Mazda 5 II CW

Nieco zapomniany model Mazdy na tle innych kompaktowych minivanów wyróżnia się kilkoma ciekawostkami technicznymi. Oto opinie o używanej Maździe 5 II (CW).

W 2005 roku Mazda wprowadziła do oferty nowego kompaktowego minivana, który zastąpił model Premacy. Mazda 5, bo o niej mowa, na niektórych rynkach występowała zresztą pod tą właśnie nazwą. Auto zwracało uwagę niespotykanymi zbyt często w tej klasie przesuwanymi po obu stronach drzwiami bocznymi. To rozwiązanie z radością przyjęli rodzice małych dzieci, nie musząc już martwić się o to, że pociechy obiją drzwiami zaparkowane obok samochody. W 2010 roku zadebiutowała druga generacja Mazdy 5 oznaczona jako CW. Od poprzedniczki (CR) odbiegała tylko niektórymi parametrami technicznymi, m.in. zyskała 8 cm na długość i stała się o kilka centymetrów niższa. Rozstaw osi pozostał jednak nietknięty, podobnie jak układ wnętrza z trzema fotelami w drugim rzędzie, z czego środkowy jest wyraźnie węższy od pozostałych. Rodzinną Mazdę można było skonfigurować jako samochód 7-osobowy. W jej przypadku dodatkowe miejsca w bagażniku zapewniają przystępny komfort jazdy dla dorosłych osób, pod warunkiem że nie muszą tam jechać przez kilkaset kilometrów. Samochód wycofano z europejskiej oferty w 2015 roku, produkcję zaś wygaszono rok później bez przedstawienia następcy.

Mazda 5 II CW
Przesuwane z obu stron tylne drzwi znajdziemy w każdej Maździe 5 II. W droższych specyfikacjach za ich otwieranie odpowiadała elektryka.

W gąszczu ofert francuskich czy niemieckich minivanów Mazda 5 stanowi raczej propozycję drugiego lub dalszego planu. Czy warto jej poszukać i kupić? Czym japoński model przewyższa konkurentów z Europy? Przyjrzyjmy się opiniom właścicieli używanych Mazd 5 II (CW).

Mazda 5 II CW
Producent swego czasu chwalił się, że współczynnik oporu powietrza Mazdy 5 II wynosi zaledwie 0,3. Faktem jest, że projekt karoserii sprzyja uzyskiwaniu niewielkiego zużycia paliwa, nawet w autach z silnikami benzynowymi.

Używana Mazda 5 II (CW) – wnętrze

Projektanci poczynili wiele kroków, by deska była nieszablonowa. Z różnym skutkiem: uwagę co prawda przyciągają umieszczone w tubusach zegary i podniesiona dolna część konsoli środkowej z lewarkiem biegów, ale wygląd panelu radia/klimatyzacji i niewielki wyświetlacz na górze nie robią już wrażenia. Docenić należy z kolei liczbę schowków i wnęk na drobiazgi: na wszystko znajdzie się tu miejsce. Materiały wykończeniowe są lepsze niż w poprzedniku, co nie znaczy jednak, że doganiają te w innych minivanach z podobnego okresu produkcji. Montaż wypada przyzwoicie, podobnie jak ergonomia kokpitu.

Mazda 5 II CW deska rozdzielcza
Łączna liczba schowków w Maździe 5 robi wrażenie – niektórzy doliczyli się nawet 45 różnych miejsc (większych lub mniejszych) do przechowywania drobiazgów.

Dzięki zachowaniu niezłej odległości pomiędzy osiami (275 cm), nadwozie Mazdy 5 skrywa obszerne wnętrze, jeśli weźmiemy pod uwagę ilość miejsca na nogi. Nie powinno go brakować w drugim rzędzie foteli, sytuacja jest całkiem „znośna” nawet na dodatkowych miejscach w bagażniku. Doskonale wypada również przestrzeń na głowy wszystkich podróżnych. Trochę gorzej jest na szerokość, co zresztą widać po konfiguracji drugiego rzędu siedzeń. Obejmuje on trzy fotele, z czego środkowy jest twardszy, położony wyżej i wyraźnie węższy. Głównie z tego powodu Mazda 5 przeciętnie zdaje egzamin jako samochód 7-osobowy, a nawet 5-osobowy gdy nie planujemy jeździć z rozłożonym 3. rzędem siedzeń. Zupełnie nieźle sprawdza się jako auto 6-osobowe, z tym że wtedy zabraknie bagażnika. Rozłożenie wszystkich miejsc zmniejsza go do 112 l, z kolei w konfiguracji 5-miejscowej wejdzie do niego 426 l pakunków (538 l w odmianie homologowanej na 5 osób). Maksymalnie japoński minivan zabierze na pokład 1485/1597 l bagażu.

Używana Mazda 5 II (CW) – silniki

Skromna paleta silników obejmuje zaledwie 3 propozycje. Dwie benzynowe opierają się na wolnossących jednostkach znanych z poprzedniego modelu – 1.8 MZR (116 KM) i 2.0 MZR, który otrzymał bezpośredni wtrysk paliwa (DISI), w efekcie czego moc wzrosła ze 146 do 150 KM. Oferowano go, jako jedynego w gamie, z automatyczną skrzynią biegów o 5 przełożeniach. Wybierając taką konfigurację, trzeba zaakceptować odrobinę pogorszone parametry silnika (144 KM i 180 Nm zamiast 191 Nm momentu obrotowego). Niestety, Mazda z „automatem” pali wyraźnie więcej od auta z ręczną skrzynią, odstaje też pod względem osiągów. W tej generacji zrezygnowano z montażu awaryjnych, japońskich turbodiesli 2.0/2.2 na rzecz kupowanego od PSA silnika 1.6 MZ-CD, czyli 1.6 HDi. 115-konna jednostka nie gwarantuje bezstresowego wyprzedzania w trasie, choć i tak jeździ żwawiej niż sugerowały by to parametry „na papierze”. Jedno jest pewne: to silnik o wiele popularniejszy i lepiej zaopatrzony w części zamienne od silników wysokoprężnych Mazdy. A przy tym bardziej przewidywalny w eksploatacji.

Mazda 5 II CW silnik
150 KM to optimum do kompaktowego minivana. Z uwagi na obecność bezpośredniego wtrysku 2-litrowa jednostka niezbyt toleruje LPG.
Mazda 5 II CW silnik
Francuskiego turbodiesla 1.6 montowano również do Mazdy 3 II (BL). Jest trochę za słaby do cięższej „Piątki”.

Używana Mazda 5 II (CW) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Benzynowy 2.0 potrafi być oszczędny, a jednocześnie zapewnić dobre osiągi w trasie”

„Jak na minivana, to niezłe właściwości jezdne. Mazda prowadzi się bezpiecznie i przewidywalnie”

„Nawet przy 150 km/h nie można narzekać na hałas we wnętrzu”

„Wysoka precyzja skrzyni biegów. I krótkie przełożenia, jak w samochodzie sportowym”

 Wady 

„Przednie fotele mają osobne podłokietniki. Lepszy byłby jeden, szeroki, pomiędzy nimi”

„Nisko poprowadzonym zderzakiem łatwo zahaczyć o krawężnik”

„Niedopracowany system wentylacji (parują szyby). Na ostatni rząd nie przewidziano nawiewów”

„Fotele nie rozpieszczają długością siedziska. Na kanapie trzem osobom będzie ciasno”

Używana Mazda 5 II (CW) – awaryjność, typowe usterki

Benzynowe silniki z łańcuchami rozrządu bezawaryjnie pokonują kolejne kilometry, miewając po drodze sporadyczne incydenty w postaci zabrudzonych przepływomierzy i zaworów EGR. W odmianie 2-litrowej zdarzają się przypadki awarii klap w kolektorze dolotowym. Podobnie jak w innych autach z 1.6 MZ-CD/HDi, nie można wykluczyć zużycia podkładek pod wtryskiwaczami (w kabinie czuć zapach spalin). Wysokoprężne Mazdy z początku produkcji (do listopada 2012 r.) wzywane były na akcję przeniesienia modułu świec żarowych w miejsce nie narażone na kontakt z wodą: poprzez zalewanie go dochodziło do zwarć lub nawet pożarów samochodów. Warto sprawdzić, czy interesujący nas egzemplarz ma już wyeliminowaną tą przypadłość. Oprócz tego trwałością nie grzeszą poduszki silnika (objaw – stukanie w momencie odpalania). Pojawia się coraz więcej doniesień o korozji nadwozia: atakuje głównie progi i błotniki, jeszcze w stopniu nie wymagającym nadzwyczajnych interwencji. Kupując Mazdę 5 na lata warto zainwestować w porządne zabezpieczenie antykorozyjne.

Mazda 5 II CW skrzynia biegów
Ręczne skrzynie biegów w Mazdach 5 zawsze mają 6 przełożeń, co pozwala wypracować dobre wyniki spalania w warunkach pozamiejskich.

Używana Mazda 5 II (CW) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito pośrodku przegrody czołowej (pod plastikową osłoną podszybia).

Mazda 5 II CW numer VIN

Używana Mazda 5 II (CW) – sytuacja rynkowa, ceny

Nieliczne wystawione Mazdy 5 II kosztują od 22 do 37 tys. zł. Co trzeci samochód ma pod maską Diesla, a spośród benzynowych przeważają odmiany 2-litrowe. Co ciekawe, niemalże wszystkie Mazdy z drugiej ręki zostały fabrycznie wyposażone w trzeci rząd siedzeń. Samochody z automatycznymi skrzyniami praktycznie nie występują „w naturze”.

Używana Mazda 5 II (CW) – podsumowanie

Koncepcja układu wnętrza i dostępu do niego w Maździe 5 ma swoje wady i zalety. Od strony technicznej to niezawodny i oszczędny, choć pozbawiony „pazura” minivan. Nie ma większych przeciwwskazań by go kupić: na przeszkodzie może jedynie stanąć ograniczona popularność tego auta i odrobinę gorsza dostępność niektórych części zamiennych.

Redakcja poleca inne artykuły o używanych Mazdach:

Używana Mazda 5 I (CR) i Mazda 5 II (CW) – którą generację wybrać?

Używana Mazda 5 I (CR; 2005-2010) – opinie użytkowników

Używana Mazda 3 II (BL; 2009-2013) – opinie użytkowników

Mazda 5 II CW

Mazda 5 II (CW) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.459/175/162 cm
Rozstaw osi275 cm
Pojemność bagażnika112/426-538/1485-1597 l
Mazda 5 II (CW) – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.8 MZR2.0 MZR DISI (AT)2.0 MZR DISI1.6 MZ-CD
Pojemność1798 cm³1999 cm³1999 cm³1560 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodiesel
Maks. moc116 KM144 KM150 KM115 KM
Maks. moment165 Nm180 Nm191 Nm270 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,8 s13,1 s11,2 s13,7 s
Prędkość maks.182 km/h186 km/h194 km/h180 km/h
Śr. zużycie paliwa7,2 l/100 km8,3 l/100 km6,9 l/100 km5,2 l/100 km

Używana Mazda 5 II (CW) – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj