Tempo 30 (2)

Włodarze hiszpańskiego Bilbao stopniowo ograniczali prędkość, z jaką mogły się w nim poruszać samochody. Od wczoraj strefa Tempo 30 obowiązuje już na terenie całego miasta.

Wczoraj obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień bez Samochodu. By podkreślić rangę tego nieoficjalnego święta, w jednym z hiszpańskich miast – Bilbao – wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/h na terenie całej aglomeracji. Władze tej liczącej ponad 300 tysięcy mieszkańców aglomeracji zostali zatem światowymi pionierami w tej dziedzinie, choć w Bilbao już wcześniej należało często zdejmować nogę z pedału gazu: strefa Tempo 30 w ubiegłym roku obowiązywała na aż 80% ulic w tym mieście. Do tej pory wszelkie informacje na ten temat tyczyły się głównie obietnic wprowadzenia podobnych ograniczeń, m.in. w stolicy Belgii – Brukseli. W Bilbao całkowita strefa Tempo 30 stała się faktem.

Wprowadzenie kolejnych restrykcji dla ruchu samochodowego włodarze Bilbao tłumaczą licznymi płynącymi z tego tytułu korzyściami, m.in. zredukowaniem liczby wypadków drogowych i ich następstw w postaci ofiar śmiertelnych. Poza tym ten krok ma pomóc miastu w pozbyciu się zanieczyszczeń powietrza oraz zmniejszyć poziom hałasu.

Czy strefa Tempo 30 rzeczywiście poprawia jakość powietrza?

Ile zapłacimy w Bilbao za przekroczenie dopuszczanych 30 km/h?

Za przekroczenie dopuszczalnych 30 km/h na terenie miasta obowiązują mandaty wynoszące minimum 100 euro (jeśli poruszamy się z prędkością 31-50 km/h). Kara rośnie do 300 euro, gdy policjanci zmierzą prędkość 51-60 km/h. Dalej za każde ponadprogramowe 10 km/h stawka rośnie o kolejne 100 euro, a najpoważniejsze konsekwencje czekają kierowcę, który przekroczył 81 km/h. Oprócz mandatu w wysokości 600 euro straci on również prawo jazdy.

Mimo wszystko to nie w Bilbao kierowcy muszą najbardziej „pilnować się” odnośnie dopuszczalnej prędkości. Najwolniej ruch przebiega w mniejszej, bo liczącej 80 tys. mieszkańców Pontevedrze – w centrum tego miasta pojedziemy zaledwie 10 km/h. Z kolei według zatwierdzonego przez hiszpański rząd Krajowego Planu Jakości Powietrza, do 2023 roku stopniowo będą wprowadzane kolejne ograniczenia mające na celu wyeliminowanie ruchu samochodowego ze śródmiejskich dzielnic miast liczących powyżej 50 tys. mieszkańców.

Redakcja zachęca do lektury poniższych materiałów:

Czy Niemcy niebawem wprowadzą ograniczenia prędkości na autostradach?

To już fakt: na autostradach Holandii maksymalnie 100 km/h!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here