PoradyPoradyTest 8 interfejsów diagnostycznych. Który tester ma najwięcej funkcji?

Test 8 interfejsów diagnostycznych. Który tester ma najwięcej funkcji?

Kupując własny tester diagnostyczny samodzielnie wykryjemy usterkę samochodu lub wykasujemy błąd. Który z 8 interfejsów diagnostycznych wyróżnia się największymi możliwościami z zakresu diagnostyki samochodowej?

Po zapaleniu się jakiejkolwiek kontrolki samochodowej na zestawie wskaźników, wielu kierowców czym prędzej udaje się do autoryzowanego serwisu w celu wykrycia przyczyny wystąpienia usterki. Czasami powód świecącej kontrolki może być jednak błahy, np. wypnie się czujnik, zaniknie kontakt lub kontrolka zasygnalizuje tylko zużycie jakiegoś elementu, np. klocków hamulcowych. Sama diagnostyka w autoryzowanej stacji obsługi to koszt rzędu 50-100 zł. Oczywiście kierowca musi płacić za każdą taką wizytę i z czasem wyda na to niemałą sumę. Tymczasem koszty diagnostyki można skutecznie ograniczyć, przeprowadzając ją samemu. Wystarczy kupić interfejs diagnostyczny, a w przypadku tańszych testerów, ściągnąć też darmową aplikację na smartfona.

Co to jest interfejs diagnostyczny?

Interfejs (lub inaczej: tester) diagnostyczny jest urządzeniem wyświetlającym w czasie rzeczywistym wartości z rozlokowanych po całym samochodzie czujników. Zazwyczaj jest to najkrótsza droga do zweryfikowania przyczyny nieprawidłowości w pracy silnika. Odczytanie błędów odbywa się po wpięciu interfejsu diagnostycznego do gniazda OBDII. Takowe posiada zdecydowana większość pojazdów poruszających się po polskich drogach, bowiem ujednolicony przez organizację SAE system diagnostyki On-Board Diagnosis II (OBDII) stał się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich samochodów z silnikami benzynowymi, wyprodukowanymi po 1 stycznia 2001 roku (wysokoprężnymi: po 2003 r.). Praktyka pokazuje, że złącze OBDII spotkamy już w autach z 2000 r.

Przeczytaj więcej na temat korzyści z umieszczenia gniazda OBDII w aucie

Jak działa interfejs diagnostyczny?

Tester diagnostyczny, po podłączeniu pod gniazdo OBDII w samochodzie, zbiera z niego dane i wyświetla je na ekranie smartfona. Odbywa się to przez Wi-Fi (dla interfejsów współpracujących z iPhone’ami) lub Bluetooth (kooperujących z Androidem). Zanim przeprowadzimy samodzielną diagnostykę, potrzebne jest zainstalowanie odpowiedniej aplikacji. Większość z nich można bez trudu znaleźć w App Store albo Google Play. Są dostępne w podstawowych, darmowych oraz płatnych, rozbudowanych wersjach. Do najpopularniejszych należą Torque, Car Scanner, Dash Command lub EOBD Facile. Droższe interfejsy diagnostyczne wykorzystują własne wyświetlacze, a połączenie odbywa się z pomocą kabla. W ich przypadku można liczyć na solidniejsze wykonanie.

Aplikacje współpracujące z interfejsami diagnostycznymi (system Android)
Nazwa aplikacjiTorqueCar ScannerOBD Car DoctorMotor Data OBDPistonDash CommandOBD Arny
System operacyjnyAndroidAndroidAndroidAndroidAndroidAndroidAndroid
Kasowanie błędów TAK  TAK  TAK  TAK  TAK  TAK  TAK 
Sygnały czujników TAK  TAK  TAK  TAK  TAK  TAK  TAK 
Pomiar osiągów TAK  TAK  NIE  NIE  NIE  TAK  TAK 
GPS TAK  TAK  TAK  NIE  NIE  TAK  TAK 
Nagrywanie wskazań TAK  TAK  TAK  NIE  TAK  TAK  TAK 
Wersja darmowa TAK (Lite)  TAK  TAK  TAK  TAK  TAK  TAK 
Cena pełnej wersji15,08 zł (Pro)13,99 zł (Pro)
Aplikacje współpracujące z interfejsami diagnostycznymi (system iOS)
Nazwa aplikacjiCar ScannerDashCommandEOBD Facile
System operacyjnyiOSiOSiOS
Kasowanie błędów TAK  TAK  TAK 
Sygnały czujników TAK  TAK  TAK 
Pomiar osiągów TAK  TAK  NIE 
GPS TAK  TAK  TAK 
Nagrywanie wskazań TAK  TAK  NIE 
Wersja darmowa TAK  TAK  TAK 
Cena pełnej wersjiod 18,99 zł47,99 złod 84,99 zł

Gdzie znajduje się gniazdo diagnostyczne w samochodzie?

Producenci zazwyczaj umieszczają gniazdo OBDII w okolicach deski rozdzielczej samochodu, czyli:

  • pod kierownicą: nad pedałami albo przy lewym słupku. Czasami zakrywa go zaślepka;
  • na konsoli centralnej, tzn. w okolicach popielniczki lub nawet podłokietnika pomiędzy fotelami;
  • pod schowkiem pasażera lub w schowku. Taką lokalizację wykorzystuje m.in. Dacia.

Ile kosztuje tester diagnostyczny?

Wykrycie błędu następuje po podpięciu pod złącze OBD w samochodzie komputera diagnostycznego. Jest to na tyle prosta czynność, że bez obaw poradzi sobie z nią większość kierowców. Trzeba tylko wyposażyć się we własny interfejs diagnostyczny. Profesjonalne testery są co prawda drogie (kilkaset złotych), ale już wiele tańszych (np. ELM 327 za ok. 30 zł) jest w stanie przeprowadzić podstawową diagnostykę samochodową. Posiadanie własnego skanera diagnostycznego jest o tyle opłacalne, że umożliwi on sprawdzenie błędów w każdym samochodzie z gniazdem OBD II. Uwaga: nie liczmy, że dzięki interfejsowi diagnostycznemu poznamy dokładną przyczynę awarii. Zazwyczaj wskazuje on tylko na element, w którym wykryto jakąś nieprawidłowość. By dowiedzieć się więcej o wyświetlanym przez tester błędzie, warto go wpisać do internetowej wyszukiwarki błędów OBDII. Mimo wszystko wielu kierowców używa interfejsu przede wszystkim do samodzielnego skasowania błędu już naprawionej usterki lub do zgaszenia uciążliwej kontrolki check engine.

Testery diagnostyczne
Interfejsy diagnostyczne zbierają informacje z gniazda OBD II i wyświetlają je albo na własnym ekranie (fot.), albo poprzez aplikację diagnostyczną na smartfonie.

Test 8 interfejsów diagnostycznych (GTÜ)

Skuteczność testerów diagnostycznych w zeszłym roku zbadała niemiecka organizacja GTÜ. Po celowym wywołaniu błędów w samochodach testowych, do ich gniazd diagnostycznych podłączono 8 skanerów w cenach od 50 do 1100 zł. Sprawdzono nie tylko funkcje dostępne w komputerach diagnostycznych, ale i jakość wskazań, łatwość połączenia oraz kompatybilność z różnymi rodzajami aut (starsze i młodsze, z silnikiem benzynowym lub dieslem). Każdy tester diagnostyczny mógł zebrać łącznie 450 punktów.

Interfejsy diagnostyczne, które wzięły udział w teście:
  1. Autel OBDII Code Scanner
  2. BerryKing Autoscan
  3. Bosch OBD 150
  4. EXZA HHobd Bluetooth Torque
  5. Launch CRP123 OBD2
  6. Pace Link
  7. SmartPilot Racekey OBD
  8. Vgate iCar OBD
Oto szczegółowe wyniki testu.
Test 8 interfejsów diagnostycznych – klasyfikacja i punktacja końcowa
ProduktMax.LaunchBoschSmartPilotVgatePaceAutelBerryKingEXZA
Cena1100 zł620 zł230 zł50 zł300 zł450 zł110 zł130 zł
Wyposażenie/obsługa
Dostępne funkcje1515105515555
Jakość wskazań15155151515121515
Szybkość odczytu danych535555555
Łatwość podłączenia1010103121011
Jakość połączenia Bluetooth/Wi-Fi531510
Liczba punktów504330312742322726
Możliwości
Kompatybilność z różnymi autami202015202020151210
Słowne definiowanie błędów101088810588
Możliwość kasowania błędów2020208881588
Zakres odbieranych danych2010102020201520
Kasowanie błędu ABS10010010080801000800
Kasowanie błędu silnika1001001008080010000
Sprawdzanie samopoziomowania reflektorów1001000000000
Wykrywanie cofania licznika1000000000
Możliwość aktualizacji202020121220201212
Liczba punktów40038027322822817817014038
Suma punktów45042330325925522020216764
Miejsce12345678

Najlepszy skaner diagnostyczny to Launch CRP123 OBD2 – kosztuje ponad 1000 zł, ale ma zdecydowanie największe możliwości. Nieco tańszy tester Bosch OBD 150 niewiele mu ustępuje: właściwie brakuje mu tylko funkcji sprawdzania samopoziomowania reflektorów. Trzecie miejsce zajął współpracujący ze smartfonem komputer SmartPilot Racekey OBD. Czwarty Vgate iCar OBD oferuje najwięcej funkcji w przeliczeniu na złotówki (kosztuje ok. 50 zł). Pozostałe urządzenia diagnostyczne (poza ostatnim EXZAHHobd Bluetooth Torque) umożliwiają wyświetlanie i kasowanie błędów w samochodzie, w tym ABS. Niektóre kosztują jednak zbyt dużo.


Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

14 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji