Zgłoszenie do UOKiK powinno pomóc rozwiązać wiele nieprzyjemnych problemów, które mogą pojawić na rynku i po sprzedaży danego towaru. Jak zawiadomić o nich Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta oraz co należy przygotować?
Za czuwanie nad bezpieczeństwem konsumentów odpowiada właśnie UOKiK. Zgłoszenie zauważonych nieprawidłowości można przesłać anonimowo lub z imienia i nazwiska. Urząd zapewnia także bezpłatną pomoc prawną. Nie trzeba osobiście przychodzić do biura – UOKiK oferuje również opcje zgłoszenia przez internet.
UOKiK: zgłoszenie online i specjalistyczna pomoc
Konsumenci w starciu z poszczególnymi firmami są często bezradni. Kiedy dany produkt nie jest taki jak oczekiwano, a sprzedawca nie chce przyjąć towaru z powrotem, to należy prosić o wsparcie UOKiK. Poszkodowany w takiej sprawie powinien skontaktować się z pomocą konsumencką, która udzieli darmowej porady prawnej. Do wyboru ma:
- infolinię (801 440 220 lub 222 66 76 76);
- e-mail: porady@dlakonsumentow.pl.
Trzeba zaznaczyć, że infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8-18. Można także pisać bezpośrednio na adres mailowy Urzędu (uokik@uokik.gov.pl) lub dzwonić (22 55 60 800). Skargi przyjmowane są też za pośrednictwem platformy ePUAP.
Jednak w bardziej wymagających sprawach, takich jak transakcje telekomunikacyjne czy zakup biletów na samolot lub pociąg, należy kontaktować się ze specjalistycznymi instytucjami. Jeśli konsument ma problem z firmą zajmującą się:
- ubezpieczeniami lub finansami, to powinien zgłosić się do Rzecznika Finansowego;
- telekomunikacją, to powinien zgłosić się do Centrum Informacyjnego przy UKE;
- energią i paliwem, to powinien zgłosić się do Punktu Informacyjnego dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych;
- koleją, to powinien zgłosić się do Rzecznika Praw Pasażera Kolei;
- lotami, to powinien zgłosić się do Rzecznika Praw Pasażera.
Natomiast w przypadkach sporów transgranicznych – do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Z powyższymi instytucjami można skontaktować się zarówno mailowo, jak i telefonicznie. Wystarczy wejść bezpośrednio na ich stronę, aby znaleźć potrzebne dane.
Na terenie całej Polski funkcjonują także powiatowi rzecznicy praw konsumenta oraz wojewódzkie oddziały Inspekcji Handlowej. Na stronie UOKiK, w zakładce „pomoc dla konsumentów”, znajduje się specjalna wyszukiwarka, która pokaże, pod jakim adresem działają lokalni rzecznicy.
Poza samą pomocą UOKiK oferuje też polubowne rozwiązanie konfliktu między konsumentem a przedsiębiorcą. Zajmują się tym tzw. sądy polubowne, którymi kierują wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej.
UOKiK: zgłoszenie naruszenia prawa konkurencyjności
UOKiK poza prawami konsumentów dba również o sprawiedliwą konkurencję na rynku. Jeśli chodzi o zgłoszenie do Urzędu naruszenie prawa do konkurencji, to można je przesłać przez specjalny, anonimowy e-formularz na stronie konkurencja.uokik.gov.pl. Są też inne opcje kontaktu:
- przez telefon, dzwoniąc pod numer 22 55 60 560;
- przez e-mail, wysyłając wiadomość na sygnalista@uokik.gov.pl;
- przez ePUAP, przesyłając formalne zawiadomienie;
- przez pocztę, wysyłając list na adres: plac Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa z nazwą instytucji i dopiskiem Departament Konkurencji.
Jakie papiery będą przydatne przy zgłoszeniu sprawy do UOKiK? Najlepszą opcją jest dostarczenie Urzędowi wszystkich dowodów naruszenie prawa. Mogą to być np.:
- notatki ze spotkań;
- korespondencja mailowa, pocztowa czy smsowa;
- wiadomości z komunikatorów (Messenger, WhatsApp itp.).
Po przesłaniu zgłoszenia UOKiK może prosić się o dosłanie brakujących elementów. W przypadku zawiadomienia formalnego czas na odpowiedź Urzędu wynosi 30 dni.
UOKiK: jakimi sprawami się nie zajmuje?
UOKiK nie zajmuje się sytuacjami, w których łamane jest prawo. Jakie są to przypadki? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie rozpatruje:
- prowadzenia niezarejestrowanej działalności gospodarczej lub unikania płacenia podatków. W takiej sytuacji powinno skontaktować się z Krajową Administracją Skarbową;
- popełnionego przestępstwa przez przedsiębiorcę. Należy to zgłosić policji lub prokuraturze;
- łamania prawa pracy przez przedsiębiorcę. Takie naruszenie należy do zakresu Państwowej Inspekcji Pracy;
- korupcji przedsiębiorcy. Tutaj również trzeba powiadomić policję, ewentualnie Centralne Biuro Antykorupcyjne;
- nieuprawnionego przetwarzania danych osobowych przez przedsiębiorcę. Odpowiada za to Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Poza tymi przypadkami należy pamiętać o działalności Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ponieważ często spotyka się przedsiębiorców, którzy oferują produkty niezgodne z opisem, lub naruszających sprawiedliwą konkurencję. UOKiK jest w stanie udzielić kompetentnej pomocy i wsparcia w takich sytuacjach.