Kia Sorento III - przód

Początkowo Kia Sorento miała być prostym, niedrogim autem rodzinnym o terenowym charakterze, ale ostatnie 2 generacje pokazują, że z początkowej koncepcji niewiele zostało. Jakie są opinie o używanej Kii Sorento III?

Z generacji na generację Kia Sorento była coraz lepsza i powoli zmieniała swój charakter. Początkowo miał to być przestronny, ale raczej niedrogi samochód rodzinny o terenowym charakterze, ale z biegiem lat koreańska propozycja stawała się coraz bardziej sensowną alternatywą dla europejskich odpowiedników. Obecnie oferowana generacja swoim wyposażeniem, wszechstronnością, wykończeniem i stylistyką zostawia wielu konkurentów daleko w tyle, a liczne nagrody tylko potwierdzają fakt, że Koreańczycy nauczyli się w błyskawicznym tempie tworzyć naprawdę dopracowane i niezwykle konkurencyjne samochody. Również poprzednia generacja Sorento ma bardzo dużo do zaoferowania, a jeśli trafimy na topowy i zadbany egzemplarz, trudno będzie doszukiwać się jakichkolwiek braków. Do tego 7-letnia gwarancja, bezproblemowa eksploatacja i niezwykle funkcjonalny charakter auta. Do dziś Sorento III robi spore wrażenie.

Kia Sorento III - tył
Kia Sorento III to obszerny i bardzo komfortowy SUV dla całej rodziny.

Używana Kia Sorento III – wymiary, nadwozie

Pod względem wizualnym Kia Sorento III to bardzo elegancki, muskularny, ładnie zaprojektowany SUV o łagodnym charakterze. Nie ma tu za grosz sportowych elementów czy dodatków, jest za to sporo chromu i eleganckich akcentów. Widać, że Kia chciała zdobyć serca europejskich klientów, ale postanowiła dodać odrobinę amerykańskiego stylu. Jest sporo chromu, wielki przedni grill, sporo nakładek i dodatków z tworzywa sztucznego, ale z zachowaniem umiaru, dzięki czemu ładny, stylowy charakter dużego SUV-a nie został zachwiany. W niektórych konfiguracjach można się nawet doszukiwać nawiązań do segmentu premium, a w bordowym lakierze ze wspomnianymi chromowanymi elementami, ładnymi kloszami lamp, ramkami szyb i felgami o przyjemnym dla oka wzorze, Kia Sorento III naprawdę wyróżnia się na ulicy. Zresztą to ogromne auto, które mierzy 4780 mm długości, 1890 mm szerokości i 1685 mm wysokości. Rozstaw osi to 2780 mm.

Kia Sorento III - przód
W kolorze bordowym Kia Sorento III prezentuje się bardzo dostojnie.

Używana Kia Sorento III – wnętrze, bagażnik

Wnętrze Kii Sorento III może wydawać się odrobinę staromodne. Jeśli ktoś widział wnętrza najnowszych modeli koreańskiego producenta, w tym nowe Sorento, Sportage czy EV6, poczucie może być dodatkowo spotęgowane. Nie owijając w bawełnę, jest ładnie, estetycznie, ale nie ma tu zbyt wielu nowoczesnych i ciekawych elementów. Widać, że styliści postawili na ergonomię i funkcjonalność, a nie na formę i imponowanie designem. W aucie rodzinnym to dobry kierunek tym bardziej, że pozycja za kierownicą, ilość przestrzeni i ogólne poczucie wygody oraz komfortu jest na bardzo wysokim poziomie. Zresztą nawet podstawowe wyposażenie obejmuje radio DAB, Bluetooth (w tym strumieniowe przesyłanie dźwięku), sterowanie głosowe, sześć głośników, gniazdo USB oraz Apple CarPlay i Android Auto z kopią lustrzaną smartfona. Wracając do przestrzeni, w Sorento III jej nie brakuje. Dwie wysokie osoby z przodu będą miały bardzo komfortowe warunki do podróży – jest dużo miejsca nad głową, na nogi, również na szerokość nie brakuje przestrzeni. W drugim rzędzie jest niemal tak samo dobrze, jak z przodu. Dwóch wysokich, dorosłych pasażerów ma wystarczająco dużo miejsca na nogi i głowę, a dzięki szerokiemu wnętrzu i płaskiej podłodze, nawet środkowy pasażer nie powinien zbyt szybko narzekać. Dwa miejsca w trzecim rzędzie też są przyzwoite, choć będzie tam wygodnie raczej dzieciom lub osobom średniego wzrostu podczas krótkiej wycieczki.

Bagażnik to kolejna mocna strona Sorento. Po złożeniu dwóch siedzeń trzeciego rzędu, dostajemy do dyspozycji 605 litrów przestrzeni bagażowej (660 litrów w wersji 5-osobowej). To więcej miejsca niż w Discovery Sport czy Volvo XC60. Nawet przy wszystkich siedmiu siedzeniach rozłożonych jest wystarczająco dużo miejsca na kilka toreb na zakupy lub kilka małych walizek. Po złożeniu wszystkich oparć przestrzeń bagażowa oferuje 1662 litry (1732 litry w wersji 5-osobowej).

Używana Kia Sorento III – silniki

Pod maską Kii Sorento III może pracować jeden z czterech silników (pomijając sprowadzane, ale nieoferowane na naszym rynku odmiany). W ofercie jednostek benzynowych przed liftingiem (po liftingu były tylko silniki Diesla) był motor 2.0 T-GDI o mocy 240 KM i momencie obrotowym 352 Nm z opcjonalnym napędem na wszystkie koła i automatyczną skrzynią biegów. Pod względem osiągów auto nie zawodzi, ale w odmianie z napędem AWD spalanie raczej nie spada poniżej 10 l/100 km, a w mieście musimy pogodzić się nawet z wyższymi wartościami. Niewielkim pocieszeniem może być jednostka 2.4 GDI o mocy 188 KM i momencie obrotowym 241 Nm, w której kosztem nieco słabszych osiągów – ponad 10 sekund do setki – dostajemy o 2-3 l/100 km niższe spalanie. Na innych rynkach można także znaleźć wersje z silnikami 3.3 oraz 3.5 V6.

Kia Sorento III - silnik
Jednostka wysokoprężna to najpopularniejszy i w sumie optymalny wybór do tego auta. Wysoki komfort, napęd na cztery koła, niskie spalanie – to najważniejsze cechy samochodu rodzinnego.

U nas najczęstszym widokiem w ogłoszeniach są silniki wysokoprężne, tj. 2.0 CRDi oraz 2.2 CRDi o mocach odpowiednio 185 i 200 KM. Ta mocniejsza oferuje 441 Nm momentu obrotowego i co prawda nie jest demonem szybkości, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 9 sekund i rozpędzając się do 203 km/h, ale średnie spalanie na poziomie około 6,5 l/100 km w tak dużym, nawet 7-miejscowym aucie z napędem na wszystkie koła, to bardzo kusząca propozycja.

Używana Kia Sorento III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo ładna, elegancka stylistyka klasycznego SUV-a”.

„Nieźle wykonane i bardzo dobrze wyposażone wnętrze”.

„Wysoki komfort podróży i przyjazne prowadzenie”.

„Bogate wyposażenie, szczególnie w topowych wersjach”.

 Wady 

„Stylistyka wnętrza jest raczej przeciętna i dla niektórych – staromodna”.

„Bardzo wysokie spalanie jednostek benzynowych”.

„Raczej ociężały i leniwy charakter auta”.

„Trochę nijakie wrażenia z jazdy”.

Kia Sorento III GT-Line
Sport w Sorento? Tylko pod względem wizualnym w wersji GT-Line.

Używana Kia Sorento III – awaryjność, typowe usterki

Kia Sorento III nie jest autem terenowym, ale nieco większy prześwit i napęd na cztery koła mogą kusić mniej doświadczonych kierowców do spróbowania sił w terenie. W związku z tym zdecydowanie warto sprawdzić podwozie pod kątem zarysowań, uszkodzeń, wgnieceń oraz związanych z tym pojawiających się ognisk rdzy. W samochodach z manualną skrzynią biegów należy dokładnie sprawdzić działanie sprzęgła: czy się nie ślizga, nie śmierdzi podczas dynamicznego przyspieszania itp. bowiem Sorento to duże i ciężkie auto, a nieumiejętne operowanie sprzęgłem w takim samochodzie może szybko skończyć się usterką. Należy także pamiętać o sprawdzeniu całej elektryki, wszystkich dodatków, funkcji, siedzeń i tapicerki pod kątem plam. Poza tym niewielu kierowców narzeka na jakiekolwiek poważne wady czy powtarzające się usterki, a niektóre egzemplarze po liftingu mogą być wciąż na gwarancji.

Kia Sorento III - napęd AWD
Duże auto rodzinne często może być mocno przeciążone, dlatego też warto sprawdzić stan napędów i automatycznej skrzyni biegów.

Używana Kia Sorento III – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Kii Sorento III na elemencie stałym znajduje się na podłodze przed fotelem pasażera. Oprócz tego tabliczka z numerem VIN znajduje się po lewej stronie obudowy deski rozdzielczej (widoczne przez szybę) oraz na słupku B z lewej strony auta.

Kia Sorento III numer VIN

Używana Kia Sorento III – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 100 ogłoszeń dotyczących Kii Sorento III. Przykładowo model z 2016 roku z silnikiem 2.0 T-GDI o mocy 240 KM z przebiegiem 80 000 kilometrów to koszt około 70 000 złotych. Za około 140 000 złotych można również znaleźć model z 2019 roku z silnikiem 2.0 CRDi i przebiegiem 140 000 kilometrów.

Używana Kia Sorento III – podsumowanie

Kia Sorento III to bardzo obszerny, rodzinny i komfortowy SUV w starym stylu. Jest miękko, wygodnie, wyposażenie potrafi rozpieścić, ale nie jest to propozycja dla miłośników nowoczesnych rozwiązań i emocji płynących z jazdy. Poza tym silniki benzynowe są paliwożerne, ale jeśli ktoś nie stroni od jednostek wysokoprężnych i lubi dalekie podróże z całą rodziną, trudno o lepsze auto.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Kiach:

Używana Kia Sorento II (2009-2014) – opinie użytkowników

Używana Kia Sportage IV (2016-2021) – opinie użytkowników

Kia Sorento III - bok

Kia Sorento III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.478/189/168 cm
Rozstaw osi278 cm
Pojemność bagażnika660-1732 l (605-1662 l w 7-os.)
Kia Sorento III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benz. i Diesla)
Silnik2.0 T-GDI2.4 GDI2.0 CRDi2.2 CRDi
Pojemność1998 cm³2359 cm³1998 cm³2199 cm³
Paliwobenz., turbobenzynowyturbodieselturbodiesel
Maks. moc240 KM188 KM185 KM200 KM
Maks. moment353 Nm241 Nm402 Nm441 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s10,4 s10,4 s9,0 s
Prędkość maks.211 km/h202 km/h200 km/h203 km/h
Śr. zużycie paliwa9,6 l/100 km8,9 l/100 km6,7 l/100 km6,1 l/100 km

Używana Kia Sorento III – galeria

1 KOMENTARZ

  1. Sorento 3 mam od ponad roku. fajne duże auto, przestronne, oszczędny diesel 2.0, można zejść nawet poniżej 6l w trasie. 7 miejsc, duży bagażnik. dobrze się tym jeździ. bardzo przypomina mi Volvo XC90, które kiedyś miałem.
    z minusów:
    – padły amortyzatory nivomat (samopoziomujące tył)
    – padł napęd AWD, znany problem w Kia/hyundai kosza sprzęgła w tylnym mechanizmie różnicowym
    – problemy z radiem, bardzo słaby odbiór fal
    – problemy z EPB
    – padła sonda lambda
    – skrzypiący ciągle szklany dach
    ogólnie to trochę za dużo problemów jak na w miarę świeże auto z przebiegiem 100 parę tys.km. pierwsze problemy w Volvo pojawiły się dopiero przy ponad 250 tys.km

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj