Test akumulatorów

Problemy z akumulatorem najczęściej pojawiają się w okresie zimowym. Oto test siedmiu urządzeń przeprowadzony przez niemiecką organizację GTU.

Niska temperatura i krótkotrwała jazda to nie jedyne utrudnienie dla współczesnych akumulatorów. Nowoczesne auta wyposażone są bowiem w wiele systemów elektronicznych (multimediów i asystentów zwiększających bezpieczeństwo) oraz niektóre w system start-stop, mając tym samym znacznie więcej odbiorników prądu. To sprawia, że powstają nowe typy baterii. Do wspomnianego systemu start-stop, gaszącego silnik na postoju, przeznaczone są akumulatory typu EFB, przystosowane do dużej liczby cykli rozruchowych. Jeszcze inne auta wyposażone są w system odzyskiwania energii podczas hamowania. Do nich należy stosować baterie typu AGM, mogące pracować nawet przy głębokim rozładowaniu.

Starcie na minusie

Test akumulatorów
Akumulatory testowane były w specjalnej komorze chłodniczej.

W teście niemieckiej organizacji GTU sprawdzono sprawność siedmiu akumulatorów: trzech typu AGM, trzech typu EFB i jednego konwencjonalnego, przeznaczonego do starszych aut. Baterie miały pojemność 70-75 Ah i przeznaczone były m.in. do aut kompaktowych z dwulitrowym Dieslem. Wszystkie z nich można kupić w Polsce. Akumulatory przebadano w czterech kategoriach: rzeczywistej pojemności, ilości zimnych rozruchów, pracy na dużym stopniu rozładowania i kwestiach typowo obsługowych.

Na zimę – bateria typu AGM

Pierwsze trzy miejsca w teście zajęły po kolei baterie przeznaczone do aut z systemem odzyskiwania energii przy hamowaniu (AGM).

Test akumulatorów - tabelka
Test akumulatorów – tabelka w wersji graficznej

Okazały się skuteczne zwłaszcza podczas rozruchów w zimnej temperaturze (umożliwiają ich ponad 100), a zwycięzca porównania – Varta Silver Dynamic – pozwoliła odpalić silnik aż 28 razy po 12-godzinnym wychładzaniu w temperaturze -25*C. Akumulatory typu AGM mają też najdłuższy czas poboru prądu i wytrzymują największą ilość rozładowań (po 15 cykli). Bateria Forda (EFB) niewiele od nich odstaje, natomiast pozostałe tego typu mają już wyraźnie mniejsze możliwości. Tradycyjny akumulator warunki zimowe zniesie znacznie gorzej i najszybciej będzie wymagał wymiany.

Szczątkowe wyniki testu akumulatorów (linki do ofert na Ceneo)

  1. Varta Silver Dynamic E39 (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
  2. Bosch S5 A08 (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
  3. Banner Running Bull
  4. Ford EFB
  5. Exide Start-Stop EL700 (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
  6. Varta Blue  Dynamic E45 EFB (SPRAWDŹ NAJNIŻSZĄ CENĘ)
  7. Moll Kamina Start

Szczegółowe wyniki testu akumulatorów

AkumulatorMaxVarta Silver  Dynamic E39 Bosch S5 A08Banner Running BullFord EFBExide Start-StopVarta Blue  Dynamic E45 EFBMoll Kamina Start
RodzajAGMAGMAGMEFBEFBEFBkonwen.
Pojemność70 Ah70 Ah70 Ah75 Ah70 Ah70 Ah74 Ah
Prąd rozruchowy760 A760 A720 A650 A720 A650 A680 A
Masa (kg)20,1220,1420,7821,6820,1419,9017,44
Cena (zł)* 530685545715450430390
Pojemność
Po pierwszym ładowaniu4037354034383631
Po rozł. cyklicznym2018172012121211
Po zimnym rozruchu2018182012121312
Po głębokim rozładowaniu2018182010101111
Liczba moż.  cykli rozład.6060606052442020
Razem1601511481601201169285
Zimny rozruch
Liczba zimnych  rozruchów silnika (–20°C)15015014513091644859
Razem15015014513091644859
Głębokie rozładowanie
Maks. czas poboru prądu5044455033313532
Rozruch po 1h ładowania1010101010101010
Razem6054556043414542
Obsługa
Bezobsług.2020202020202020
Kontrola stanu naładowania100000000
Jakość uchwytów1077777107
Zabezp. przed wyciekami3030303030303030
Informacje  bezpieczeństwa55500550
Oznaczenie biegunowości55555555
Razem8067676262677062
SUMA450422415412316288255248
MIEJSCE1234567

 

*- ceny aktualne na dzień przeprowadzanego testu