Toyota RAV4 Hybrid

Siła trzech serc – dzięki wsparciu dwóch jednostek elektrycznych hybrydowa „ravka” łączy atuty SUV-ów z silnikami benzynowymi i dieslami. Oto test Toyoty RAV4 Hybrid przygotowany przez redakcję Motoru.

Pierwszy popularny SUV, pierwsza masowa hybryda – Toyota ma swoje zasługi w kształtowaniu motoryzacyjnych trendów. Napęd hybrydowy jest dziś pomostem pomiędzy „samotnym” silnikiem spalinowym a napędem elektrycznym, zaś SUV-y stanowią 1/3 europejskiego rynku nowych aut i ciągle rosną w siłę.

NASZ SKLEP

Więcej niż moda

Toyota RAV4 Hybrid łączy oba te trendy – a jednocześnie odpowiada na kolejny, czyli odpływ klientów od diesli. Tylko czy z sensem? „Na papierze” jej parametry wyglądają bardzo przyzwoicie: moc 197 KM, przyspieszenie do 100 km/h w 8,3 s oraz zużycie paliwa wynoszące niewiele ponad 5 l/100 km. Hybrydowy napęd korzysta z trzech silników: spalinowego o mocy 155 KM oraz dwóch elektrycznych, z których jeden odpowiada za wprawianie w ruch kół tylnej osi (143 + 68 KM).

I faktycznie, za kierownicą hybrydowej „ravki” przestaje dziwić, dlaczego Toyota nieco po macoszemu traktuje diesle. Auto okazuje się sprawne nie tylko w sprincie, ale i w pomiarach elastyczności, co najbardziej liczy się przy wyprzedzaniu. Płynnie nabiera prędkości, a w szerokim zakresie obrotów silnika benzynowego niemal nie słychać. Jego odgłos pojawia się w kabinie dopiero przy agresywnym przyspieszaniu, nie jest jednak szczególnie natarczywy.

Jednostki elektryczne wspomagają i odciążają spalinową, ale mogą też napędzać auto samodzielnie. W trybie EV, aktywowanym przyciskiem, Toyota rozpędza się do około 55 km/h i może przejechać ponad 2 km. Przy odpowiednim wyczuciu pedału gazu pozwala to pokonywać korki bez angażowania silnika benzynowego.

Taki charakter napędu sprawia, że Toyota najlepiej czuje się w mieście i na drogach jednojezdniowych – i tam też okazuje się naprawdę oszczędna. Podczas spokojnej jazdy w trasie zużywa około 6 l/100 km, a w korkach – 7,5-8 l/100 km. Czyli mniej od porównywalnego diesla. Hybrydowy napęd RAV4 przegrywa jedynie walkę z oporem powietrza: w trakcie jazdy autostradowej zapotrzebowanie na benzynę rośnie do ok. 10,8 l/100 km.

Stara szkoła

Walory napędu Toyoty idą w parze z jej funkcjonalnym nadwoziem. W obu rzędach przestrzeni nie zabraknie nawet wysokim osobom, kabina ma sporą szerokość, a bagażnik – choć nieco mniejszy niż w wersjach spalinowych – wciąż jest bardzo pojemny. Zaakceptować trzeba jedynie zbyt wątłe wyprofilowanie siedzeń oraz próg, jaki powstaje po złożeniu oparcia kanapy.

Z perspektywy kierowcy cieszy uporządkowany i praktyczny kokpit. RAV4 nie pozwala sobie na słabości, jeśli chodzi o wyposażenie z zakresu multimediów czy systemów wspomagających, a do ich obsługi służą głównie przyciski oraz pokrętła – i całe szczęście.
Na drodze RAV4 stawia na łagodne tłumienie nierówności. Wyjątkiem są głębokie dziury, na których „odzywają się” 18-calowe felgi. W łukach Toyota okazuje się bezpiecznie podsterowna. Jej układ kierowniczy nie jest angażujący i izoluje sporo informacji od kół, ale pozwala wystarczająco precyzyjnie dobrać tor jazdy. Plus za 1650 kg uciągu przyczepy (wersja 4×4; 4×2: 800 kg).

Niemal kompletnie wyposażona Toyota RAV4 Hybrid 4×4 kosztuje blisko 165 tys. zł. I praktycznie nie ma rywali. Zbliżone diesle z automatami okazują się nawet… droższe.

Podsumowanie

Pakowny, wygodny SUV i bezkonkurencyjny napęd. Na drodze gra jednak bardziej na rozsądku niż na emocjach.

Plusy

Przestronna kabina, ergonomiczny kokpit, płynne działanie napędu, przyzwoite osiągi i komfort, niskie zużycie paliwa w mieście

Minusy

Zużycie paliwa na autostradzie, nieco ociężałe prowadzenie, nie da się zblokować napędu 4×4

Toyota RAV4 Hybrid 4×4 – dane techniczne

Silnikbenzynowy + elektr.
Pojemność skokowa2494 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna (łączna)197 KM/5700
Maks. moment obr. (łączny)b.d.
Napęd4×4
Skrzynia biegówbezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość461/185/168 cm
Rozstaw osi266 cm
Średnica zawracania11,2 m
Masa/ładowność1735/535 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)501/1633 l
Poj. zbiornika paliwa56 l (Pb 95)
Opony235/55 R18

 

Toyota RAV4 Hybrid 4×4 – osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)

Prędkość maksymalna180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,3 s
Zużycie paliwa*5,4/5,1/5,2
Zasięg1070 km

 

Toyota RAV4 Hybrid 4×4 – dane testowe

Przyspieszenie 0-50 km/h3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)38,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)37,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h57,7 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h63,6 dB
Rzeczywista prędkość*93 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,7
Testowe zużycie paliwa**7,9/5,9/6,9
Rzeczywisty zasięg810 km
* przy wskazaniu 100 km/h; ** miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km);