PoradyPoradyTrzy plusy i trzy minusy kamperów. Czy to dobra forma turystyki?

Trzy plusy i trzy minusy kamperów. Czy to dobra forma turystyki?

Zainteresowanie nowymi i używanymi kamperami stale rośnie. Ta forma turystyki ma sporo zalet, ale nie każdemu będzie odpowiadała. Warto znać trzy największe zalety i wady samochodów kempingowych.

Popularny od lat na zachodzie Europy caravaning szybko zyskuje na popularności także w Polsce. Jednym z czynników, które napędziły zainteresowanie domami na kołach była pandemia i związane z nią ograniczenia – przez długie miesiące zamknięcia hoteli i pensjonatów kamper, przyczepa kempingowa czy namiot były jedynymi sposobami na wypoczynek poza domem. Obecnie zainteresowanie kamperami w całej Europie jest na tyle wysokie, że zamawiający np. popularnego Volkswagena California musi przygotować się na roczne oczekiwanie. Używane auta kempingowe w dobrym stanie kosztują dużo, a mimo tego szybko znajdują kolejnego nabywcę. Czy spędzanie wolnego czasu w domu na kołach rzeczywiście jest tak atrakcyjne?

Redakcja poleca: Mercedes Marco Polo kontra Volkswagen California Beach – PORÓWNANIE

Nim zdecydujemy się na zakup, czy nawet wynajęcie kampera, warto poznać trzy największe plusy oraz trzy minusy takiej formy turystyki.

Zalety kamperów

Niezależność w podróżowaniu

Plusy i minusy kamperowJeżeli dysponujemy własnym domem na kołach, możemy w dowolnej chwili wyruszyć w podróż, nie zwracając uwagę na trasę, jej długość czy kraje, które odwiedziemy (w przypadku wypożyczenia kampera w grę mogą wchodzić ograniczenia). Najprawdopodobniej zminimalizowane będą aspekty związane z pakowaniem. Kto posiada własnego kampera, zwykle trzyma w nim akcesoria niezbędne podczas wyjazdu – np. garnki, sztućce itp. Pozostanie więc zabranie ze sobą tylko odzieży.Warto pamiętać, że na podróż tego typu autem nie pakuje się w walizki, tylko na dobrą sprawę przeprowadza do kampera, rozmieszczając ekwipunek w szafach i szufladach. Jeżeli podczas podróży warunki atmosferyczne się pogorszą, możemy natychmiast zmienić plan wyprawy bez odwoływania noclegu w hotelach (konieczne może być jednak odwołanie rezerwacji kempingu, jeżeli jej dokonaliśmy). Co ważne, podróż wcale nie musi być ekspedycją. Nawet weekendowy wyjazd może okazać się sposobem na poznanie ciekawych miejsc i spędzania czasu na łonie natury lub… z dala od niej. W niektórych miastach, np. Dreźnie, parkingi dla kamperów znajdują się blisko zabytkowej części miasta. Nie zawsze będziemy więc skazani na nocowanie na peryferiach.

Sposób na odkrycie nowych miejsc

Biwakowanie w lesieSamochód kempingowy uniezależnia nas od bazy hotelowej, dostępności apartamentów, a w krajach pozwalających na biwakowanie na dziko lub przymykających oko na to zjawisko – nawet sieci kempingów. W rezultacie można wyruszyć dosłownie przed siebie, nie spoglądając na mapę czy nie martwiąc się o miejsce do spania. Jazda bocznymi drogami to świetny sposób na odkrycie wielu ciekawych miejsc. Pojawienie się kampera w takich miejscach zwykle ciekawi także lokalnych mieszkańców, którzy chętnie zaczynają konwersację i nierzadko podpowiadają, co warto zobaczyć w okolicy. Dobrym źródłem wiedzy na temat okolicznych atrakcji są mapy Google (niektóre punkty są zaznaczone, inne pojawią się po wpisaniu do wyszukiwarki np. „Atrakcje turystyczne”) czy np. zakładka „Things to Do” w serwisie tripadvisor.com. Są one prezentowane na mapach wraz ze zdjęciami, opisami i opiniami, więc w krótkim czasie i bez wertowania przewodników możemy na bieżąco planować swoją podróż.

Inwestycja i możliwość wynajmu

Czy warto kupic kamperaGalopująca inflacja sprawia, że wiele osób szuka sposobu na zainwestowanie wolnych środków. Niektórzy lokują je w mieszkaniu, inni stawiają na klasyczne auta. Alternatywą może być samochód kempingowy. Obecnie na rynku brakuje aut tego typu, więc istnieje szansa, że tuż po zakupie kampera uda się sprzedać z zyskiem albo używać go przez rok czy dwa i praktycznie na tym nie stracić. Niektórzy decydują się na wynajmowanie swojego domu na kołach, co ma jednak plusy i minusy – przynosi to spore profity, ale nie można zapominać, że w przypadku wynajmu trzeba wykupić inne ubezpieczenie, uzyskać zgodę firmy leasingowej czy banku (w przypadku leasingu czy kredytowania i występowania obostrzeń w umowie). Intensywna eksploatacja przyspiesza także zużycie kampera, który przy odsprzedaży będzie warty mniej niż samochód z prywatnych rąk.

Minusy samochodów kempingowych

Koszty i czas podróży

Jazda kamperemGabaryty i masa sprawiają, że kampery zużywają spore ilości paliwa – zwłaszcza przy jeździe z prędkościami przekraczającymi 100 km/h. Przy obecnych cenach oleju napędowego zużycie na poziomie 6-12 l/100 km (w zależności od modelu czy warunków jazdy) przełoży się na wysokość rachunków za tankowanie. W wielu krajach dochodzą do tego zwiększone opłaty za autostrady czy przejazdy promami. Każdy noclegowy przystanek na kempingu wygeneruje kolejne koszty. Na dystansie kilku tysięcy kilometrów może okazać się już, że korzystniejszy finansowo i bardziej komfortowy może okazać się przelot samolotem i krótszy wynajem kampera w miejscu docelowym. Tym bardziej, że pozwoli to na zaoszczędzenie sporej ilości czasu. Jednorazowe przejechanie kamperem 1000 czy 1500 km może okazać się wyzwaniem. Konstrukcja kamperów sprawia, że najprzyjemniej podróżuje się z nimi z prędkościami do ok. 100 km/h. Przy szybszej jeździe lawinowo narasta natężenie hałasu opływającego nadwozie i spalanie, a w większych modelach kierowcy zacznie dawać się we znaki ograniczona precyzja prowadzenia. W przypadku modeli z rozbudowanym wyposażeniem (np. anteną dachową) może być wręcz zalecane nieprzekraczanie 130 km/h.

Ograniczenia w biwakowaniu

Biwakowanie na dzikoKto liczy, że kamper oznacza pełną swobodę w wyborze miejsca biwakowania czy możliwość spania „na dziko” może przeżyć spore rozczarowanie. W popularnych turystycznych destynacjach, np. nad włoskim czy hiszpańskim wybrzeżem, za nocowanie w kamperze można dostać spory mandat. W miejscach mniej uczęszczanych bywa to tolerowane. Sytuacja wygląda podobnie w innych zakątkach Europy. Przed wyjazdem warto zapoznać się czy będziemy zmuszeni do korzystania z kempingów czy nie – interaktywną mapę z informacjami można znaleźć np. na stronie caravanya.com . Jeżeli decydujemy się na spanie na dziko, warto pamiętać, że budowa kampera, zwłaszcza z napędem na jedną oś, nie pozwoli na dotarcie we wszystkie miejsca. Mimo że tego typu auta mają spory prześwit, długi rozstaw osi i wynikający z tego mały kąt rampowy sprawiają, że łatwo zahaczyć o coś podwoziem. Na żwirowych nawierzchniach dość szybko doświadczymy problemów z trakcją. Trzeba też pamiętać, że zabudowie przestrzeni mieszkalnej nie służą naprężenia pojawiające przy jeździe po zniszczonych drogach – regularne wypady w teren mogą doprowadzić do powstania luzów skutkujących hałasami elementów. Podczas biwakowania możemy także przekonać się, że w wielu kamperach najlepsze warunki bytowania mają dwie osoby. Po zamknięciu się w aucie np. z powodu opadów deszczu, czterem podróżnym może być już ciasno – zwłaszcza w mniejszych kamperach pokroju Volkswagena Californii czy Mercedesa Marco Polo.

Miejsce i koszty przechowywania

KamperyŻeby kamper długo zachował swoją wizualną i techniczną atrakcyjność, powinien być przechowywany pod dachem, najlepiej w suchym i przewiewnym miejscu, które nie będzie sprzyjało rozwojowi korozji. O ile mniejsze modele (np. Volkswagena Californię czy Mercedesa Viano Marco Polo) z nadwoziami o wysokości do 2 metrów można przechowywać w każdym garażu, tak większe kampery (czyli te z toaletą czy kabiną prysznicową) o wysokości ok. 3 m wymagają już bardziej przestronnego garażu. Jeżeli nim nie dysponujemy, trzeba zaakceptować rachunki za parkowanie pojazdu. Garażowanie w strzeżonej hali to koszt ok. 350 zł miesięcznie, co w skali roku przekłada się na sporą kwotę. Polecamy jednak przechowywanie kampera w bezpiecznych warunkach, bo zainteresowanie nimi amatorów cudzej własności jest spore.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji