TestyToyota C-HR 1.2 Turbo – TEST

Toyota C-HR 1.2 Turbo – TEST

Toyota inna niż do tej pory. Nowy kompaktowy crossover japońskiej marki nie przypomina RAV4 ani Aurisa. Oto test modelu C-HR w wersji z silnikiem 1.2 Turbo.

Projektanci Toyoty najwyraźniej przypomnieli sobie, że pracują w firmie, która nie kojarzy się wyłącznie z rozsądkiem, ekonomiką i niezawodnością. Firmie, która ma na swoim koncie wiele ciekawych projektów – jak choćby MR2 czy FJ Cruiser, a jej 60-letni prezes Akio Toyoda jest nie tylko menedżerem, ale i zapalonym kierowcą wyścigowym.

Toyota C-HR 1.2 - tył
Efektowna, niemal „prototypowa” stylizacja Toyoty stanowi zmyślne posunięcie.

Tym razem nie chodzi jednak o niszowe auto sportowe czy rekreacyjne, lecz o model, który ma szansę trafić do grona najpopularniejszych w ofercie firmy. Nowy C-HR (od słów „Coupe High Rider”, czyli wysoko zawieszone coupe, albo „Compact Hybrid Revolution” – kompaktowa hybrydowa rewolucja) wjeżdża do mocno obleganej klasy kompaktowych crossoverów. Toyocie coraz bardziej doskwierał zresztą brak podobnego modelu – ponieważ obecna generacja RAV4 sporo urosła, japońska marka nie miała swojej reprezentacji wśród mniejszych crossoverów. Tymczasem ich sprzedaż nieprzerwanie rośnie. W samej Europie w ubiegłym roku kupiło je 2 mln nabywców.

Zobacz też test Toyoty C-HR Hybrid

Jakościowy awans

Wymiarami C-HR niewiele różni się od poprzedniej generacji RAV-czwórki. Mierzy 436 cm długości, 180 cm szerokości i 156 cm wysokości, a jego rozstaw osi to 264 cm. Prawie identyczne gabaryty ma również największy rywal C-HR’a – Nissan Qashqai.

Toyota C-HR 1.2 - wskaźniki
Zegary kompletne i czytelne. Szkoda, że wybór trybu jazdy „schowano” w menu komputera pokładowego.

Efektowna, niemal „prototypowa” stylizacja Toyoty stanowi zmyślne posunięcie – wygląd jest dla wielu klientów czynnikiem decydującym przy zakupie. Nadwozie zaprojektowano z dużą atencją, o czym świadczą nie tylko śmiałe linie, ale i spotykane w droższych autach detale: znane z Audi sekwencyjne kierunkowskazy (w połączeniu z diodowymi reflektorami), dostępne za dopłatą dwukolorowe nadwozie i obręcze kół czy widoczne po zmroku napisy „C-HR”, wyświetlane na nawierzchni obok samochodu po otwarciu przednich drzwi.

Porównanie zawieszeń Toyoty C-HR Hybrid z konkurentami

Także wykończenie kabiny C-HR’a reprezentuje poziom wyższy niż ten, do którego przyzwyczaiły nas popularne Toyoty. Solidny montaż łączy się tu z estetycznymi okładzinami i ciekawą kolorystyką. Kierownicę obszyto prawdziwą skórą, przednie drzwi pokrywają miękkie tworzywa, a po zmroku wnętrze rozświetla nastrojowe podświetlenie. Szkoda tylko, że do oświetlenia kabiny w podsufitce zastosowano zwykłe żółte żarówki, a nie diody LED.

Toyota C-HR 1.2 - deska rozdzielcza
Dobrze wykonany i rozplanowany kokpit z konsolą środkową tuż pod ręką, łatwo dostępne gniazdo USB. Plus za estetyczne materiały i dobrą widoczność w przód.

Kokpit C-HR’a otula kierowcę – ale nie przytłacza. Dzięki zamontowaniu wolnostojącego ekranu projektanci uniknęli masywnej zabudowy deski rozdzielczej. W połączeniu ze smukłymi słupkami zapewnia to bardzo dobrą widoczność do przodu. Fotel zamocowano dość wysoko, jak to w crossoverach, ale spory tunel środkowy z podłokietnikiem i umieszczona pod ręką dźwignia zmiany biegów dają namiastkę obcowania z wozem sportowym. Praktyczny pomysł: pojemnik na kubki między fotelami ma wkładkę pozwalającą regulować jego głębokość.

Toyota C-HR 1.2 - fotel kierowcy
Wystarczająco szerokie i wyprofilowane fotele. Szkoda, że oparcie ma skokową regulację, a siedzisko nie jest dłuższe.

Z przodu Toyota zapewnia sporo miejsca na nogi, a nad głowami wystarczy go osobom o wzroście do 190 cm. Przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń wypada przeciętnie, a podróżujący muszą znosić pewne niedogodności związane z nietuzinkowymi kształtami nadwozia – wbrew pozorom nie chodzi jednak o miejsce nad głową, ale o niewielki otwór drzwi i klaustrofobiczne wrażenie z powodu wysoko poprowadzonej linii okien (na szczęście otwieranych klasycznie i w całości). Poza tym brakuje dodatkowych otworów wentylacji w tunelu centralnym, a także uchwytów nad głowami z wieszakami na ubrania. Plus za dostateczną ilość miejsca na stopy (co w tej klasie wcale nie jest takie oczywiste) oraz pojemniki na kubki w boczkach tylnych drzwi.

Idzie nowe

C-HR’a zbudowano na nowej, modułowej platformie Toyoty (TNGA), z której korzysta też nowy Prius i zaprezentowana niedawno kolejna generacja Camry. TNGA to nie tylko duża elastyczność przy budowie różnych modeli aut, ale również wyższa sztywność, lekkość konstrukcji oraz niżej położony środek ciężkości. Ten ostatni był przedmiotem szczególnej troski projektantów – choć zasadniczą architekturę podwozia C-HR dzieli z Priusem, otrzymał inne mocowanie silnika. Dzięki temu, mimo wyższego nadwozia, jego środek ciężkości obniżono o dodatkowe 25 mm. Aby poprawić zwinność w zakrętach, zastosowano też inną ramę pomocniczą i mocowania wahaczy tylnej osi.

Efekt jest więcej niż zadowalający. C-HR prowadzi się niemal z lekkością zwykłego hatchbacka – na łukach pozwala sobie jedynie na skromne przechyły, nie wykazuje się nadmierną podsterownością i nie zaskakuje niepokojącymi reakcjami przy zmianie obciążenia. Jego układ kierowniczy jest wystarczająco bezpośredni (2,8 obrotu pomiędzy skrajnymi położeniami).

Toyota C-HR 1.2 - tył
Toyota C-HR 1.2 prowadzi się pewnie, może spokojnie konkurować z hatchbackami.

Co ważne, nawet w wersji z 18-calowymi obręczami zawieszenie Toyoty skutecznie i cicho niweluje wady nawierzchni – zarówno długie uskoki, jak i krótkie wyrwy czy progi zwalniające.

Wysoko należy ocenić też wyciszenie kabiny – mimo dużych kół i sporej powierzchni czołowej szumy z okolic podwozia i zawirowania powietrza są przyzwoicie wytłumione.

Nieco rozsądku

Do napędu bazowego C-HR’a służy znany z Aurisa benzynowy silnik turbo o 4 cylindrach, pojemności 1,2 l i mocy 116 KM. Choć Toyota zakłada, że większość nabywców modelu będzie wybierać wersję hybrydową, to warto rozważyć zakup testowanej odmiany – zapewnia wystarczającą dynamikę i zużywa niewielkie ilości paliwa (około 6,5 l/100 km w trasie oraz 8-9 l/100 km w korkach). Wyjątkiem jest jazda z prędkościami autostradowymi, przy których C-HR potrafi zużywać blisko 10 l/100 km.

Toyota C-HR 1.2 Turbo – podstawowe dane techniczne

  • Maksymalna moc: 116 KM
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s
  • Prędkość maks.: 190 km/h
  • Cena: od 81 900 zł

Turbodoładowana jednostka ma przyjemne, nienachalne brzmienie, a swój maksymalny moment (185 Nm) generuje w szerokim zakresie obrotów – przypływ momentu czuć już w okolicach 1,5 tys. obr./min. Kierowca może skorzystać z funkcji iMT, która „podbija” obroty przy redukcji (przydaje się zwłaszcza na krętych drogach), a także z jednego z trzech trybów jazdy (ekonomiczny, normalny i sportowy). Poza reakcją na gaz ich wybór zmienia pracę wspomagania kierownicy. Szkoda, że tryb wybiera się w menu komputera pokładowego, a nie np. pokrętłem, jak w większości samochodów.

Toyota C-HR 1.2 - klamka tylnych drzwi
Wysoko umieszczona klamka pomaga C-HR’owi udawać coupe, ale dzieci mogą mieć problem z otwieraniem tylnych drzwi.

Silnik współpracuje z bardzo precyzyjną, 6-biegową skrzynią o krótkim skoku drążka. W mieście przydaje się funkcja Hold, która włącza podtrzymywanie hamulca na postoju.

Na życzenie oferowana jest bezstopniowa przekładnia Multidrive S – i tylko dla tej wersji można zamówić układ 4×4. Ale to nie grzech: 9 na 10 nabywców kompaktowych crossoverów nie dopłaca do napędu na obie osie.

Poza niższą ceną zakupu silnik 1.2 turbo w połączeniu z ręczną skrzynią biegów ma co najmniej jedną przewagę nad napędem hybrydowym: nie emituje natarczywego dźwięku podczas gwałtownego przyspieszania.

Kompleksowo wyposażona

Toyota C-HR 1.2 - nawigacja
Ekran multimediów działa sprawnie, a system ma uporządkowany interfejs.

C-HR jest wytwarzany w Turcji, w tej samej fabryce co Corolla i Verso. Jego ceny zaczynają się od 81 900 zł. To o kilka tysięcy złotych więcej niż główni konkurenci (Qashqai, Sportage) i podobnie jak nieco mniejsza Honda HR-V. Wyższą cenę Toyoty usprawiedliwia jednak bogate wyposażenie seryjne: już podstawowa odmiana Active ma niemal kompletny pakiet systemów wspomagających (m.in. aktywny tempomat oraz aktywny system kontroli pasa ruchu). Optymalna wydaje się druga od dołu wersja Premium z automatyczną klimatyzacją, skórzaną kierownicą i systemem multimedialnym (ceny od 91 900 zł).

Im droższe wersje, tym mniejsze różnice w cenach C-HR’a względem konkurencji. Bogata lista opcji (m.in. audio JBL) sprawia, że do jego rywali można zakwalifikować też nowe Audi Q2. Jedno jest pewne – w segmencie kompaktowych crossoverów Toyota C-HR nie pozostanie niezauważona.

Toyota C-HR 1.2 Turbo – podsumowanie

Prawdziwa Toyota, tylko lepsza – pod względem stylu, wykończenia, komfortu i prowadzenia C-HR to nowa jakość w gamie japońskiej marki. Domieszka coupe niesie za sobą co prawda pewne ograniczenia w funkcjonalności, ale skutecznie wyróżnia go wśród innych kompaktowych crossoverów. Dość wysoką cenę usprawiedliwia bogate wyposażenie.

Toyota C-HR 1.2 Turbo – dane techniczne

SILNIK
Benzynowy, rzędowy, turbo, 4-cylindrowy, 16V, umieszczony poprz. z przodu
Pojemność: 1197 cm3
Średnica cyl./skok tł.: 71,5/74,5 mm
Stopień sprężania: 10,0:1
Moc maksymalna: 85 kW/116 KM przy obrotach 5200-5600/min
Maks. moment obr.: 185 Nm przy obrotach 1500-4000/min

PRZENIESIENIE NAPĘDU
Układ napędowy: napęd na przednie koła, skrzynia biegów manualna, 6-stopniowa
Przełożenia biegów:  I 3,727; II 2,045; III 1,310; IV 0,971; V 0,764; VI 0,619; bieg wsteczny 3,33; przełożenie główne 3,944

UKŁAD KIEROWNICZY/JEZDNY
Układ kierowniczy: zębatkowy, wspomagany elektrycznie
Zawieszenie przód: kolumny McPhersona, sprężyny śrubowe, stabilizator
Zawieszenie tył: podwójne wahacze, sprężyny śrubowe, stabilizator
Systemy wspomagania: stabilizacji toru jazdy, kontroli trakcji, ABS
Hamulce przód: tarczowe wentylowane
Hamulce tył: tarczowe
Opony testowe: przód 225/50 R18 Nokian WR D4
Opony testowe: tył 225/50 R18 Nokian WR D4
Felgi przód/tył: 7 x 18 cali
Średnica zawracania: 10,4/11,0 m

MASY
Masa własna 1390-1425 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1845 kg
Ładowność 420-455 kg
Maks. masa przyczepy 1300 kg

Toyota C-HR 1.2 Turbo – pomiary testowe

PRZYSPIESZENIA
0-40 km/h: 2,4 s
0-60 km/h: 4,7 s
0-80 km/h: 7,3 s
0-100 km/h: 11,1 s (10,9 s*)
0-120 km/h: 15,8 s
0-140 km/h: 22,1 s
Prędkość maksymalna: 190 km/h*

DROGI HAMOWANIA
100-0 km/h zimne: 42,6 m
100-0 km/h rozgrzane: 43,9 m

GŁOŚNOŚĆ W KABINIE
Przy 0 km/h: 43 dB
Przy 50 km/h: 58 dB
Przy 100 km/h: 65 dB

ZUŻYCIE PALIWA
Średnie zużycie wg prod.: 5,5-6,1 l/100 km
Średnie zużycie w teście: 7,3 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Zasięg wg spalania test.: 685 km
Rodzaj paliwa: benzyna
Emisja CO2: 125-138 g/km
Norma emisji spalin: Euro 6

* dane fabryczne

Toyota C-HR 1.2 Turbo – wymiary

Toyota C-HR 1.2 Wymiary

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji