UżywaneOpinieUżywana Alfa Romeo MiTo (2008-2018) - opinie, dane techniczne, usterki

Używana Alfa Romeo MiTo (2008-2018) – opinie, dane techniczne, usterki

Pokrewieństwo z Fiatem po latach działa na plus: najmniejsza Alfa Romeo to auto nietuzinkowe i jednocześnie niedrogie w serwisowaniu. Oto opinie o używanej Alfie Romeo MiTo.

Wykorzystująca sporo rozwiązań technicznych z Fiatem Grande Punto Alfa Romeo MiTo z pewnością nie jest samochodem dla każdego. Producent ograniczył się tylko do jednej wersji nadwoziowej (3-drzwiowego hatchbacka), stąd należy ją traktować raczej jako auto dla dwóch osób. Na tym jednak… kończą się jej wady, bo w ogólnym rozrachunku włoska propozycja do miasta zbiera wysokie oceny. Łączy wyposażenie i styl godny segmentu premium (konkuruje m.in. z Citroenem DS3, Audi A1 i Mini) ze świetnymi osiągami turbodoładowanych jednostek 1.4 TB/MultiAir oraz przystępnymi kosztami napraw za sprawą wielu części powiązanych z modelami Fiata. Odbiorcy Alfy mogli też liczyć na ciekawe specyfikacje wyposażenia seryjnego, obejmujące m.in. system DNA (Dynamic, Normal, All-weather), zmieniający reakcję silnika na dodanie gazu i zwiększający precyzję pracy układu kierowniczego. Wszystkie Alfy Romeo MiTo otrzymały również 6 poduszek powietrznych, światła do jazdy dziennej i układ stabilizacji toru jazdy VDC.

ALFA ROMEO MiTo Quadrifoglio Verde 1.4MultiAir 170KM 6MT SB0185K 05-2013
Nietuzinkowość Alfy Romeo MiTo ma swoją cenę w postaci fatalnej widoczności z tyłu nadwozia i niewielkiego otworu załadunkowego bagażnika.

Przez 10 lat produkcji Alfa Romeo MiTo doczekała się dwóch liftingów (2013 i 2016 r.). Ostatnie roczniki w naszym kraju „schodziły” już jednak bardzo słabo, wobec tego w ogłoszeniach trudno znaleźć jakiekolwiek poliftowe Alfy, nie mówiąc o tych z końcówki produkcji. Co ciekawe, rocznik rzadko ogrywa główną rolę przy określaniu ceny za używany egzemplarz. Najbardziej rozchwytywane są samochody z wydajnymi i trwałymi silnikami 1.4 TB lub też „zagazowanymi”, wolnossącymi 1.4. Wyposażone w filtr cząstek stałych turbodiesle chowają się w ich cieniu. O tym, czy warto je mimo tego odrzucić, dowiemy się z opinii użytkowników miejskiej Alfy Romeo.

Alfa Romeo MiTo 04
Proste zawieszenie Alfy Romeo MiTo (kolumny McPhersona i belka podatna na skręcanie) ma wiele wymiennych, niedrogich części. Tu najbardziej docenia się pokrewieństwo z modelami Fiata.

Używana Alfa Romeo MiTo – wnętrze

Patrząc na kokpit MiTo uwagę od razu zwraca wielka kierownica – identyczna z tą, którą spotkamy w większej Giulietcie. Sportowy akcent z kolei stanowią wyzerowane w dolnej pozycji wskazówki zegarów. Pozostała część deski nie porywa w sposób szczególny ani stylizacją, ani jakością wykonania bez wątpienia gorszą niż w Audi A1. Obsługę utrudnia zbyt nisko umieszczony panel sterowania klimatyzacją. W opinii wielu właścicieli MiTo nie jest ona zbyt wydajna. Kwestia ogrzewania zależy od wersji silnikowej – na ciepłe powietrze trzeba dłużej czekać w dieslu. Za dźwignią zmiany biegów ulokowano przycisk trybów DNA. Stosowano dwa rodzaje ekranów na konsoli środkowej: większy, kolorowy (fot.) lub czerwony, monochromatyczny.

Alfa Romeo MiTo 11
W tak przykuwającym oko samochodzie przydałaby się ciekawsza kolorystyka kokpitu. Alfa przynajmniej przewidziała kilka odcieni tapicerek (w tym skórzanych).

Jak przystało na hatchbacka 3d, do wnętrza MiTo prowadzą ogromne drzwi mające ułatwić dostęp na kanapę. Operacja i tak wymaga małej gimnastyki, a dorośli zaakceptują panujące tam warunki tylko na krótkich dystansach. Co innego z przodu, gdzie dogodne ustawienie fotela znajdzie niemal każdy, niezależnie od wzrostu. Na co dzień trochę przeszkadza daleko wysunięty słupek boczny – trzeba daleko sięgać po pas bezpieczeństwa. Miejska Alfa Romeo dysponuje całkiem pojemnym i głębokim bagażnikiem (270 l). By coś do niego włożyć, musimy pokonać bardzo wysoko umieszczony próg załadunkowy. Uwaga: nie wszystkie samochody posiadają dzielone oparcie kanapy!

Używana Alfa Romeo MiTo – silniki

Całą benzynową gamę oparto na jednym silniku – 1.4 z pośrednim wtryskiem paliwa. Występował w odmianach wolnossących z głowicą 8-zaworową (69/78 KM) i 16-zaworową (79/95 KM). Polecamy je osobom poszukujących samochodu do miasta: w trasie sprawdzi się tylko odmiana 95-konna. Zasługujące na uwagę osiągi zapewniają dopiero odmiany turbodoładowane 1.4 TB. Rozwijają 120/155 KM i do „setki” potrzebują zaledwie 8-9 s. Dość szybko, bo w 2009 r. Alfa zaczęła wprowadzać wersje z zaawansowanym systemem sterowania zaworami ssącymi – 1.4 MultiAir (135/140/170 KM). Rzadką ciekawostkę stanowi odmiana bez turbodoładowania (105 KM). W 2012 r. ofertę uzupełniły 2-cylindrowe jednostki 0.9 TwinAir (85/105 KM), charakteryzujące się dźwiękiem podobnym do Malucha i… sporym „apetytem” na paliwo. Najmniej palą, rzecz jasna, turbodiesle. W MiTo montowano dwa: 1.3 MultiJet (84/95 KM) oraz 1.6 MultiJet (120 KM). W większości spotkamy już filtr DPF, a w tych silnikach uchodzi on za dość kapryśny.

Alfa Romeo MiTo 14
Wprowadzenie skomplikowanego rozrządu MultiAir zachwiało opinią o niezawodności włoskiego silnika 1.4 TB. Fiat dość szybko zmodernizował układ i jego trwałość poprawiła się.
ALFA ROMEO MiTo 1.6JTDm 120KM 6MT SB4612C 10-2008
Turbodiesle przeciętnie znoszą miejską eksploatację. Osiągi godne Alfy Romeo zapewnia dopiero 120-konny 1.6 MultiJet. Nieco lepiej wypada również pod kątem awaryjności.

Używana Alfa Romeo MiTo – opinie użytkowników

 Zalety 

„Doskonały układ hamulcowy przydaje się przy tak mocnym silniku (170 KM) – auto niemal staje w miejscu”

„Na kołach 17″ Alfa trzyma się drogi jak przyklejona. W trybie Dynamic prowadzi się bardzo bezpiecznie”

„Mimo sporego wzrostu (193 cm) bez problemu odnajduję właściwą pozycję za kierownicą”

„Nie pomyślałbym, że Alfa może być tak przewidywalna w eksploatacji. Części i serwis zaskakująco tanie”

 Wady 

„Szyby pozbawiono ramek, a wyciszenie – zaledwie przeciętne. W środku prawie zawsze jest głośno”

„Źle skonfigurowana i mało wydajna wentylacja samochodu. Parujące szyby zdążyły już mi napsuć krwi”

„Po tak małym aucie nie spodziewałbym się aż 11-metrowej średnicy zawracania”

„Tragiczna widoczność do tyłu. Nie pomogą żadne kamery, bo ich… nie ma”

Używana Alfa Romeo MiTo – awaryjność, typowe usterki

Opracowane przez Fiata 1,4-litrowe jednostki napędowe uchodzą za jedne z najlepszych silników benzynowych po downsizingu. Na niepotrzebne koszty mogą narazić jedynie odmiany MultiAir: usterki modułu powodują szarpanie i dławienie się silnika. Nowy kosztuje ok. 3-4 tys. zł. W wersjach wolnossących podobny efekt może powodować zapchany przewód odmy. Kupując turbodiesla po 2010 r. warto zawczasu odłożyć ok. 1000 zł na regenerację filtra cząstek stałych i przynajmniej drugie tyle na ewentualną wymianę łańcucha rozrządu. Trwałością nie grzeszą montowane w Alfach ręczne skrzynie biegów: „dostają w kość” zwłaszcza przy zestawieniu z najmocniejszymi wersjami (powyżej 150 KM). Z kolei dwusprzęgłowa TCT (tylko w 1.4 MultiAir) sama w sobie jest udaną konstrukcją, którą po 200-250 tys. km trzeba zregenerować w wyniku zużycia eksploatacyjnego (podobnie jak popularna DSG w koncernie VW). Użytkownicy Alf zwracają uwagę na incydentalne kłopoty z niedziałającą elektroniką pokładową (np. z tylną wycieraczką czy zepsutym systemem poziomowania reflektorów).

ALFA ROMEO MiTo 1.4T 155KM 6MT SB4610C 12-2008
Kupując MiTo w mocnej wersji silnikowej dopytajmy sprzedawcę o czynności/naprawy przeprowadzane w skrzyniach biegów. Przekładnie źle znoszą świetne parametry topowych odmian 1.4 TB/MultiAir.

Używana Alfa Romeo MiTo – gdzie jest nr VIN?

Dostęp do numeru VIN uzyskamy po odchyleniu podłogi bagażnika. Znajduje się on na tabliczce przy kole zapasowym.

Alfa Romeo MiTo 17

Używana Alfa Romeo MiTo – sytuacja rynkowa

Najstarsze MiTo z bazowymi 1.4/1.3 MultiJet kosztują minimum 12 tys. zł. Zwiększenie pułapu do 15 tys. zł pozwoli rozejrzeć się za 1.4 TB/1.6 MultiJet, ale wciąż z roczników 2008-2009. Na wzrost cen silnie przekładają się przebiegi wystawionych Alf: w okolicach 20 tys. zł można nabyć samochód, który przejechał 100-150 tys. km. Auta wyprodukowane po 2012 r. w ogłoszeniach trafiają się sporadycznie. Dominują wersje benzynowe, czasami z LPG.

Używana Alfa Romeo MiTo – podsumowanie

Alfę Romeo MiTo docenią osoby nie chcące przepłacać za stylizowane na retro Mini czy świetnie wykończone Audi A1. Małej „Włoszce” wiele nie brakuje: jest urodziwa, nieźle się prowadzi, ma dynamiczne silniki, a jej utrzymanie nie zrujnuje portfela. Ciasnotę na kanapie i marną funkcjonalność trzeba zaakceptować albo… wybrać któregoś z Fiatów.

Przeczytaj inne nasze artykuły o używanych Alfach Romeo:

Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011) – opinie

Używana Alfa Romeo Giulietta (2010-2020) – opinie

Używana Alfa Romeo Brera/Spider (2005-2010) – opinie

10 używanych Alf Romeo – awaryjne „skarbonki” czy obiekty pożądania?

ALFA ROMEO MiTo 1.6JTDm 120KM 6MT SB4612C 10-2008

Alfa Romeo MiTo – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 406/172/147 cm
Rozstaw osi 251 cm
Pojemność bagażnika 270-950 l
Alfa Romeo MiTo – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benz.)
Silnik 0.9 TwinAir 1.4 16V 1.4 TB 1.4 MultiAir 1.4 MultiAir
Pojemność 875 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 105 KM 95 KM 120 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment 120 Nm 125 Nm 206 Nm 190 Nm 230 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s 11,2 s 8,8 s 8,1 s 7,3 s
Prędkość maks. 184 km/h 180 km/h 198 km/h 209 km/h 219 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,2 l/100 km 5,9 l/100 km 6,1 l/100 km 5,5 l/100 km 6,0 l/100 km
Alfa Romeo MiTo – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.3 MultiJet 1.3 MultiJet 1.6 MultiJet
Pojemność 1248 cm³ 1248 cm³ 1598 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 84 KM 95 KM 120 KM
Maks. moment 200 Nm 180 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,9 s 11,6 s 9,8 s
Prędkość maks. 174 km/h 180 km/h 198 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,5 l/100 km 4,3 l/100 km 4,8 l/100 km

Używana Alfa Romeo MiTo – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji