Alfa Romeo Stelvio - przód

Stworzenie sportowego SUV-a wydaje się pomysłem karkołomnym, ale jest na rynku kilka przykładów, że jest to osiągalne i może być naprawdę udane. Przykładem jest Alfa Romeo Stelvio. Jakie są opinie o tym aucie?

Sportowy SUV nie zawsze musi oznaczać piekielną moc, twarde zawieszenie, agresywne prowadzenie i braki w funkcjonalności. Nie ma zbyt wielu przykładów na rynku, ale te istniejące pokazują, że zdolni inżynierowie i liberalni księgowi mogą stworzyć świetne auto. Mowa o Porsche Cayenne, Porsche Macan czy Jaguar F-Pace. Priorytetem jest oczywiście styl i przyjemność z jazdy, ale funkcjonalność też nie jest spychana na dalszy plan. Komfort, świetne wyposażenie? Jak najbardziej! Problemem bywa oczywiście cena, bowiem poszukujący sportowych emocji w SUV-ie muszą wyłożyć nieco więcej. Za przyjemności trzeba płacić. A jeśli mówimy o Alfie Romeo, wykładanie tych dodatkowych złotówek przychodzi z większą łatwością, szczególnie fanom marki. Trzeba jednak przyznać, że miłośnicy tego producenta byli w sporym szoku i nie szczędzili słów krytyki, gdy na rynku pojawił się pierwszy SUV z logo Alfy Romeo. Ale podobnie jak w przypadku wspomnianych Cayenne i Macan, tak samo Stelvio pomogło wyjść marce z finansowego dołka.

Alfa Romeo Stelvio - tył
Co prawda to czerwony jest „naturalnym” kolorem Alfy Romeo, ale Stelvio wygląda dobrze również w czerni.

Alfa Romeo Stelvio bazuje na płycie podłogowej modelu Giulia, a więc świetne prowadzenie ma w genach. Stelvio jest oczywiście wyższe, nieco bardziej przestronne i oczywiście bardziej praktyczne, ale jeśli chodzi o kształty i proporcje, zdaniem wielu entuzjastów motoryzacji, niekoniecznie danej marki, to jeden z najlepiej wyglądających aut w tym segmencie na rynku. Trudno się nie zgodzić, bowiem, jak na SUV-a, Stelvio ma fantastyczne proporcje i piękne kształty. Poza tym to auto wygląda dynamicznie i sportowo w każdej wersji. Muskularne nadwozie z łagodnymi, nieco napompowanymi przetłoczeniami, agresywny przedni zderzak z wielkimi atrapami wlotów powietrza i tradycyjnym grillem w centralnej części, który wymusił montaż tablicy rejestracyjnej po lewej stronie. Do tego duże klosze lamp o ładnej sygnaturze wewnętrznej. Świetnie prezentuje się profil auta z lekko napompowanym tylnym nadkolem, z tyłu zaś w oczy rzucają się szerokie lampy oraz dwie duże końcówki układu wydechowego. Co prawda wewnątrz kryją się nieco mniejsze, ale i tak wygląda to dobrze. Auto mierzy 4687 mm długości, 1903 mm szerokości, 1648 mm wysokości, a rozstaw osi to 2818 mm.

Alfa Romeo Stelvio - przód
Nawet dziś, po kilku latach od debiutu, egzemplarze z pierwszych lat produkcji prezentują się świetnie, a dwie kuracje odświeżające niewiele zmieniły w świetnej stylistyce.

Używana Alfa Romeo Stelvio – wnętrze, bagażnik

Szukający maksymalnej funkcjonalności i ergonomii być może nie poczują się w Alfie Romeo Stelvio w pełni usatysfakcjonowani, a porównania np. do Tiguana czy Kodiaqa mogą być niesprawiedliwe, ale jeśli ktoś oczekuje przyjemności z jazdy i poczucia satysfakcji z pokonywanych zakrętów, tutaj znajdzie coś dla siebie. We wnętrzu jest sportowo i rasowo – tu nie ma udawania. Zamiast leniwego komfortu, jest specyficzny minimalizm i nastawienie na kierowcę. Wystarczy rzut oka np. na zegary, które umieszczono w głębokich tubach, czy też konsolę centralną. Jest szeroka i posiada sporo elementów sterujących, w tym aż trzy pokrętła – jedno do sterowania trybami jazdy „dna”. Do tego wielkie łopatki do zmiany biegów za kierownicą, stosunkowo niewielki ekran systemu info-rozrywki i fotele, które świetnie trzymają na boki, mają sportowy charakter, ale zapewniają komfort nawet na dłuższych trasach. W odmianie Veloce czy też Quadrifoglio mają ogromne boczki podtrzymujące ciało na zakrętach. Z tyłu miejsca również nie brakuje, choć trzeba zwrócić uwagę na ogromny tunel środkowy, który na pewno będzie przeszkadzał pasażerowi w środku. Nad głową miejsca jest wystarczająco.

Jeśli chodzi o poziomy wyposażenia, już podstawowy model Stelvio otrzymuje mnóstwo dodatków, w tym 17-calowe felgi aluminiowe, skórzaną kierownicę, system informacyjno-rozrywkowy 6,5 cala (podniesiony do 8,8 cala po 2020 roku), automatyczne hamowanie awaryjne z wykrywaniem pieszych, tempomat, przednie i tylne czujniki parkowania, elektryczną klapę bagażnika oraz automatyczne światła i wycieraczki. W odmianie o nazwie Super dostaniemy dodatkowo częściowo skórzane fotele, szeroki wybór kolorów wnętrza, 18-calowe koła i kilka różnych pakietów dodatków – w zależności od pierwotnej konfiguracji. Od 2020 roku Stelvio otrzymało wiele drobnych poprawek, a zakres wyposażenia został uproszczony tylko do Estrema, Sprint i Veloce, a super sportowy wariant Quadrifoglio otrzymał własne wykończenie na zamówienie. Na plus zasługuje również bagażnik. Nie jest to co prawda rekordowy olbrzym – od 525 do 1600 litrów – ale zaskakuje ergonomią, praktycznymi dodatkami i przydatnymi gadżetami.

Używana Alfa Romeo Stelvio – silniki

Jeśli chodzi o ofertę jednostek napędowych, na pierwszy rzut oka jest ich sporo, ale były dość często zmieniane, dodawane, usuwane z oferty itp. Przed liftingiem mieliśmy trzy wersje benzynowe, tj. 2.0 Turbo o mocy 200 lub 280 KM, jak również 2.9 V6 Bi-Turbo o mocy 510 KM w topowej odmianie Quadrifoglio. Mocniejsza odmiana 2-litrowej jednostki dysponowała momentem obrotowym na poziomie 400 Nm i świetnie napędzała to – bądź co bądź – spore i ciężkie auto. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy i prędkość maksymalna 230 km/h to bardzo przyzwoite wartości. Odmiana Quadrifoglio – 510 KM oraz 600 Nm – to prawdziwy potwór, który rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy i dobija do 285 km/h. Po liftingu zestaw silników benzynowych pozostał taki sam.

Alfa Romeo Stelvio - silnik
Benzynowy silnik o mocy 280 KM jest w zupełności wystarczający do dynamicznej, nawet lekko sportowej jazdy.

Nieco więcej wariacji odbyło się w ofercie jednostek wysokoprężnych. Przed liftingiem w ofercie była jednostka 2.2 Diesel (lub JTDM-2) o mocy 150, 180 oraz 210 KM. Topowa jednostka oferowała aż 470 Nm momentu obrotowego. To przekładało się na niezłe osiągi – 6,6 sekundy do setki i 215 km/h – oraz przyzwoite spalanie na poziomie 4,8 l/100 km. Po liftingu oferta została ustabilizowana i obejmowała silnik 2.2 Diesel o mocy 160, 190 oraz 210 KM, choć niedawno się to znów zmieniło. Alfa Romeo Stelvio nadal jest w ofercie i po ostatnich zmianach jej oferta jednostek wysokoprężnych została ograniczona do 210-konnej wersji.

Alfa Romeo Stelvio - silnik
Opinie na temat silnika 2.2 JTDM o mocy 210 KM są podzielone. Jedni są zachwyceni, inni twierdzą, że silnik Diesla nie pasuje do Alfy Romeo.

Używana Alfa Romeo Stelvio – opinie użytkowników

 Zalety 

„Rewelacyjna i bardzo miła dla oka stylistyka, która zwraca na siebie uwagę”.

„Fantastyczne właściwości jezdne i osiągi, jak na sporych rozmiarów SUV-a”.

„Bardzo dobrze zaprojektowany, zaskakująco praktyczny bagażnik”.

„Bardzo wygodne i dobrze wyposażone wnętrze”.

 Wady 

„Mimo wszystko, skromna oferta jednostek napędowych”.

„Przed liftingiem jakość niektórych materiałów we wnętrzu była rozczarowująca”.

„Konkurencja oferuje większy wybór silników i przestronniejsze wnętrze”.

„Kiepska opinia dot. awaryjności i sporo zaniedbanych egzemplarzy”.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Topowa odmiana Quadrifoglio o mocy 510 KM to jeden z najszybszych SUV-ów dostępnych na rynku.

Używana Alfa Romeo Stelvio – awaryjność, typowe usterki

Stelvio to duży samochód, który najprawdopodobniej w większości przypadków jest używany na obszarach miejskich, na trasach dom-szkoła i okazjonalnych wycieczkach do supermarketów, a także na autostradach, dlatego warto sprawdzić samochód pod kątem wszelkich zadrapań i wgnieceń, a także nieumiejętnych napraw. Warto sprawdzić także felgi aluminiowe pod kątem uszkodzeń od krawężnika. Niektórzy użytkownicy narzekali również na elektryczne sterowanie tylnej klapy. Warto się również upewnić, że wszystkie siedzenia składają się i przesuwają tak, jak powinny. Poprzednie modele Alfy Romeo były znane z uporczywych i drobnych awarii elektryki i elektroniki, choć w przypadku Stelvio, ilość zgłaszanych problemów nie jest niepokojąca. To stosunkowo świeże auto, więc trudno doszukiwać się dokuczliwych, powtarzających się awarii.

Alfa Romeo Stelvio - skrzynia biegów
Jakość niektórych elementów przed liftingiem była dość przeciętna.

Używana Alfa Romeo Stelvio – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Alfie Romeo Stelvio znajduje się pod szybą, w jej lewym dolnym rogu, jak również pod maską, po prawej stronie auta na mocowaniu amortyzatora. Numer VIN znajdziemy również na słupku B, na naklejce umieszczonej pod drzwiami po stronie kierowcy.

Alfa Romeo Stelvio - VIN

Używana Alfa Romeo Stelvio – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 430 ogłoszeń dotyczących Alfy Romeo Stelvio. Za model z 2017 roku w edycji limitowanej First Edition, z przebiegiem 65 000 kilometrów, z silnikiem 2.0 Turbo Q4 trzeba zapłacić około 135 000 złotych. Za około 140 000 złotych kupimy model z 2019 roku z przebiegiem 80 000 kilometrów. Za topowy wariant Quadrifoglio z 2019 roku z przebiegiem około 30 000 kilometrów trzeba zapłacić już ponad 300 000 złotych.

Używana Alfa Romeo Stelvio – podsumowanie

Alfa Romeo Stelvio to auto dla zdecydowanych kierowców, którzy wiedzą, czego oczekują od samochodu, ale przy okazji nie chcą decydować się na radykalne kroki. To taki złoty środek pomiędzy komfortowym i praktycznym autem rodzinnym a sportowym samochodem z dającym mnóstwo frajdy prowadzeniem. Jest dość droga i ma kiepską opinię, choć to akurat siła nieaktualnych już stereotypów.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Alfach Romeo:

Używana Alfa Romeo Giulia (od 2016 r.) – opinie użytkowników

Używana Alfa Romeo Giulietta (2010-2020) – opinie użytkowników

Alfa Romeo Stelvio - bok

Alfa Romeo Stelvio – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.468/190/164 cm
Rozstaw osi281 cm
Pojemność bagażnika525-1600 l
Alfa Romeo Stelvio – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik2.0 Turbo2.0 Turbo2.9 V6 (Quadrifoglio)2.2 JTDM2.2 JTDM2.2 JTDM
Pojemność1995 cm³1995 cm³2891 cm³2143 cm³2143 cm³2143 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., biturboturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc200 KM280 KM510 KM160 KM190 KM210 KM
Maks. moment330 Nm400 Nm600 Nm450 Nm450 Nm470 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,2 s5,7 s3,9 s8,0 s7,0 s6,6 s
Prędkość maks.215 km/h230 km/h285 km/h198 km/h210 km/h215 km/h
Śr. zużycie paliwa8,0 l/100 km8,0 l/100 km9,0 l/100 km5,0 l/100 km5,0 l/100 km4,8 l/100 km

Używana Alfa Romeo Stelvio – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj