Honda Jazz udowodniła, że nie trzeba kupować minivana lub kombi, by cieszyć się z obszernego bagażnika. Porównajmy dwie popularne generacje z rynku wtórnego – Jazza II z Jazzem III.
Pierwsza Honda Jazz debiutowała już w latach 80., ale rozpoznawalna na całym świecie stała się dopiero w nowym tysiącleciu za sprawą drugiej generacji z lat 2001-2008. Ten samochód łączył cechy auta miejskiego i minivana, lecz wymiarami (niecałe 3,9 m długości) nie aspirował nawet do grona mikrovanów. Przeciętny rozstaw osi (245 cm) nie pozwalał stworzyć przepastnego wnętrza, ale japońscy konstruktorzy w zamian zaproponowali aż 380-litrowy bagażnik – znacznie większy od wartości uzyskiwanych w wówczas produkowanych kompaktach. Jedyny w swoim rodzaju „as w rękawie” Jazza stanowił innowacyjny system Magic Seats, umożliwiający podniesienie do góry siedziska kanapy i w ten sposób stworzenie przestrzeni do przewozu wysokich przedmiotów. Rozwiązanie trafiło również do zaprezentowanego w 2008 r. Jazza III.
W trzeciej generacji Honda nie postawiła na radykalne zmiany. Odrobinę powiększyła Jazza (do 3,9 m, a rozstaw osi do równych 250 cm) i dodała mocniejsze silniki z systemem VTEC, choć w gamie nadal zabrakło turbodiesli. Pojawiła się za to odmiana hybrydowa, tzw. mikrohybryda IMA, opracowana na większej jednostce 1.33. Europejskie Jazzy III, w odróżnieniu od poprzedniczek, nie powstawały w Japonii, a w Wielkiej Brytanii i w… Chinach. Zdobyły odrobinę większą popularność w polskich salonach, z których rzadko wyjeżdżały Jazzy II z uwagi na wysokie ceny (dlatego większość aut z rynku wtórnego pochodzi z importu). Którą generację warto wybrać w dzisiejszych czasach? Może Jazz II był na tyle dopracowany, że nie trzeba słono dopłacać do nowszego modelu?
Jak działa napęd hybrydowy w nowej Hondzie Jazz V?
Używana Honda Jazz II i Honda Jazz III – deska rozdzielcza
Jak przystało na Hondę, w kokpitach Jazzów nie brakuje śmiało narysowanych kresek albo efektownych, ożywiających całość dodatków. Ich czytelność, przynajmniej jeśli weźmiemy pod uwagę zestawy wskaźników, nie budzi zastrzeżeń. Dostrzeżenie czegokolwiek na mikroskopijnych przyciskach stanowi już niemałe wyzwanie, ale tylko podczas pierwszych dni zaznajamiania się z autem (Jazzy II i III produkowano w latach, gdy skomplikowane systemy multimedialne nie były zarezerwowane dla samochodów miejskich). Materiały z przewagą twardych tworzyw zmontowano niezwykle starannie, do tego stopnia, że w kilkunastoletnich Hondach rzadko cokolwiek skrzypi. Jedyne, czego zabrakło, to wygodne umiejscowienie lewarka biegów na tzw. podwyższeniu („wiszącej” konsoli centralnej).
Używana Honda Jazz II i Honda Jazz III – przestrzeń w środku
Ponad 1,5 m wysokości czyni z Jazza optymalny samochód dla osób słusznego wzrostu. Nie powinno im brakować miejsca na głowy z uwagi na dość niską pozycję wyjściową przednich foteli, zapewniających zresztą przyzwoite podparcie boczne. W drugim rzędzie uświadczymy zaledwie minimalny tunel centralny, ale trzem osobom zdecydowanie zabraknie przestrzeni na szerokość. Honda zadbała o dobór wytrzymałych jakościowo tapicerek i wystarczający zakres regulacji foteli. Dzięki obszernym szybom do środka wpada wiele światła, a kierowca ma dobrą widoczność we właściwie każdym kierunku.
Używana Honda Jazz II i Honda Jazz III – bagażniki
Wyjściowo do bagażników Jazzów wejdzie ok. 375-380 l pakunków, czyli więcej niż w większości samochodów kompaktowych. Nie są one dostatecznie wykończone (boczne ściany wyłącznie z twardego, rysującego się plastiku) ani też regularne w załadunku. Można je za to na kilka sposobów powiększyć. Raz – tradycyjnie składając oparcie kanapy, dwa – poprzez jej całkowite przesunięcie (w Jazzie III). Chcąc przewieźć bardzo wysokie rzeczy, można skorzystać z udogodnień systemu Magic Seats, czyli podnieść siedzisko kanapy do góry (podobnie jak oparcie, także ono jest dzielone).
Używana Honda Jazz II i Honda Jazz III – silniki
Hondy Jazz na europejski rynek otrzymywały okrojone do dwóch propozycji gamy silnikowe. W starszym modelu proponowano dwie odmiany 8-zaworowe: 78-konnego 1.2 oraz 83-konnego 1.4. W Jazzie III zadebiutowały jednostki 16-zaworowe – 1.2/90 KM oraz 1.33 (lub 1.4) o mocy 100 KM, wzbogacone o układ zmiennych wzniosów zaworów VTEC. Wszystkie wymienione silniki posiadają rozrządy z napędem za pomocą trwałych łańcuchów, zastosowano w nich pośrednie wtryski paliwa i systemy mechanicznej regulacji luzu zaworowego. Choć pomiędzy poszczególnymi odmianami obu Jazzów teoretycznie panuje niewielka różnica w mocy, w rzeczywistości mocniejsze silniki są wyraźnie żwawsze, ale i wtedy dość paliwożerne. Przy łagodnym traktowaniu jednostki 1.2 potrafią wypracować tak niskie spalanie, że nie odczuwa się braku diesla. Nie dorównuje im nawet mikro-hydryda zbudowana na bazie Jazza III: część elektryczna ma za zadanie jedynie wspomóc spalinową podczas ruszania i przyspieszania, a to oznacza, że Jazz IMA nie potrafi jeździć wyłącznie „na prądzie”.
Używana Honda Jazz II i Honda Jazz III – co się w nich psuje?
Obydwa Jazzy miewają drobne problemy z piszczącymi hamulcami lub zapiekającymi się zaciskami w tylnej osi. Czasami pomaga czyszczenie zacisków, niekiedy trzeba je zregenerować. Kolejny powiązany problem – parujące reflektory, ale na to niewiele da się poradzić. Silniki małych Hond wymagają okresowego ustawiania luzu zaworowego. Jest to jednak prosta i tania czynność z uwagi na obecność śrub regulacyjnych. Użytkownicy zgłaszają jednostkowe problemy z haczącymi skrzyniami biegów i kosztowne regeneracje bezstopniowych przekładni CVT (z silnikami 1.33/1.4). Przeciętnie prezentuje się jakość zabezpieczenia antykorozyjnego oraz kondycja powłoki lakierniczej większości Jazzów – nawet w przypadku młodszego modelu warto zainwestować w konserwację podwozia i gruntowny detailing lakieru (lub chociaż regularne woskowanie).
Używana Honda Jazz II i Honda Jazz III – za ile można ją kupić?
Nawet w przypadku 18-letnich Hond ciężko znaleźć coś sensownego za mniej niż 5 tys. zł. Do tej pory optymalny budżet na Jazza drugiej generacji mieści się w granicach 10 tys. zł (8-12 tys. zł), a auta z górnej granicy osiągają nawet 15 tys. zł. Do dopiero wstęp do Jazza III, na którego lepiej wydać mniej więcej 20 tys. zł., a jeśli chcemy możliwie jak najmłodszy rocznik – nawet 30 tys. zł. Hybrydy i auta z LPG to niemalże „białe kruki”.
Używana Honda Jazz II i Honda Jazz III – którą generację wybrać?
Spory rozstrzał cenowy między dwiema generacjami nie pozwala jednoznacznie polecić konkretnego Jazza danej grupie odbiorców. Powinny go rozważyć osoby poszukujące uniwersalnego i bezawaryjnego samochodu do miasta i okazyjnych wyjazdów rodzinnych, ewentualnie ceniące duże bagażniki. To, którego wybrać, zależy od budżetu. W naszej opinii trzecie wcielenie przyjemniej jeździ i jest lepiej wykończone w środku. Leciwe Jazzy II coraz częściej wymagają napraw wynikających ze zmęczenia eksploatacyjnego.
Honda Jazz II – plusy i minusy
+ wysoka trwałość ogólna, niskie zużycie paliwa, spore możliwości transportowe
– skromna paleta silników, problemy z korozją, marny stan najtańszych aut
Honda Jazz III – plusy i minusy
+ solidnie zmontowane wnętrze, ciekawe wyposażenie, dużo miejsca w obu rzędach
– zaporowe ceny, drogie serwisowanie, ryzyko kradzieży
Honda Jazz II | Honda Jazz III | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2001-2008 | 2008-2015 |
Dł./szer./wys. | 385/168/153 cm | 390/170/152 cm |
Rozstaw osi | 245 cm | 250 cm |
Pojemność bagażnika | 380-1323 l | 375-1398 l |
Silniki benzynowe | 1.2-1.5 (78-110 KM) | 1.2-1.5 (90-120 KM) |
Silniki Diesla | – | – |
Silnik | 1.2 i-DSI | 1.4 i-DSI |
---|---|---|
Pojemność | 1246 cm³ | 1339 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. |
Maks. moc | 78 KM | 83 KM |
Maks. moment | 110 Nm | 119 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,7 s | 12,9 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 170 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Silnik | 1.2 i-VTEC | 1.33 i-VTEC | 1.33 IMA |
---|---|---|---|
Pojemność | 1198 cm³ | 1339 cm³ | 1339 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. + elektr. |
Maks. moc | 90 KM | 100 KM | 102 KM |
Maks. moment | 114 Nm | 127 Nm | 121+78 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 11,4 s | 12,3 s |
Prędkość maks. | 177 km/h | 182 km/h | 175 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,3 l/100 km | 5,5 l/100 km | 4,5 l/100 km |
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanej Hondy Jazz III, odsyłamy do poniższego materiału: