Tym razem do walki o tytuł najlepszej „zimówki” staje pięć opon segmentu premium i trzy budżetowe. Czy wysoka cena faktycznie odzwierciedla poziom oferowanego bezpieczeństwa? Odpowiedź w poniższym teście opon zimowych do samochodu kompaktowego (rozmiar 205/55 R16).
W tym teście opon zimowych, wyczerpującym próbom poddano ogumienie ośmiu producentów. Znalazły się wśród nich produkty tak uznanych producentów jak Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear i Michelin, ale również trzy tańsze alternatywy: Dębica, Kleber oraz Nexen. Swoim rozmiarem – 205/55 R16 – doskonale pasują do najpopularniejszych samochodów kompaktowych, takich jak Audi A3, Citroen C4, Opel Astra, Skoda Octavia czy Volkswagen Golf.
Test 8 opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16
Opony testowano na profesjonalnym torze w południowej Szwajcarii. Pomiary sporządzano podczas godzin nocnych, by wyeliminować wpływ słońca na stabilność parametrów śniegu. Każdy parametr zmierzono przynajmniej siedmiokrotnie dla każdego kompletu opon oraz wykonano pomiary referencyjne, mające ograniczyć ryzyko błędu warunków otoczenia. Z uwagi na coraz łagodniejsze zimy w naszym kraju, nie można było pominąć przetestowania opon na mokrym i suchym asfalcie, bo najprawdopodobniej będą użytkowane także w takich warunkach. Te pomiary wykonano na równie uznanym obiekcie w centralnych Niemczech, wyposażonym we właściwą aparaturę pomiarową i systemy zraszania asfaltu.
Zobacz także: inny test opon zimowych w tym samym rozmiarze oraz zestawienie opon zimowych sporządzone przez niemiecki ADAC
Producent, model | Segment | Kraj produkcji |
---|---|---|
Bridgestone Blizzak LM 001 | premium | Polska |
Continental WinterContact TS 860 | premium | Słowacja |
Dębica Frigo HP2 | budżetowy | Niemcy |
Dunlop Winter Sport 5 | premium | Niemcy |
Goodyear Ultra Grip 9 | premium | Słowenia |
Kleber Krisalp HP3 | budżetowy | Polska |
Michelin Alpin 5 | premium | Hiszpania |
Nexen Winguard Snow’G WH2 | budżetowy | Korea |
Oto jak prezentowały się poszczególne opony podczas pomiarów w trzech różnych warunkach drogowych.
Pomiary na śniegu
Zaskakująco dobrze wypadło ogumienie Klebera. Ta wytwarzana w Polsce niedroga opona przegoniła rywali we wszystkich parametrach na śniegu, a szczególnie dobrze wypadła w jeździe na czas po zaśnieżonym torze. Nieźle spisały się także produkty koncernu Goodyear, czyli Dunlop i Dębica. Zaśnieżone drogi nie są mocną stroną Bridgestone’a i Michelina – te opony przeważnie zajmowały ostatnie lokaty. Nie oznacza to jednak, że nie nadają się do zimowej eksploatacji.
Hamowanie z 40 km/h | Trakcja bez ASR | Przyspieszanie do 20 km/h z ASR | Jazda na czas | |
---|---|---|---|---|
Bridgestone | 17,6 m | 347,0 daN | 0,2100 g | 89,8 s |
Continental | 16,9 m | 368,2 daN | 0,2180 g | 86,8 s |
Dębica | 17,0 m | 373,4 daN | 0,2182 g | 87,1 s |
Dunlop | 16,8 m | 371,6 daN | 0,2174 g | 86,8 s |
Goodyear | 17,0 m | 370,8 daN | 0,2164 g | 88,4 s |
Kleber | 16,5 m | 375,8 daN | 0,2186 g | 85,0 s |
Michelin | 17,5 m | 361,9 daN | 0,2108 g | 88,5 s |
Nexen | 17,0 m | 358,4 daN | 0,2104 g | 87,6 s |
Pomiary na deszczu
Swoją przewagę pokazuje tutaj Continental, który zapewnia najkrótszą drogę hamowania i osiągnął najszybszy czas po zroszonym torze. W pomiarach aquaplaningu wzdłużnego, czyli poślizgu wodnego na prostej nawierzchni, wyprzedził go Michelin, a poprzecznego (poślizg w zakręcie) – także Goodyear i Dunlop. Ponownie nie popisało się tutaj ogumienie marki Bridgestone, ale jeszcze gorzej od niego wypadł Nexen. Ta opona szczególnie nie sprawdza się podczas pokonywania mokrych zakrętów.
Hamowanie ze 100 km/h | Aquaplaning wzdłużny | Aquaplaning poprzeczny | Jazda po okręgu | Jazda na czas | |
---|---|---|---|---|---|
Bridgestone | 56,1 m | 74,1 km/h | 2,56 m/s² | 0,677 g | 92,2 s |
Continental | 49,8 m | 78,5 km/h | 3,09 m/s² | 0,678 g | 89,4 s |
Dębica | 54,6 m | 69,3 km/h | 3,01 m/s² | 0,676 g | 94,9 s |
Dunlop | 52,5 m | 75,0 km/h | 3,58 m/s² | 0,670 g | 92,1 s |
Goodyear | 51,9 m | 77,9 km/h | 3,32 m/s² | 0,656 g | 89,7 s |
Kleber | 55,4 m | 75,3 km/h | 2,94 m/s² | 0,649 g | 92,7 s |
Michelin | 55,9 m | 78,6 km/h | 3,51 m/s² | 0,644 g | 92,1 s |
Nexen | 51,8 m | 67,4 km/h | 1,83 m/s² | 0,640 g | 92,7 s |
Pomiary na suchym
Poza drogą hamowania i pomiarem czasu przejazdu po torze, badając opony na suchym asfalcie skupiono się również na głośności (w środku i na zewnątrz), komforcie jazdy i generowanych oporach toczenia (te sprawdzono na stanowisku laboratoryjnym). W trzech na sześć kategorii ponownie zwyciężył Continental, który dał się poznać jako opona przewidywalna i gładko wybierająca nierówności. Jego główni rywali – Michelin, Goodyear i Bridgestone – wypadły raczej średnio, choć różnice między nimi trudno uznać za znaczące. Najgorzej na suchym asfalcie „czuje się” Dębica, Kleber oraz Nexen.
Hamowanie ze 100 km/h | Jazda na czas | Głośność zewn. (50/80 km/h) | Opory toczenia | Własności jezdne | Komfort jazdy | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bridgestone | 45,6 m | 52,8 s | 65,3/72,3 dB | 0,829 | 6,531 pkt | 7,0 pkt |
Continental | 44,9 m | 52,4 s | 65,7/72,2 dB | 0,836 | 7,375 pkt | 7,5 pkt |
Dębica | 48,2 m | 53,4 s | 65,9/74,7 dB | 0,845 | 6,000 pkt | 6,5 pkt |
Dunlop | 47,0 m | 53,3 s | 65,5/72,5 dB | 0,843 | 6,750 pkt | 7,0 pkt |
Goodyear | 46,9 m | 53,0 s | 65,4/72,3 dB | 0,862 | 7,125 pkt | 7,0 pkt |
Kleber | 46,8 m | 53,4 s | 64,8/72,0 dB | 0,939 | 6,188 pkt | 6,5 pkt |
Michelin | 46,5 m | 52,8 s | 66,6/73,9 dB | 0,907 | 7,500 pkt | 7,0 pkt |
Nexen | 45,4 m | 53,4 s | 64,7/72,1 dB | 1,017 | 6,875 pkt | 6,5 pkt |
Przeczytaj także: test opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16
Miejsce 1 – Continental Winter Contact TS 860
Cena za sztukę: 374 zł* (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
Zasłużone zwycięstwo. Continental zachowuje się przewidywalnie niezależnie od warunków pogodowych, a jej „konikiem” jest mokra nawierzchnia. Kosztuje niemało, ale doskonale się sprawdzi podczas polskiej zimy.
Miejsce 2 – Goodyear Ultra Grip 9
Cena za sztukę: 353 zł* (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
Bardzo dobra opona tylko nieznacznie ustępująca Continentalowi na każdym rodzaju nawierzchni (chociaż na suchym asfalcie nie tylko jemu). Zakup pozwala zaoszczędzić ok. 100 zł na komplecie.
Miejsce 3 – Dunlop Winter Sport 5
Cena za sztukę: 362 zł* (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
Na śniegu prezentuje podobny poziom jak Continental, ale cechuje się lekką podsterownością, przez co straciła punkty na mokrym i suchym asfalcie. Cenowo plasuje się pomiędzy zwycięzcą a Goodyearem.
Miejsce 4 – Michelin Alpin 5
Cena za sztukę: 441 zł* (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
Opona niezbyt pewnie zachowuje się na śniegu, ale na suchym prezentuje poziom godny lidera. Bardzo przyzwoite wyniki w aquaplaningu. Niestety, to za mało, by uzasadnić tak wysoką cenę.
Miejsce 5 – Kleber Krisalp HP3
Cena za sztukę: 303 zł* (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
Absolutny lider zimowych zmagań. Kleber zdobył maksymalną ilość punktów i nie dał szans rywalom w żadnej dziedzinie. Niestety, w pozostałych warunkach plasował się raczej na końcowych miejscach.
Miejsce 6 – Bridgestone Blizzak LM 001
Cena za sztukę: 321 zł* (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
Najtańsze ogumienie segmentu premium zaliczyło porażkę podczas pomiarów na śniegu. Na zroszonym i suchym asfalcie było już lepiej, ale nadal daleko od ideału. Na plus wysoki komfort jazdy i niewielkie opory toczenia.
Miejsce 7 – Dębica Frigo HP2
Cena za sztukę: 263 zł* (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
Dębica zajęła drugie miejsce na śniegu, ale bardzo dużo straciła na suchym asfalcie: jest nie tylko głośna, ale i nieprzewidywalna w zakrętach. Na mokrym: tylko niewielka poprawa.
Miejsce 8 – Nexen Winguard Snow’G WH2
Cena za sztukę: 250 zł* (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
Pomimo ostatniego miejsca trudno uznać Nexena za oponę niebezpieczną. Nie błyszczy w żadnej kategorii, ale przynajmniej jest najtańsza. Najlepiej poradził sobie na śniegu, gdzie wyprzedził Bridgestone’a i Michelina.
* – ceny opon pochodzą z okresu przeprowadzanego testu.
Podsumowanie
Żadnej z testowanych opon nie można jednoznacznie odradzić. Najbardziej wszechstronny jest oczywiście Continental, ale Goodyear i Dunlop są tylko nieznacznie od niego gorsi. Mało satysfakcjonująca lokata Michelina nie powinna budzić obaw, bowiem ogumienie Alpin 5 stopniowo jest wypierane przez następcę – Alpin 6. Kleber i Bridgestone to dwie największe niespodzianki, jednak pozytywnie zaskoczył tylko pierwszy z nich. Nexen co prawda przegrał, ale z bardzo mocną konkurencją.
Producent, model | Suma punktów | |
---|---|---|
1 | Continental Winter Contact TS 860 | 296,4 |
2 | Goodyear Ultra Grip 9 | 291,8 |
3 | Dunlop Winter Sport 5 | 290,4 |
4 | Michelin Alpin 5 | 287,7 |
5 | Kleber Krisalp HP3 | 287,0 |
6 | Bridgestone Blizzak LM 001 | 286,2 |
7 | Dębica Frigo HP2 | 281,7 |
8 | Nexen Winguard Snow’G WH2 | 281,5 |