Klimatyzacja

Czy wiecie, że przy projektowaniu samochodowej klimatyzacji pracują eksperci od aerodynamiki? I że oprogramowanie klimatyzacji różni się w zależności od rynku, na jaki trafia dane auto? Oto ciekawostki o systemie klimatyzacji.

Naciskasz jeden przycisk i rozgrzane wnętrze samochodu zaczyna się schładzać. Dawniej był to powiew luksusu, teraz stał się praktycznie elementem wyposażenia standardowego. Ale nadal niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, ile pracy kosztuje zaprojektowanie układu klimatyzacji – i że układ ten ciągle się rozwija. Przykład: w najnowszej wersji Climatronica (klimatyzacja w modelach Skody) system potrafi automatycznie zamknąć dopływ powietrza z zewnątrz, jeżeli wyczuje nadmierne zanieczyszczenie.

Przy projektowaniu systemów klimatyzacji wykorzystywane są najnowsze technologie. Układ ten musi zapewniać komfort użytkownikom o różnej budowie ciała – rosłym mężczyznom, drobnym kobietom, dzieciom i seniorom. I to w we wszystkich strefach klimatycznych – zarówno w północnej Europie, jak i w Chinach.

Pustynia w Mlada Boleslav

Od maja 2019 roku Skoda w swoich zakładach w Mlada Boleslav ma cztery komory klimatyczne, które są w stanie pracować w zakresie temperatur od -40 °C do +60 °C.

jan-hrncir
Jan Hrncir

„Najczęściej ustawiamy temperaturę na 40 stopni” – mówi ekspert od rozwoju klimatyzacji Jan Hrncir. „Wydajność klimatyzacji sprawdzamy za pomocą standardowych testów. Ustawiamy lampy fluorescencyjne, które symulują promienie słoneczne o mocy 1000 W/m² – takie warunki spotkacie na pustyni w Arizonie. Naszym celem jest, by temperatura w okolicach głowy pasażerów po 20 min osiągnęła poziom 25 °C.”

Aby wszystko to działo się automatycznie, bez ingerencji kierowcy, zarówno w klimacie środkowoeuropejskim, jak i w Australii, podczas testów potrzeba wielu obliczeń, cierpliwości i dużo doświadczenia. Technicznie poszczególne modele Skody mają te same układy klimatyzacji, niezależnie od rynku, na jaki trafiają.  Ale ich oprogramowanie różni się w zależności od regionu.

 „Rozróżniamy kraje z klimatem łagodnym i te z tropikalnym – takie jak Indie czy Chiny. Tam wentylatory rozpoczynają pracę bardziej intensywnie, by zapewnić szybszą wymianę powietrza. W samochodach na Europę wszystko dzieje się mniej gwałtownie.”

Nawet wnętrze ma swoją aerodynamikę

Także dział aerodynamiki odgrywa niebagatelną rolę w projektach nowych układów klimatyzacji. Większość ludzi prawdopodobnie widziała obrazki przedstawiające nadwozie samochodu i opływające je powietrze. Ale najczęściej nie zdają sobie oni sprawy z tego, że nawet więcej uwagi przywiązuje się do przepływu powietrza wewnątrz samochodu. Jest on o tyle ważny, że nie tylko wpływa na komfort pasażerów, ale także na bezpieczeństwo i akustykę.

Animacja poniżej pokazuje strumienie powietrza w trójstrefowej klimatyzacji Skody Kodiaq:

 „Prawidłowy przepływ powietrza zapewnia dobrą widoczność, skuteczne odmrażanie szyb w zimie i zapobiega ich zaparowaniu” – mówi David Svitil, koordynator działu aerodynamiki wewnętrznej. Komputery określają także, w którym miejscu strumienie powietrza mogą wywołać nieprzyjemne dźwięki. Dzięki symulacjom możliwe jest przyspieszenie procesu projektowania i redukcja kosztownych testów.

David Svitil

 „Podczas projektowania samochodu współpracujemy z działem designu, żeby ustalić umiejscowienie poszczególnych elementów systemu wentylacji”mówi David Svitil. „Na przykład Scala i Kamiq mają wysoko umieszczony system multimedialny, więc centralne wyloty powietrza musiały zostać umieszczone niżej. Dzięki komputerowym symulacjom mogliśmy je zaprojektować tak, by przepływ powietrza w kabinie był odpowiednio komfortowy.”

 „W wirtualnej kabinie naszego nowego samochodu monitorujemy kierunek i przepływ ,uwzględniając ilość dostarczonego powietrza oraz kwestie akustyczne. Bo to nie tylko wiatraki mogą być źródłem hałasu. Mogą to też być źle zaprojektowane wyloty”mówi David Svitil.

Skoda Scala - przepływ powietrza
Skoda Scala – przepływ powietrza wewnątrz samochodu. Kolor pokazuje zmianę temperatury.

Projekt całego układu, w tym kształt wylotów, jest odpowiednio modyfikowany. Następnie trafia do testów w kabinach klimatycznych i na zwykłych drogach – nic nie zastąpi przecież doznań z prawdziwej eksploatacji.

 „Komora jest w stanie pokazać nam jedynie ogólne dane dotyczące wydajności systemu klimatyzacji, ale nie odda wszystkich niuansów ustawień oprogramowania. To jesteśmy w stanie zweryfikować jedynie dzięki tysiącom kilometrów chłodnych poranków, gorących dni czy gwałtownych burz”dodaje Jan Hrncir.

Najpierw klimatyzacja, później prototyp

Nowe systemy klimatyzacji są testowane jeszcze przed tym, jak stworzony zostanie pierwszy prototyp. Takie testy przeprowadzane są na zwykłych modelach, z zewnątrz nie różniących się od produkcyjnych, ale wewnątrz wyposażonych w nową technologię.

 „Testujemy i na biegunie, i na pustyni. Oczywiście to ekstremalne warunki”mówi Jan Hrncir. „Wiosna i jesień w regionach alpejskich to idealne miejsce do testowania trybu automatycznego. Możesz się łatwo znaleźć w sytuacji, gdzie będzie mroźno, ale ostre promienie słońca zaczną ogrzewać wnętrze. To najtrudniejsza chwila dla systemu. Korzystając z czujników, system musi odpowiednio dopasować prędkość przepływu i temperaturę jednocześnie dla nóg i głowy, tak by wszyscy czuli się komfortowo.

Przede wszystkim komfort

Dawniej klimatyzacja była wyposażeniem luksusowym. Obecnie, nawet w Fabii, jest to wyposażenie standardowe. A w nowej Skodzie Scali od wersji wyposażeniowej Style pojawia się dwustrefowy układ Climatronic.

W modelach wyższej klasy, takich jak Kodiaq czy Superb, traficie także na trójstrefową klimatyzację, z oddzielnym sterowaniem dla tylnego rzędu. To rozwiązanie docenią wszyscy, którzy podczas wakacyjnej podróży toczą kłótnie o temperaturę w kabinie.

Skoda panel klimatyzacji
Menu ustawień klimatyzacji w Skodzie pozwala nie tylko regulować temperaturę, ale także uruchomić działanie systemu Air Care.

Współczesna automatyczna klimatyzacja przełącza również automatycznie system obiegu zamkniętego – w zależności od poziomu zanieczyszczenia powietrza na zewnątrz pojazdu. Mało osób wie, że przez większość czasu Climatronic działa w trybie obiegu zamkniętego. W Skodzie Octavi i Karoq dostępny jest także system Air Care, który automatycznie odcina dostęp zanieczyszczonego powietrza – także podczas podróży po szutrowych drogach. Dodatkowo powietrze wewnątrz jest cały czas filtrowane, przechodząc przez filtr kabinowy. Czujnik wilgotności zapobiega parowaniu szyb. Oczywiście system bada też jakość powietrza wewnątrz i odpowiednio dawkuje to z zewnątrz, tak by w pojeździe cały czas było poczucie świeżości.

Współczesna klimatyzacja automatyczna wyposażona jest w szereg czujników. Mierzą one temperaturę na zewnątrz i wewnątrz, wilgotność, ciśnienie w układzie i pracę kompresora. Czujnik naświetlenia mierzy nie tylko intensywność światła słonecznego, ale także kierunek padania promieni, i na tej podstawie dostosowuje temperaturę po lewej i prawej stronie samochodu.

Ciekawostki o systemie klimatyzacji 

  • Od maja 2019 w Skodzie działają cztery komory klimatyczne
  • Zakres temperatur w tych komorach klimatycznych wynosi od -40 °C do +60 °C.
  • Komory wyposażone są rolki napędzające koła i ogromne wiatraki, symulujące poruszanie się pojazdu
  • Systemy klimatyzacji testowane są zarówno w warunkach polarnych, jak i tropikalnych (gdzie weryfikowana jest ich wydajność)
  • Najbardziej wymagającym testem jest jednak poruszanie się w zwykłym ruchu, ale na dużych wysokościach
  • Aerodynamika odgrywa dużą rolę w projekcie – nie tylko jeżeli chodzi o rozprowadzanie powietrza po wnętrzu, ale także w temacie głośności
Oceny czytelników
[Głosów: 6 Średnia: 4.3]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here