Honda Civic

Wysokie ceny używanych aut stanowią… doskonałą rekomendację dla Hondy Civic z drugiej ręki. Którą generację – 8. czy 9. wybrać, by w pełni cieszyć się tym samochodem?

Ósme wcielenie kompaktowej Hondy, przez swoją stylizację nazywane „UFO”, odcięło się grubą kreską od poprzedników, którzy byli albo nastawieni na sportowe doznania (Civic V/VI 3d), albo były do bólu poprawnymi samochodami (Civic VII). Produkowany od 2006 r. model łączył nowatorskie wzornictwo z ponadprzeciętną, jak na ten segment, funkcjonalnością. Mimo typowych wartości długości nadwozia i rozstawu osi, w środku panowały optymalne warunki podróżowania dla czterech osób, a bagażnik hatchbacka mieścił ponad 450 l, czyli… sporo więcej niż w równocześnie produkowanym, oddzielnie stylizowanym sedanie. Zaprezentowany w 2011 r. Civic IX przejął najlepsze rozwiązania z poprzednika (włącznie z genialnym systemem Magic Seats) i został dopracowany od strony mechaniczno-konstrukcyjnej. Przy okazji dodano wersję kombi i mniejszego, oszczędniejszego turbodiesla (1.6 i-DTEC).

HONDA Civic VIII 1.8 i-VTEC 140KM 6MT WN70505 06-2008
Honda Civic VIII hatchback zawsze posiada uproszczony typ zawieszenia, składający się z kolumn McPhersona z przodu i belki podatnej na skręcanie z tyłu. Niezależna konstrukcja trafiła tylko do sedanów.

W przypadku Hondy nie ma się co nastawiać na okazyjny zakup. Używane Civiki kosztują nawet dwukrotnie więcej od wybranych europejskich rywali (głównie francuskich) z tego samego rocznika. Mimo tego zadbane (i drogie) Hondy szybko znajdują nowych właścicieli, a Ci bez większych problemów użytkują je przez kolejne lata. Które wcielenie lepiej wybrać: bezkompromisowego „UFO” czy trochę „ugrzecznionego”, ale solidniejszego i lepiej wykonanego Civica IX? Porównajmy obydwa modele.

Honda Civic VIII i Civic IX 02
Konstrukcyjnie i silnikowo Civic IX teoretycznie wypada niemal identycznie jak poprzednik. Producent wprowadził jednak sporo zmian w nastawach zawieszenia, dzięki czemu samochód lepiej się prowadzi. Jest też solidniej wyciszony i sprawia szlachetniejsze wrażenie w środku.

Używana Honda Civic VIII i Honda Civic IX – deska rozdzielcza

Ryzyko opłaciło się Hondzie. „Kosmiczny” kokpit Civica VIII nawet dzisiaj sprawia doskonałe wrażenie i ustawia po kątach deski rozdzielczej z niedawno wprowadzonych samochodów. Przy okazji jest on, po krótkim przyzwyczajeniu, dość prosty w obsłudze. Kontrowersje płyną głównie w stronę piętrowych zegarów. Bezpośrednio za kierownicą widać obrotomierz, prędkość z kolei wyświetlana jest na niewielkim, cyfrowym wskaźniku ponad nią: niektórzy mają wobec tego problem z takim dopasowaniem pozycji, by kierownica nie zasłaniała wskazań prędkości. Nowszy model wykorzystuje podobny zamysł projektu deski, różni się głównie efektownymi tubusami dolnych zegarów. Honda poprawiła w nim materiały wykończeniowe (mają miększą, przyjemniejszą fakturę) i zadbała o precyzyjniejszy montaż. Mimo że to stosunkowo młody samochód, Civic IX otrzymał jeszcze klasyczną dźwignię hamulca ręcznego (u rywali stopniowo pojawiały się elektryczne).

HONDA Civic VIII FL 1.8 i-VTEC 140KM 6MT WN93307 02-2009
Civica VIII odpala się umieszczonym po lewej stronie przyciskiem. Wcześniej trzeba jednak… przekręcić kluczyk.
HONDA Civic IX 1.8 i-VTEC 142KM 6MT WN1131E 03-2012
„Otulający” kierowcę kokpit Civica IX nieźle znosi upływ czasu. Wykończeniem mimo wszystko nie „dogania” europejskich kompaktów.

Używana Honda Civic VIII i Honda Civic IX – przestrzeń w środku

Dzięki ciekawym rozwiązaniom Hondy (m.in. umieszczeniu zbiornika paliwa pod fotelem kierowcy), wnętrze Civica zapewnia więcej przestrzeni, niż można się spodziewać po ok. 4,3-metrowym samochodzie. Najbardziej zaskakuje drugi rząd, w którym uświadczymy zaledwie minimalny tunel centralny, a przez to nawet osoba pośrodku ma względnie komfortowe warunki podróżowania. Wrażenie przestronności odbiera tylko wystarczające przeszklenie karoserii oraz opadająca linia dachu. Fani starszych Civiców mogą się zawieść na opisywanych modelach, bowiem kierowca siedzi w nich niemal jak w minivanie, czyli dość wysoko. Honda przewidziała kilka rodzajów foteli. Te najbardziej wyprofilowane zarezerwowano, rzecz jasna, dla odmian Type-S i Type-R.

Używana Honda Civic VIII i Honda Civic IX – bagażniki

Hondzie należą się oklaski za wygospodarowanie aż tak pojemnych bagażników wersji hatchback – 455 l (lub tym bardziej 477 l w Civicu IX) to wynik wręcz doskonały. W dodatku przestrzeń bagażową cechuje regularny kształt, prowadzi do niej szeroki otwór załadunkowy, a pod spodem znajduje się jeszcze spory schowek. Tylu dobrych słów nie można powiedzieć o bagażniku sedana, który w starszym modelu zmieści zaledwie 340 l, a w nowszym o 100 l więcej. Civic IX kombi zabierze na pokład aż 624 litry pakunków, a gdy autem jadą 2 osoby – 1668 l.

HONDA Civic VIII FL 1.8 i-VTEC 140KM 6MT WN93307 02-2009
Żaden z konkurentów w nadwoziu hatchback nie jest w stanie przewieźć tyle co Civic VIII/XI (na zdjęciu: starszy model). Złożenie kanapy zwiększa przestrzeń bagażową do 1320 l.
HONDA Civic IX 1.8 i-VTEC 142KM 6MT WN1131E 03-2012
Civic IX zmieści jeszcze więcej, bo aż 477 l przy komplecie pasażerów. Maksymalnie hatchback zabierze na pokład 1378 l.

Używana Honda Civic VIII i Honda Civic IX – silniki

Obydwie generacje wykorzystują niemalże identyczne benzynowe jednostki napędowe. Podstawowe źródło napędu stanowi wolnossący 1.4, z uwagi na pojemność określany też jako 1.33 (1339 cm³). W starszym Civicu początkowo rozwijał 83 KM (1.4 i-DSi), po liftingu zadebiutował 1.4 i-VTEC o mocy powiększonej do 100 KM. Trafił on też pod maskę Civica IX, podobnie zresztą jak najbardziej rozchwytywany silnik, czyli 1.8 i-VTEC (140-141 KM). Gdy zajdzie potrzeba, potrafi być oszczędny lub wręcz przeciwnie, zapewni sprawne wyprzedzanie (o ile zadbamy o „trzymanie” go na obrotach). Pod maskę Civica Type-R trafiły odmiany 2-litrowe: 200-konna, bez turbo (Civic VIII) i turbodoładowana o mocy 310 KM (Civic IX). Do 2013 r. kompaktową Hondę oferowano tylko z 2,2-litrowym turbodieslem rozwijającym 140/150 KM. Przy okazji modernizacji 9. generacji zastąpiono go oszczędniejszym i prostszym 1.6 i-DTEC (120 KM).

HONDA Civic VIII FL 1.8 i-VTEC 140KM 6MT WN93307 02-2009
W zasadzie rozchwytywany jest tylko jeden silnik Civica VIII/IX – wolnossący 1.8 z systemem VTEC. 140 KM zapewnia już więcej niż przyzwoite osiągi (ok. 9 s do 100 km/h), w dodatku ta jednostka prawie się nie psuje.
HONDA Civic IX Lifestyle 1.6d i-DTEC 120KM 6MT WY5204V 03-2013
Civiki 1.6 i-DTEC (tylko 9. generacja) są chętniej importowane z uwagi na niższe stawki akcyzy, która dla silników 2.2 wynosi 18,6%.

Używana Honda Civic VIII i Honda Civic IX – co się w nich psuje?

Tradycyjnie już dla Hondy, w tej części materiału nie ma zbyt wiele do napisania. Wszystkie silniki nie zaskakują poważniejszymi awariami, a raczej tymi wynikającymi ze stopniowego pokonywania kolejnych kilometrów. Benzynowe jednostki przy wyższych przebiegach mogą spalać olej silnikowy, sporadycznie rozciąga się łańcuch rozrządu lub następuje awaria pompy oleju. Turbodiesle z kolei czasami wymagają wymiany lub regeneracji koła dwumasowego/turbosprężarki. Trwałością nie grzeszą natomiast montowane w Civicach ręczne skrzynie biegów: zawodzą głównie łożyska i synchronizatory. Przeciętne zabezpieczenie powłoki lakierniczej przed warunkami atmosferycznymi odciska swoje piętno głównie w starszych modelach: na szczęście korozja na razie ma wymiar wyłącznie powierzchowny. Niektórzy zwracają uwagę na konieczność częstych wymian tarcz/klocków hamulcowych i mało istotne, ale denerwujące kłopoty z elektroniką pokładową (głównie radiem).

HONDA Civic VIII Sedan IMA 1.3 Hybrid 115KM AT CVT WN66065 08-2006
Tak wygląda Honda Civic VIII w wersji sedan. Trafiły do niej te same silniki co w hatchbacku, a dodatkowo – odmiana hybrydowa 1.3 IMA. Nie jest tak oszczędna jak konstrukcje Toyoty, stąd nie cieszyła się wzięciem w salonach.

Używana Honda Civic VIII i Honda Civic IX – za ile można ją kupić?

Do tej pory niełatwo znaleźć uszanowanego, ale wciąż kilkunastoletniego Civica VIII za mniej niż 20 tys. zł. Dopiero od tego pułapu można liczyć na auta godne zainteresowania, napędzane polecanym silnikiem 1.8 i-VTEC. Kwoty za najmłodsze egzemplarze tej generacji dochodzą do 30 tys. zł, czyli absolutnie minimum, jakie trzeba uiścić za Civica IX. Szerokie spektrum ogłoszeń następuje jednak bliżej 40 tys. zł. W przypadku Hond zazwyczaj można liczyć na pochodzenie z polskiego salonu i przebiegi mniejsze niż u konkurentów z tych samych roczników.

Honda Civic VIII i Civic IX 08
Honda Civic IX Type-R (2015-2017) rozwija aż 310 KM z turbodoładowanego silnika 2.0. By cieszyć się z osiągów na miarę 5,7 s do 100 km/h i prędkości maksymalnej 270 km/h, trzeba „wyłożyć” nawet 80-100 tys. zł.

Używana Honda Civic VIII i Honda Civic IX – którą generację wybrać?

Nie ma co ukrywać – obydwa wcielenia uchodzą za klasowe wzorce trwałości, a w dodatku są naprawdę funkcjonalne i zwracają uwagę na ulicy. To, na którą generację się zdecydować, zależy właściwie tylko od budżetu: w ogólnym rozrachunku obie można polecić. Dysponując 20-25 tys. zł z pewnością uda się trafić ładnego Civica „UFO”, który największy (a i tak znikomy) spadek wartości ma już za sobą. Decydując się na nowszą Hondę trzeba już odłożyć ok. 35-40 tys. zł, ale w zamian otrzymamy jeszcze lepszy, przyjemniej się prowadzący i lepiej wykończony samochód.

Honda Civic VIII – plusy i minusy

 +  świetny system Magic Seats, obszerne wnętrze hatchbacka, wciąż przykuwająca oko stylizacja nadwozia
 –  przeciętna wersja hybrydowa, spore ryzyko kradzieży, braki w wykończeniu wnętrza

HONDA Civic VIII 1.8 i-VTEC 140KM 6MT WN70505 06-2008

Honda Civic IX – plusy i minusy

 +  wybitna trwałość konstrukcyjna, komplet wersji nadwoziowych, paleta udanych silników
 –  zaporowe ceny używanych aut, słaba jakość powłoki lakierniczej, przeciętne wyciszenie

HONDA Civic IX 1.8 i-VTEC 142KM 6MT WN1131E 03-2012

Honda Civic VIII i Honda Civic IX – podstawowe dane techniczne
Honda Civic VIIIHonda Civic IX
Lata produkcji2006-20112011-2017
Dł./szer./wys.425-455/176/146 cm437-459/177/147 cm
Rozstaw osi264-270 cm260-267 cm
Pojemność bagażnikahtb 455-1320 l, sed 340 lhtb 477-1378 l, sed 440 l, kmb 624-1668 l
Silniki benzynowe1.3-2.0 (83-200 KM)1.4-2.0 (99-310 KM)
Silniki Diesla2.2 (140 KM)1.6-2.2 (120-150 KM)
Honda Civic VIII – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.3 IMA1.4 i-DSI1.8 i-VTEC2.0 Type-R2.2 i-CTDi
Pojemność1339 cm³1339 cm³1799 cm³1998 cm³2204 cm³
Paliwobenz. + elektr.benz.benz.benz.turbodiesel
Maks. moc115 KM83 KM140 KM200 KM140 KM
Maks. moment125+103 Nm120 Nm175 Nm195 Nm340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,1 s14,6 s8,9 s6,6 s8,6 s
Prędkość maks.185 km/h170 km/h205 km/h235 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa4,6 l/100 km5,9 l/100 km6,6 l/100 km9,1 l/100 km5,3 l/100 km
Honda Civic IX – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.4 i-VTEC1.8 i-VTEC2.0 Type-R1.6 i-DTEC2.2 i-DTEC
Pojemność1339 cm³1799 cm³1996 cm³1597 cm³2199 cm³
Paliwobenz.benz.benz., turboturbodieselturbodiesel
Maks. moc99 KM141 KM310 KM120 KM150 KM
Maks. moment127 Nm174 Nm400 Nm300 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,4 s9,1 s5,7 s10,2 s8,5 s
Prędkość maks.187 km/h215 km/h270 km/h208 km/h217 km/h
Śr. zużycie paliwa5,4 l/100 km5,8 l/100 km7,3 l/100 km3,6 l/100 km4,2 l/100 km

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanej Hondy Civic, odsyłamy do poniższych materiałów:

Używana Honda Civic VIII (2006-2011) – opinie użytkowników

Używana Honda Civic IX (2011-2017) – opinie użytkowników

1 KOMENTARZ

  1. Z VIII generacji mogę potwierdzić słabe zabezpieczenie antykorozyjne ,ale są to głównie odpryski od kamieni ,tutaj nie gniją tak jak w VI nadkola z tyłu. Spalanie oleju ponad normę występuje tylko w przypadku utrzymywania auta długo na wysokich obrotach i chodzi tu głównie o agresywną jazdę i długie podróże autostradą z prędkościami powyżej 150km/h.Kierowca siedzi nisko (redaktor chyba pomylił generację z VII) i bardzo dobrze czuje auto ( hatchback).Duży bagażnik bez problemu mieści 4 opony na 17 calowych kołach,magic seats pozwala przewieźć rower w tylnym rzędzie bez demontowania kół (26 cali)żaden hatback tego nie potrafi.Silnik jak na wolnossący jest bardzo dobry , elastyczność na 3 pozwala bezproblemowo wykonywać wyprzedzanie. Spalanie – poj.1.8 – min. 5.5 litra przy ecodrivingu ,max 9.1 w zimie miasto ,średnio 7 (+/-0.5) przy zwykłej jeździe . Kłopoty z radiem to głównie pojedyncze zaniki części cyfr na wyświetlaczu.

Skomentuj veno Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here