TestyTestToyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport – opinia, zalety i...

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport – opinia, zalety i wady

Nowe Corolle schodzą u nas „jak świeże bułeczki”. Teraz w tym modelu pojawił się udoskonalony napęd hybrydowy. Sprawdziliśmy go w teście Toyoty Corolli TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport.

Dwunasta generacja Toyoty Corolli święci u nas triumfy odkąd tylko się pojawiła, czyli od 2019 roku. Wystarczy spojrzeć na wyniki sprzedaży: kompaktowa Toyota stała się polskim bestsellerem w latach 2021 i 2022 i ma realne szanse odnieść sukces również w 2023 roku (w 1. kwartale tego roku mieści się w pierwszej 3. najchętniej kupowanych nowych aut). Trudno spekulować, co przełożyło się na sukces tego modelu: nie jest bowiem tani i nie imponuje ilością miejsca w środku. Być może duża w tym zasługa doświadczenia Toyoty w budowaniu układów hybrydowych, które dały się poznać jako niezwykle oszczędne i trwałe źródła napędu.

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport

Toyota nie próżnuje i nieustannie dopracowuje swoje hybrydy, co udowodniła w zmodernizowanej Corolli, która trafiła do polskich salonów na początku 2023 roku. By dostrzec różnice, wystarczy zerknąć na dane techniczne: zauważalnie wzrosła bowiem moc napędów (zarówno słabszego 1.8 Hybrid, jak i 2.0 Hybrid). Producent obiecuje bardzo dużo, tj. wyższą wydajność układu przy jeszcze mniejszym zapotrzebowaniu na paliwo. Jak faktycznie jeździ Corolla z nowym napędem hybrydowym 5. generacji? Oto nasz test odmiany TS Kombi 2.0 Hybrid w wersji wyposażeniowej GR Sport.

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport – nadwozie, wymiary

Lifting zewnętrzny Corolli ma wymiar kosmetyczny: zmiany objęły przedni zderzak i reflektory, dodano też nowe wzory tapicerek i felg. Kombi nie wyróżnia się zanadto długością nadwozia na tle konkurentów (465 cm) – może to i dobrze, bo manewrowanie nią nie sprawia większych problemów (ma całkiem nieźle przeszkloną tylną część karoserii). To samochód wystarczająco szeroki (179 cm), ale za to bardzo niski (146 cm), co odczuwa się podczas wsiadania i wysiadania (budzi nawet drobne skojarzenia z autem sportowym). W ramach wersji wyposażeniowej GR Sport Toyota przygotowała pakiet lakierowanych na czarno elementów nadwozia (dach, listwy boczne, lusterka, fragmenty zderzaków). Standardowo auto porusza się na 17-calowych felgach z oponami 225/45 R17, jednakże w testowanym egzemplarzu założono „18-stki” (225/40 R18) dostępne w ramach pakietu Dynamic za 4000 zł (obejmuje także kilku asystentów kierowcy).

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport
Wizualnie Corolla GR Sport prezentuje się doskonale. Auto ma jednak niski prześwit i wymaga wzmożonej koncentracji podczas pokonywania krawężników i niektórych progów zwalniających.

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport – wnętrze, bagażnik

Za kierownicą Corolli jest dość „przytulnie”, choć na pewno nie można powiedzieć, że panuje tu ciasnota. Kierowca ma do dyspozycji klasyczny panel klimatyzacji (rozsądnie rozplanowany) i sporo przycisków na kierownicy, które skupiają w sobie obsługę większości funkcji w aucie. Z ich poziomu można m.in. dowolnie konfigurować wirtualne wskaźniki (Digital Cockpit), wyświetlane na 12,3-calowym ekranie. Mają ładną grafikę i pokazują dużo informacji, bez problemu można je też modyfikować wg własnych preferencji. Sprawiają lepsze wrażenie od nieco ubogiego systemu multimedialnego ze centralnym wyświetlaczem (10,5 cala), który nie jest już tak estetyczny (szczególnie grafika pokazująca przepływ energii w zespole napędowym). Faktem jest, że w odmianie GR Sport można liczyć na dobre wykończenie kokpitu (przy użyciu wielu miękkich tworzyw).

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport
Przemyślany kokpit nie sprawia problemów z obsługą. Po nowoczesnym kompakcie oczekiwałoby się jedynie bardziej rozbudowanego systemu multimedialnego. Kooperacja ze smartfonem (Android Auto/Apple CarPlay) przebiega bez zarzutu.

Fotele odmiany GR Sport (ze zintegrowanym zagłówkiem i tapicerką materiałową z elementami skóry syntetycznej) prezentują się doskonale i jeszcze lepiej podpierają ciało siedzącej na nich osoby. Do wad można zaliczyć zbyt krótkie siedzisko oraz skromną, manualną regulację (elektrycznie ustawia się jedynie podpórkę lędźwiową). Drugi rząd nie rozpieszcza ilością miejsca, choć jest go całkiem sporo na stopy. Wysokim osobom może go brakować w obrębie kolan i głów. Na miejscu są osobne nawiewy klimatyzacji oraz podłokietnik stanowiący fragment środka oparcia kanapy.

Początkowo bagażnik Corolli TS Kombi może się wydawać zbyt płytki, ale posiada on podwójną podłogę pozwalającą zwiększyć jego głębokość. Wtedy jednak nie ma co liczyć na równą przestrzeń: za oparciem kanapy powstaje schodek. Bagażnik jest pojemny (581 l), dobrze wykończony, ustawny i wyposażony w najważniejsze udogodnienia (haczyki na torby, gniazdo 12V). O utrzymanie w nim porządku dbają boczne wnęki. Po złożeniu oparć kanapy przestrzeń bagażowa rośnie do 1591 l.

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport – silnik, zużycie paliwa

2-litrowy napęd hybrydowy nie jest w Corolli nowością: dotychczas klienci mogli wybrać 184-konną wersję 2.0 Hybrid, która stanowiła układ 4. generacji. W modelu po liftingu pojawiły się hybrydy 5. generacji – 1.8 Hybrid (które moc wzrosła ze 122 do 140 KM) oraz testowany 2.0 Hybrid (196 KM). Lepsze parametry uzyskano m.in. dzięki mocniejszym silnikom elektrycznym, ulepszonej jednostce sterującej i zmodyfikowanej baterii. Zastosowano również nową przekładnię bezstopniową o zmniejszonej masie (o 20% względem poprzedniej). Według zapewnień Toyoty, poprawiony napęd ma połączyć lepsze osiągi z mniejszym hałasem wynikającym z charakterystyki pracy przekładni e-CVT (energia z baterii częściowo odciąża silnik spalinowy podczas przyspieszania). Sam akumulator jest lżejszy niż dotychczas, ale bardziej wydajny, tj. sprzyjający pokonywaniu większych dystansów w trybie wyłącznie elektrycznym.

Więcej na temat nowych napędów hybrydowych Toyoty (5. generacji)

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport
Niemal 200-konna hybryda w samochodzie kompaktowym brzmi obiecująco. I faktycznie, osiągi Corolli 2.0 Hybrid są fenomenalne. Tylko jak ze spalaniem?

O wrażeniach z jazdy Corollą 2.0 Hybrid przejdziemy za chwilę, tymczasem skupmy się na zużyciu paliwa. Oczywiście największy „żywioł” napędu hybrydowego to miasto, i właśnie tam Corolla Hybrid pokazuje największe atuty. Rusza bezszelestnie (emitując przy tym ostrzegawczą muzykę) i stara się za wszelką cenę poruszać w trybie EV. Silnik spalinowy włącza przy spadku poziomu naładowania baterii do połowy, lub gdy nieco mocniej wciśniemy gaz (co kwituje lekkim szarpnięciem). Niemniej da się, przy łagodnym traktowaniu i do pewnego momentu, jeździć Corollą 2.0 Hybrid bez angażowania jednostki benzynowej, i nie trzeba w tym celu wymuszać pracy w trybie EV przyciskiem. Auto zużywa ok. 4,5-5,5 l/100 km w warunkach miejskich, natomiast przy spokojnej jeździe drogą krajową da się zejść nawet do ok. 3,5 l/100 km. Wyjazd na drogę szybkiego ruchu oznacza wzrost spalania do 6-7,5 l/100 km.

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport
Grafika spełnia swoją funkcję (pokazuje aktualną pracę napędu), ale konkurenci oferują bardziej estetyczne grafiki.

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Trzeba przyznać, że nowy napęd hybrydowy faktycznie daje sporo przyjemności z jazdy. Przy mocniejszym wciśnięciu gazu auto niemal bez zwłoki „katapultuje” do przodu i nie traci wigoru niemal do osiągnięcia prędkości autostradowej. Oczywiście, mimo wysiłków Toyoty, nie udało się zlikwidować typowego „wycia” przekładni e-CVT, niemniej objawia się ono zazwyczaj przy manewrach wyprzedzania albo w innych momentach, gdzie trzeba nagle zwiększyć prędkość. Faktem jest, że może ono doskwierać osobom z tzw. ciężką nogą, ale hybryd zazwyczaj nie buduje się pod kątem agresywnej jazdy. Corolla 2.0 Hybrid dorzuca świetne osiągi „w bonusie” i łączy je z pewnym prowadzeniem w każdych warunkach – czy to w zakrętach, czy na drodze szybkiego ruchu. Dodaje do tego trzy wyraźnie różniące się od siebie tryby jazdy. Eco pozwala zmniejszyć spalanie w mieście (preferuje jazdę w trybie elektrycznym), Comfort wyostrza parametry napędu przy jednoczesnym dbaniu o ekologię, natomiast Sport pozwala już na nieco zabawy (szczególnie w połączeniu z łopatkami zmieniającymi wirtualne przełożenia skrzyni).

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport
Corolla 2.0 Hybrid momentalnie przełącza napęd w tryb EV, jeśli tylko wykryje mniejsze obciążenie napędu.

Dobre właściwości jezdne trochę okupowane są pogorszonym komfortem wybierania nierówności przez twarde zawieszenie i duże felgi. Na kiepskiej jakości drodze do uszu podróżnych dobiegają stłumione hałasy, a nadwozie wpada w lekkie wibracje. Przydałoby się też poprawić wyciszenie Corolli, bowiem już od niewielkich prędkości (rzędu 70-80 km/h) we wnętrzu słuchać szum: niewykluczone jednak, że pochodzi on od szerokiego ogumienia zamontowanego w testowanym egzemplarzu.

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport
Skrzynia posiada tryb ręczny (trzeba ustawić w położenie D i przesunąć w lewo na S). Wirtualne biegi można zmieniać lewarkiem albo łopatkami za kierownicą.

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport – cena, wyposażenie

Najtańsza Corolla TS Kombi z napędem hybrydowym 5. generacji kosztuje 126 900 zł, lecz mowa tu o wersji 1.8 Hybrid. 2.0 Hybrid nie występuje w połączeniu z bazową specyfikacją Active: minimum to Comfort za 139 900 zł. Wariant Style oznacza wydatek 152 900 zł, a testowany GR Sport – 160 900 zł. Poza dedykowanymi elementami wizualnymi (tapicerka materiałowa z elementami skóry syntetycznej, kierownica obszyta skórą, przycisk do uruchamiania silnika, dach i lusterka w kolorze fortepianowej czerni, nakładki progowe GR Sport) oferuje on LED-owe światła, bezkluczykowy dostęp, ładowarkę indukcyjną, cyfrowe zegary, 10,5-calowy ekran multimediów z systemem Toyota Smart Connect, kamerę cofania z przednimi i tylnymi czujnikami parkowania i większość systemów bezpieczeństwa Toyota T-Mate. Komplet można mieć po dokupieniu pakietu Dynamic, zawierającego także 18-calowe alufelgi.

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport
Na liście asystentów Toyota T-Mate znalazł się m.in. adaptacyjny tempomat, układ reagowania w razie ryzyka zderzenia, asystent utrzymania pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych, system awaryjnego zatrzymania pojazdu oraz zdalne aktualizacje pakietu Toyota Safety Sense.

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport – PODSUMOWANIE

Nie mamy wątpliwości: nowa Corolla 2.0 Hybrid to samochód niezwykle dynamiczny, a jednocześnie nadal łagodnie obchodzący się z paliwem i pozwalający sporo przejechać w mieście w trybie bezemisyjnym. I prawda, jest droga, ale znacznie oszczędniejsza od rywali oferujących głównie… jeszcze droższe hybrydy plug-in. Warto jednak przemyśleć sens kupowania wersji GR Sport, bo poza stylistyką i lepszymi fotelami nie oferuje niczego „bonusowego” od strony technicznej.

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport – plusy i minusy

 ZALETY 
+ natychmiastowa reakcja na gaz i świetne osiągi
+ dobre materiały wykończeniowe i ich montaż
+ doskonałe podparcie boczne foteli
+ pakowny, estetycznie wykończony bagażnik
+ niskie spalanie, szczególnie w obszarze zabudowanym
+ bezpieczne prowadzenie
+ bogate wyposażenie
 WADY 
– ubogi system multimedialny
– ograniczona przestronność na kanapie
– przeciętne wyciszenie
– hałas wynikający z pracy przekładni e-CVT

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy (R4, 16V, 1987 cm³) + silnik elektryczny, łączna moc układu hybrydowego 196 KM, przyspieszenie 0-100 km/h 7,7 s, prędkość maksymalna 180 km/h, średnie zużycie paliwa 4,4-4,7 l/100 km (WLTP)

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport
Silnik benzynowy + elektryczny
Układ cyl./zaw./pojemność R4/16/1987 cm³
Moc maksymalna (benz.) 152 KM/6000
Moc maksymalna (elektr./łączna) 95/196 KM
Maks. moment obrotowy (benz.) 190 Nm/4400-5200
Maks. moment obrotowy (elektr./łączny) 185/b.d. Nm
Napęd/skrzynia biegów przedni/automatyczna, bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość 4,66/1,79/1,46 m
Rozstaw osi 2,70 m
Masa własna/ładowność 1515-1610/345-440 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 581-1591 l
Pojemność zbiornika paliwa 43 l (Pb 95)
Opony 225/40 R18
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,7 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 4,4-4,7 l/100 km
CENA
Wersja Toyota Corolla TS Kombi
Cena wersji podstawowej (1.8 Hybrid Active) 126 900 zł
Cena wersji testowanej (2.0 Hybrid GR Sport) 160 900 zł

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid GR Sport – galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji