Najdłużej produkowana, ale i najbardziej dopracowana generacja Mazdy 6. Poznajmy opinie o tym nowoczesnym i jednocześnie niezawodnym samochodzie.
Wysoka renoma marki Mazda nie sprawiła, że japoński producent mógł spocząć na laurach. Poprzednie wcielenia „Szóstki” zasłynęły z udanych silników benzynowych i precyzyjnego układu kierowniczego, ale skazę na ich wizerunku pozostawiły znaczne problemy z korozją i oraz będące wtedy „na topie” jednostki wysokoprężne. Mazda długo nie mogła w nich znaleźć złotego środka pomiędzy oszczędnym charakterem i niezawodnością. W trzeciej, produkowanej do tej pory generacji udało się zażegnać problemy z łańcuchami rozrządu i filtrami DPF, lecz pojawiły się nowe, na szczęście sprawnie usuwane na gwarancji dolegliwości. W przeciwieństwie do konkurentów, Mazda wydłużyła rozstaw osi nie dla odmiany kombi, ale w sedanie. Z oferty zniknął popularny liftback, pojawiła się wersja 4×4 (bez dodatkowych nakładek i powiększonego prześwitu). Przez 8 lat samochód przeszedł dwie modernizacje wizualne, połączone z bieżącym usuwaniem niedomagań „wieku dziecięcego”, czyli w tym przypadku głównie poprawy wyciszenia wnętrza, przeprojektowania systemu multimedialnego oraz aktualizacji listy wyposażenia standardowego/opcjonalnego.
Porównanie Mazdy 6 2.5 SkyActiv-G z Volvo S60 T4
Nie od dziś wiadomo, że Mazda podąża swoją drogą projektowania samochodów, którą można określić jednym słowem: SkyActiv. Mazdę 6 III skonstruowano w oparciu o tą technologię, skupiającą się na maksymalnym połączeniu wydajności silnikowej z umiarkowanym zużyciem paliwa. Mazda uważa, że nie trzeba uciekać się do downsizingu, by coś takiego osiągnąć. Pod maskę „Szóstki” trafiły wolnossące odmiany benzynowe, które dzięki kilku zabiegom okazują się wystarczająco dynamiczne i względnie oszczędne. Ale czy i równie bezawaryjne jak starsze konstrukcje Mazdy? Oto opinie o trzecim wcieleniu Mazdy 6.
Używana Mazda 6 II i Mazda 6 III – którą generację wybrać?
Używana Mazda 6 III – wnętrze
Uporządkowane centrum dowodzenia Mazdą nie absorbuje użytkownika w czasie jazdy. Większość funkcji ma swój określony przycisk, a ekranu dotykowego nie da się obsługiwać w czasie jazdy: odblokowuje się dopiero po zatrzymaniu. Można się za to wspomóc pokrętłem umieszczonym pomiędzy fotelami (coś ala kontroler iDrive w BMW). Po liftingu (2015 r.) przemodelowano górę kokpitu, pozostawiając charakterystyczny, wystający na górze ekran środkowy, tym razem w pełni dotykowy. Mazda wykonała istotny postęp w doborze materiałów wykończeniowych: sporo ma miłą w dotyku, miękką fakturę. Przyzwoicie prezentuje się również ich montaż. Na tradycyjną dźwignię hamulca ręcznego można liczyć tylko w samochodach przedliftowych – później zastąpiono ją podnoszonym przyciskiem.
Właściciele Mazdy niemal „jak jeden mąż” krytykują jej przednie fotele, głównie za zdecydowanie zbyt krótkie siedzisko: brak odpowiedniego podparcia ud odciska swoje piętno podczas dalekich podróży. Mazda dokonywała pewnych korekt przy okazji liftingów auta, ale na niewiele się one zdały. Dyskusyjna jest również kwestia umiejscowienia przedniego podłokietnika. Posiadający rekordowy rozstaw osi sedan (283 cm) może się pochwalić doskonałą przestrzenią na nogi podróżnych, kombi z kolei punktuje miejscem na głowy. Jego bagażnik zmieści niezłe w tej klasie 522 l. Pod kątem wykończenia i kształtu nie ma się tu do czego przyczepić, w odróżnieniu od sedana, który ma nie tylko mniejszy (480 l), ale i nieustawny bagażnik. Plus za wygodny system składania oparć kanapy dźwigienkami z wnętrza przestrzeni bagażowej.
Używana Mazda 6 III – silniki
Na przekór obecnie panującym trendom, Mazda prężnie inwestuje w rozwój silników wolnossących. Pod maskę trafiły dwa – o pojemności 2.0 (145/165 KM) i 2.5 (192/194 KM). Charakteryzują się wysokim stopniem sprężania i obecnością bezpośredniego wtrysku paliwa, dzięki czemu przyjemnie rozwijają moc i nie pobierają wiele paliwa nawet w warunkach miejskich (ok. 10-11 l/100 km). Na wybrane rynki Mazda przewidziała silnik poniekąd sprzeczny z jej ideą, mianowicie 2.5 z turbosprężarką. Generuje 231 KM, lecz do 100 km/h przyspiesza tylko w sekundę lepiej od odmiany bez doładowania. Ciekawie ma się sprawa turbodiesli, bowiem wszystkie wspomagane są przez dwie turbosprężarki. Na przestrzeni lat jednostka 2.2 SkyActiv-D rozwijała 150, 175 i 184 KM i jako jedyna opcjonalnie łączyła się z napędem na 4 koła. Skrzynię automatyczną (6-biegową) za dopłatą można było zestawić z każdym silnikiem, standardowo trafiała tylko do benzynowego 2.5.
Używana Mazda 6 III – opinie użytkowników
Zalety
„Jak na auto klasy średniej, bardzo dobra widoczność. Pomagają duże lusterka i wyraźna kamera cofania”
„Wybrałem silnik 2.5 i nie żałuję. Ładnie brzmi, nieźle przyspiesza i pali od 8 do 10 l na każde 100 km”
„Jestem zaskoczony skutecznością działania hamulców. Mazda bezpiecznie wytraci każdą prędkość”
„Skrzynia nie szarpie, płynnie zmienia biegi. Nigdy nie sprawiła żadnych problemów”
Wady
„Powyżej 120 km/h trzeba podnosić głos, by porozmawiać. Przy 140 km/h słychać tylko szum powietrza”
„Nisko umieszczonym zderzakiem łatwo zawadzić o krawężnik. Powstałe w ten sposób rysy szpecą auto”
„Za te krótkie siedziska Maździe należy się nagana. W dodatku prawa noga opiera się o twardy plastik”
„Nie podobają mi się tak wielkie szczeliny pomiędzy drzwiami i resztą nadwozia”
Używana Mazda 6 III – awaryjność, typowe usterki
Kłopoty z turbodieslami dały o siebie znać także w tym modelu. Tym razem chodzi o wycierające się wałki rozrządu w silnikach 2.2 wyprodukowanych do połowy 2013 r. Powstałe w ten sposób opiłki metalu dostawały się do oleju i prowadziły do zatarcia jednostek napędowych. Przez zakupem warto zorientować się, czy na konkretny egzemplarz nie obowiązuje akcja serwisowa mająca na celu wyeliminowanie tej przypadłości. Poza tym w tych silnikach dość szybko „poddaje się” dwumasowe koło zamachowe. Po przekroczeniu 150 tys. km być może czeka nas wymiana, a element kosztuje 2-3 tys. zł. Poza tymi dolegliwościami usterki Mazdy ograniczają się do szwankującej elektroniki (m.in. nie działającego modułu Bluetooth) i nieszczelnych uszczelek drzwi i klapy bagażnika. Większe zmartwienie powinien stanowić fakt, że Mazda 6 cieszy się niesłabnącą popularnością wśród złodziei. W takim wypadku warto zainwestować w dodatkowe zabezpieczenie antykradzieżowe i/lub wykupić polisę autocasco.
Używana Mazda 6 III – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wybito na podłodze przed fotelem pasażera lub obok fotela. Znajduje się on również na tabliczce na słupku środkowym prawym (screenshot ze strony numervin.com).
Używana Mazda 6 III – sytuacja rynkowa
Poniżej 40 tys. zł nie ma wielkiego pola manewru – to raczej diesle, które zdążyły już przejechać ok. 200 tys. km i nie zawsze mają opłaconą akcyzę (dla pojemności 2.2 wynosi 18,6%). Szerszy wybór aut dostępny jest dopiero od pułapu co najmniej 50 tys. zł, zaś optymalny budżet na Mazdę 6 III z drugiej ręki – 60-70 tys. zł. To wciąż produkowany model, dlatego górna granica kończy się na kwotach, jakie trzeba uiścić za nowy egzemplarz z salonu: roczne Mazdy z przebiegami kilkunastu tys. km kosztują nawet 150 tys. zł. Aż 4 na 5 wystawionych „Szóstek” zasilana jest benzyną, rozkład pomiędzy sedanami i kombi prezentuje się podobnie.
Używana Mazda 6 III – podsumowanie
Maździe po raz kolejny nie udało się uniknąć wpadek, lecz można przymknąć na nie oko po zweryfikowaniu ogólnego poziomu niezawodności, jaki daje trzecia generacja „Szóstki”. Jej ceny są zaporowe, choć z roku na rok zauważalnie spadają. Na razie nie zapowiada się na premierę następcy, stąd nawet użytkownicy 8-letnich aut mogą się szczycić faktem posiadania aktualnie produkowanego modelu.
Przeczytaj również opinie o innych używanych Mazdach:
Używana Mazda 2 II (2007-2014) – opinie
Używana Mazda 3 II (BL; 2009-2013) – opinie
Używana Mazda 6 II (GH; 2007-2012) – opinie
Używana Mazda 5 I (2005-2010) – opinie
Używana Mazda MX-5 III (NC; 2005-2015) – opinie
Używana Mazda CX-3 (od 2015 r.) – opinie
Używana Mazda CX-5 I (2012-2017) – opinie
Używana Mazda CX-7 (2007-2012) – opinie
Używana Mazda CX-9 (2006-2016) – opinie
Dł./szer./wys. | 480-487/184/145 cm |
Rozstaw osi | 275-283 cm |
Pojemność bagażnika | sed 480 l, kmb 522-1648 l |
Silnik | 2.0 SkyActiv-G | 2.0 SkyActiv-G | 2.5 SkyActiv-G | 2.5 SkyActiv-G |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 2488 cm³ | 2488 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz., turbo |
Maks. moc | 145 KM | 165 KM | 192 KM | 231 KM |
Maks. moment | 210 Nm | 210 Nm | 256 Nm | 420 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s | 9,1 s | 7,8 s | 7,0 s |
Prędkość maks. | 208 km/h | 216 km/h | 223 km/h | 239 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,3 l/100 km | 7,7 l/100 km |
Silnik | 2.2 SkyActiv-D | 2.2 SkyActiv-D | 2.2 SkyActiv-D |
---|---|---|---|
Pojemność | 2191 cm³ | 2191 cm³ | 2191 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 150 KM | 175 KM | 184 KM |
Maks. moment | 380 Nm | 420 Nm | 445 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s | 7,9 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 211 km/h | 223 km/h | 227 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,9 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,7 l/100 km |