Test opon letnich 195 55 R16

Zakup nowego kompletu opon jest jednym z największych jednorazowych wydatków związanych z zakupem pojazdu. Czy można i warto oszczędzać na oponach stawiając na budżetowe ogumienie?

Rosnące ceny paliw i coraz większe problemy gospodarcze zachęcają wielu kierowców do szukania oszczędności. Jednym z najlepszych sposobów jest wybranie tańszego w zakupie i utrzymaniu, relatywnie małego auta z nieprzesadnie mocnym silnikiem. Współczesne auta miejskie czy słabsze kompakty w bazowych wersjach mają opony w rozmiarze 195/55 R16. W ramach wspólnie przeprowadzonego testu Auto Club Europa e.V. (ACE), Austriackie Stowarzyszenie Kierowców, Motocyklistów i Rowerzystów (ARBÖ) oraz Towarzystwo Monitorowania Technicznego (GTÜ) postanowiły udzielić odpowiedzi na pytanie, czy warto kupować tanie opony w rozmiarze 195/55 R16.

W teście wzięły udział opony Barum Bravuris 5HM, Falken Ziex ZE310 EcoRun, Fulda EcoControl HP2, Kleber Dynaxer HP4, Matador MP47 Hectorra 3, Uniroyal Rainsport5 oraz typowo budżetowe Milestone Green Sport i Tristar EcoPower 4 z indeksem prędkości H (210 km/h) oraz indeksem nośności 87 (545 kg na oponę).

Test budzetowych opon letnich 195 55 R16

Testy przeprowadzono na torze Papenburg w Dolnej Saksonii, a autami testowymi były Seat Ibiza oraz Volkswagen Polo – modele bliźniacze konstrukcyjne i oba wyposażone w 115-konny silnik 1.0 TSI. Co istotne dla potencjalnego nabywcy, nawet najtańsze opony nie oblały egzaminu, kończąc go z oceną „warunkowo polecane”. Z kolei aż pięć zostało uznanych za „polecane”. Największej punktów można było zyskać lub stracić w konkurencjach hamowania i prowadzenia na mokrej nawierzchni. W typowych warunkach drogowych jest to bowiem najważniejszy parametr.

Punkty przyznane za koszt zakupu opon nie zostały przez nas zmienione względem oryginalnego testu. Podajemy wartości dla rynku niemieckiego w euro, obok podając przykładową cenę dla polskiego rynku, sprawdzoną w wyszukiwarce Oponeo – warto pamiętać, że cena danego modelu może istotnie różnić się w zależności od jej rocznika, dostępności czy indeksu prędkości czy nośności.

1. miejsce – Kleber Dynaxer HP4 (151 punktów)
Ocena: Opona szczególnie warta polecenia

Kleber Dynaxer HP4

Zwycięzca testu okazał się najlepszy w próbie hamowania z 80 km/h na mokrej nawierzchni. Pojazd zatrzymał się po zaledwie 31,4 metra. Drugi najlepszy wynik w prowadzeniu na mokrej nawierzchni. Samochód z Kleberami pozwalał sobie na lekką podsterowność na zakrętach, ale zachowanie można było lekko skorygować. Nagłe odjęcie gazu na zakręcie nie wywoływało nadsterowności. Dobra precyzja kierowania. Wysoka odporność na aquaplaning wzdłużny. Najkrótsza droga hamowania na suchej nawierzchni. Dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni z tendencją do lekkiej, ale łatwej w kontrolowaniu podsterowności na szybko pokonywanych ostrych zakrętach. Najniższa w teście hałaśliwość, drugie miejsce pod względem oporów toczenia.

Kleber Dynaxer HP4 – punktacja końcowa (punkty uzyskane/maksymalne), cena
Mokra nawierzchnia
Hamowanie24/30
Prowadzenie (wartości zmierzone)7/10
Prowadzenie (ocena subiektywna)7/10
Aquaplaning wzdłużny16/20
Aquaplaning poprzeczny7/10
Suma punktów
61/80
Sucha nawierzchnia
Hamowanie24/30
Prowadzenie (wartości zmierzone)12/15
Prowadzenie (ocena subiektywna)12/15
Suma punktów
48/60
Ekonomia i ekologia
Głośność zewnętrzna8/10
Opory toczenia17/20
Suma punktów
25/30
Ocena za aspekty techniczne134/170
Cena
Cena czterech opon380 euro (przykładowa cena w Polsce – 1308 zł)
Suma punktów
17/20
Wynik testu
Ocena151/190 (szczególnie polecana)

2. miejsce – Falken Ziex ZE310 EcoRun (142 punkty)
Ocena: Opona warta polecenia

Falken Ziex ZE310 EcoRun

Bardzo dobry wynik w hamowaniu mokrej nawierzchni (bez straty punktowej do zwyciężającego Klebera), dobre prowadzenie na mokrej nawierzchni. Najwyższa nota za odporność na auqaplaning wzdłużny, znaczna odporność na auqaplaning wzdłużny. Krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni z tendencją do lekkiej, ale łatwej w kontrolowaniu podsterowności na szybko pokonywanych ostrych zakrętach oraz skłonnością do lekkiego nadrzucania tyłem pod zdjęciu nogi z gazu. Najwyższe w teście opory toczenia i najwyższa hałaśliwość.

Falken Ziex ZE310 EcoRun – punktacja końcowa (punkty uzyskane/maksymalne), cena
Mokra nawierzchnia
Hamowanie24/30
Prowadzenie (wartości zmierzone)6/10
Prowadzenie (ocena subiektywna)7/10
Aquaplaning wzdłużny17/20
Aquaplaning poprzeczny7/10
Suma punktów
61/80
Sucha nawierzchnia
Hamowanie21/30
Prowadzenie (wartości zmierzone)12/15
Prowadzenie (ocena subiektywna)12/15
Suma punktów
45/60
Ekonomia i ekologia
Głośność zewnętrzna5/10
Opory toczenia14/20
Suma punktów
19/30
Ocena za aspekty techniczne125/170
Cena
Cena czterech opon388 euro (przykładowa cena w Polsce – 1496 zł)
Suma punktów
17/20
Wynik testu
Ocena142/190 (polecana)

2. miejsce – Uniroyal Rainsport5 (142 punkty)
Ocena: Opona warta polecenia

Uniroyal Rainsport5

Nazwa zobowiązuje – Uniroyal Rainsport5 okazał się najlepszy w prowadzeniu na mokrej nawierzchni. Samochód z takimi oponami bywał lekko podsterowny na zakrętach, ale zachowanie można było lekko skorygować. Nagłe odjęcie gazu na zakręcie nie wywoływało nadsterowności. Dobra precyzja kierowania. Przyzwoita odporność na auqaplaning wzdłużny, druga najlepsza na auqaplaning poprzeczny. Dość krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni. Niskie opory toczenia i przeciętna hałaśliwość.

Uniroyal Rainsport5 – punktacja końcowa (punkty uzyskane/maksymalne), cena
Mokra nawierzchnia
Hamowanie20/30
Prowadzenie (wartości zmierzone)8/10
Prowadzenie (ocena subiektywna)7/10
Aquaplaning wzdłużny15/20
Aquaplaning poprzeczny8/10
Suma punktów
58/80
Sucha nawierzchnia
Hamowanie20/30
Prowadzenie (wartości zmierzone)12/15
Prowadzenie (ocena subiektywna)11/15
Suma punktów
43/60
Ekonomia i ekologia
Głośność zewnętrzna7/10
Opory toczenia18/20
Suma punktów
25/30
Ocena za aspekty techniczne126/170
Cena
Cena czterech opon404 euro (przykładowa cena w Polsce – 1456 zł)
Suma punktów
16/20
Wynik testu
Ocena142/190 (polecana)

4. miejsce – Fulda EcoControl HP2 (140 punktów)
Ocena: Opona warta polecenia

Fulda EcoControl HP2

Dobre wyniki w próbach hamowania i prowadzenia na mokrej nawierzchni. Wysoka odporność na aquaplaning wzdłużny. Krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni z tendencją do lekkiej, ale łatwej w kontrolowaniu podsterowności na szybko pokonywanych ostrych zakrętach. Przeciętne opory toczenia i hałaśliwość.

Fulda EcoControl HP2 – punktacja końcowa (punkty uzyskane/maksymalne), cena
Mokra nawierzchnia
Hamowanie20/30
Prowadzenie (wartości zmierzone)6/10
Prowadzenie (ocena subiektywna)6/10
Aquaplaning wzdłużny16/20
Aquaplaning poprzeczny7/10
Suma punktów
55/80
Sucha nawierzchnia
Hamowanie22/30
Prowadzenie (wartości zmierzone)12/15
Prowadzenie (ocena subiektywna)12/15
Suma punktów
46/60
Ekonomia i ekologia
Głośność zewnętrzna6/10
Opory toczenia16/20
Suma punktów
22/30
Ocena za aspekty techniczne123/170
Cena
Cena czterech opon388 euro (przykładowa cena w Polsce – 1296 zł)
Suma punktów
17/20
Wynik testu
Ocena140/190 (polecana)

5. miejsce – Matador MP47 Hectorra 3 (136 punktów)
Ocena: Opona warta polecenia

Matador MP47 Hectorra 3

Dobre wyniki w próbach hamowania i prowadzenia na mokrej nawierzchni. Przeciętna, ale wciąż akceptowalna odporność na auquaplaning wzdłużny. Dość krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni ze skłonnością do lekkiego nadrzucania tyłem po zdjęciu nogi z gazu na dynamicznie pokonywanym zakręcie. Spore opory toczenia i przeciętna hałaśliwość.

Matador MP47 Hectorra 3 – punktacja końcowa (punkty uzyskane/maksymalne), cena
Mokra nawierzchnia
Hamowanie20/30
Prowadzenie (wartości zmierzone)6/10
Prowadzenie (ocena subiektywna)6/10
Aquaplaning wzdłużny14/20
Aquaplaning poprzeczny6/10
Suma punktów
52/80
Sucha nawierzchnia
Hamowanie20/30
Prowadzenie (wartości zmierzone)11/15
Prowadzenie (ocena subiektywna)11/15
Suma punktów
42/60
Ekonomia i ekologia
Głośność zewnętrzna7/10
Opory toczenia15/20
Suma punktów
22/30
Ocena za aspekty techniczne116/170
Cena
Cena czterech opon316 euro (przykładowa cena w Polsce – 1840 zł)
Suma punktów
20/20
Wynik testu
Ocena136/190 (polecana)

5. miejsce Milestone Green Sport (136 punktów)
Ocena: Opona warta polecenia

Milestone Green Sport

Średnia ocena za próby hamowania na mokrej nawierzchni, ale pod względem prowadzenia nie odstaje od rywali. Wysoka odporność na aquaplaning wzdłużny i najwyższa w teście na aquaplaning poprzeczny. Dość krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni ze skłonnością do lekkiego nadrzucania tyłem pod zdjęciu nogi z gazu na szybko pokonywanym zakręcie. Spore opory toczenia i przeciętna hałaśliwość. Zauważalna przewaga punktowa nad budżetową oponą Tristar – Mileston to jedno z większych zaskoczeń porównania. Ogumienie oferuje dobrą relację ceny do jakości.

Milestone Green Sport – punktacja końcowa (punkty uzyskane/maksymalne), cena
Mokra nawierzchnia
Hamowanie17/30
Prowadzenie (wartości zmierzone)6/10
Prowadzenie (ocena subiektywna)6/10
Aquaplaning wzdłużny16/20
Aquaplaning poprzeczny9/10
Suma punktów
54/80
Sucha nawierzchnia
Hamowanie19/30
Prowadzenie (wartości zmierzone)11/15
Prowadzenie (ocena subiektywna)11/15
Suma punktów
41/60
Ekonomia i ekologia
Głośność zewnętrzna6/10
Opory toczenia15/20
Suma punktów
21/30
Ocena za aspekty techniczne116/170
Cena
Cena czterech opon233 euro (przykładowa cena w Polsce – 1152 zł)
Suma punktów
20/20
Wynik testu
Ocena136/190 (polecana)

7. miejsce – Tristar EcoPower 4 (128 punktów)
Ocena: Opona warunkowo warta polecenia

Tristar EcoPower 4

Tristar wypadł najgorzej w próbie hamowania na mokrej nawierzchni z 80 km/h. Na zatrzymanie samochód potrzebował 37,4 metra. To przepaść względem Klebera – auto z takimi oponami zatrzymało się równe sześć metrów wcześniej! Wynik Tristara uznano tylko nieznacznie lepszy od akceptowalnego. Niezłe prowadzenie na mokrej nawierzchni. Przeciętna, ale wciąż akceptowalna odporność na auquaplaning wzdłużny. Słaby wynik w próbach hamowania na suchym. Dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni z tendencją do lekkiej, ale łatwej w kontrolowaniu podsterowności na szybko pokonywanych ostrych zakrętach oraz skłonnością do lekkiego nadrzucania tyłem pod zdjęciu nogi z gazu. Przeciętne opory toczenia i hałaśliwość.

Tristar EcoPower 4 – punktacja końcowa (punkty uzyskane/maksymalne), cena
Mokra nawierzchnia
Hamowanie14/30
Prowadzenie (wartości zmierzone)6/10
Prowadzenie (ocena subiektywna)6/10
Aquaplaning wzdłużny14/20
Aquaplaning poprzeczny6/10
Suma punktów
46/80
Sucha nawierzchnia
Hamowanie16/30
Prowadzenie (wartości zmierzone)12/15
Prowadzenie (ocena subiektywna)12/15
Suma punktów
40/60
Ekonomia i ekologia
Głośność zewnętrzna6/10
Opory toczenia16/20
Suma punktów
22/30
Ocena za aspekty techniczne108/170
Cena
Cena czterech opon237 euro (przykładowa cena w Polsce – 1128 zł)
Suma punktów
20/20
Wynik testu
Ocena128/190 (warunkowo polecana)

8. miejsce – Barum Bravuris 5HM (125 punktów)
Ocena: Opona warunkowo warta polecenia

Barum Bravuris 5HM

Przedostatnia opona w hamowaniu na mokrej nawierzchni. Samochód na ogumieniu Barum na zatrzymanie z 80 km/h potrzebował aż 36,4 m, czyli 5 metrów więcej niż na oponach Kleber. Wynik uznano za ledwie akceptowalny. Prowadzenie na mokrej nawierzchni w pełni porównywalne z rywalami. Przeciętna, ale wciąż akceptowalna odporność na aquaplaning wzdłużny, niezła na auqaplaning poprzeczny. Najgorsze w teście wyniki w hamowaniu na suchej nawierzchni, od rywali opona nieznacznie odstaje także w kategorii prowadzenia. Auto na oponach Barum ma tendencję do lekkiego nadrzucania tyłem pod zdjęciu nogi z gazu na szybko pokonywanym łuku. Spora hałaśliwość, ale najniższe w zestawieniu opory toczenia.

Barum Bravuris 5HM – punktacja końcowa (punkty uzyskane/maksymalne), cena
Mokra nawierzchnia
Hamowanie16/30
Prowadzenie (wartości zmierzone)6/10
Prowadzenie (ocena subiektywna)6/10
Aquaplaning wzdłużny14/20
Aquaplaning poprzeczny7/10
Suma punktów
49/80
Sucha nawierzchnia
Hamowanie14/30
Prowadzenie (wartości zmierzone)10/15
Prowadzenie (ocena subiektywna)11/15
Suma punktów
35/60
Ekonomia i ekologia
Głośność zewnętrzna5/10
Opory toczenia18/20
Suma punktów
23/30
Ocena za aspekty techniczne107/170
Cena
Cena czterech opon364 euro (przykładowa cena w Polsce – 1172 zł)
Suma punktów
18/20
Wynik testu
Ocena125/190 (warunkowo polecana)

1 KOMENTARZ

  1. 15 lat temu miałem Barum Bravurius. Ogólnie nie były złe, ale też samochód się bardzo dobrze prowadził. Był to Seat Toledo II. Jak na dość tani kompakt byłem bardzo zadowolony. Ale prawda też taka, że przy prędkościach blisko 200 i suchej nawierzchni czuć było, że samochód pływa. Na mokrym nie było źle, ale też ciężko porównywać używając tylko jednego kompletu raz na kilka lat. Później już nie kupowałem Barumów.
    Teraz jeżdżę na starych oponach, które kupiłem z samochodem, ale na zimę kupię coś całorocznego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj