Zakup nowego kompletu opon jest jednym z największych jednorazowych wydatków związanych z zakupem pojazdu. Czy można i warto oszczędzać na oponach stawiając na budżetowe ogumienie?
Rosnące ceny paliw i coraz większe problemy gospodarcze zachęcają wielu kierowców do szukania oszczędności. Jednym z najlepszych sposobów jest wybranie tańszego w zakupie i utrzymaniu, relatywnie małego auta z nieprzesadnie mocnym silnikiem. Współczesne auta miejskie czy słabsze kompakty w bazowych wersjach mają opony w rozmiarze 195/55 R16. W ramach wspólnie przeprowadzonego testu Auto Club Europa e.V. (ACE), Austriackie Stowarzyszenie Kierowców, Motocyklistów i Rowerzystów (ARBÖ) oraz Towarzystwo Monitorowania Technicznego (GTÜ) postanowiły udzielić odpowiedzi na pytanie, czy warto kupować tanie opony w rozmiarze 195/55 R16.
W teście wzięły udział opony Barum Bravuris 5HM, Falken Ziex ZE310 EcoRun, Fulda EcoControl HP2, Kleber Dynaxer HP4, Matador MP47 Hectorra 3, Uniroyal Rainsport5 oraz typowo budżetowe Milestone Green Sport i Tristar EcoPower 4 z indeksem prędkości H (210 km/h) oraz indeksem nośności 87 (545 kg na oponę).
Testy przeprowadzono na torze Papenburg w Dolnej Saksonii, a autami testowymi były Seat Ibiza oraz Volkswagen Polo – modele bliźniacze konstrukcyjne i oba wyposażone w 115-konny silnik 1.0 TSI. Co istotne dla potencjalnego nabywcy, nawet najtańsze opony nie oblały egzaminu, kończąc go z oceną „warunkowo polecane”. Z kolei aż pięć zostało uznanych za „polecane”. Największej punktów można było zyskać lub stracić w konkurencjach hamowania i prowadzenia na mokrej nawierzchni. W typowych warunkach drogowych jest to bowiem najważniejszy parametr.
Punkty przyznane za koszt zakupu opon nie zostały przez nas zmienione względem oryginalnego testu. Podajemy wartości dla rynku niemieckiego w euro, obok podając przykładową cenę dla polskiego rynku, sprawdzoną w wyszukiwarce Oponeo – warto pamiętać, że cena danego modelu może istotnie różnić się w zależności od jej rocznika, dostępności czy indeksu prędkości czy nośności.
1. miejsce – Kleber Dynaxer HP4 (151 punktów)
Ocena: Opona szczególnie warta polecenia
Zwycięzca testu okazał się najlepszy w próbie hamowania z 80 km/h na mokrej nawierzchni. Pojazd zatrzymał się po zaledwie 31,4 metra. Drugi najlepszy wynik w prowadzeniu na mokrej nawierzchni. Samochód z Kleberami pozwalał sobie na lekką podsterowność na zakrętach, ale zachowanie można było lekko skorygować. Nagłe odjęcie gazu na zakręcie nie wywoływało nadsterowności. Dobra precyzja kierowania. Wysoka odporność na aquaplaning wzdłużny. Najkrótsza droga hamowania na suchej nawierzchni. Dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni z tendencją do lekkiej, ale łatwej w kontrolowaniu podsterowności na szybko pokonywanych ostrych zakrętach. Najniższa w teście hałaśliwość, drugie miejsce pod względem oporów toczenia.
Mokra nawierzchnia | |
---|---|
Hamowanie | 24/30 |
Prowadzenie (wartości zmierzone) | 7/10 |
Prowadzenie (ocena subiektywna) | 7/10 |
Aquaplaning wzdłużny | 16/20 |
Aquaplaning poprzeczny | 7/10 |
Suma punktów | 61/80 |
Sucha nawierzchnia | |
Hamowanie | 24/30 |
Prowadzenie (wartości zmierzone) | 12/15 |
Prowadzenie (ocena subiektywna) | 12/15 |
Suma punktów | 48/60 |
Ekonomia i ekologia | |
Głośność zewnętrzna | 8/10 |
Opory toczenia | 17/20 |
Suma punktów | 25/30 |
Ocena za aspekty techniczne | 134/170 |
Cena | |
Cena czterech opon | 380 euro (przykładowa cena w Polsce – 1308 zł) |
Suma punktów | 17/20 |
Wynik testu | |
Ocena | 151/190 (szczególnie polecana) |
2. miejsce – Falken Ziex ZE310 EcoRun (142 punkty)
Ocena: Opona warta polecenia
Bardzo dobry wynik w hamowaniu mokrej nawierzchni (bez straty punktowej do zwyciężającego Klebera), dobre prowadzenie na mokrej nawierzchni. Najwyższa nota za odporność na auqaplaning wzdłużny, znaczna odporność na auqaplaning wzdłużny. Krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni z tendencją do lekkiej, ale łatwej w kontrolowaniu podsterowności na szybko pokonywanych ostrych zakrętach oraz skłonnością do lekkiego nadrzucania tyłem pod zdjęciu nogi z gazu. Najwyższe w teście opory toczenia i najwyższa hałaśliwość.
Mokra nawierzchnia | |
---|---|
Hamowanie | 24/30 |
Prowadzenie (wartości zmierzone) | 6/10 |
Prowadzenie (ocena subiektywna) | 7/10 |
Aquaplaning wzdłużny | 17/20 |
Aquaplaning poprzeczny | 7/10 |
Suma punktów | 61/80 |
Sucha nawierzchnia | |
Hamowanie | 21/30 |
Prowadzenie (wartości zmierzone) | 12/15 |
Prowadzenie (ocena subiektywna) | 12/15 |
Suma punktów | 45/60 |
Ekonomia i ekologia | |
Głośność zewnętrzna | 5/10 |
Opory toczenia | 14/20 |
Suma punktów | 19/30 |
Ocena za aspekty techniczne | 125/170 |
Cena | |
Cena czterech opon | 388 euro (przykładowa cena w Polsce – 1496 zł) |
Suma punktów | 17/20 |
Wynik testu | |
Ocena | 142/190 (polecana) |
2. miejsce – Uniroyal Rainsport5 (142 punkty)
Ocena: Opona warta polecenia
Nazwa zobowiązuje – Uniroyal Rainsport5 okazał się najlepszy w prowadzeniu na mokrej nawierzchni. Samochód z takimi oponami bywał lekko podsterowny na zakrętach, ale zachowanie można było lekko skorygować. Nagłe odjęcie gazu na zakręcie nie wywoływało nadsterowności. Dobra precyzja kierowania. Przyzwoita odporność na auqaplaning wzdłużny, druga najlepsza na auqaplaning poprzeczny. Dość krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni. Niskie opory toczenia i przeciętna hałaśliwość.
Mokra nawierzchnia | |
---|---|
Hamowanie | 20/30 |
Prowadzenie (wartości zmierzone) | 8/10 |
Prowadzenie (ocena subiektywna) | 7/10 |
Aquaplaning wzdłużny | 15/20 |
Aquaplaning poprzeczny | 8/10 |
Suma punktów | 58/80 |
Sucha nawierzchnia | |
Hamowanie | 20/30 |
Prowadzenie (wartości zmierzone) | 12/15 |
Prowadzenie (ocena subiektywna) | 11/15 |
Suma punktów | 43/60 |
Ekonomia i ekologia | |
Głośność zewnętrzna | 7/10 |
Opory toczenia | 18/20 |
Suma punktów | 25/30 |
Ocena za aspekty techniczne | 126/170 |
Cena | |
Cena czterech opon | 404 euro (przykładowa cena w Polsce – 1456 zł) |
Suma punktów | 16/20 |
Wynik testu | |
Ocena | 142/190 (polecana) |
4. miejsce – Fulda EcoControl HP2 (140 punktów)
Ocena: Opona warta polecenia
Dobre wyniki w próbach hamowania i prowadzenia na mokrej nawierzchni. Wysoka odporność na aquaplaning wzdłużny. Krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni z tendencją do lekkiej, ale łatwej w kontrolowaniu podsterowności na szybko pokonywanych ostrych zakrętach. Przeciętne opory toczenia i hałaśliwość.
Mokra nawierzchnia | |
---|---|
Hamowanie | 20/30 |
Prowadzenie (wartości zmierzone) | 6/10 |
Prowadzenie (ocena subiektywna) | 6/10 |
Aquaplaning wzdłużny | 16/20 |
Aquaplaning poprzeczny | 7/10 |
Suma punktów | 55/80 |
Sucha nawierzchnia | |
Hamowanie | 22/30 |
Prowadzenie (wartości zmierzone) | 12/15 |
Prowadzenie (ocena subiektywna) | 12/15 |
Suma punktów | 46/60 |
Ekonomia i ekologia | |
Głośność zewnętrzna | 6/10 |
Opory toczenia | 16/20 |
Suma punktów | 22/30 |
Ocena za aspekty techniczne | 123/170 |
Cena | |
Cena czterech opon | 388 euro (przykładowa cena w Polsce – 1296 zł) |
Suma punktów | 17/20 |
Wynik testu | |
Ocena | 140/190 (polecana) |
5. miejsce – Matador MP47 Hectorra 3 (136 punktów)
Ocena: Opona warta polecenia
Dobre wyniki w próbach hamowania i prowadzenia na mokrej nawierzchni. Przeciętna, ale wciąż akceptowalna odporność na auquaplaning wzdłużny. Dość krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni ze skłonnością do lekkiego nadrzucania tyłem po zdjęciu nogi z gazu na dynamicznie pokonywanym zakręcie. Spore opory toczenia i przeciętna hałaśliwość.
Mokra nawierzchnia | |
---|---|
Hamowanie | 20/30 |
Prowadzenie (wartości zmierzone) | 6/10 |
Prowadzenie (ocena subiektywna) | 6/10 |
Aquaplaning wzdłużny | 14/20 |
Aquaplaning poprzeczny | 6/10 |
Suma punktów | 52/80 |
Sucha nawierzchnia | |
Hamowanie | 20/30 |
Prowadzenie (wartości zmierzone) | 11/15 |
Prowadzenie (ocena subiektywna) | 11/15 |
Suma punktów | 42/60 |
Ekonomia i ekologia | |
Głośność zewnętrzna | 7/10 |
Opory toczenia | 15/20 |
Suma punktów | 22/30 |
Ocena za aspekty techniczne | 116/170 |
Cena | |
Cena czterech opon | 316 euro (przykładowa cena w Polsce – 1840 zł) |
Suma punktów | 20/20 |
Wynik testu | |
Ocena | 136/190 (polecana) |
5. miejsce Milestone Green Sport (136 punktów)
Ocena: Opona warta polecenia
Średnia ocena za próby hamowania na mokrej nawierzchni, ale pod względem prowadzenia nie odstaje od rywali. Wysoka odporność na aquaplaning wzdłużny i najwyższa w teście na aquaplaning poprzeczny. Dość krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni ze skłonnością do lekkiego nadrzucania tyłem pod zdjęciu nogi z gazu na szybko pokonywanym zakręcie. Spore opory toczenia i przeciętna hałaśliwość. Zauważalna przewaga punktowa nad budżetową oponą Tristar – Mileston to jedno z większych zaskoczeń porównania. Ogumienie oferuje dobrą relację ceny do jakości.
Mokra nawierzchnia | |
---|---|
Hamowanie | 17/30 |
Prowadzenie (wartości zmierzone) | 6/10 |
Prowadzenie (ocena subiektywna) | 6/10 |
Aquaplaning wzdłużny | 16/20 |
Aquaplaning poprzeczny | 9/10 |
Suma punktów | 54/80 |
Sucha nawierzchnia | |
Hamowanie | 19/30 |
Prowadzenie (wartości zmierzone) | 11/15 |
Prowadzenie (ocena subiektywna) | 11/15 |
Suma punktów | 41/60 |
Ekonomia i ekologia | |
Głośność zewnętrzna | 6/10 |
Opory toczenia | 15/20 |
Suma punktów | 21/30 |
Ocena za aspekty techniczne | 116/170 |
Cena | |
Cena czterech opon | 233 euro (przykładowa cena w Polsce – 1152 zł) |
Suma punktów | 20/20 |
Wynik testu | |
Ocena | 136/190 (polecana) |
7. miejsce – Tristar EcoPower 4 (128 punktów)
Ocena: Opona warunkowo warta polecenia
Tristar wypadł najgorzej w próbie hamowania na mokrej nawierzchni z 80 km/h. Na zatrzymanie samochód potrzebował 37,4 metra. To przepaść względem Klebera – auto z takimi oponami zatrzymało się równe sześć metrów wcześniej! Wynik Tristara uznano tylko nieznacznie lepszy od akceptowalnego. Niezłe prowadzenie na mokrej nawierzchni. Przeciętna, ale wciąż akceptowalna odporność na auquaplaning wzdłużny. Słaby wynik w próbach hamowania na suchym. Dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni z tendencją do lekkiej, ale łatwej w kontrolowaniu podsterowności na szybko pokonywanych ostrych zakrętach oraz skłonnością do lekkiego nadrzucania tyłem pod zdjęciu nogi z gazu. Przeciętne opory toczenia i hałaśliwość.
Mokra nawierzchnia | |
---|---|
Hamowanie | 14/30 |
Prowadzenie (wartości zmierzone) | 6/10 |
Prowadzenie (ocena subiektywna) | 6/10 |
Aquaplaning wzdłużny | 14/20 |
Aquaplaning poprzeczny | 6/10 |
Suma punktów | 46/80 |
Sucha nawierzchnia | |
Hamowanie | 16/30 |
Prowadzenie (wartości zmierzone) | 12/15 |
Prowadzenie (ocena subiektywna) | 12/15 |
Suma punktów | 40/60 |
Ekonomia i ekologia | |
Głośność zewnętrzna | 6/10 |
Opory toczenia | 16/20 |
Suma punktów | 22/30 |
Ocena za aspekty techniczne | 108/170 |
Cena | |
Cena czterech opon | 237 euro (przykładowa cena w Polsce – 1128 zł) |
Suma punktów | 20/20 |
Wynik testu | |
Ocena | 128/190 (warunkowo polecana) |
8. miejsce – Barum Bravuris 5HM (125 punktów)
Ocena: Opona warunkowo warta polecenia
Przedostatnia opona w hamowaniu na mokrej nawierzchni. Samochód na ogumieniu Barum na zatrzymanie z 80 km/h potrzebował aż 36,4 m, czyli 5 metrów więcej niż na oponach Kleber. Wynik uznano za ledwie akceptowalny. Prowadzenie na mokrej nawierzchni w pełni porównywalne z rywalami. Przeciętna, ale wciąż akceptowalna odporność na aquaplaning wzdłużny, niezła na auqaplaning poprzeczny. Najgorsze w teście wyniki w hamowaniu na suchej nawierzchni, od rywali opona nieznacznie odstaje także w kategorii prowadzenia. Auto na oponach Barum ma tendencję do lekkiego nadrzucania tyłem pod zdjęciu nogi z gazu na szybko pokonywanym łuku. Spora hałaśliwość, ale najniższe w zestawieniu opory toczenia.
Mokra nawierzchnia | |
---|---|
Hamowanie | 16/30 |
Prowadzenie (wartości zmierzone) | 6/10 |
Prowadzenie (ocena subiektywna) | 6/10 |
Aquaplaning wzdłużny | 14/20 |
Aquaplaning poprzeczny | 7/10 |
Suma punktów | 49/80 |
Sucha nawierzchnia | |
Hamowanie | 14/30 |
Prowadzenie (wartości zmierzone) | 10/15 |
Prowadzenie (ocena subiektywna) | 11/15 |
Suma punktów | 35/60 |
Ekonomia i ekologia | |
Głośność zewnętrzna | 5/10 |
Opory toczenia | 18/20 |
Suma punktów | 23/30 |
Ocena za aspekty techniczne | 107/170 |
Cena | |
Cena czterech opon | 364 euro (przykładowa cena w Polsce – 1172 zł) |
Suma punktów | 18/20 |
Wynik testu | |
Ocena | 125/190 (warunkowo polecana) |
15 lat temu miałem Barum Bravurius. Ogólnie nie były złe, ale też samochód się bardzo dobrze prowadził. Był to Seat Toledo II. Jak na dość tani kompakt byłem bardzo zadowolony. Ale prawda też taka, że przy prędkościach blisko 200 i suchej nawierzchni czuć było, że samochód pływa. Na mokrym nie było źle, ale też ciężko porównywać używając tylko jednego kompletu raz na kilka lat. Później już nie kupowałem Barumów.
Teraz jeżdżę na starych oponach, które kupiłem z samochodem, ale na zimę kupię coś całorocznego.