Test opon zimowych 2018

Niemiecki ADAC przetestował opony zimowe w budżetowym rozmiarze 175/65 R14 T. Na czele rankingu znalazły się drogie opony, ale nie obyło się bez niespodzianek. Dębica Frigo 2 wygrała z Pirelli Cinturato Winter.

Czy kupując oponę zimową do małego samochodu warto zapłacić więcej? Test ADAC nie pozostawia wątpliwości. Najwyżej zostały ocenione drogie opony, które dobrze zachowują się na każdej nawierzchni. Tańsze zimówki bywają słabsze na suchej czy mokrej nawierzchni, a zdarza się, że i na śniegu.

W teście opon zimowych ADAC 2018 w rozmiarze 175/65 R14 T wzięły udział zimówki:
Continental WinterContact TS860 (229 zł)*
Dębica Frigo 2 (148 zł)
Dunlop Winter Response 2 (203 zł)
Esa+Tecar Super Grip 9 (brak)
Firestone Winterhawk 3 (161 zł)
Goodyear UltraGrip 9 (183 zł)
Nankang Snow SV-3 (141 zł)
Nokian WR D4 (181 zł)
Pirelli Cinturato Winter (192 zł)
Sava Eskimo S3+ (153 zł)
Semperit Master-Grip 2 (172 zł)
Vredestein Snowtrac 5 (180 zł)

ADAC oceniał opony za trakcję, prowadzenie i drogę hamowania na suchej, ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni. W przypadku prób odbywających się na mokrej nawierzchni dochodziły do tego testy aquaplaningu (poślizgu na tafli wody) – poprzecznego i wzdłużnego. Ogumienie mogło zdobyć też punkty za niskie opory toczenia, ograniczony poziom hałasu i odporność na zużycie.

UWAGA: Oceny zostały ocenione w systemie niemieckim, gdzie 1 to najwyższa z możliwych ocen, natomiast 6 – najniższa.

*Podajemy przykładowe, polskie ceny ofertowe danego modelu opony z indeksem prędkości H

Wyniki testu opon zimowych ADAC

1. miejsce – Continental WinterContact TS860
Ocena: dobra (2,1)
Zwycięzca testu opon zimowych ADAC w rozmiarze 175/65 R14 nie pozwolił sobie na wpadki w żadnej z testowych dyscyplin. Opona mogłaby być jedynie nieco cichsza. Continental WinterContact TS860 szczególnie dobrze zachowuje się na mokrej i ośnieżonej nawierzchni. Użyta do produkcji ogumienia mieszanka okazała się też odporna na ścieranie i nie generuje zbędnych oporów toczenia.

1. miejsce – Dunlop Winter Response 2
Ocena: dobra (2,1)

Opona Winter Response 2 straciła punkty w konkurencjach dynamicznych (remis w przypadku zachowania na oblodzonej nawierzchni), ale częściowo odrobiła je dzięki mniejszej hałaśliwości oraz niższym oporom toczenia. Ceną nie odbiega od Continentala.

3. miejsce – Firestone Winterhawk 3
Ocena: zadowalająca (2,6)

Najlepszym z „przeciętniaków” okazały się zimowe opony Firestone Winterhawk 3. To także jednak z najtańszych opon w rankingu zimówek, która udowodniła, że cena nie musi mieć bezpośredniego przełożenia na parametry produktu. Winterhawk 3 podpadł ekspertom ADAC zachowaniem na mokrej nawierzchni. Co prawda droga hamowania czy odporność na aquaplaning były poprawne, jednak Firestone zapewnia średnie prowadzenie, a do tego hałasuje.

4. miejsce – Nokian WR D4
Ocena: zadowalająca (2,7)

Zimowe opony fińskiej firmy Nokian z reguły dobrze zachowują się na ośnieżonej nawierzchni. Tym większym zaskoczeniem są przeciętne notowania Nokiana WR D4 w takich warunkach – w szczególności niedostatki w zakresie prowadzenia, które zaważyły na całkowitej ocenie. Nokiany okazały się też bardzo hałaśliwe i przeciętne na suchej nawierzchni (droga hamowania). Dobrze wypadły w próbach odbywającej się na mokrej drodze i lodzie. Odporność na zużycie czy opory toczenia ADAC uznał za dobre.

5. miejsce – Goodyear UltraGrip 9
Ocena: zadowalająca (2,8)

Kto szuka zimówek odpornych na zużycie, na pewno będzie zadowolony z Goodyear UltraGrip 9 – w tej kategorii wypadły najlepiej w teście ADAC 2018. Zimowa opona Goodyeara dobrze spisuje się też na mokrej nawierzchni i lodzie. Niżej oceniono jej zachowanie na suchym asfalcie (długa droga hamowania) i śniegu (słabe prowadzenie, ale krótkie drogi hamowania). Kolejny minus za hałaśliwość.

6. miejsce – Dębica Frigo 2
Ocena: zadowalająca (2,9)

Zimówka polskiej marki przypadnie do gustu kierowcom, którzy szukają taniej opony do jazdy po śniegu i lodzie. W takich warunkach Dębica Frigo 2 czuje się naprawdę dobrze. Opona jest natomiast przeciętna na suchej i mokrej nawierzchni – wyniki osiągnięte w tych próbach zaważyły na ogólnej ocenie. Eksperci ADAC wskazali m.in. długie drogi hamowania i prowadzenie gorsze od liderów rankingu opon zimowych. Dębica Frigo 2 nie należy też do cichych zimówek.

6. miejsce – Esa+Tecar Super Grip 9
Ocena: zadowalająca (2,9)

W zasadzie można mówić o sporym zaskoczeniu. Najtańsza w teście opon zimowych opona Esa+Tecar Super Grip 9 znalazła się niemal w środku rankingu ADAC. Szwajcarska opona nie błyszczy parametrami na śniegu, co zaważyło na jej ostatecznej ocenie. Zachowuje się natomiast bardzo dobrze na suchej nawierzchni oraz mokrej drodze, gdzie wykazuje dużą odporność na aquaplaning. Dochodzą do tego niskie opory toczenia i przyzwoita odporność mieszanki na zużycie. Hałaśliwość do niskich nie należy, ale nie odstaje też od poziomu prezentowanego przez inne zimówki.

6. miejsce – Sava Eskimo S3+
Ocena: zadowalająca (2,9)

Sava Eskimo S3+ ma niemal bliźniaczą konstrukcję z Dębicą Frigo 2 (obie marki należą do koncernu Goodyear), co tłumaczy dlaczego niemal we wszystkich kategoriach obie zimówki wypadły identycznie. Sava okazała się minimalnie lepsza pod względem prowadzenia na mokrej nawierzchni oraz oporów toczenia. Symboliczna różnica – tym razem na korzyść Dębicy – dotyczy także cen.

6. miejsce – Vredestein Snowtrac 5
Ocena: zadowalająca (2,9)

Test opon zimowych ADAC wykazał, że ogumienie Vredestein Snowtrac 5 jest bardzo mocne na ośnieżonych drogach. Nie pozwala sobie także na słabości na suchych i oblodzonych drogach. Końcową ocenę obniżono jednak z powodu zachowania na mokrej drodze (przeciętne prowadzenie i podatność na aquaplaning wzdłużny). Dochodzi do tego znaczna hałaśliwość oraz dosyć wysoka cena. Nie jest to zły wybór, jednak zimówkę o podobnych parametrach po prostu można kupić taniej.

10. miejsce – Pirelli Cinturato Winter
Ocena: zadowalająca (3,1)

Największy przegrany testu zimówek ADAC to opona Pirelli Cinturato Winter – choć najdroższa w całym zestawieniu, wypadła gorzej od budżetowych opon. Wszystko przez niedociągnięcia w zachowanie na suchej nawierzchni (drobnym tylko pocieszeniem jest przyzwoita droga hamowania). Cinturato Winter wypadła natomiast przyzwoicie na mokrej, ośnieżonej i oblodzonej drodze. Przeciętna hałaśliwość i najwyższa w teście podatność na zużycie.

11. miejsce – Semperit Master-Grip 2
Ocena: dostateczna (3,7)

Pod pewnymi względami Semperit Master-Grip 2 okazała się podobna do sporo droższej Pirelli Cinturato Winter – dobrze radzi sobie na ośnieżonej drodze, jest też dzielna na mokrej i oblodzonej nawierzchni. Ogumienie Master-Grip 2 rozczarowuje natomiast hałaśliwością, a w szczególności zachowaniem na suchej drodze – najgorszym w rankingu zimówek, które zaważyło na ocenie.

12. miejsce – Nankang Snow SV-3
Ocena: mierna (5,5)

Ogumienie tajwańskiej marki Nankang uchodzi za bardzo przyjazne dla kieszeni. W rzeczywistości nie odbiegają one ceną od dużo wyżej ocenionych opon Firestone Winterhawk 3, Debica Frigo 2 czy Sava Eskimo S3+. Jednym przyzwoitym puntem Nankangów jest zachowanie na suchej nawierzchni. Opony te zapewniają jednak bardzo marne prowadzenie na mokrej drodze, a do tego „nie istnieją” na śniegu, co dla ADAC było powodem do wystawienia im oceny miernej.

Pełny test opon zimowych ze szczegółowymi ocenami jest dostępny na stronie ADAC (witryna w języku niemieckim)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here