Nieco zapomniany model Mazdy na tle innych kompaktowych minivanów wyróżnia się kilkoma ciekawostkami technicznymi. Oto opinie o używanej Maździe 5 II (CW).
W 2005 roku Mazda wprowadziła do oferty nowego kompaktowego minivana, który zastąpił model Premacy. Mazda 5, bo o niej mowa, na niektórych rynkach występowała zresztą pod tą właśnie nazwą. Auto zwracało uwagę niespotykanymi zbyt często w tej klasie przesuwanymi po obu stronach drzwiami bocznymi. To rozwiązanie z radością przyjęli rodzice małych dzieci, nie musząc już martwić się o to, że pociechy obiją drzwiami zaparkowane obok samochody. W 2010 roku zadebiutowała druga generacja Mazdy 5 oznaczona jako CW. Od poprzedniczki (CR) odbiegała tylko niektórymi parametrami technicznymi, m.in. zyskała 8 cm na długość i stała się o kilka centymetrów niższa. Rozstaw osi pozostał jednak nietknięty, podobnie jak układ wnętrza z trzema fotelami w drugim rzędzie, z czego środkowy jest wyraźnie węższy od pozostałych. Rodzinną Mazdę można było skonfigurować jako samochód 7-osobowy. W jej przypadku dodatkowe miejsca w bagażniku zapewniają przystępny komfort jazdy dla dorosłych osób, pod warunkiem że nie muszą tam jechać przez kilkaset kilometrów. Samochód wycofano z europejskiej oferty w 2015 roku, produkcję zaś wygaszono rok później bez przedstawienia następcy.
W gąszczu ofert francuskich czy niemieckich minivanów Mazda 5 stanowi raczej propozycję drugiego lub dalszego planu. Czy warto jej poszukać i kupić? Czym japoński model przewyższa konkurentów z Europy? Przyjrzyjmy się opiniom właścicieli używanych Mazd 5 II (CW).
Używana Mazda 5 II (CW) – wnętrze
Projektanci poczynili wiele kroków, by deska była nieszablonowa. Z różnym skutkiem: uwagę co prawda przyciągają umieszczone w tubusach zegary i podniesiona dolna część konsoli środkowej z lewarkiem biegów, ale wygląd panelu radia/klimatyzacji i niewielki wyświetlacz na górze nie robią już wrażenia. Docenić należy z kolei liczbę schowków i wnęk na drobiazgi: na wszystko znajdzie się tu miejsce. Materiały wykończeniowe są lepsze niż w poprzedniku, co nie znaczy jednak, że doganiają te w innych minivanach z podobnego okresu produkcji. Montaż wypada przyzwoicie, podobnie jak ergonomia kokpitu.
Dzięki zachowaniu niezłej odległości pomiędzy osiami (275 cm), nadwozie Mazdy 5 skrywa obszerne wnętrze, jeśli weźmiemy pod uwagę ilość miejsca na nogi. Nie powinno go brakować w drugim rzędzie foteli, sytuacja jest całkiem „znośna” nawet na dodatkowych miejscach w bagażniku. Doskonale wypada również przestrzeń na głowy wszystkich podróżnych. Trochę gorzej jest na szerokość, co zresztą widać po konfiguracji drugiego rzędu siedzeń. Obejmuje on trzy fotele, z czego środkowy jest twardszy, położony wyżej i wyraźnie węższy. Głównie z tego powodu Mazda 5 przeciętnie zdaje egzamin jako samochód 7-osobowy, a nawet 5-osobowy gdy nie planujemy jeździć z rozłożonym 3. rzędem siedzeń. Zupełnie nieźle sprawdza się jako auto 6-osobowe, z tym że wtedy zabraknie bagażnika. Rozłożenie wszystkich miejsc zmniejsza go do 112 l, z kolei w konfiguracji 5-miejscowej wejdzie do niego 426 l pakunków (538 l w odmianie homologowanej na 5 osób). Maksymalnie japoński minivan zabierze na pokład 1485/1597 l bagażu.
Używana Mazda 5 II (CW) – silniki
Skromna paleta silników obejmuje zaledwie 3 propozycje. Dwie benzynowe opierają się na wolnossących jednostkach znanych z poprzedniego modelu – 1.8 MZR (116 KM) i 2.0 MZR, który otrzymał bezpośredni wtrysk paliwa (DISI), w efekcie czego moc wzrosła ze 146 do 150 KM. Oferowano go, jako jedynego w gamie, z automatyczną skrzynią biegów o 5 przełożeniach. Wybierając taką konfigurację, trzeba zaakceptować odrobinę pogorszone parametry silnika (144 KM i 180 Nm zamiast 191 Nm momentu obrotowego). Niestety, Mazda z „automatem” pali wyraźnie więcej od auta z ręczną skrzynią, odstaje też pod względem osiągów. W tej generacji zrezygnowano z montażu awaryjnych, japońskich turbodiesli 2.0/2.2 na rzecz kupowanego od PSA silnika 1.6 MZ-CD, czyli 1.6 HDi. 115-konna jednostka nie gwarantuje bezstresowego wyprzedzania w trasie, choć i tak jeździ żwawiej niż sugerowały by to parametry „na papierze”. Jedno jest pewne: to silnik o wiele popularniejszy i lepiej zaopatrzony w części zamienne od silników wysokoprężnych Mazdy. A przy tym bardziej przewidywalny w eksploatacji.
Używana Mazda 5 II (CW) – opinie użytkowników
Zalety
„Benzynowy 2.0 potrafi być oszczędny, a jednocześnie zapewnić dobre osiągi w trasie”
„Jak na minivana, to niezłe właściwości jezdne. Mazda prowadzi się bezpiecznie i przewidywalnie”
„Nawet przy 150 km/h nie można narzekać na hałas we wnętrzu”
„Wysoka precyzja skrzyni biegów. I krótkie przełożenia, jak w samochodzie sportowym”
Wady
„Przednie fotele mają osobne podłokietniki. Lepszy byłby jeden, szeroki, pomiędzy nimi”
„Nisko poprowadzonym zderzakiem łatwo zahaczyć o krawężnik”
„Niedopracowany system wentylacji (parują szyby). Na ostatni rząd nie przewidziano nawiewów”
„Fotele nie rozpieszczają długością siedziska. Na kanapie trzem osobom będzie ciasno”
Używana Mazda 5 II (CW) – awaryjność, typowe usterki
Benzynowe silniki z łańcuchami rozrządu bezawaryjnie pokonują kolejne kilometry, miewając po drodze sporadyczne incydenty w postaci zabrudzonych przepływomierzy i zaworów EGR. W odmianie 2-litrowej zdarzają się przypadki awarii klap w kolektorze dolotowym. Podobnie jak w innych autach z 1.6 MZ-CD/HDi, nie można wykluczyć zużycia podkładek pod wtryskiwaczami (w kabinie czuć zapach spalin). Wysokoprężne Mazdy z początku produkcji (do listopada 2012 r.) wzywane były na akcję przeniesienia modułu świec żarowych w miejsce nie narażone na kontakt z wodą: poprzez zalewanie go dochodziło do zwarć lub nawet pożarów samochodów. Warto sprawdzić, czy interesujący nas egzemplarz ma już wyeliminowaną tą przypadłość. Oprócz tego trwałością nie grzeszą poduszki silnika (objaw – stukanie w momencie odpalania). Pojawia się coraz więcej doniesień o korozji nadwozia: atakuje głównie progi i błotniki, jeszcze w stopniu nie wymagającym nadzwyczajnych interwencji. Kupując Mazdę 5 na lata warto zainwestować w porządne zabezpieczenie antykorozyjne.
Używana Mazda 5 II (CW) – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wybito pośrodku przegrody czołowej (pod plastikową osłoną podszybia).
Używana Mazda 5 II (CW) – sytuacja rynkowa, ceny
Nieliczne wystawione Mazdy 5 II kosztują od 22 do 37 tys. zł. Co trzeci samochód ma pod maską Diesla, a spośród benzynowych przeważają odmiany 2-litrowe. Co ciekawe, niemalże wszystkie Mazdy z drugiej ręki zostały fabrycznie wyposażone w trzeci rząd siedzeń. Samochody z automatycznymi skrzyniami praktycznie nie występują „w naturze”.
Używana Mazda 5 II (CW) – podsumowanie
Koncepcja układu wnętrza i dostępu do niego w Maździe 5 ma swoje wady i zalety. Od strony technicznej to niezawodny i oszczędny, choć pozbawiony „pazura” minivan. Nie ma większych przeciwwskazań by go kupić: na przeszkodzie może jedynie stanąć ograniczona popularność tego auta i odrobinę gorsza dostępność niektórych części zamiennych.
Redakcja poleca inne artykuły o używanych Mazdach:
Używana Mazda 5 I (CR) i Mazda 5 II (CW) – którą generację wybrać?
Używana Mazda 5 I (CR; 2005-2010) – opinie użytkowników
Używana Mazda 3 II (BL; 2009-2013) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 459/175/162 cm |
Rozstaw osi | 275 cm |
Pojemność bagażnika | 112/426-538/1485-1597 l |
Silnik | 1.8 MZR | 2.0 MZR DISI (AT) | 2.0 MZR DISI | 1.6 MZ-CD |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1798 cm³ | 1999 cm³ | 1999 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 116 KM | 144 KM | 150 KM | 115 KM |
Maks. moment | 165 Nm | 180 Nm | 191 Nm | 270 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,8 s | 13,1 s | 11,2 s | 13,7 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 186 km/h | 194 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,2 l/100 km | 8,3 l/100 km | 6,9 l/100 km | 5,2 l/100 km |