TestyTestToyota Corolla (E210) – pierwsza jazda

Toyota Corolla (E210) – pierwsza jazda

Dwunasta generacja kompaktowej Toyoty Corolli powstała na nowej modułowej platformie. Występuje w 3 wersjach nadwozia i 4 silnikowych, w tym 2 hybrydowych. A jak jeździ?

Koniec z Aurisem – po dwóch generacjach Toyota zarzuca eksperyment ze zmianą nazwy swojego kompaktowego modelu. Teraz wszystkie trzy wersje nadwoziowe będą nazywać się tak samo (w latach 2006-2019 nazwa „Corolla” była zarezerwowana dla sedana). Powód: Auris zdążył zdobyć swoją renomę, ale w oczach klientów notowania Corolli i tak stały lepiej. Poza tym kompaktowa Toyota zostaje modelem bardziej globalnym – np. do USA zawita nie tylko jako sedan, ale i hatchback (Aurisa oferowano tam pod marką Scion).

Totalna odnowa

Najnowsza Corolla powstała na modułowej platformie GA-C z serii TNGA, z której korzysta już m.in. C-HR. Nowa baza pozwoliła znacząco podnieść sztywność nadwozia (+60%) i obniżyć środek ciężkości (-10 mm).

Na tle Aurisa zmieniły się już same proporcje samochodu: Corolla hatchback jest o 4 cm dłuższa (437 cm), o 2,5 cm niższa (144 cm), o 3 cm szersza (179 cm) i ma o 4 cm większy rozstaw osi (264 cm). Jednocześnie – z korzyścią dla stabilności – poszerzono rozstaw kół (+6 mm z przodu, +30 mm z tyłu), a także obniżono dolną krawędź przedniej szyby (co sprzyja lepszej widoczności). Co więcej, sedan i kombi wyróżniają się większym rozstawem osi (270 cm – jak w Avensisie). O ile w przypadku sedana podobny zabieg zastosowano już w poprzedniczce, o tyle dla kombi to nowość: wcześniejszy Auris TS miał „krótki” rozstaw osi hatchbacka (260 cm).

Corolla zmieniła się też z perspektywy kierowcy. Na lepsze. Fotel zamontowano aż o 2,5 cm niżej, dzięki czemu za kierownicą siedzi się bardziej naturalnie, z wyciągniętymi nogami – ale jednocześnie niezbyt nisko, więc przy wsiadaniu i wysiadaniu nie trzeba nadmiernie obciążać kręgosłupa. Kokpit jest lżejszy w rysunku, zaś całe wnętrze – przynajmniej w droższych wersjach – sprawia znacznie lepsze wrażenie pod względem jakości. Drzwi zamykają się z przyjemniejszym dźwiękiem, a liczne elementy pokrywa syntetyczna skóra z kontrastowymi przeszyciami.

Z punktu widzenia ergonomii ważniejsze jest jednak, że Toyota wyciąga wnioski z uwag kierowców: wokół ekranu multimediów umieszczono klasyczne pokrętła i przyciski-skróty (w Aurisie: panele dotykowe), do regulacji wentylacji nadal służą tradycyjne instrumenty, a w tunelu środkowym z tyłu pojawiły się otwory wentylacyjne. No i znak czasów: z deski rozdzielczej zniknął cyfrowy zegarek, który towarzyszył Corolli od dekad.

Więcej finezji

Szeroko zakrojone prace objęły także układ jezdny oraz izolację hałasów i drgań: zwiększono m.in. ilość wygłuszeń komory silnikowej, deski rozdzielczej oraz podwozia, a w tylnym zawieszeniu wszystkich wersji zastosowano konstrukcję wielowahaczową. Efekt czuć już od pierwszych metrów: Corolla zdaje się „siedzieć” bliżej asfaltu, jest dużo bardziej zwarta, a przy tym jeszcze stabilniejsza od Aurisa. Owszem, niespecjalnie stara się angażować kierowcę – jej układ kierowniczy jest precyzyjny, ale przeciętnie reaktywny. To jednak cecha charakteru, nie wada. Wyraźną zaletą jest za to sposób tłumienia nierówności: mięsisty, harmonijny, znacznie bliższy autom premium niż Aurisowi.

Dwie hybrydy

Pod maską: hatchback i kombi bazowo otrzymują znany już 4-cylindrowy benzynowy silnik 1.2 turbo (116 KM), a sedan – wolnossącą jednostkę 1.6 (130 KM).

Wszystkie wersje – w tym po raz pierwszy sedan (co ucieszy taksówkarzy) – będą oferowane z hybrydowym napędem z silnikiem 1.8 (nowej generacji, 122 KM). Oszczędnym, ale o stonowanym temperamencie.

Istotną nowością jest drugi zespół hybrydowy z jednostką 2.0, rozwijający łączną moc 180 KM (dostępny w hatchbacku i kombi). Ta wersja ma już bardzo dobre osiągi (0-100 km/h w ok. 8 s), ale wciąż zachowuje umiarkowany apetyt na paliwo. Atuty: błyskawicznie i chętnie przełącza się w tryb elektryczny (przy jeździe ze stałą prędkość nawet do 115 km/h), potrafi symulować „prawdziwe” biegi, a jej benzynowy silnik przyjemnie brzmi.

Toyoty Corolle hatchback i kombi są produkowane w Anglii, sedan – w Turcji. Ceny: nieco wzrosły, ale z nawiązką rekompensuje je lepsze wyposażenie.

Toyota Corolla (E210) – informacje, zalety i wady

Poniżej zamieszczamy dodatkowe szczegółowe informacje i spostrzeżenia zgromadzone w czasie dwudniowych jazd nową Toyotą Corollą na południu Europy:

  • W konstruowaniu nowej Toyoty Corolli duży udział mieli inżynierowie z Europy, którzy zaprojektowali m.in. oferowaną wyłącznie na naszym kontynencie wersję kombi:
  • Polacy lubią kompaktową Toyotę w wersji sedan: w 2018 r. całym rynku nowych kompaktów w naszym kraju wersje sedan mają 25-proc. udział, a w gamie Toyoty aż 45%; 30% przypadało na Aurisa hatchback, a pozostałe 25% na Aurisa kombi (TS)
  • nowa Toyota Corolla w wersji sedan ma inny przedni pas niż hatchback i kombi – mniej agresywny, a bardziej elegancki, podobny do tego w Camry
  • sedan i kombi zapewniają bardzo dużo miejsca na kolana z tyłu (mają dłuższy rozstaw osi od hatchbacka), ale już w hatchbacku ilość miejsca na kanapie jest wystarczająca; co istotne, sama kanapa zapewnia dobre podparcie; bolączką sedana, wynikająca z opadającej linii dachu, jest nieco mniejsza niż w dwóch pozostałych wersjach nadwoziowych ilość miejsca nad głowami (ale dla osób o wzroście do 185 cm w zupełności wystarczy)
  • jakościowo wnętrze nowej Corolli sprawia bardzo dobre wrażenie, zbliżone do odchodzącego Golfa VII; oczywiście oba modele mają swoje słabości – w Toyocie może przeszkadzać „tekturowa” podsufitka i jej łączenie z przednim słupkiem oraz klapy schowków
  • umieszczenie lusterek na drzwiach w połączeniu z obniżeniem dolnej krawędzi przedniej szyby pozwoliło poprawić widoczność z miejsca kierowcy
  • wszystkie wersje – w tym hybrydy – mają obrotomierz
  • niestety fabryczna nawigacja Toyoty nadal nie błyszczy pod względem czytelności mapy
  • atutem kombi jest dwustronna mata: z jednej strony obita filcem, a z drugiej łatwym w czyszczeniu tworzywem sztucznym
  • nowa Toyota Corolla oferuje znacznie bogatszą listę opcji, w tym elementy niespotykane lub rzadko spotykane w segmencie aut kompaktowych (LED-y z aktywnymi światłami drogowymi maskującymi nadjeżdżające auta, adaptacyjne zawieszenie dla hatchbacka i kombi, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika w kombi, kolorowy „prawdziwy” ekran head-up – wyświetlany bezpośrednio na szybie)
  • cieszy, że aktywny tempomat Corolli ma znaną z aut koncernu VW funkcję przyspieszania po wrzuceniu kierunkowskazu – zwiększa to wygodę jazdy drogami szybkiego ruchu
  • rozbudowano też działanie innych systemów wsparcia; przykładowo, antykolizyjny układ PCS działa teraz w zakresie 10-180 km/h, wykrywa rowerzystów i pieszych i może samoczynnie zmniejszyć prędkość samochodu o 40-50 km/h
  • ciekawostka: hybrydowy wariant 1.8 wyposażono w lżejsze akumulatory litowo-jonowe (tylko hatchback i kombi; sedan: niklowo-wodorkowe), a mocniejszy 2.0 w cięższe niklowo-wodorkowe (tu ich masa nie ma takiego wpływu na zużycie paliwa i osiągi)
  • benzynowy silnik 2.0 w mocniejszej wersji hybrydowej wyposażono w dwa rodzaje wtrysku: pośredni i bezpośredni, a także elektrycznie sterowane zmienne fazy rozrządu po stronie zaworów dolotowych – VVT-iE (poza standardowym układem zmiennych faz VVT-i) – cel: większa efektywność; sama jednostka ma rekordowo wśród silników benzynowych wysoką sprawność cieplną (41%)
  • obie hybrydy jeżdżą płynnie i cicho, trzeba jednak przywyknąć do wrażenia „wybudzania ich z letargu” i chwilowego „napędzania się” przy nagłym wciśnięciu pedału gazu
  • na potrzeby Corolli zmodyfikowano benzynową jednostkę 1.2 turbo (m.in. podniesienie ogranicznika obrotów z 5600 do 6200 obr./min); podobnie jak w C-HR-ze, jej manualna 6-biegowa skrzynia iMT ma funkcję „podbijania” obrotów przy redukcji – pozwala to usprawnić zmianę przełożeń podczas dynamicznej jazdy
  • w 2018 r. diesle w gamie Aurisa miały zaledwie 5% udziału w sprzedaży; w Corolli w ogóle ich nie będzie

Toyota Corolla (2019): dane techniczne

Wersja1.2T*1.6**1.8 HYBRID2.0 HYBRID
Silnik benz., turbobenzyznowybenz. + elektr.benz. + elektr.
Poj.1198 ccm1598 ccm1798 ccm1987 ccm
Ukł. cyl./zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16
Moc maks.116 KM/5200130 KM/6400122 KM/5200180 KM/
6000
Maks. moment obrotowy185 Nm/1500160 Nm/4400b.d.b.d.
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maks.200 km/h200 km/h180 km/h180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,3 s9,7 s10,9 s7,9 s
Średnie zużycie paliwa 5,6 l/100 km5,7 l/100 km3,3 l/100 km3,7 l/100 km
Cenaod 75 900 złod 77 900 złod 89 900
od 106 900
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji