PoradyPoradyUkryte funkcje kluczyka - pewnie ich nie znasz, a są pomocne

Ukryte funkcje kluczyka – pewnie ich nie znasz, a są pomocne

Do otwierania większości aut służy mniej lub bardziej wyrafinowany kluczyk. Nie wszyscy kierowcy znają pełne spektrum działania przycisków znajdujących się na obudowie kluczyka. A szkoda, bo bywają pomocne.

Podstawową funkcją kluczyka jest otwieranie i zamykanie drzwi przy jednoczesnym wzbudzaniu alarmu, co jest realizowane za pomocą przycisków z symbolem zamkniętej i otwartej kłódki.

Dodatkowe funkcje kluczyka
Niektóre kluczyki mają przycisk umożliwiający wyłączenie alarmu przy jednoczesnym zamknięciu drzwi.

Wiele osób nie wie jednak, że dłuższe przytrzymanie przycisku z symbolami kłódek może zainicjować proces otwierania lub zamykania wszystkich okien w pojeździe, a w kabrioletach także dachu. Przydaje się, kiedy chcemy przewietrzyć auto w upalny letni dzień lub zauważymy z okna, że zapomnieliśmy domknąć szybę. Z reguły proces rusza po przytrzymaniu przycisku 3-5 sekund, a jest realizowany do momentu jego puszczenia. Szyby można więc uchylić lub domknąć na dowolną wysokość. Jeżeli w naszym pojeździe taka funkcja nie działa, warto w menu komputera pokładowego sprawdzić, czy mamy aktywowaną taką funkcję. Czasami jej aktywacja może być możliwa do zrealizowania za pomocą komputera serwisowego lub aplikacji i skanera OBD.

Spora grupa modeli ma na kluczyku symbol z otwartą klapą bagażnika. Po jego naciśnięciu lub przytrzymaniu otwiera się ta klapa pojazdu. W samochodach z otwieranym dachem – roadsterach, kabrioletach czy nawet modelach z panoramicznym dachem – nie tylko dłuższe naciśnięcie przycisku odpowiedzialnego za odryglowywanie drzwi może rozpocząć otwieranie dachu. Czasami konieczne jest wykonanie przewidzianej przez producenta sekwencji, np. trzykrotnego naciśnięcia przycisku otwierania zamków. Szczegółów warto szukać w instrukcji obsługi.

Konkretne sekwencje wciskania przycisków – np. dwukrotne naciśnięcie przycisku zamka lub zamknięcie zamków przyciskiem, a następnie długie trzymanie przycisku zamykania zamka może wyłączyć system bezkluczykowego dostępu. Oczywiście każda marka ma w tym zakresie własne procedury – znajdziemy je w instrukcji. Warto również wiedzieć, że w niektóre elektroniczne kluczyki można przestawić w tryb oszczędzania energii. Kluczyk przestaje w nim „nasłuchiwać” sygnałów radiowych. By przejść do takiego trybu np. w Toyotach należy wcisnąć dwukrotnie przycisk otwierania drzwi przy jednoczesnym trzymaniu przycisku ich ryglowania.

Dodge Challenger III - kluczyki
Przy zakupie Dodge’a Challenger SRT Hellcat otrzymujemy dwa kluczyki. Tylko ten czerwony aktywuje pełną moc silnika.

Niektóre sportowe samochody otrzymują dwa kluczyki. By cieszyć się pełną mocą silnika, trzeba użyć konkretnego z nich. W grę wchodzi też odwrotna sytuacja. Ford opracował system MyKey, który pozwala na przypisanie konkretnych funkcji do kluczyka – w tym ogranicznika prędkości maksymalnej czy głośności radia. To ukłon w stronę kierowców pożyczających swoje auta dzieciom.

Jeżeli nasz samochód umożliwia tworzenie tzw. profili kierowcy, warto sprawdzić w instrukcji, czy nie można przypisać ich do kluczyka. W takiej sytuacji otwarcie pojazdu danym kluczem natychmiast przywróci wybrane ustawienia np. radia, położenia fotela czy dotyczące trybów jazdy. To wygodne rozwiązanie, jeżeli jednym autem jeździ kilka osób.

Ukryte funkcje kluczyka
Przycisk z trójkątem ostrzegawczym może włączyć światła awaryjne oraz syrenę alarmu lub sygnał dźwiękowy.

Przycisk z trójkątem ostrzegawczym powoduje włączenie świateł awaryjnych i syreny alarmu, co może ułatwić znalezienie samochodu na parkingu. W sprowadzonych z USA samochodach można znaleźć analogicznie działający z napisem SOS lub Panic. Podobną rolę pełni bardziej dyskretny symbol z żarówką – jego naciśnięcie włącza lampy, co również może ułatwić namierzenie pojazdu na parkingu, a przy okazji doświetlenie sobie obszaru przed pojazdem.

Rozwiązaniem, które przywędrowało do nas zza Oceanu jest zdalne włączanie silnika. Dzięki temu można wstępnie podgrzać silnik przed rozpoczęciem jazdy czy przewietrzyć kabinę – wraz z silnikiem wystartują wentylacja i klimatyzacja. Do zdalnego włączenia silnika konieczne jest naciśnięcie przycisków w sekwencji przewidzianej przez producenta pojazdu.

W obudowanych wielu kluczyków znajdują się też diody. We współczesnych autach nie służą one do wysyłania sygnałów w podczerwieni do odbiornika w pojeździe. Dioda pełni rolę sygnalizacyjną. Może informować o poprawności działania kluczyka czy odpowiedniej ilości prądu w akumulatorach czy przyjęciu sekwencji wyłączania funkcji keyless.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji