Choć to ten sam model, opisywane generacje Hondy CR-V przedstawiają zupełnie różne koncepcje połączenia minivana z SUV-em. Która robi to lepiej? Jak przedstawia się niezawodność obu Hond?
Debiutujące w 1995 r. pierwsze wcielenie Hondy CR-V zdobyło uznanie za sprawą wyjątkowo użytecznego, 5-drzwiowego nadwozia z nutką rekreacyjnego charakteru, czyli m.in. koła zapasowego umieszczonego na klapie. Podobną drogę obrała Honda, projektując CR-V II. Auto było jeszcze większe, jeszcze przestronniejsze i równie odporne na awarie jak poprzednik. Zachwianie tej koncepcji nastało w 2007 r. wraz z debiutem Hondy CR-V III: masywniejszej, niżej zawieszonej, z kołem zapasowym pod podłogą bagażnika. Odejście od nietuzinkowego charakteru poprzednika nie zachwiało popularności modelu. Wręcz przeciwnie – upodobniona do reszty kompaktowych SUV-ów Honda wciąż święci sukcesy sprzedaży i od niedawna produkuje piątą generację modelu.
Pomimo wyraźnych różnic zewnętrznych, Hondę CR-V II i CR-V III bardzo wiele łączy w środku. W obydwu autach wyraźnie czuć nawiązania do minivanów, m.in. za sprawą niemal zupełnie płaskiej podłogi w drugim rzędzie foteli albo pokaźnych i łatwych do wykorzystania bagażników. W nowszym modelu pojawiło się jeszcze więcej udogodnień niż w poprzedniku, ale o nich w dalszej części materiału. Zostając przy CR-V III. Mimo rekordowo niskiej utraty wartości, używaną, bezwypadkową Hondę z początku produkcji (rocznik 2007) można mieć za tyle, ile żądają właściciele świetnie utrzymanych modeli poprzedniej generacji, czyli ok. 25 tys. zł. Na co zatem warto postawić? Na to pytanie znajdziemy odpowiedź, porównując obie Hondy CR-V.
Używana Honda CR-V II i Honda CR-V III – deska rozdzielcza
Kokpit starszego CR-V ma w sobie coś z „terenówek”: skojarzenia z nimi przywodzą przede wszystkim uchwyty łączące górną i dolną część konsoli środkowej. Zabrakło ich w CR-V III, podobnie zresztą jak tunelu centralnego. Wszystko przez umieszczenie lewarka biegów w pozycji typowej dla minivanów, czyli w wyższym położeniu, trafiającym idealnie w rękę. Jak na samochód japoński, jakość materiałów i ich montaż zasługują na uznanie, choć nie ma co oczekiwać cudów po kilkunastoletnim już aucie. W obydwu generacjach kierowca ma przyzwoitą widoczność do przodu i na boki. Do tyłu wygodniej cofać CR-V II, ale trzeba pamiętać o dodatkowych centymetrach wynikających z obecności koła zapasowego.
Używana Honda CR-V II i Honda CR-V III – przestrzeń w środku
Hondy CR-V zazwyczaj zwyciężały konkurentów w dziedzinie ilości miejsca we wnętrzu. Niezależnie od generacji japoński samochód gwarantuje więcej niż przyzwoite warunki przewozu czterech dorosłych osób, ale i nie ma przeciwwskazań do zmieszczenia z tyłu piątej: wtedy na kanapie zabraknie miejsca na łokcie, ale na pewno nie na nogi: podłoga jest zupełnie płaska (CR-V III) albo z minimalnym wzniesieniem pośrodku (CR-V II). Przednie fotele zbierają pochwały za długie siedzisko i wystarczające wyprofilowanie. Do każdej Hondy bardzo wygodnie się wsiada i wysiada.
Używana Honda CR-V II i Honda CR-V III – bagażniki
W obydwu modelach pojemności są niemal identyczne (w okolicach 525 l i 1550 l po złożeniu kanapy), jednak poszczególne bagażniki sporo się różnią. Dostęp do przestrzeni bagażowej Hondy CR-V II uzyskamy po odchyleniu na bok ciężkiej klapy, w CR-V III natomiast postawiono na powszechniejsze i wygodniejsze na co dzień rozwiązanie w postaci klapy podnoszonej do góry. Starsze wcielenie ma też nietypowy system składania kanapy: stawia się ją do pionu, maksymalnie przybliżając do przednich foteli, podczas gdy w CR-V III tradycyjnie „kładziemy” same oparcia, tworząc równą przestrzeń. Jak już wspominaliśmy, w nowszym wcieleniu pojemność można też regulować poprzez przesuwanie kanapy. Ale CR-V II odpowiada inną przydatną rzeczą: otwieraną tylną szybą.
Używana Honda CR-V II i Honda CR-V III – silniki
Skromne gamy silnikowe obu Hond „na papierze” wyglądają niemal identycznie. Rynek zdominowały wolnossące jednostki benzynowe o pojemności 2 litrów. Niezależnie od generacji ma układ VTEC i generuje 150 KM, zapewniając obu CR-V bardzo podobne osiągi. Silniki poszczególnych generacji różnią się jednak budową: w starszej Hondzie w głowicy umieszczono dwa wałki rozrządu, w nowszej – już jeden. Zastosowane zmiany poskutkowały spadkiem masy i minimalnym zredukowaniem zużycia paliwa. Na wybranych rynkach Hondę CR-V sprzedawano z nieco mocniejszym 2.4, ale łączonym z hamującą temperament automatyczną skrzynią biegów. Skalę importu turbodiesli ograniczają stawki akcyzy, bowiem zawsze mają one pojemność 2.2. Na tle jednostek wysokoprężnych z innych SUV-ów imponują niezawodnością, lecz pozytywny obraz psuje ograniczona dostępność niedrogich części zamiennych. W CR-V III po liftingu moc podniesiono ze 140 do 150 KM (2.2 i-DTEC z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami).
Używana Honda CR-V II i Honda CR-V III – co się w nich psuje?
Praktycznie wszystkie Hondy CR-V II i CR-V III wyposażone zostały w napęd na 4 koła Real Time 4WD, dołączający tylną oś w razie wykrycia poślizgu przedniej. Oparty na pompie hydraulicznej (lub dwóch pompach w nowszym modelu) układ niezbyt sprawdza się w terenie, ale poprawia przyczepność podczas jazdy w pogorszonych warunkach atmosferycznych. Jeśli systematycznie dbamy o wymianę oleju, układ nie powinien sprawiać problemów. W forsownie użytkowanych Hondach szybko „poddaje się” sprzęgło i pojawiają się trudności z wybieraniem biegów (zazwyczaj wina zużytych łożysk i synchronizatorów). W CR-V III użytkownicy czasami skarżą się na usterki kompresora klimatyzacji lub czujnika reflektorów ksenonowych. Poza tym obydwa auta trzeba uważnie doglądać pod kątem korozji i uszkodzeń lakieru. Warto też sprawdzić, czy interesująca nas używana Honda nie figuruje jako skradziona: złodzieje wyjątkowo upodobali sobie ten model, głównie z powodu drogich części zamiennych, w których widzą spory zarobek.
Używana Honda CR-V II i Honda CR-V III – za ile można ją kupić?
Jak przystało na bezawaryjną, solidną i przestronną Hondę, ceny używanych CR-V zawsze topniały wyjątkowo wolno, ale dzisiaj wreszcie można je uznać za satysfakcjonujące. Na starszą generację musimy wydać od 12 do nawet 30 tys. zł. CR-V III startują od 23 tys. zł, zatem w przedziale 23-30 tys. zł mamy pole manewru pomiędzy dwiema generacjami. W przypadku starszej dominują samochody z polskich salonów w topowych wersjach wyposażenia, z przebiegami poniżej 200 tys. zł. Używana Honda CR-V III za mniej niż 30 tys. zł najprawdopodobniej będzie sprowadzona, z turbodieslem pod maską.
Używana Honda CR-V II i Honda CR-V III – którą generację wybrać?
Z jednej strony – trudno będzie wydać ponad 25 tys. zł na przeszło 15-letnią (lub starszą) Hondę CR-V II, ale z drugiej koszty doprowadzenia wyeksploatowanego turbodiesla nowszego modelu do porządku mogą naprawdę niemiło zaskoczyć. Polecamy zatem krajowego CR-V II w topowej specyfikacji, z każdym silnikiem, a najlepiej benzynowym 2.0 bez gazu. Jeśli koniecznie chcemy CR-V III, musimy odłożyć minimum 35 tys. zł na sensowny egzemplarz.
Używana Honda CR-V II – plusy i minusy
+ doskonała funkcjonalność, wysoki prześwit, paleta niezawodnych silników
– niezbyt wydajny napęd 4×4, zużycie eksploatacyjne najstarszych aut, brak wersji do LPG
Używana Honda CR-V III – plusy i minusy
+ przestronne i praktyczne na co dzień wnętrze, dobre zabezpieczenie antykorozyjne, wybitna niezawodność
– trudne do zaakceptowania ceny, realne ryzyko kradzieży, brak tanich zamienników
Honda CR-V II | Honda CR-V III | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2001-2007 | 2006-2012 |
Dł./szer./wys. | 464/179/171 cm | 453/182/168 cm |
Rozstaw osi | 263 cm | 263 cm |
Pojemność bagażnika | 527-1568 l | 525-1530 l |
Silniki benzynowe | 2.0-2.4 (150-160 KM) | 2.0-2.4 (150-166 KM) |
Silniki Diesla | 2.2 (140 KM) | 2.2 (140-150 KM) |
Silnik | 2.0 16V | 2.4 16V | 2.2 i-CTDi |
---|---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 2354 cm³ | 2204 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 150 KM | 160 KM | 140 KM |
Maks. moment | 192 Nm | 240 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s | 10,9 s | 10,6 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 174 km/h | 183 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,0 l/100 km | 9,1 l/100 km | 6,7 l/100 km |
Silnik | 2.0 i-VTEC | 2.4 i-VTEC | 2.2 i-CTDi | 2.2 i-DTEC |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1997 cm³ | 2354 cm³ | 2204 cm³ | 2204 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 150 KM | 166 KM | 140 KM | 150 KM |
Maks. moment | 192 Nm | 220 Nm | 340 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s | 11,0 s | 10,3 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 190 km/h | 187 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,1 l/100 km | 9,5 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,5 l/100 km |
Polecamy uwadze inne artykuły dotyczące Hondy CR-V:
Używana Honda CR-V III (2006-2012) – opinie użytkowników
Porównanie najnowszej Hondy CR-V z Subaru Foresterem i Toyotą RAV4