mazda CX-5 I
Jak przystało na samochód japoński, Mazda CX-5 ma wyjątkowo podatny na zadrapania lakier i przeciętne, fabryczne zabezpieczenie antykorozyjne. Sporo właścicieli, zdając sobie z tego sprawę, nakładało nową warstwę konserwującą i zapobiegło szpetnym wykwitom na wciąż świeżej karoserii.

Używana Mazda CX-5 I – wnętrze

Mazda umiejętnie połączyła czytelność i dobrą ergonomię z ponadczasowym wzornictwem kokpitu. Uwagę zwracają umieszczone w tubusach wskaźniki oraz krótki lewarek ręcznej skrzyni biegów. W CX-5 wyraźnie wydać ambicje marki na pozycjonowanie w gronie konkurentów premium. Deskę wykonano z miłych w dotyku tworzyw i znakomicie je zmontowano (po liftingu – jeszcze lepiej). Kierowca nie napotyka żadnych problemów w obsłudze instrumentów. Mazda poszła nawet w ślad za niemieckimi markami i zaproponowała własny system wybierania ustawień na ekranie multimediów za pomocą kontrolera w tunelu centralnym. Niestety, grafika i przejrzystość ich działania nie zachwycają. Na szczęście można liczyć na bogate wyposażenie seryjne. Często spotyka się auta z klimatyzacją automatyczną, skórzaną kierownicą albo komputerem pokładowym.

Wnętrze SUV-a Mazdy skrojono na potrzeby 4-osobowej rodziny, ale samochód z powodzeniem przewiezie również czwórkę dorosłych osób (choć nie będących koszykarzami). Piąty pasażer z tyłu siedzi na zwężonym miejscu i ma tunel środkowy pomiędzy nogami. Kierowcy Mazdy doceniają obfite przeszklenie karoserii i zazwyczaj nie mają powodów do narzekania na widoczność (oczywiście na tle konkurentów z tych lat produkcji). Do bagażnika prowadzi wysoki próg załadunkowy, ale pod względem ustawności i pojemności (503 l) reprezentuje świetny poziom. Szkoda, że wyraźnie poskromiono na jego wykończeniu, pozostawiając łatwe w zarysowaniu plastikowe ścianki boczne.

Używana Mazda CX-5 I – silniki

To pierwszy model Mazdy, w którym zastosowano silniki w technologii SkyActiv – zwiększono stopień sprężania w jednostkach benzynowych i zmniejszono go w dieslach (w obu wynosi 14:1). Z tego powodu silniki wysokoprężne miewają problemy z rozruchem, ale nie wymagają uzupełniania płynu AdBlue. Trudno je polecić w tym modelu, bo palą niewiele mniej od wersji benzynowych i już dawno zaczęły ujawniać się w nich wady wałków rozrządu: wycierają się, wytwarzając opiłki metalu, które dostają się do oleju silnikowego. Problem dotyczy diesli z początku produkcji (2012-2013 rok) i, niestety, nie stanowi jedynej poważnej usterki tej wersji silnikowej (o nich w dalszej części). W przeciwieństwie do nich, jednostki benzynowe nie posiadają turbosprężarek (2.2 SkyActiv-D ma aż dwie!), ale bezpośredni wtrysk paliwa – już tak. Początkowo w gamie widniał wyłącznie 2.0 SkyActiv-G o mocy 160 KM (napęd 4×4) lub 165 KM (napęd na jedną oś). Przy okazji liftingu z 2015 roku do gamy dołączył 192-konny 2.5 SkyActiv-G, zestawiany wyłącznie z automatyczną skrzynią i napędem 4×4 (w 2.0 stanowiły opcję). Jego wadą jest zdecydowanie wyższe spalanie, swobodnie przekraczające 10 l/100 km.

Mazda CX-5 I silnik
CX-5 był pierwszym modelem Mazdy opracowanym według technologii SkyActiv, odrzucającej idee stawiane downsizingowi. Silniki benzynowe Mazdy nie posiadają turbodoładowania, a za napęd rozrządu odpowiada trwały łańcuch. Jak na rozmiary auta i generowaną moc, pozytywnie zaskakują wynikami spalania.
Mazda CX-5 I silnik
Turbodiesel nie udał się Maździe tak jak silniki benzynowe. Sprawia przede wszystkim problemy z łańcuchem rozrządu i zapychającym się smokiem pompy oleju.

Używana Mazda CX-5 I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Układ jezdny idealny. Autem nie buja i nie rzuca. Mazdą można wchodzić w zakręty stylem przypominającym sportowy”

„Kierownica chodzi lekko. Wspomaganie dostosowuje się do prędkości”

„Silnika 2.2 D w ogóle nie słychać, chodzi jak benzynowy. 150 KM wystarcza do sprawnego wyprzedzania”

„Auto wygodne na co dzień: świetna widoczność, skuteczne hamulce i dobre oświetlenie”

 Wady 

„Wygłuszenie nadkoli – beznadziejne. Przy dłuższej jeździe szum opon już mocno denerwuje”

„Obsługa komputera pokładowego i nawigacji jest nieporozumieniem. Języka polskiego nie ma nawet w komendach”

„Zbiornik paliwa to największa zmora auta. Ma nietypowy kształt i przy niższym poziomie nie potrafi zassać paliwa”

„Pod spodem zauważyłem sporo rudego nalotu. Lakier już wymaga detailingu”

Używana Mazda CX-5 I – awaryjność, typowe usterki

Typowo japońskie pochodzenie nie może być tanie. Do Mazd niekiedy brakuje zamienników, a ceny części w ASO potrafią zniechęcić, podobnie koszty przeglądów. Na szczęście wydatki będą raczej planowane – samochód rzadko zaskakuje właścicieli niespodziewanymi awariami, przynajmniej dopóki poruszamy się wersją benzynową. Zakup diesla to lekkie ryzyko i być może dlatego przestały one dominować w ogłoszeniach. Poza opisanymi wcześniej defektami rozrządu (wycierające się wałki i rozciągający łańcuch) istnieje też ryzyko zatkania sitka smoka pompy oleju, wskutek czego silnik traci smarowanie i w konsekwencji się zaciera. By temu zapobiec, warto co 100 tys. km zdjąć miskę olejową i sprawdzić stan smoka pompy i ewentualnie go oczyścić, a najlepiej po zakupie profilaktycznie go wymienić wraz z podkładkami pod wtryskiwaczami. Oprócz tego w Maździe CX-5 czasami „haczą” ręczne skrzynie biegów i występują problemy z elektryczną regulacją foteli lub lusterek. Nie najlepiej przedstawia się jakość zabezpieczenia antykorozyjnego japońskiego auta oraz odporność lakieru na zarysowania.

Mazda CX-5 I
Multimedia Mazdy mają przestarzałą grafikę i czasami się zawieszają. Zazwyczaj pomaga aktualizacja oprogramowania pokładowych systemów. Istotna poprawa jakości nastąpiła po liftingu.

Używana Mazda CX-5 I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN najłatwiej odczytać z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony (dół przedniej szyby, w okolicach lewej wycieraczki).

Mazda CX-5 numer VIN

Używana Mazda CX-5 I – sytuacja rynkowa

Mazda CX-5 zawsze stanowiła propozycję drugoplanową w segmencie. Nigdy nie zachwycała „na papierze”, stąd odbiorcy decydowali się na rywali z turbodoładowanymi, żwawszymi silnikami. Teraz doceniają znikomą awaryjność benzynowych odmian i to właśnie one przeważają na rynku wtórnym. Poniżej 40 tysięcy złotych znajdziemy tylko auta powypadkowe, czasami z USA. Optymalna kwota na używaną Mazdę CX-5 I to ok. 50-60 tys. zł. Dokładając kolejne 5-10 tys. zł jest szansa na zakup samochodu po liftingu. Najmłodsze auta z przebiegiem mniejszym niż 100 tys. km kosztują nawet 80-90 tys. zł.

Używana Mazda CX-5 I – podsumowanie

Interesująca propozycja nie tylko dla fanów poszukujących rodzinnego auta ulubionej marki. Droga, którą poszła Mazda w tworzeniu swoich samochodów, przynosi teraz korzyści dla użytkowników w postaci bezstresowej eksploatacji i przewidywalnych wydatków. Przy okazji mamy do czynienia z naprawdę wygodnym, funkcjonalnym i dobrze wykończonym SUV-em. Szkoda, że cały pozytywny obraz psują wciąż aktualne problemy z silnikami wysokoprężnymi.

Polecamy uwadze nasze materiały na temat innych używanych Mazdach:

Używana Mazda 3 III (BM/BN; 2013-2019) – opinie użytkowników

Używana Mazda CX-3 (od 2015 r.) – opinie użytkowników

Mazda CX-5 I

Mazda CX-5 I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 455/184/171 cm
Rozstaw osi 270 cm
Pojemność bagażnika 503-1620 l
Mazda CX-5 I – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 2.0 SkyActiv-G 2.0 SkyActiv-G 2.5 SkyActiv-G 2.2 SkyActiv-D 2.2 SkyActiv-D
Pojemność 1998 cm³ 1998 cm³ 2488 cm³ 2191 cm³ 2191 cm³
Paliwo benz. benz. benz. diesel biturbo diesel biturbo
Maks. moc 160 KM 165 KM 192 KM 150 KM 175 KM
Maks. moment 208 Nm 210 Nm 256 Nm 380 Nm 420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s 9,2 s 8,0 s 9,2 s 8,8 s
Prędkość maks. 197 km/h 200 km/h 194 km/h 202 km/h 207 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km 6,0 l/100 km 7,2 l/100 km 5,2 l/100 km 5,2 l/100 km

Używana Mazda CX-5 I – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

13 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji