UżywaneOpinieUżywana Mazda 3 I (BK; 2003-2009) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używana Mazda 3 I (BK; 2003-2009) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Mazda 3 to nieoczywista propozycja w segmencie C. Ma wielkość Forda Focusa, ale wiele cech kojarzących się z emocjonującą RX-8. Czy jest niezawodna jak inne japońskie modele? Jakie są opinie o Maździe 3 pierwszej generacji?

Mazda 323 nie zdobyła serc europejskich kierowców, ale to nie zraziło Mazdy do dalszych prac nad samochodem kompaktowym. Nie chodziło o podbicie rynku, ale spróbowanie tortu, który od lat dzielą Volkswagen Golf, Ford Focus czy Skoda Octavia. Tak, Mazda 3 mogła popisać się nie tylko zgrabnym nadwoziem typu hatchback, ale również bardzo atrakcyjnym wizualnie kompaktowym sedanem, a to już teren wspomnianych modeli. Fakt, Mazda 3 nie była tak praktyczna i obszerna jak Octavia, ale pod względem prowadzenia mogła skusić tych, którzy rozważali Focusa. Fakt, ekscytująca wówczas stylistyka Mazdy 3 dziś wygląda dość nijako, szczególnie w starciu z obecną generacją, ale jeśli ktoś szuka auta starszego, ale mimo wszystko nieoczywistego, pierwsza generacja Mazdy 3 może być ciekawym wyborem.

Mazda 3 I - tył
Wystarczy rzut oka na tył, a w szczególności specyficzne światła, aby od razu rozpoznać Mazdę 3.

Używana Mazda 3 I – wymiary, nadwozie

Z jednej strony Mazda 3 wyróżnia się w tym segmencie i roczniku bardzo zgrabną sylwetką, dynamicznymi liniami i ciekawymi akcentami, z drugiej zaś jej ówczesny czar i nowoczesność przez te lata trochę zbladły. Mimo to auto zasługuje na pochwały między innymi przez swoje bardzo poprawne proporcje i dynamiczny, sportowy charakter. Przednie światła są smukłe, mają ostre kształty i dość wyraźnie zachodzą na nadkola. W podobnym kształcie utrzymano grill, wloty powietrza i ramki świateł przeciwmgielnych w zderzaku. Z tyłu główną rolę grają modne wówczas przezroczyste klosze lamp, w przypadku Mazdy 3 z czarnym wypełnieniem i wyraźnymi trzema źródłami świateł na lampę: pozycyjnych i stopu, kierunkowskazów oraz światła wstecznego i przeciwmgłowego. Całość prezentuje się bardzo dobrze, a w odmianie MPS można liczyć na subtelne, ale zauważalne sportowe akcenty. Oczywiście jest jeszcze wersja sedan, która co prawda nie ma takiej funkcjonalności i praktycznego wymiaru jak hatchback, ale prezentuje się bardzo poprawnie. Mazda 3 w wersji 5-drzwiowej mierzy 4415 mm długości, 1755 mm szerokości i 1465 mm wysokości. Rozstaw osi to 2640 mm. W wersji sedan długość to 4540 mm.

Mazda 3 I - przód
Mimo upływu lat i utraty pierwotnego blasku, Mazda 3 wciąż wygląda dobrze.

Używana Mazda 3 I – wnętrze, bagażnik

Na pierwszy rzut oka wnętrze Mazdy 3 wydaje się ponure i nudne, ale w porównaniu np. do Volkswagena Golfa czy Octavii z tamtych lat, jest kilka przyjemnych i ciekawych elementów. Na uwagę zasługuje np. czerwone podświetlenie wskaźników i przycisków, co dodaje autu sportowych charakteru. Panel środkowy jest prosty w obsłudze, ma dość przeciętną konstrukcję, ale w odpowiedniej wersji np. ze srebrnym wykończeniem prezentuje się dobrze. Można również trafić na warianty, w których zastosowano błyszczący lakier w czarnym kolorze. Wygląda to trochę tandetnie, bardzo się rysuje i zbiera odciski palców. Co prawda jakość wykończenia i spasowania nie jest zła, ale niektóre materiały są kiepskiej jakości. Niewiele jest również elementów z miękkiego tworzywa, ale ten segment to kompromis pomiędzy przestrzenią, jakością i ceną.

Na plus zasługuje niezła pozycja za kierownicą oraz zakres regulacji fotela i kolumny kierowniczej. Kabina jest przestronna, a pasażerowie z tyłu mają przyzwoitą przestrzeń nad głowami i na nogi, podczas gdy siedzenia są dość wygodne, a te z przodu zapewniają dobre podparcie boczne. Modernizacja z 2006 roku poprawiła izolację akustyczną i chociaż sytuacja jest lepsza, nadal nie spełnia ona wiodących standardów w swojej klasie. Tylne siedzenia są dzielone w stosunku 60/40, co poprawia funkcjonalność. Pojemność bagażnika to przyzwoite 300 litrów w hatchbacku (635 litrów po złożeniu oparć), sedan z kolei oferuje 413 litrów, ale tutaj nieco trudniej skorzystać z tej przestrzeni przez nieregularne kształty czy też niewielki otwór załadunkowy. Schowki to mocna strona tego auta, z dużymi uchwytami na kubki na konsoli środkowej i przydatnymi kieszeniami w drzwiach.

Używana Mazda 3 I – silniki

Japońskie auta nigdy nie zachwycały obszernością oferty silnikowej, ale w Maździe 3 pierwszej generacji nie ma na co narzekać. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, paletę otwierał motor 1.4 16V o mocy 84 KM i momencie obrotowym 124 Nm. Nie jest to demon prędkości, ale jeśli komuś zależy na prostej jednostce, na pewno wytrzyma sprint do setki w 14,3 sekundy. Ciekawszą alternatywą może być wersja z silnikiem 1.6 MZR o mocy 105 KM i momencie obrotowym 145 Nm. Dla wymagających jest silnik 2.0 MZR o mocy 150 KM i momencie obrotowym 187 Nm. Tutaj sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 9 sekund, a prędkość maksymalna to 208 km/h. Przedsmakiem wersji MPS jest model z silnikiem 2.3 o mocy 156 KM, ale najciekawsza i niestety niemal niespotykana (w dobrym stanie) jest wersja MPS z silnikiem 2.3 DISI Turbo o mocy 260 KM i momencie obrotowym 380 Nm. Nawet dziś parametry i osiągi robią wrażenie. Od 0 do 100 km/h w 6 sekund i 250 km/h prędkości maksymalnej. Brzmi nieźle!

Mazda 3 I - silnik
Benzynowy 1.6 to bardzo popularny, prosty i niezawodny silnik do tego auta. Niestety spalanie jest nieco wyższe niż w innych samochodach z silnikami tego typu.

Oferta silników wysokoprężnych obejmuje jednostkę 1.6 MZ-CD o mocy 90 lub 109 KM. W tej mocniejszej wersji jednostka oferuje 240 Nm i pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 11,5 sekundy oraz osiągnąć 182 km/h prędkości maksymalnej. Średnie spalanie to przyzwoite 5 l/100 km. Jest jeszcze silnik 2.0 MZR-CD o mocy 143 KM i momencie obrotowym 360 Nm. Średnie spalanie to około 6 l/100 km, ale przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa nieco krócej – 9,9 sekundy. Prędkość maksymalna to 203 km/h.

Mazda 3 I - silnik
Dwulitrowy silnik Diesla to ciekawa propozycja dla tych, którzy kupują auto niedrogie i do dalszych podróży.

Używana Mazda 3 I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Przyjemna dla oka, wciąż niebanalna stylistyka”.

„Bardzo dobre prowadzenie i dynamiczne jednostki napędowe”.

„Zwrotny i żwawy w mieście, oszczędny w trasie”.

„Wysoka niezawodność i bezproblemowa eksploatacja wersji benzynowych”.

 Wady 

„Jeśli ktoś szuka wybitnie oszczędnego auta, to raczej zły adres”.

„Trochę skromna i mało zróżnicowana oferta silnikowa (szczególnie silników Diesla)”.

„Przy wyższych prędkościach hałas drogowy jest dokuczliwy”.

„Stylistyka wnętrza jest dość ponura i nijaka”.

Używana Mazda 3 I – awaryjność, typowe usterki

Największym problemem Mazdy 3 jest dokuczliwy hałas podczas jazdy z wyższą prędkością. Był na tyle powtarzany, że Mazda podczas liftingu auta w 2006 roku dość mocno zmodyfikowała nadwozie oraz wyciszenie, aby zmniejszyć ten problem. Jeśli więc ktoś planuje częste i dalekie wycieczki, niech celuje w świeższe egzemplarze. Sporą niedogodnością jest także wysokie zużycie paliwa, więc rozwiązaniem jest silnik Diesla i… tu pojawia się kolejny kłopot, bowiem w nim dostępna jest tylko skrzynia manualna. Poza tym silnik Diesla i samochód kompaktowy to dla niektórych nienajlepsze połączenie, a filtr DPF jest tego najlepszym przykładem. Często przerywany proces wypalania to przepis na problemy. Pierwszym objawem jest zbyt wysoki poziom zanieczyszczonego paliwem oleju, więc w pierwszej kolejności należy sprawdzić poziom oleju. Przed zakupem należy także zwrócić uwagę na wycieki oleju w okolicy silnika i skrzyni biegów, posłuchać nietypowych stuków i trzasków w zawieszeniu, upewnić się, że silnik pracuje równo i nie dymi z wydechu oraz sprawdzić, czy automatyczna skrzynia biegów płynnie zmienia biegi. Dość ważna jest także kompletna książka serwisowa.

Mazda 3 I - skrzynia biegów
Skrzynia 5-biegowa nie jest zaletą. Poza tym to jedyny wybór z silnikiem wysokoprężnym.

Używana Mazda 3 I – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Maździe 3 pierwszej generacji znajdziemy w środkowej części przegrody komory silnika oraz na słupku B po prawej stronie na naklejce.

Mazda 3 I numer VIN

Używana Mazda 3 I – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 140 ogłoszeń dotyczących używanej Mazdy 3 I. Przykładowo egzemplarz z 2007 roku z silnikiem 2.3 i przebiegiem 85 000 kilometrów to koszt około 17 000 złotych. Za około 10 000 złotych znajdziemy model z 2004 roku z przebiegiem około 240 000 kilometrów i silnikiem 1.6.

Używana Mazda 3 I – podsumowanie

Być może nie jest tak atrakcyjna i dobrze wykonana jak rywale, ale zaskakuje świetnym prowadzeniem, sportowym charakterem, trwałością, niezawodnością i oryginalnym wyglądem. Mazda 3 pierwszej generacji to świetna propozycja dla tych, którzy lubią jeździć autem, czerpią z tego przyjemność i mogą zaakceptować nieco wyższe zużycie paliwa w wersjach benzynowych.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mazdach:

Używana Mazda 3 II (BL; 2009-2013) – opinie użytkowników

Używana Mazda 5 I (CR; 2005-2010) – opinie użytkowników

Mazda 3 I - bok

Mazda 3 I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 441-449/175/146 cm
Rozstaw osi 264 cm
Pojemność bagażnika sed 413-b.d. l, htb 300-635 l
Mazda 3 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.4 1.6 2.0 2.3  Turbo (MPS) 1.6 CD 1.6 CD 2.0 CD
Pojemność 1349 cm³ 1598 cm³ 1999 cm³ 2261 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1998 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 84 KM 105 KM 150 KM 260 KM 90 KM 109 KM 143 KM
Maks. moment 122 Nm 145 Nm 187 Nm 380 Nm 215 Nm 240 Nm 360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,5 s 11,2 s 9,1 s 6,1 s 12,2 s 11,6 s 9,9 s
Prędkość maks. 169 km/h 182 km/h 202 km/h 250 km/h 174 km/h 182 km/h 203 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,7 l/100 km 6,9 l/100 km 7,9 l/100 km 9,7 l/100 km 4,7 l/100 km 4,8 l/100 km 6 l/100 km

Używana Mazda 3 I – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji