Test płynów do spryskiwaczy 2021 10

Sprawdziliśmy parametry siedmiu zimowych płynów do spryskiwaczy z sieciowych stacji benzynowych. Jaki produkt wybrać na podstawie pomiarów przeprowadzonych w laboratoriach Instytutu Transportu Samochodowego?

Na ile można polegać zapewnieniom producentów dotyczących odporności na zamarzanie płynów zimowych? Czy ich stosowanie nie będzie miało negatywnego wpływu na elementy auta – w szczególności lakier i najbardziej narażone na ich działanie elementy gumowe: uszczelki i wycieraczki? To podstawowe pytania, które postawiliśmy przed prowadzeniem testu w Instytucie Transportu Samochodowego (ITS).

Jak testowano płyny do spryskiwaczy?

ITS to działająca od 1952 roku jednostka badawcza szeroko zajmująca się motoryzacją – od bezpieczeństwa drogowego, przez ekonomikę transportu i ochronę środowiska po badania materiałowe. Przeprowadzone badania wykonano zgodnie z obowiązującymi polskimi i zakładowymi normami dotyczących pomiarów płynów do spryskiwaczy. Na podstawie otrzymanych wyników przyznaliśmy punkty w poszczególnych kategoriach.

Dlaczego sprawdzaliśmy zimowe płyny do spryskiwaczy? Jest wiele powodów. Z uwagi na panujące ograniczenia, coraz więcej osób zwyczajnie nie jest w stanie wykorzystać w okresie letnim płynu uzupełnionego przy niskich temperaturach (co w sumie jest o wiele bardziej korzystną sytuacją niż męczenie się zamarzniętym letnim płynem w mrozy). Jednocześnie rodzi się uzasadniona obawa, że płyny przeznaczone do działania w trudniejszych warunkach mogą działać bardziej agresywnie, skracając trwałość np. uszczelek czy piór wycieraczek. Potencjalnie mogą też oddziaływać negatywnie na lakier.

Test płynów do spryskiwaczy 2021 08
Wraz z przyjściem wiosennych miesięcy w zbiorniczku może pozostawać jeszcze sporo zimowego płynu do spryskiwaczy. Nasz test odpowie na pytanie, czy używanie go w cieplejszych porach roku nie zaszkodzi np. wycieraczkom.

Test płynów do spryskiwaczy: gdzie je kupić?

Do tego płyny zimowe ciągle łatwo można kupić przez internet, zresztą są teraz w dość dobrych cenach: 4-5-litrowe opakowania kosztują kilkanaście złotych. To porównywalne kwoty do preparatów letnich. Może warto pomyśleć o zrobieniu zapasów?

Zimowe płyny do spryskiwaczy: który nie zamarza?

Przeprowadzone testy można podzielić na dwie grupy: badanie parametrów fizycznych konkretnych płynów oraz ich oddziaływanie na inne materiały. W pierwszej części kluczowe znaczenie odgrywa temperatura krystalizacji. To decyduje kiedy płyn… przestaje być płynem. Trzeba podkreślić jeden fakt: im niższy jest ten parametr, tym lepiej, ale ważne jest też, żeby podawana przez producenta wartość była zgodna z rzeczywistością. A z tym bywają problemy, w jednym przypadku sytuacja była graniczna – zwłaszcza przy uwzględnieniu dokładności pomiaru. Wysoko ocenialiśmy także napięcie powierzchniowe płynów, które może być wskaźnikiem właściwości czyszczących płynu.

Test płynów do spryskiwaczy – temperatura krystalizacji
MarkaProducentTemperatura krystalizacji
Amic (-22°C)Parys-22,2°C
BP (-20°C)Autoland-21,8°C
Circle K (-20°C)Chemipack-21,1°C
Circle K (-22°C)Chemipack-22,4°C
Lotos (-20°C)Parys-20,1°C
Moya (-22°C)Chemipack-22,4°C
Orlen (-20°C)Orlen Oil-21,2°C

Dokładność pomiaru: +/- 0,2°C

Płyny do spryskiwaczy: czy niszczą lakier i uszczelki?

Druga kategoria pomiarów to oddziaływanie na inne materiały. Mierzy się zmiany twardości, objętości, wyglądu próbek po wygrzewaniu i naświetlaniu promieniowaniem UV. Chodzi o to, żeby płyny zmieniały badane parametry w jak najmniejszym stopniu.

Test płynów ze stacji benzynowych: wyniki testu

Płyn do spryskiwaczy AmicMiejsce 1. – Amic (-22°C)

Bardzo niska temperatura krzepnięcia w zestawieniu z konkurencyjnymi produktami – choć przy z uwzględnieniu dokładności pomiaru na granicy deklaracji podanej na opakowaniu. Niska wartość napięcia powierzchniowego może zapowiadać dobre własności czyszczące. Nie zaobserwowano negatywnego wpływu na inne elementy.

 

Płyn do spryskiwaczy MoyaMiejsce 2. – Moya (-22°C)

Najniższy wynik temperatury krystalizacji w całym teście (co prawda na równi z jednym z produktów ze stacji Circle K). Jednak zyskuje przewagę dzięki nieco niższemu napięciu powierzchniowemu. W dodatku dość łagodnie obchodzi się z innymi powierzchniami, w szczególności z gumą.

 

Płyn do spryskiwaczy BPMiejsce 3. – BP (-20°C)

Minimalna strata do poprzedzających produktów. Bardzo niska temperatura krystalizacji w kategorii płynów reklamowanych jako odporne do -20°C: spokojnie mieści się poniżej deklaracji wytwórcy. W dodatku ten płyn najdelikatniej obchodzi się z gumą i lakierem. Nieco słabszą stroną jest podwyższone napięcie powierzchniowe.

 

Płyn do spryskiwaczy Circle K (2)Miejsce 3. – Circle K (-22°C)

Pod względem punktacji – wyrównany wynik produktu dostępnego na stacjach BP. Bardziej „zimowy” z dwóch produktów biorących udział teście pochodzących z sieci Circle K wyrównał wynik temperatury krystalizacji płynu ze stacji Moya. Gorzej wypada pod względem wpływu na niektóre materiały gumowe.

 

Płyn do spryskiwaczy OrlenMiejsce 5. – Orlen (-20°C)

Przy bardzo wyrównanej stawce płyn z Orlenu zajmuje dopiero 5 miejsce. Bez problemu mieści się we wszystkich przyjętych normach, ale w żadnej kategorii się nie wyróżnia. Na plus trzeba jednak zapisać niską temperaturę krzepnięcia – zdecydowanie poniżej wymaganych norm, jak i zapewnień producenta.

 

Płyn do spryskiwaczy Circle KMiejsce 6. – Circle K (-20°C)

Drugi z produktów sieci Circle K znalazł się na niższej pozycji. Pomimo w sumie niewielkiej straty punktowej w wyrównanej stawce znalazł się na niższej pozycji. Także ten produkt spełnił wszystkie wymagane w teście normy.

 

Płyn do spryskiwaczy LotosMiejsce 7. – Lotos (-20°C)

O wyniku zadecydował jeden parametr: temperatura krystalizacji. Producent zapewnia, że jest to minus 20 stopni Celsjusza, pomiary pokazały wartość tylko o 0,1 stopnia niższą (przy dokładności pomiarów +/- 0,2°C). Za to obniżyliśmy punktację. Ta sytuacja może potencjalnie spowodować problemy w trasie.

Test zimowych płynów do spryskiwaczy – podsumowanie

Wyniki testu okazały się w sumie zadowalające. Wszystkie sprawdzone produkty spełniły (choć czasem na granicy) stawiane przed nimi wymagania. Nie ma więc poważnego ryzyka, że zawiodą w trudnych warunkach czy uszkodzą elementy auta. Różnice – co pokazuje punktacja – nie są wielkie.

Test zimowych płynów do spryskiwaczy – punktacja i klasyfikacja końcowa
Maks.  pkt.Amic (-22°C)Moya (-22°C)BP (-20°C)Circle K (-22°C)Orlen (-20°C)Circle K (-20°C)Lotos (-20°C)
Napięcie powierzchniowe2018161415151515
Temperatura krystalizacji3025262426222215
Działanie na uszczelkę szyby (objętość)108787888
Działanie na uszczelkę (plamy)55555555
Działania na gumę piór wycieraczek (twardość)106676845
Działania na gumę piór wycieraczek (objętość)106676665
Działania na gumę piór wycieraczek (pofalowanie)55555555
Działanie na lakier (zanurzeniowo)55555555
Działanie na lakier (kroplowo)55555555
Łącznie100 83 8180807975 68 
Miejsce 23356 7 

3 KOMENTARZE

    • Dziekujemy za ciepłe słowa. Na szczęście w internecie nic nie ginie, więc za kilka mcy bedzie jak znalazł…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here