Technika w zbliżeniu: Skoda Kodiaq RS z aktywnym układem wydechowym

Technika w zbliżeniu: Skoda Kodiaq RS z aktywnym układem wydechowym

Lada chwila do salonów trafi Kodiaq RS – najmocniejszy wariant 7-osobowego SUV-a, z dieslem biturbo o mocy 240 KM. Przy okazji to pierwszy model Skody z aktywnym układem wydechowym.

Kodiaq RS jest dla Skody pod wieloma względami „naj” – to najmocniejszy i najszybszy seryjny diesel w historii marki, a także najszybszy 7-osobowy SUV na północnej pętli kultowego toru Nurburgring. Przypomnijmy, że do napędu auta służy 2-litrowy diesel biturbo o mocy 240 KM oraz 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego, znany z Volkswagena Passata, połączony z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową DSG. Zasilany nim Kodiaq „dobija” do prędkości 100 km/h w ciągu 6,9 s i rozpędza się do 221 km/h. Seryjne wyposażenie obejmuje napęd na obie osie ze sprzęgłem Haldex, który na jedno z tylnych kół potrafi przenieść do 85% momentu obrotowego.

Pierwsza Skoda z aktywnym „wydechem”

Szerzej o Skodzie Kodiaq RS pisaliśmy już przy okazji premiery modelu w Paryżu (czytaj więcej: Skoda Kodiaq RS – informacje i zdjęcia). Niebawem producent ujawni ceny modelu w Polsce, a póki co opublikował więcej informacji na temat technicznej ciekawostki w postaci aktywnego układu wydechowego. Będąc precyzyjnym, funkcję tę pełni system dynamicznego wzmacniania dźwięku – Dynamic Sound Boost, który ma zapewniać autentyczne, emocjonujące brzmienie bez uszczerbku na komforcie jazdy.

Skoda Kodiaq RS

We współczesnych samochodach spotyka się szereg rozwiązań odpowiadających za sportową ścieżkę dźwiękową od układów wydechowych z aktywnymi klapami, przez „podbicie” dźwięku przez głośniki w kabinie lub głośnik umieszczony pod maską, aż po specjalny rezonator w układzie dolotowym. Dynamic Sound Boost (w skrócie: DSB) spełnia cechy aktywnego układu wydechowego – autentyczne brzmienie na zewnątrz i we wnętrzu samochodu, a przy tym oferuje wyjątkową wszechstronność. Jego działanie zależy bowiem od wybranego trybu jazdy: brzmienie może być zarówno dyskretne, jak i wyraziste. System można nawet wyłączyć.

Skoda Kodiaq RS

Jak działa Dynamic Sound Boost w Skodzie Kodiaq RS?

System Dynamic Sound Boost moduluje dźwięk układu wydechowego samochodu. W tym celu specjalna jednostka sterująca odczytuje parametry, takie jak prędkość obrotowa silnika, moment obrotowy, aktualne przełożenie oraz szybkość jazdy, a następnie, przy użyciu skomplikowanych algorytmów, oblicza określone sygnały dla siłownika umieszczonego w pobliżu rur wydechowych.

Na podstawie sygnałów siłownik generuje „sztuczny” odgłos i wzbogaca oryginalne brzmienie układu wydechowego. Nie jest on fizycznie połączony z układem wydechowym – takie umiejscowienie jest istotne dla zapewnienia odpowiedniej interakcji między siłownikiem a „wydechem”. Umożliwia bowiem uzyskanie oczekiwanej autentyczności, właściwej dla sportowego wizerunku samochodu.

W zależności od trybu jazdy i preferencji kierowcy system Dynamic Sound Boost może generować dźwięki o różnej barwie i odmiennym natężeniu – od cichych do zdecydowanie sportowych. Łącznie Kodiaq RS oferuje trzy różne brzmienia, powiązane z wyborem profilu jazdy Driving Mode Select:

  • w trybie Comfort dźwięk jest stonowany i wtapia się w tło;
  • w programach Normal i Snow staje się bardziej wyrazisty;
  • w trybie Sport osiągom SUV-a towarzyszy zdecydowana, mocna nuta.

Program Individual pozwala kierowcy na dopasowanie brzmienia układu wydechowego do własnych preferencji, a w trybie Eco system Dynamic Sound Boost nie generuje dodatkowych dźwięków, co sprawia, że samochód jest bardzo cichy.

Skoda Kodiaq RS
Menu wyboru trybu jazdy w Skodzie Kodiaq.

Główne zalety systemu DSB w Skodzie Kodiaq RS

Po pierwsze, Dynamic Sound Boost pozwala tworzyć sportowy wizerunek samochodu – jego brzmienie słyszane na zewnątrz. Kolejnym niekwestionowanym atutem jest fakt, że można nim sterować za pomocą systemów pokładowych – na przykład zmieniać intensywność modulacji dźwięku w zależności od trybu jazdy lub całkowicie wyłączyć tę funkcję.

Skoda Kodiaq RSCzytaj więcej: Skoda Kodiaq GT – pierwszy SUV marki w wersji coupe

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

  1. Mam rextona konstrukcja prostsza ale, tym cudem i w teren mogę wjechać bez większych obaw a tym to bym się bał, że podwozie zostawię, ale każdy bierze co uważa za słuszne.

  2. Oczywiście. Ja na szczęście zaliczyłem jazdę próbną Rextonem co mi wybyło z głowy jakiekolwiek myśli o zakupie. Wnętrze bardzo wyrafinowane, ale „infotainemnt” pamiętający windows CE. Mimo najmocniejszego silnika, do setki jak bym przyspieszał starym jelczem. W teren może i tak, ale kto kupuje auto za 150k żeby je katować w ciężkim terenie? A w lekkim terenie kodiaq radzi sobie wystarczająco dobrze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji