PoradyPoradyUOKiK - skarga indywidualna. Jak złożyć skargę do UOKiK?

UOKiK – skarga indywidualna. Jak złożyć skargę do UOKiK?

UOKiK dba o to, aby firmy udzielały konsumentom rzetelnych informacji o produktach. Często zdarza się, że interwencja jest możliwa dopiero po masowych skargach poszkodowanych. Jak złożyć skargę do UOKiK?

Jeśli konsumenci przyłapią przedsiębiorców na fałszywych informacjach o sprzedawanym produkcie, to mogą skontaktować się z UOKiK. Skarga indywidualna nie będzie początkiem wszczęcia dochodzenia przez prezesa Urzędu, ale masowe skargi przesyłane przez poszkodowane osoby już tak. Jak zatem skontaktować się z UOKiK?

UOKiK: dane kontaktowe

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma swoją centralę w Warszawie przy placu Powstańców Warszawy 1. Warto zaznaczyć, że skargę można wysłać do Urzędu przez platformę ePUAP. Dzięki temu wiadomość dotrze bezpośrednio do odpowiedniego działu, gdzie zostanie rozpoznana.

UOKiK zapewnia poszkodowanym konsumentom darmową pomoc prawną. Aby z niej skorzystać, należy zadzwonić na infolinię pod numer 801 440 220 lub 222 66 76 76. Porady od pracowników można też otrzymać, pisząc na e-mail: porady@dlakonsumentow.pl.

Jeśli jednak poszkodowany chce złożyć swoją skargę osobiście, to powinien udać się do lokalnego rzecznika konsumentów. Działają oni w starostwach powiatowych lub miejskich urzędach. Podobnie funkcjonują wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej.

UOKiK: specjalistyczna pomoc dla konsumentów

Nie wszystkie sprawy będą proste do wyjaśnienia. Niektóre z nich wymagają specjalistycznej pomocy. Jeśli konsument ma problem z:

  • ubezpieczeniami lub finansami, to powinien skontaktować się z Rzecznikiem Finansowym;
  • sprawami transgranicznymi, to powinien skontaktować się z Europejskim Centrum Konsumenckim;
  • telekomunikacją, to powinien skontaktować się z Centrum Informacyjnym przy UKE;
  • energią lub paliwem, to powinien skontaktować się z Punktem Informacyjnym dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych;
  • podróżami kolejowymi, to powinien skontaktować się z Rzecznikiem Praw Pasażera Kolei;
  • lotami samolotowymi, to powinien skontaktować się z Rzecznikiem Praw Pasażera.

Jeśli nie uda się rozwiązać problemu, to sprawa prawdopodobnie przejdzie do sądu polubownego, w którym konsument spotka się z przedsiębiorcą lub reprezentantem firmy.

UOKiK: zgłoszenie naruszenia zasad konkurencyjności

Do UOKiK mogą wpływać również skargi związane z naruszeniem zasad uczciwej konkurencji. Świadkowie lub poszkodowani mogą to zrobić anonimowo za pomocą e-formularza, przygotowanego na stronie Urzędu, lub telefonicznie, dzwoniąc pod numer 22 55 60 560. Zgłoszenie rozpatrywane jest też drogą mailową (sygnalista@uokik.gov.pl).

Skargi na działalność prezesa UOKiK

Na działanie prezesa Urzędu także można złożyć skargę. Powinna ona skupiać się na zaniedbywaniu lub złym wykonywaniu wyznaczonych obowiązków. Takie zawiadomienia należy dostarczyć:

  • przez e-mail (uokik@uokik.gov.pl);
  • przez pocztę;
  • przez faks (22 826 10 36);
  • osobiście w Urzędzie lub delegaturze.

Istnieje jeszcze opcja ustnej skargi zamieszczanej w protokole. Aby z niej skorzystać należy wcześniej skontaktować się z UOKiK (dpr@uokik.gov.pl lub tel. 22 55 60 163) i ustalić termin wizyty.

Redakcja poleca:

UOKiK – co to za organizacja i w czym może pomóc?

UOKiK – zgłoszenie sprawy. Jak to zrobić? Czy można online?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji