Sprawdziliśmy parametry siedmiu zimowych płynów do spryskiwaczy z sieciowych stacji benzynowych. Jaki produkt wybrać na podstawie pomiarów przeprowadzonych w laboratoriach Instytutu Transportu Samochodowego?
Na ile można polegać zapewnieniom producentów dotyczących odporności na zamarzanie płynów zimowych? Czy ich stosowanie nie będzie miało negatywnego wpływu na elementy auta – w szczególności lakier i najbardziej narażone na ich działanie elementy gumowe: uszczelki i wycieraczki? To podstawowe pytania, które postawiliśmy przed prowadzeniem testu w Instytucie Transportu Samochodowego (ITS).
Jak testowano płyny do spryskiwaczy?
ITS to działająca od 1952 roku jednostka badawcza szeroko zajmująca się motoryzacją – od bezpieczeństwa drogowego, przez ekonomikę transportu i ochronę środowiska po badania materiałowe. Przeprowadzone badania wykonano zgodnie z obowiązującymi polskimi i zakładowymi normami dotyczących pomiarów płynów do spryskiwaczy. Na podstawie otrzymanych wyników przyznaliśmy punkty w poszczególnych kategoriach.
Dlaczego sprawdzaliśmy zimowe płyny do spryskiwaczy? Jest wiele powodów. Z uwagi na panujące ograniczenia, coraz więcej osób zwyczajnie nie jest w stanie wykorzystać w okresie letnim płynu uzupełnionego przy niskich temperaturach (co w sumie jest o wiele bardziej korzystną sytuacją niż męczenie się zamarzniętym letnim płynem w mrozy). Jednocześnie rodzi się uzasadniona obawa, że płyny przeznaczone do działania w trudniejszych warunkach mogą działać bardziej agresywnie, skracając trwałość np. uszczelek czy piór wycieraczek. Potencjalnie mogą też oddziaływać negatywnie na lakier.

Test płynów do spryskiwaczy: gdzie je kupić?
Do tego płyny zimowe ciągle łatwo można kupić przez internet, zresztą są teraz w dość dobrych cenach: 4-5-litrowe opakowania kosztują kilkanaście złotych. To porównywalne kwoty do preparatów letnich. Może warto pomyśleć o zrobieniu zapasów?
Zimowe płyny do spryskiwaczy: który nie zamarza?
Przeprowadzone testy można podzielić na dwie grupy: badanie parametrów fizycznych konkretnych płynów oraz ich oddziaływanie na inne materiały. W pierwszej części kluczowe znaczenie odgrywa temperatura krystalizacji. To decyduje kiedy płyn… przestaje być płynem. Trzeba podkreślić jeden fakt: im niższy jest ten parametr, tym lepiej, ale ważne jest też, żeby podawana przez producenta wartość była zgodna z rzeczywistością. A z tym bywają problemy, w jednym przypadku sytuacja była graniczna – zwłaszcza przy uwzględnieniu dokładności pomiaru. Wysoko ocenialiśmy także napięcie powierzchniowe płynów, które może być wskaźnikiem właściwości czyszczących płynu.
Marka | Producent | Temperatura krystalizacji |
---|---|---|
Amic (-22°C) | Parys | -22,2°C |
BP (-20°C) | Autoland | -21,8°C |
Circle K (-20°C) | Chemipack | -21,1°C |
Circle K (-22°C) | Chemipack | -22,4°C |
Lotos (-20°C) | Parys | -20,1°C |
Moya (-22°C) | Chemipack | -22,4°C |
Orlen (-20°C) | Orlen Oil | -21,2°C |
Dokładność pomiaru: +/- 0,2°C
Płyny do spryskiwaczy: czy niszczą lakier i uszczelki?
Druga kategoria pomiarów to oddziaływanie na inne materiały. Mierzy się zmiany twardości, objętości, wyglądu próbek po wygrzewaniu i naświetlaniu promieniowaniem UV. Chodzi o to, żeby płyny zmieniały badane parametry w jak najmniejszym stopniu.
Test płynów ze stacji benzynowych: wyniki testu
Miejsce 1. – Amic (-22°C)
Bardzo niska temperatura krzepnięcia w zestawieniu z konkurencyjnymi produktami – choć przy z uwzględnieniu dokładności pomiaru na granicy deklaracji podanej na opakowaniu. Niska wartość napięcia powierzchniowego może zapowiadać dobre własności czyszczące. Nie zaobserwowano negatywnego wpływu na inne elementy.
Miejsce 2. – Moya (-22°C)
Najniższy wynik temperatury krystalizacji w całym teście (co prawda na równi z jednym z produktów ze stacji Circle K). Jednak zyskuje przewagę dzięki nieco niższemu napięciu powierzchniowemu. W dodatku dość łagodnie obchodzi się z innymi powierzchniami, w szczególności z gumą.
Miejsce 3. – BP (-20°C)
Minimalna strata do poprzedzających produktów. Bardzo niska temperatura krystalizacji w kategorii płynów reklamowanych jako odporne do -20°C: spokojnie mieści się poniżej deklaracji wytwórcy. W dodatku ten płyn najdelikatniej obchodzi się z gumą i lakierem. Nieco słabszą stroną jest podwyższone napięcie powierzchniowe.
Miejsce 3. – Circle K (-22°C)
Pod względem punktacji – wyrównany wynik produktu dostępnego na stacjach BP. Bardziej „zimowy” z dwóch produktów biorących udział teście pochodzących z sieci Circle K wyrównał wynik temperatury krystalizacji płynu ze stacji Moya. Gorzej wypada pod względem wpływu na niektóre materiały gumowe.
Miejsce 5. – Orlen (-20°C)
Przy bardzo wyrównanej stawce płyn z Orlenu zajmuje dopiero 5 miejsce. Bez problemu mieści się we wszystkich przyjętych normach, ale w żadnej kategorii się nie wyróżnia. Na plus trzeba jednak zapisać niską temperaturę krzepnięcia – zdecydowanie poniżej wymaganych norm, jak i zapewnień producenta.
Miejsce 6. – Circle K (-20°C)
Drugi z produktów sieci Circle K znalazł się na niższej pozycji. Pomimo w sumie niewielkiej straty punktowej w wyrównanej stawce znalazł się na niższej pozycji. Także ten produkt spełnił wszystkie wymagane w teście normy.
Miejsce 7. – Lotos (-20°C)
O wyniku zadecydował jeden parametr: temperatura krystalizacji. Producent zapewnia, że jest to minus 20 stopni Celsjusza, pomiary pokazały wartość tylko o 0,1 stopnia niższą (przy dokładności pomiarów +/- 0,2°C). Za to obniżyliśmy punktację. Ta sytuacja może potencjalnie spowodować problemy w trasie.
Test zimowych płynów do spryskiwaczy – podsumowanie
Wyniki testu okazały się w sumie zadowalające. Wszystkie sprawdzone produkty spełniły (choć czasem na granicy) stawiane przed nimi wymagania. Nie ma więc poważnego ryzyka, że zawiodą w trudnych warunkach czy uszkodzą elementy auta. Różnice – co pokazuje punktacja – nie są wielkie.
Maks. pkt. | Amic (-22°C) | Moya (-22°C) | BP (-20°C) | Circle K (-22°C) | Orlen (-20°C) | Circle K (-20°C) | Lotos (-20°C) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Napięcie powierzchniowe | 20 | 18 | 16 | 14 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Temperatura krystalizacji | 30 | 25 | 26 | 24 | 26 | 22 | 22 | 15 |
Działanie na uszczelkę szyby (objętość) | 10 | 8 | 7 | 8 | 7 | 8 | 8 | 8 |
Działanie na uszczelkę (plamy) | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Działania na gumę piór wycieraczek (twardość) | 10 | 6 | 6 | 7 | 6 | 8 | 4 | 5 |
Działania na gumę piór wycieraczek (objętość) | 10 | 6 | 6 | 7 | 6 | 6 | 6 | 5 |
Działania na gumę piór wycieraczek (pofalowanie) | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Działanie na lakier (zanurzeniowo) | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Działanie na lakier (kroplowo) | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Łącznie | 100 | 83 | 81 | 80 | 80 | 79 | 75 | 68 |
Miejsce | 1 | 2 | 3 | 3 | 5 | 6 | 7 |
Dziękuję Wam za test płynów zimowych w maju. Jest to pomoc nie do opisania.
Dziekujemy za ciepłe słowa. Na szczęście w internecie nic nie ginie, więc za kilka mcy bedzie jak znalazł…
Chemipack z łowicza widzę staje się marką premium.. najlepszy w testach..