Współczesne opony zimowe muszą być bezpieczne zarówno na śniegu, jak i w warunkach deszczowych i suchych. W wyczerpującym teście wybieramy najlepszą oponę zimową w rozmiarze 205/55 R16.
Polskie zimy, na tle tych występujących w krajach skandynawskich, należą do stosunkowo łagodnych. Warstwa śniegu rzadko zalega na drogach przez dłuższy czas, nie brakuje także dni z dodatnią temperaturą lub opadami deszczu.
Opony, które wzięły udział w teście:
– Continental WinterContact TS 860
– Goodyear Ultra Grip 9
– Michelin Alpin 6
– Nokian WR D4
– Pirelli Cinturato Winter
– Dębica Frigo HP2
– Kormoran Snow
– Firestone Winterhawk 3
Z tego powodu przy opracowywaniu samochodowego ogumienia zimowego nie bierze się pod uwagę wyłącznie parametrów mających poprawić bezpieczeństwo podczas jazdy po śniegu. Do jednej z najważniejszych cech nowoczesnej opony zimowej należy przede wszystkim wszechstronność: ma być bezpieczna zarówno w typowo zimowych warunkach, jak i podczas deszczu i na suchym asfalcie. Projektanci ogumienia zimowego muszą zatem znaleźć kompromis między właściwościami jezdnymi na śniegu i przyczepnością na mokrej oraz suchej nawierzchni.
Wobec wysokich wymagań stawianych współczesnym „zimówkom” wybierając produkty do naszego testu odrzuciliśmy oferty producentów dalekowschodnich i skupiliśmy się na oponach wzbudzających większe zaufanie. Zestawiliśmy ze sobą ogumienie 8 producentów z różnych przedziałów cenowych (od 205 do 379 zł za sztukę). Cztery z nich zakwalifikowano do segmentu premium (Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli), dwie do średniego (Nokian, Firestone) i dwie do budżetowego (polskie marki – Dębica i Kormoran). Rozmiarem pasują do wielu samochodów kompaktowych, typu Audi A3, Ford Focus, Opel Astra czy Volkswagen Golf.
W celu uzyskania jak najbardziej wiarygodnych rezultatów pomiary testowe przeprowadziliśmy zimą w szwajcarskiej bazie wojskowej w Alpach, znajdującej się na wysokości 1500 m.n.p.m. Dzięki profesjonalnie przygotowanej warstwie śniegu na całej długości toru udało się uzyskać taką samą twardość podłoża. Sprawdzono standardowe parametry na śniegu (drogę hamowania, przyspieszenie, jazdę na czas, trakcję). Na mokrym asfalcie przeprowadzono także pomiary aquaplaningu, a na suchym oceniono również głośność zewnętrzną. Parametry na nawierzchni niepokrytej śniegiem zbadano z kolei na terenie niemieckiego ośrodka badawczego.
Jak w teście spisały się współczesne opony zimowe? Która okazała się najbardziej wszechstronna? Oto wyniki.
Miejsce 1 – Continental WinterContact TS 860
Continental WinterContact TS 860 to doskonale zbilansowana opona na każde warunki. Charakteryzuje ją duży margines bezpieczeństwa i znakomite prowadzenie podczas opadów deszczu. Zachowuje się bezpiecznie na granicy przyczepności zarówno na mokrym, jak i na suchym asfalcie. Zapewnia stabilne i przewidywalne prowadzenie na suchej nawierzchni. Na śniegu osiąga bardzo dobre wyniki, a przegrywa jedynie z Nokianem.
Continental WinterContact TS 860 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ
Continental WinterContact TS 860 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 375 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 17,0 m |
Przyspieszenie 0-20 km/h | 0,1835 g |
Trakcja (siła napędowa) | 339,7 daN |
Jazda po torze (1500 m) na czas | 86,6 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 48,1 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,734 g |
Aquaplaning wzdłużny | 76,7 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,03 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 88,0 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 42,6 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 54,5 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 65,0/71,8 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 14,188 pkt |
Opory toczenia | 0,791 |
Miejsce 2 – Goodyear Ultra Grip 9
Goodyear Ultra Grip 9 to sprawdzona konstrukcja o bardzo dobrych parametrach. Ta wszechstronna opona zimowa zapewnia doskonałą precyzję kierowania i przyczepność na mokrej oraz suchej nawierzchni. Zachowuje duży margines bezpieczeństwa przy wchodzeniu w poślizg. Jest stabilna i przewidywalna także na śniegu. To dobrze zbilansowane ogumienie na różne warunki atmosferyczne.
Goodyear Ultra Grip 9 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ
Goodyear Ultra Grip 9 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 367 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 16,9 m |
Przyspieszenie 0-20 km/h | 0,1871 g |
Trakcja (siła napędowa) | 339,8 daN |
Jazda po torze (1500 m) na czas | 87,8 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 52,2 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,713 g |
Aquaplaning wzdłużny | 79,2 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,60 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 89,7 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 44,7 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 54,6 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 65,4/72,2 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 14,157 pkt |
Opory toczenia | 0,879 |
Miejsce 3 – Michelin Alpin 6
Michelin Alpin 6 to najnowszy produkt francuskiego koncernu przeznaczony do samochodów osobowych. Plasuje się w ścisłej czołówce testu. Ma wysoki margines bezpieczeństwa we wszystkich warunkach. Na mokrej nawierzchni jest delikatnie podsterowna, a w poślizg wchodzi bardzo płynnie, bez gwałtownego zerwania przyczepności. Zapewnia dobrą precyzję prowadzenia. Według zapewnień producenta opona zachowuje bezpieczeństwo nawet wtedy, gdy jest zużyta.
Michelin Alpin 6 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ
Michelin Alpin 6 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 379 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 17,5 m |
Przyspieszenie 0-20 km/h | 0,1867 g |
Trakcja (siła napędowa) | 343,8 daN |
Jazda po torze (1500 m) na czas | 88,0 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 51,4 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,703 g |
Aquaplaning wzdłużny | 74,1 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,01 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 91,5 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 43,8 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 54,9 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 66,7/73,5 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 14,000 pkt |
Opory toczenia | 0,866 |
Miejsce 4 – Nokian WR D4
Nokian WR D4 praktycznie nie ustępuje czołówce, a jest przy tym znacznie tańszy. W teście wygrywa rywalizację w próbach na śniegu. Doskonale radzi sobie na suchej nawierzchni: jest stabilna i przewidywalna także na granicy poślizgu. Na mokrym asfalcie traci do ogumienia premium, ale jest bezpieczna – ma tendencje do podsterowności. Opona zachowuje margines bezpieczeństwa we wszystkich warunkach.
Nokian WR D4 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ
Nokian WR D4 | |
---|---|
Segment rynku | średni |
Cena 1 sztuki | 281 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 17,1 m |
Przyspieszenie 0-20 km/h | 0,1901 g |
Trakcja (siła napędowa) | 349,9 daN |
Jazda po torze (1500 m) na czas | 86,0 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 56,6 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,637 g |
Aquaplaning wzdłużny | 72,2 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,06 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 94,2 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 43,9 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 54,9 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 66,5/73,3 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 13,313 pkt |
Opory toczenia | 0,768 |
Miejsce 5 – Pirelli Cinturato Winter
Pirelli Cinturato Winter to dobra propozycja dla kierowców szukających oszczędności. Opona na drodze spisuje się niemal jak Nokian. Jest od niego lepsza na mokrej nawierzchni, a na suchej i na śniegu wypada nieco gorzej. Opona jest lekko podsterowna, co wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia. Zapewnia bardzo dobrą odporność na aquaplaning. We wszystkich warunkach zachowuje wymagany poziom bezpieczeństwa.
Pirelli Cinturato Winter – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ
Pirelli Cinturato Winter | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 304 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 17,4 m |
Przyspieszenie 0-20 km/h | 0,1731 g |
Trakcja (siła napędowa) | 334,1 daN |
Jazda po torze (1500 m) na czas | 88,9 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 52,9 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,663 g |
Aquaplaning wzdłużny | 80,8 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,48 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 92,1 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 44,0 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 55,6 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 66,0/72,8 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 13,344 pkt |
Opory toczenia | 0,974 |
Miejsce 6 – Dębica Frigo HP2
Dębica Frigo HP2 zdążyła już przyzwyczaić do niskiej ceny i dobrych właściwości w zimowych warunkach. Tym razem jest podobnie – na śniegu opona uzyskała bardzo dobre wyniki, wręcz na poziomie ogumienia premium. Na suchej i mokrej nawierzchni Dębice wypadają znacznie gorzej, jednak nie można o nich powiedzieć, że są niebezpieczne. Sprawdzą się w tych częściach kraju, gdzie często jeździ się po śniegu, a na asfalcie nie rozwija dużych prędkości.
Dębica Frigo HP2 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ
Dębica Frigo HP2 | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 227 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 17,0 m |
Przyspieszenie 0-20 km/h | 0,1865 g |
Trakcja (siła napędowa) | 342,2 daN |
Jazda po torze (1500 m) na czas | 88,3 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 55,6 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,614 g |
Aquaplaning wzdłużny | 68,9 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 3,04 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 94,5 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 46,2 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 55,8 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 66,4/73,2 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 12,375 pkt |
Opory toczenia | 0,831 |
Miejsce 7 – Kormoran Snow
Kormoran Snow to model polskiego producenta należącego do koncernu Michelin. Opona wypada słabo we wszystkich warunkach. Swego rodzaju zaletą Kormoranów są stabilne właściwości – wszystkie parametry mają na podobnym poziomie, przez co nie prowokują kierowców do szybkiej jazdy. Najtańsze opony w zestawieniu pomimo przeciętnych parametrów zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa. Mogą być wybierane przez spokojnych kierowców do samochodów o niskich mocach użytkowanych w ruchu lokalnym.
Kormoran Snow – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ
Kormoran Snow | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 205 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 18,1 m |
Przyspieszenie 0-20 km/h | 0,1741 g |
Trakcja (siła napędowa) | 327,8 daN |
Jazda po torze (1500 m) na czas | 89,7 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 54,8 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,640 g |
Aquaplaning wzdłużny | 71,3 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 2,89 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 93,2 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 44,5 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 55,5 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 67,5/74,3 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 13,094 pkt |
Opory toczenia | 1,029 |
Miejsce 8 – Firestone Winterhawk 3
Firestone Winterhawk 3 w próbach na śniegu wypada przeciętnie. Jedynie na suchej nawierzchni uzyskuje dobre noty za precyzję prowadzenia oraz stabilność w zakrętach. W tych warunkach opony zachowują duży zapas bezpieczeństwa. Na mokrym asfalcie Firestone uzyskuje najgorszy wynik w teście – przegrywa nawet ze sporo tańszymi polskimi oponami. Pomimo słabych wyników opony zostały zakwalifikowane do bezpiecznych.
Firestone Winterhawk 3 – SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ
Firestone Winterhawk 3 | |
---|---|
Segment rynku | średni |
Cena 1 sztuki | 344 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 17,6 m |
Przyspieszenie 0-20 km/h | 0,1816 g |
Trakcja (siła napędowa) | 335,7 daN |
Jazda po torze (1500 m) na czas | 88,5 s |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 58,8 m |
Jazda po mokrym okręgu | 0,608 g |
Aquaplaning wzdłużny | 69,7 km/h |
Aquaplaning poprzeczny | 2,43 m/s² |
Jazda po torze (1823 m) na czas | 97,8 s |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 45,5 m |
Jazda po torze (1650 m) na czas | 55,1 s |
Głośność zewnętrzna przy 50/80 km/h | 65,9/72,7 dB |
Właściwości jezdne i komfort | 13,813 pkt |
Opory toczenia | 0,940 |