NowościAnalizaTych samochodów prawie nikt nie kupuje - modele Audi, BMW, Skody i...

Tych samochodów prawie nikt nie kupuje – modele Audi, BMW, Skody i…

Oto najgorzej sprzedające się samochody 35 marek w Europie. Innymi słowy – auta, których nikt nie chce!

Z reguły piszemy o tych modelach, które znajdują najwięcej nabywców, są bestsellerami w danych krajach, klasach czy markach. Tym razem przeanalizowaliśmy dane dotyczące sprzedaży samochodów wszystkich marek w Europie (państwa Unii Europejskiej bez Malty i EFTA – Szwajcaria, Norwegia, Islandia) w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku w poszukiwaniu tych samochodów, które sprzedają się najgorzej. I trzeba przyznać, że w kilku przypadkach zaskoczenie jest poważne. Czasami wynika ono z tego, jaki model jest najmniej popularny w gamie (np. Seat Tarraco), a czasami określa skalę porażki rynkowej (Lexus LS). W niektórych przypadkach, mimo że jakiś samochód znajduje się na końcu listy sprzedaży danej firmy i tak można go uznać za sukces rynkowy (Suzuki Jimny, Mazda MX-5). W grubo ponad połowie przypadków najrzadziej kupowany model stanowi mniej niż 1 procent całej sprzedaży danej marki, a w kilku jest to poniżej 0,2%! I nie mówimy tu o autach ultraluksusowych czy niesamowicie drogich, niemal wyczynowych marek premium – tak jest choćby z jednym z najbardziej przystępnych cenowo i udanych samochodów sportowych: Toyotą GT86.

Poniżej prezentujemy samochody, które ze wszystkich modeli danej marki znalazły najmniej nabywców w I kwartale 2019 r. Pominęliśmy jedynie auta dostawcze i osobowe opracowane na ich podstawie.

 

Alfa Romeo Giulia – 2863 szt.

Giulia odpowiada za niemal 20% sprzedaży Alfy (co przy okazji pokazuje kondycję tej marki), ale na tle konkurentów wypada mizernie. Na przykład Audi A4 sprzedaje się 10-krotnie lepiej.

Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia

 

Audi R8 – 238 szt.

R8 to fantastyczny samochód, dla wielu samochód marzeń. Ale najwyraźniej Ci, których stać na realizację fantazji o drogim sportowym aucie idą do innego salonu (np. Porsche 991 kupiło 2265 osób).

Piotr Zieliński - Audi R8
Audi R8

 

Bentley Flying Spur – 6 szt.

To już koniec tej generacji, dlatego można uznać, że większość, potencjalnych nabywców czeka na nowy model, który pojawi się jeszcze w tym roku.

Bentley Flying Spur
Bentley Flying Spur

 

BMW i8– 362 szt.

Najwyraźniej cena (w Polsce ponad 600 tys. zł) skłania nabywców do wydania podobnej sumy na mocniejsze i szybsze samochody niż i8.

BMW i8 - przód
BMW i8

 

Citroen C-Elysee – 1593 szt.

Czas budżetowych sedanów tej klasy w większości europejskich państw się kończy.

CITROEN C-Elysee
Citroen C-Elysee

 

Dacia Lodgy – 7681 szt.

Przestronność jest tutaj atutem, ale od auta rodzinnego wymaga się jednak więcej wyrafinowania, którego Dacii Lodgy ewidentnie brakuje.

Dacia Lodgy
Dacia Lodgy

 

Ferrari GTC4 Lusso – 75 szt.

Niska popularność Lusso może mieć związek jedynie z jego dość kontrowersyjnym wyglądem, bo technicznie to majstersztyk, jak każde auto tej marki.

FERRARI GTC4 Lusso
Ferrari GTC4 Lusso

 

Fiat 124 Spider – 1265 szt.

Fiat ma atut w postaci silnika turbo (choć niektórzy uznają to za wadę), ale m.in. wysoka cena sprawia, że niemal bliźniacza technicznie Mazda MX-5 sprzedaje się trzykrotnie lepiej.

Sportowe - najlepszy - Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider

 

Ford Edge – 2289 szt.

To dziwne, że w dobie boomu na SUV-y Edge sprzedaje się tak słabo. Choć trzeba przyznać, że konkurencyjne Hyundai Santa Fe czy Kia Sorento radzą sobie tylko minimalnie lepiej. Z drugiej strony Skoda Kodiaq znalazła w tym samym czasie ponad 20 tys. nabywców.

Ford Edge
Ford Edge

 

Honda NSX – 11 szt.

Wspaniała i bardzo zaawansowana konstrukcja, ale NSX-a oferuje zaledwie 9 dilerów w Europie. Efekt – 11 sprzedanych sztuk czyni ten samochód bardziej ekskluzywnym od Lamborghini.

Honda NSX
Honda NSX

 

Hyundai Elantra – 276 szt.

Klienci nie przepadają za prostym, choć atrakcyjnym, samochodem, który nie jest równie nowoczesny, jak aktualne i30. W Unii Europejskiej Elantrę można kupić tylko w Polsce, Hiszpanii, Rumunii i Bułgarii (poza UE są to m.in. Ukraina, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Macedonia oraz Albania). Trzeba tu zaznaczyć, że najmniej osób kupiło wprawdzie Hyundaia Nexo (55 szt.), ale to samochód elektryczny z ogniwami wodorowymi, a zatem póki co pojazd absolutnie niszowy. Dlatego pominęliśmy go w zestawieniu.

Hyundai Elantra
Hyundai Elantra

 

Jaguar XJ – 156 szt.

Jaguar XJ nigdy nie był bestsellerem, a tym bardziej nie ma co liczyć, że będzie się dobrze sprzedawał mając 10 lat na karku.

Klasa luksusowa - najgorszy - Jaguar XJ
Jaguar XJ

 

Jeep Cherokee – 979 szt.

Cenowo wcale nie odbiega radykalnie od lepszego Grand Cherokee. To udany model, ale jest dość drogi, a wadą jest np. niewielki bagażnik.

Jeep Cherokee

 

Kia Stinger – 1167 szt.

Bardzo interesujący, ale kosztowny samochód. Klienci najwyraźniej w przypadku Kii nadal większą wagę przywiązują do praktyczności i sensownej ceny niż spektakularnego wrażenia.

Kia Stinger
Kia Stinger

 

Land Rover Discovery – 2511 szt.

Klasyczny model Land Rovera wyraźnie ustępuje popularnością droższym Range Roverom.

LAND ROVER Discovery
Land Rover Discovery

 

Lexus LS – 78 szt.

Lexus w Europie, w przeciwieństwie np. do USA, nie ma mocnej pozycji. Flagowy, wyjątkowo dopracowany i zaawansowany model LS ponosi na Starym Kontynencie bolesną porażkę. Dla porównania, Audi A8 sprzedaje się ponad 20-krotnie lepiej, a Mercedes klasy S – ponad 40-krotnie.

Lexus LS
Lexus LS

 

Maserati Gran Cabrio – 28 szt.

Maserati sprzedaje teraz głównie SUV-a Levante. Gran Cabrio to egzotyka wśród egzotyki.

Maserati Gran Cabrio
Maserati Gran Cabrio

 

Mazda MX-5 – 3818 szt.

To wprawdzie najgorzej sprzedająca się Mazda, ale w dobie regresu samochodów sportowych wynik na poziomie 3,8 tys. szt. i tak należy uznać za wielki sukces.

Mazda MX-5 - model roku 2019
Mazda MX-5

 

Mercedes SL – 264 szt.

Aktualny SL ma już 7 lat, a ponieważ jest bardzo podobny do poprzednika po liftingu z 2008 r. sprawia wrażenie auta starego. I nie jest już w stanie skusić do siebie klientów.

Mercedes SL
Mercedes SL

 

Mini Clubman – 6234 szt.

Klienci Mini najchętniej kupują zwykłego hatchbacka, a jeśli Mini musi już być większe i praktyczniejsze – Countrymana.

MINI Clubman Cooper S
Mini Clubman

 

Mitsubishi i-MIEV – 68 szt.

Jedno z pierwszych elektrycznych aut w Europie jest już przestarzałe i nie ma praktycznie żadnych atutów.

Mitsubishi i-MiEV
Mitsubishi i-MiEV

 

Nissan 370Z – 139 szt.

Sportowe auta sprzedają się coraz gorzej, a co dopiero, gdy mają już 10 lat rynkowego stażu.

Nissan 370Z
Nissan 370Z

 

Opel Ampera-e – 469 szt.

Ampera nie trafia na wszystkie rynki, ale rozwój infrastruktury i wzrost zainteresowania „elektrykami” może jeszcze sprawić, że popyt na ten samochód wzrośnie.

Opel Ampera-e
Opel Ampera-e

 

Peugeot iON – 374 szt.

Sytuacja analogiczna do bliźniaczego Mitsubishi. Po wejściu do sprzedaży elektrycznego 208 zapewne nikt już go nie będzie chciał kupować.

Peugeot iON
Peugeot iON

 

Porsche Panamera – 1468 szt.

Porsche notuje wyraźny spadek sprzedaży. Popularność Panamery spadła o połowę w porównaniu z I kwartałem 2018 r. Brak diesli w ofercie jest zapewne jedną z przyczyn.

2018 Porsche Panamera
Porsche Panamera

 

Renault Espace – 2578 szt.

Ludzie nie chcą obecnie kupować minivanów, a tym bardziej takich, które udają crossovery. Dla porównania: konkurencyjny Ford S-Max znalazł 6,1 tys. nabywców.

RENAULT Espace
Renault Espace

 

Seat Tarraco – 3314 szt.

Spore zaskoczenie. Tarraco to udany samochód, ale widocznie wyższa cena od porównywalnego Kodiaqa wystarcza, by przyciągnąć klientów do salonów Skody (sprzedaż: ponad 20 tys szt.).

Seat Tarraco - przód
Seat Tarraco

 

Skoda Citigo – 10 590 szt.

Auta miejskie nie są obecnie szczególnie popularne dlatego spośród wszystkich modeli tak chętnie wybieranej marki jaką jest Skoda to właśnie Citigo zajmuje ostatnie miejsce.

SKODA Citigo
Skoda Citigo

 

SsangYong Rexton – 586 szt.

Marka SsangYong jest w Europie bardzo mało popularna, a jedynym autem, które znajduje większą liczbę klientów to kompaktowy SUV Tivoli. Nowy Rexton, choć to naprawdę ciekawy samochód, wlecze się w ogonie swojej klasy.

SSANGYONG Rexton
SsangYong Rexton

 

Subaru BRZ – 139 szt.

Pozycja Subaru w Europie jest coraz słabsza (w I kw. 2018 r. auta tej marki kupiło 9178 osób, a w I kw. 2019 r. tylko 7799), nie ma się zatem co dziwić, że akurat BRZ nie sprzedaje się prawie wcale.

Subaru BRZ
Subaru BRZ

 

Suzuki Jimny – 3796 szt.

Ciekawy przypadek. Nowy Jimny to fantastyczny samochód, a popyt na niego jest tak duży, że trzeba bardzo długo czekać na auto. Mimo wszystko wynik 3796 szt. jest dobry (choć najniższy w marce Suzuki), zważywszy że to mimo wszystko dość specyficzny samochód.

Suzuki Jimny
Suzuki Jimny

 

Tesla Model X – 1528 szt.

Sprzedaż modeli X i – szczególnie – S zdecydowanie spadła po tym, jak Tesla wprowadziła do oferty mniejszy i tańszy model 3 (w trzy miesiące znalazł ponad 18 tys. nabywców!).

Tesla Model X

 

Toyota GT86 – 253 szt.

To w sumie smutne, że teraz wszyscy chcą mieć crossovera, a tak dobry samochód, jak GT86 okupuje ostatnie miejsce na liście modeli Toyoty.

Spalanie na autostradzie - Toyota GT86
Toyota GT86

 

Volkswagen Arteon – 3728 szt.

Przykład na to, że sama stylistyka nie usprawiedliwia wyższej ceny. Passat jest równie dobry, a tańszy – i to jego wybierają klienci.

Volkswagen Arteon
Volkswagen Arteon

 

Volvo S60 – 389 szt.

Tak śmieszny wynik jak na tę popularną markę, wynika w zasadzie tylko z tego, że nastąpiła zmiana generacji i klienci po prostu czekali na pojawienie się nowego S60 w salonach.

Klasa średnia - najgorszy - Volvo S60 T6 Polestar
Volvo S60

Źródło danych: Jato Dynamics
Zdjęcia: producenci, archiwum, Newspress

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

5 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji