Kia Sorento II 34

Drugiej generacji Sorento mogła przeszkodzić… wewnętrzna konkurencja ze Sportage III. Poznajmy opinie o używanej Kii Sorento II o oceńmy, czy warto ją kupić.

Koreańskie marki już od dawna istnieją w świadomości osób preferujących samochody typu SUV. Szczególnie Kia, która produkuje model Sportage od lat 90., a większego Sorento – od 2002 roku. W okolicach początku drugiej dekady lat dwutysięcznych zadebiutowały kolejne wcielenia obydwu tych aut. Najpierw Sorento II (2009 r.), potem Sportage III (od 2010 r.), który prawdopodobnie stał się największym hitem Kii na europejskim rynku. Z tego też względu Sorento II musiał prowadzić wewnętrzny bój z przebojowym mniejszym „bratem”, ale nie był w stanie zagarnąć jego klientów: Sportage III był na tyle przestronnym i funkcjonalnym SUV-em, że większy zwyczajnie nie był potrzebny. Kia, rzecz jasna, przyłożyła się do opracowania drugiego wcielenia Sorento. Model jest wyraźnie dłuższy od poprzednika, ale sprawia wrażenie zgrabniejszego i jakby „lżejszego”. Postarano się o dobry montaż materiałów wykończeniowych we wnętrzu – zresztą bardzo przepastnym, bo mogącym pomieścić nawet 7 osób. Dla uatrakcyjnienia oferty przewidziano dwa nowoczesne turbodiesle (2.0 i 2.2 CRDi) oraz odmiany benzynowe 2.4 (także GDI, czyli z wtryskiem bezpośrednim). Sorento na rynek amerykański otrzymały napęd silnikami V6 (3.3 lub 3.5). Już po trzech latach przeprowadzono rozbudowany lifting, natomiast po pięciu wprowadzono trzecią generację modelu.

Kia Sorento II
Przeciętny prześwit (18,5 cm) oraz nisko schodzące zderzaki nie czynią z Kii Sorento samochodu zdolnego do jazdy w terenie. Z drugiej strony auto ma bardzo miękko zestrojone zawieszenie i niezbyt precyzyjny układ kierowniczy objawiający swoje wady w momencie pokonywania ostrych zakrętów. Właściciele doceniają jednak dobre wyciszenie wnętrza Kii.

Kia Sorento to znana, ale i niezbyt popularna w ogłoszeniach propozycja dla chętnych na używanego SUV-a klasy średniej. Powoli mija też okres obowiązywania 7-letniej gwarancji w najnowszych egzemplarzach. Mimo tego faktu, jak i niedawnego wprowadzenia na rynek czwartego wcielenia modelu, Sorento II wciąż dobrze trzyma ceny. Sprawdźmy, jak z jej awaryjnością i użytecznością na co dzień.

Nowa Kia Sorento (2021) – opis wersji i cennik

Kia Sorento II
Lifting Sorento z 2012 r. przyniósł m.in. światła do jazdy dziennej w technologii LED. Sporo uwagi poświęcono poprawie jakości materiałów wykończeniowych kokpitu.

Używana Kia Sorento II – wnętrze

Deskę rozdzielczą Kii Sorento zaprojektowano bez specjalnego polotu, stawiając na uporządkowanie instrumentów i dobrą czytelność. W tym modelu największym zaskoczeniem pozostaje… hamulec pomocniczy, uruchamiany dodatkowym pedałem po lewej stronie (przy podstawce na lewą nogę; jak w starych Mercedesach). Kolejny ciekawy gadżet to malutki ekran wyświetlający obraz z kamery cofania, którego zainstalowano… na lusterku wstecznym. Nie sposób narzekać na poziom wyposażenia: pierwsi odbiorcy Sorento rzadko decydowali się na bazową wersję w cenniku. Niestety, w każdej Kii sporo zastrzeżeń płynie w stronę tworzyw sztucznych użytych do wykonania kokpitu. W przeważającej części są to twarde i niezbyt przyjemne w dotyku plastiki, skrzypiące pod naciskiem palca. W czasie jazdy wydają jednak niepożądane odgłosy bardzo sporadycznie.

Kia Sorento II deska rozdzielcza
Jeśli przymkniemy oko na materiały wykończeniowe mocno odbiegające od standardu premium, w stronę kokpitu Sorento nie powinny płynąć jakiekolwiek zażalenia. Pozostaje on intuicyjny i wygodny w obsłudze.

Niezbyt imponujący rozstaw osi (270 cm) nie przeszkodził konstruktorom w stworzeniu komfortowego wnętrza mogącego zmieścić nawet 7 osób. Przednie fotele nie są ani zbyt obszerne, ani specjalnie wyprofilowane. Nie ma z kolei większych zastrzeżeń do ilości miejsca na każdą część ciała. Podobnie z tyłu, gdzie wygospodarowano niemal równą podłogę. Narzekania mogą jedynie pochodzić od wysokich osób jadących w samochodach z tzw. szklanym dachem. Trzeci rząd siedzeń stanowił wyposażenie opcjonalne. Ma bardzo ograniczoną kubaturę, dlatego nie trzeba szukać go na siłę, zwłaszcza że 5-osobowe Kie zamiast niego wyposażono w pojemny schowek pod podłogą bagażnika. Przy rozłożonych dwóch rzędach zmieści on 528 l, w konfiguracji 2-osobowej zaś 1582 l. Szkoda, że boczne ścianki pokryto podatnym na zarysowania plastikiem. Plus za zabierające mało miejsca nadkola.

Używana Kia Sorento II – silniki

Sorento z europejskiej sieci sprzedaży łączyły się tylko z dwoma jednostkami benzynowymi – 2.4 16V (174 KM; przed liftingiem) oraz 2.4 GDI (192 KM; po liftingu). Dopisek „GDI” oznacza obecność bezpośredniego wtrysku paliwa, który nie dał zbyt wiele w kwestii osiągów i spalania, a skomplikował łatwość doboru niedrogiej instalacji gazowej. Obydwa silniki nie wykorzystują turbosprężarek i w trasie odczuwa się mały zapas momentu obrotowego. Pod tym względem lepiej sprawują się turbodiesle, czyli znane z mniejszych Kii 2.0 CRDi (150 KM) oraz montowany m.in. w Kii Carnival 2.2 CRDI (197 KM). Wykorzystują napęd rozrządu oparty na pasku (benzynowe mają łańcuch) i rozbudowany osprzęt składający się z dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki ze zmienną geometrią i filtra cząstek stałych. Tylko 2.0 CRDi nie można było zestawić z automatyczną, 6-biegową skrzynią biegów. Dołączany poprzez sprzęgło płytkowe napęd tylnej osi przewidywano dla każdej wersji silnikowej, ale jako zestawienie opcjonalne. W ramach ciekawostki dodamy, że Sorento na USA napędzały jednostki V6 – 3.3/290 KM lub 3.5/278 KM.

Kia Sorento II silnik
Niemal 200-konny 2.2 CRDi idealnie pasuje do Kii Sorento. Jest dość trwały, ale i drogi w utrzymaniu z uwagi na przeciętnie rozbudowane zaplecze tanich części zamiennych.

Używana Kia Sorento II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Dobra widoczność z kabiny, kamera cofania i czujniki z przodu i z tyłu – auto wielkie, a parkowanie łatwe”

„Automatyczna skrzynia ma 6 biegów, działa błyskawicznie i precyzyjnie, redukcja trwa bardzo krótko”

„Ekonomiczny silnik 2.0 CRDi – nawet w mieście zużywa poniżej 10 l/100 km, poza tym nie hałasuje przy wyższych prędkościach”

„Bardzo dużo miejsca, nawet trzeci rząd da się efektywnie wykorzystać”

 Wady 

„Samochód dobry, ale podejście ASO do klienta koszmarne! Jak w PRL!”

„W okresie gwarancyjnym samochód trzy razy wylądował na lawecie z powodu awarii silnika. Winny był DPF”

„Przy niższych temperaturach wszystko grzechocze. I silnik, i obluzowany fotel kierowcy”

„Najgorsze plastiki jakie widziałem w samochodzie tej klasy. A Kia do tanich nie należy”

Używana Kia Sorento II – awaryjność, typowe usterki

Ten model właściwie nie ma typowych wad – w Sorento psuje się to, czego można się spodziewać. Kapryśny bywa montowany w turbodieslach filtr DPF, włącznie z czujnikiem kontrolującym proces jego wypalania. Osprzęt jednostek wysokoprężnych wytrzymuje z reguły ok. 200 tys. km: potem warto odłożyć trochę gotówki, albo wynegocjować cenę na ewentualną wymianę sprzęgła z kołem dwumasowym (3500 zł + robocizna) albo wtryskiwaczy (nowy 1300 zł za sztukę) bądź spróbować tańszej regeneracji. W benzynowych 2.4 GDI nie można wykluczać oczyszczenia kolektora dolotowego z zalegającego nagaru. Z części podwozia najszybciej poddają się łączniki stabilizatora. Zawieszenie pozostaje dość trwałe, ale nierzadko pokryła je już wierzchnia warstwa korozji (może potem rodzić problemy z demontażem wahaczy). Jak na razie nie przechodzi ona na nadwozie. Poza tym Kię nękają niewielkie, ale częste kłopoty z elektroniką pokładową – głównie zawiesza się kamera cofania lub bez przyczyny zapalają kontrolki.

Kia Sorento II lusterko wsteczne
Malutki ekran z kamery cofania w lusterku wstecznym nie jest zbyt funkcjonalny. Ten element wyposażenia bywa źródłem wielu problemów użytkowników Kii Sorento.

Używana Kia Sorento II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na naklejce na słupku środkowym lewym (przy fotelu kierowcy).

Kia Sorento II numer VIN

Używana Kia Sorento II – sytuacja rynkowa

Przedliftowe Sorento kosztują minimum 30 tys. zł, ale optymalny budżet mieści się dopiero w okolicach 40-45 tys. zł. Auta po modernizacji swobodnie przekraczają 50 tys. zł, zbliżając się nawet do 70 tys. zł. Spośród ok. 35 bezwypadkowych aut tylko kilka ma pod maską benzynowego 2.4. Pomiędzy 2.0 a 2.2 CRDi panuje równy podział, z czego większość słabszych odmian pochodzi z polskich salonów (2.0 CRDi przewidziano dla wybranych rynków, w tym polskiego). Co trzecia Kia nie posiada napędu 4×4. Ofertę zdominowały samochody 5-osobowe.

Używana Kia Sorento II – podsumowanie

Tak naprawdę to zapomniany, ale bardzo solidny, dobrze wyposażony i dynamiczny SUV, pod warunkiem wyboru mocniejszego turbodiesla. Sorento świetnie sprawdzi się w roli wszechstronnego auta rodzinnego do użytku w dużej mierze po asfalcie. Jest jedno „ale” – koszty. SUV Kii będzie drogi zarówno w zakupie, jak i w bieżącym usuwaniu usterek (na szczęście sporadycznych).

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Kiach:

Używana Kia Soul I (2008-2013) – opinie

Używana Kia Sportage II (2004-2010) – opinie

Używana Kia Sportage III (2010-2016) – opinie

Kia Sorento II

Kia Sorento II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.469/189/171 cm
Rozstaw osi270 cm
Pojemność bagażnika528-1582 l
Kia Sorento II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.42.4 GDI3.5 V62.0 CRDi2.2 CRDi
Pojemność2349 cm³2358 cm³3470 cm³1995 cm³2199 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc174 KM192 KM278 KM150 KM197 KM
Maks. moment226 Nm242 Nm335 Nm383 Nm421 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,1 s10,6 s8,9 s10,9 s9,6 s
Prędkość maks.190 km/h190 km/h210 km/h187 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa8,7 l/100 km8,9 l/100 km11,4 l/100 km6,5 l/100 km6,6 l/100 km

Używana Kia Sorento II – galeria