HONDA Civic VII 2.0 i-VTEC 160KM 5MT WN44392 08-2004

Starzejący się Civic VII do tej pory imponuje niezawodnością mechaniczną. Jego największy wróg to… korozja. Poznajmy opinie o używanej Hondzie Civic VII.

Debiutujące w 2000 roku siódme wcielenie Hondy Civic to samochód o wielu twarzach. I dosłownie, i w przenośni, bowiem poszczególne wersje nadwoziowe różnią się stylistyką przedniej części nadwozia (jak i całej reszty) i zdają się celować w zupełnie odmienne grupy odbiorców. Paletę wariantów karoseryjnych otwiera sportowo „nastrojony” 3-drzwiowy hatchback, dalej mamy rodziną odmianę 5-drzwiową, potem eleganckiego sedana i na końcu oferowanego poza Europą Civica Coupe. Model roku 2001 przyniósł sporo nowości konstrukcyjnych kompaktowej Hondy. Przede wszystkim zmieniono konstrukcję przedniego zawieszenia, zastępując układ z dwoma wahaczami na stronę kolumnami McPhersona. „Wielowahacz” pozostał jednak z tyłu, nie pozwalając na utratę dotychczas znanej z Civiców precyzji prowadzenia w zakrętach. Kontynuowano tradycję produkowania szybkiego wariantu Type-R (200 KM), natomiast po raz pierwszy zdecydowano się wprowadzić odmianę hybrydową (IMA; tylko sedan), opartą na benzynowej jednostce 1.3 VTEC (wspomaganą 20-konnym motorem elektrycznym). Samochód przeszedł jedną modernizację wizualną – w 2004 r., a dwa lata później ustąpił miejsca o wiele bardziej futurystycznemu Civicowi VIII, czyli „UFO”.

Honda Civic VII
Liczba drzwi w Civicu VII hatchback ma akurat duże znaczenie, bo to niemal dwa różne samochody. Wersja 5d (fot.) jest o 15 cm dłuższa, a odległość między osiami zwiększono o 7 cm. Pod wieloma względami Civic 5d przypomina minivana – nie tylko bryłą nadwozia, ale i rozwiązaniami we wnętrzu.

Nie ma co ukrywać: Civic VII najlepsze lata ma już za sobą, aktualnie występując na rynku wtórnym w roli niedrogiej propozycji do codziennych dojazdów do pracy. By stać się jego właścicielem, wystarczy przygotować 7-9 tys. zł lub pięciocyfrową kwotę na mocniejszą odmianę z ostatnich roczników. Czy po ponad 15-letnim samochodzie można oczekiwać wysokiej niezawodności? Zobaczmy, jak używane Hondy znoszą kolejne lata eksploatacji.

HONDA Civic VII Sport 1.6 VTEC 110KM 5MT 2004r. DD
Poza Type-R, klienci mogli wybrać Civica z pakietem wizualnym Sport, obejmującym m.in. poszerzenia zderzaków i progów. Dostępny był nawet w podstawowej wersji silnikowej 1.4.

Używana Honda Civic VII – wnętrze

W desce rozdzielczej Civica VII uwagę od razu zwraca nietypowo umieszczony lewarek biegów, który ma zresztą niespotykany kształt. Ulokowanie go w konsoli środkowej (w pozycji „wiszącej”) przywodzi na myśl samochody użytkowe czy rodzinne, w związku z czym może razić niektórych użytkowników Civiców 3d. W praktyce to bardzo wygodne rozwiązanie, sprawiające że wręcz sam wpada on w ręce. Co ciekawe, w sedanie umieszczono go już w standardowym miejscu, w tunelu środkowym. Niektóre odmiany mają 3-ramienną, inne 4-ramienną kierownicę, pakiety Sport obejmowały m.in. białe tarcze wskaźników. Honda reprezentuje typowo japońską jakość wykonania przy użyciu nieprzyjemnych w dotyku tworzyw, jawiących tendencję do nabierania rys od zwykłego przecierania z kurzu. Postarano się przynajmniej, by nie wydawały wielu irytujących odgłosów.

Ilość miejsca w Civicu uzależniona jest od wersji nadwoziowej, z tym że objętością przestrzeni pasażerskiej zaskakuje w zasadzie każda. Największą swobodą cieszą się podróżujący 5-drzwiowym hatchbackiem – auto wręcz szokuje dostępną przestrzenią na głowy i w okolicach nóg, zwłaszcza że Hondzie udało się zlikwidować tunel środkowy w podłodze (także w pozostałych odmianach). Więcej zażaleń płynie w stronę bazowych foteli z kiepskim podparciem bocznym: na lepsze można liczyć w Civicach Sport i Type-R. Po stronie zalet wpisujemy spory zakres regulacji w kilku płaszczyznach i komfortową pozycję za kierownicą. Bagażniki – przyzwoite w hatchbacku 3d (305 l) i sedanie (450 l) oraz naprawdę pojemne w 5-drzwiowej wersji (370 l). Niestety, wszystkie mają przeciętną ustawność i niezbyt obszerne otwory załadunkowe.

Używana Honda Civic VII 1.4 i inne silniki

Benzynowa paleta obejmuje wyłącznie jednostki bez turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku paliwa, z rozrządem opartym na wymiennym pasku (wg producenta co 120 tys. km). Zaliczają się do nich: 1.4 (90 KM), 1.6 (110 KM), 1.7 (120/125 KM) i 2.0 rozwijający 160 KM lub 200 KM w Civicu Type-R. Część silników otrzymała znany z innych Honda system zmiennych faz rozrządu VTEC, a były to niektóre odmiany 1.6, 125-konne 1.7 i wszystkie 2.0. W 2003 r. zaprezentowano hybrydowego Civica IMA, wykorzystującego 83-konną jednostkę 1.3 VTEC połączoną z zaledwie 20-konnym silnikiem elektrycznym. Ta odmiana nie generowała szczególnych oszczędności na paliwie, które utrzymywało się na podobnym poziomie co w jedynym turbodieslu, mianowicie 1.7 CTDi o mocy 100 KM. Pochodzący od Isuzu silnik zachwiał jednak niezawodnością Hondy Civic, przez to cieszy się znikomą popularnością na portalach aukcyjnych. Szkoda, że najliczniej reprezentowane wersje silnikowe Civiców VII (1.4/1.6) wyposażano w 5-biegowe skrzynie biegów: jazda z prędkościami obowiązującymi na drogach szybkiego ruchu oznacza niemiłe doznania dla uszu kierowcy i pasażerów.

Honda Civic VII
Bazowy 1.4 nie otrzymał systemu VTEC, ale i bez tego nieźle radzi sobie z Civicem, pozytywnie zaskakując spalaniem przy wyśrubowanym stylu jazdy.
Honda Civic VII
160-konny Civic 2.0 -VTEC, zwłaszcza w odmianie 5d, to prawdziwy sleeper, niemniej trudno go znaleźć na rynku wtórnym.

Używana Honda Civic VII – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wypada pochwalić widoczność: pomagają nie tylko wielkie szyby, ale i obszerne lusterka”

„Mój Civic ma 600 tys. km przebiegu i nigdy nie wymagał poważnej naprawy. Zawsze dowiózł do celu”

„5-drzwiowa Honda jest bardzo przestronna. Plus za brak tunelu w drugim rzędzie siedzeń”

„Precyzyjny układ kierowniczy pasuje do sportowego charakteru 3-drzwiowej wersji”

 Wady 

„Trzeba nieustannie walczyć z korozją nadwozia. Ciężko ją zupełnie wyeliminować”

„W moim Civicu 1.6 doskwiera brak 6. biegu. Jazda po autostradzie to niezbyt przyjemne doznanie”

„Już kilka razy musiałem porządnie naprawiać zawieszenie. Ewidentnie nie toleruje polskich dróg”

„Plastiki w środku jak z minionej epoki. Spasowanie – takie sobie”

Używana Honda Civic VII – awaryjność, typowe usterki

Po ponad 20 latach od debiutu największym wrogiem Civica VII bezapelacyjnie jest korozja. Rude wykwity coraz śmielej atakują nadwozie w coraz bardziej widocznych miejscach, ale to niewielki problem przy kłopotach, jakie wyrządza pod spodem. Mechanicy muszą się z nią zmagać podczas odkręcania wymiennych części zawieszenia, a to wydłuża ich czas pracy, a w konsekwencji – zwiększa rachunek za robociznę. To dość istotne, zważywszy na fakt, że zawieszenie Hondy przeciętnie znosi eksploatację po słabszej jakości drogach, a przy tym to dość rozbudowana konstrukcja wielowahaczowa (tylko w tylnej osi: z przodu są kolumny McPhersona). Awaryjność silników benzynowych do tej pory pozostaje znikoma, chyba że zamontowano do nich instalację gazową, którą słabo tolerują (wymagają regulacji luzów zaworowych co 40 tys. km). Zarówno w nich, jak i w turbodieslu należy pamiętać o wymianach paska rozrządu. Odradzamy kupno Civica 1.7 CTDi z uwagi na nietrwałe turbosprężarki i możliwe kłopoty z wtryskiwaczami (dobrze, że przynajmniej nie ma on DPF-u i koła dwumasowego). Spora część aut może już wymagać regeneracji przekładni kierowniczej lub wymiany półosi napędowych.

Honda Civic VII
Skrzynie biegów z czasem zaczynają zgrzytać lub uciążliwie wyć: to najczęściej oznaka zużytych łożysk. By przedłużyć jej żywotność, nie zapominajmy od rekomendowanej przez Hondę wymianie oleju w przekładni.

Używana Honda Civic VII – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito na przegrodzie czołowej oraz na tabliczce w pobliżu gniazda osadzenia lewego amortyzatora.

Honda Civic VII

Używana Honda Civic VII – sytuacja rynkowa

Na popularnym serwisie ogłoszeniowym w chwili pisania artykułu wystawionych było ok. 70 bezwypadkowych Civiców, z czego zaledwie kilka miało pod maską silnik wysokoprężny. Tyle samo dysponowało 2-litrowym silnikiem benzynowym, z czego jedna aukcja dotyczyła Civica Type-R. Takie Hondy kosztują od 13 do nawet 30 tys. zł, ale „zwykłe” odmiany wystawiane są za 4-10 tys. zł. Nie brakuje sedanów i sprowadzonych z USA wersji coupe. W tak wiekowych samochodach bardziej niż na roczniku czy przebiegu skupmy się na poziomie utrzymania i liczbie wpisów w książce serwisowej: zadbane Civiki, w których nie odkładano w nieskończoność napraw, powinny jeszcze długo posłużyć.

Używana Honda Civic VII – podsumowanie

Patrząc na wiek i ceny używanych Civiców VII, oczekiwania względem niezawodności spełnia on z nawiązką – oczywiście pod warunkiem trafienia regularnie serwisowanego egzemplarza. Warto polować na mocniejsze odmiany 2-litrowe, bo najprawdopodobniej będą tylko zyskiwać na wartości. Lepiej odpuścić rzadką hybrydę i przeciętnego turbodiesla.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Hondach:

Używana Honda Jazz III (2008-2015) – opinie użytkowników

Używana Honda Civic VIII (2006-2011) – opinie użytkowników

Używana Honda Civic IX (2011-2017) – opinie użytkowników

Używana Honda Accord VIII (2008-2015) – opinie użytkowników

Używana Honda CR-V II (2001-2007) – opinie użytkowników

Używana Honda CR-V III (2006-2012) – opinie użytkowników

Używana Honda S2000 (1999-2009) – opinie użytkowników

Honda Civic VII

Honda Civic VII – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.414-446/171/149 cm
Rozstaw osi257-268 cm
Pojemność bagażnikahtb 3d 305 l, htb 5d 370 l, sed 450 l
Honda Civic VII – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.4 16V1.6 i-VTEC1.7 16V (USA)2.0 i-VTEC2.0 i-VTEC (Type-R)
Pojemność1396 cm³1590 cm³1668 cm³1998 cm³1998 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc90 KM110 KM120 KM160 KM200 KM
Maks. moment130 Nm152 Nm152 Nm179 Nm196 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,8 s9,9 s9,6 s8,5 s6,8 s
Prędkość maks.177 km/h187 km/h200 km/h208 km/h235 km/h
Śr. zużycie paliwa7,0 l/100 km7,3 l/100 km8,0 l/100 km7,8 l/100 km10,0 l/100 km
Honda Civic VII – dane techniczne, osiągi, spalanie (pozostałe silniki)
Silnik1.3 IMA1.7 CTDi
Pojemność1339 cm³1686 cm³
Paliwobenz. + elektr.turbodiesel
Maks. moc83+20 KM100 KM
Maks. moment160 Nm220 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,8 s11,2 s
Prędkość maks.177 km/h182 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km5,0 l/100 km

Używana Honda Civic VII – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here