Bez SUV-ów trudno sobie wyobrazić współczesny rynek motoryzacyjny. Przedstawiamy 20 modeli o przełomowym znaczeniu dla segmentu aut uterenowionych.
Współczesny rynek motoryzacyjny został zdominowany przez SUV-y i znalezienie producenta, który nie posiadałby w swojej ofercie aut z takim rodzajem nadwozia stało się niemal niemożliwe. Rosnącą od lat popularność wyraźnie potwierdzają wyniki sprzedaży. Co więcej, nic nie wskazuje na to, by trend na SUV-y miał w najbliższej przyszłości wyhamować bądź się odwrócić.
Jednak koncepcja segmentu „uterenowionych” samochodów osobowych nie jest bynajmniej nowością. Obecny wygląd SUV-ów to zasługa wielu modeli, które wraz z wejściem na rynek wyznaczały standardy dla swojej klasy i wprowadzały nowatorskie rozwiązania. To właśnie nim poświęcamy dzisiejsze zestawienie. Prezentujemy 20 modeli o przełomowym znaczeniu dla segmentu SUV-ów.
1. Willys MB (1941 r.)
Wyposażony w napęd na obie osie model można uznać za protoplastę całego gatunku SUV-ów. Masową produkcję auta Amerykanie rozpoczęli w 1941 roku, na potrzeby działań w II wojnie światowej. Do 1945 r. Willys MB powstał w niemal 360 tys. egzemplarzy, a niedługo później nazwę Jeep, czyli popularny przydomek pojazdu oficjalnie zastrzeżono.
2. Land Rover Series 1 (1948 r.)
Zbudowany przez Brytyjczyków Land Rover był inspirowany Jeepem, jednak w przeciwieństwie do amerykańskiej konstrukcji posiadał drzwi, a opcjonalnie także twardy dach. Wykonane w całości z aluminium nadwozie było odporne na korozję. Pierwszą wersję modelu produkowano w latach 1948-1958, a nieco zmodernizowane odmiany opuszczały fabrykę aż do 1985 roku.
3. Toyota Land Cruiser J40 (1960 r.)
Surowa, niewielka terenówka przez lata została przetestowana w najtrudniejszych terenach na całym świecie. Tam, gdzie auto nie spełnia już swojej pierwotnej roli, zasila kolekcje wielu kolekcjonerów, którzy wyjątkowo cenią sobie ten model. Land Cruiser J40 produkowany był w latach 1960-1984, a w Brazylii aż do 2001 roku.
4. Range Rover (1970 r.)
Powołany do życia w 1970 roku Range Rover początkowo był autem o skromnym wyposażeniu, nastawionym głównie do pracy w terenie, choć klasyfikowanym o półkę wyżej niż „zwykłe” Land Rovery. Z czasem stał się luksusowym autem klasy wyższej, łączącym możliwości w terenie z osiągami i wygodą podróżowania.
5. Suzuki LJ (1970 r.)
Japoński kei-car o niezwykłych możliwościach terenowych trafił do produkcji w 1970 roku, wypełniając przy tym lukę w rynku i szybko osiągając dużą popularność. Z czasem wymiary modelu nieco urosły, jednak auto zachowało wciąż kompaktowy styl. Od czasów pojawienia się w sprzedaży pierwszej wersji wytworzono ponad 2,85 mln egzemplarzy malutkiej terenówki Suzuki.
6. Łada Niva (1977 r.)
Produkowana od 1977 roku Niva to auto, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Prosta konstrukcja i stały napęd na 4 koła gwarantujący ponadprzeciętne możliwości w terenie sprawiła, że model zyskał popularność na całym świecie. 3-drzwiowy SUV po kilku nieznacznych, wizualnych modernizacjach pozostaje w produkcji do dziś, obecnie pod nazwą Łada Niva Legend.
7. Mercedes klasy G (1979 r.)
Trudno znaleźć osobę, która nie kojarzy legendarnej klasy G Mercedesa. Osobowo-terenowe auto zaczęto wytwarzać w 1979 roku w austriackim Grazu, gdzie produkcja trzeciej już generacji modelu trwa do dziś. Pomimo gruntownych modernizacji, sam design klasy G utrzymywany jest wciąż w stylu zbliżonym do pierwowzoru z końca lat 70.
8. Lamborghini LM002 (1986 r.)
Luksusowy samochód łączący cechy auta terenowego i sportowego. Pod maską LM002 znalazł się silnik V12 znany z modelu Countach, zaś nadwozie wykonano z aluminium i włókna szklanego. Począwszy od 1986 r., wytworzono jedynie 301 sztuk tego nietuzinkowego modelu.
9. Ford Explorer (1990 r.)
Explorer powstał jako następca modelu Bronco II na przełomie lat 80. I 90. XX wieku. Szybko zyskał rzeszę nabywców, osiągając status najpopularniejszego SUV-a 1. połowy lat 90. w Stanach Zjednoczonych. Do dziś sprzedano ponad 8 mln egzemplarzy samochodu.
10. Bentley Dominator (1994 r.)
Wyjątkowa konstrukcja powstała w 1994 r. na indywidualne zamówienie… sułtana Brunei. Łącznie fabrykę Bentleya opuściło prawdopodobnie 6 luksusowych samochodów, z których każdy kosztował rodzinę królewską ok. 4,6 mln dolarów. Czyni to Dominatora najdroższym SUV-em na świecie. Dokładne dane techniczne aut stanowią tajemnicę, a wszystkie egzemplarze prawdopodobnie wciąż chowają się w kolekcji sułtana.
11. Toyota RAV4 (1994 r.)
Pierwszą, zaprezentowaną w 1994 roku „RAV-kę” uważa się za prekursora kompaktowych SUV-ów. Auto posiadało unikalną platformę skonstruowaną na bazie tych stosowanych w modelach Carina i Corolla. Do dziś sprzedano ponad 10 mln egzemplarzy wszystkich generacji RAV4.
12. Mercedes ML (1997 r.)
Pomimo posiadania w ofercie terenowej klasy G, Mercedes zapragnął stworzyć jeszcze jednego SUVa, jednak o bardziej osobowym charakterze. Tak w 1997 roku powstał model ML. Pomimo znacznej wagi i pokaźnego spalania większości jednostek, model dobrze przyjął się na europejskim rynku.
13. Lincoln Navigator (1997 r.)
Jeden z największych i najbardziej luksusowych amerykańskich SUV-ów. Powstał w 1997 roku na bazie Forda Expedition i był pierwszym autem z tego rodzaju nadwoziem w historii marki Lincoln. Obecnie produkowana jest 4. generacja pojazdu, w najdłuższej wersji mierząca ponad 5,6 m.
14. Honda HR-V (1998 r.)
Zaprezentowany w 1998 roku model uważany jest za prekursora współczesnych miejskich crossoverów. HR-V oferowano początkowo tylko w wersji 3-drzwiowej, wersją 5-drzwiową wprowadzono 2 lata później. Auto nie doczekało się bezpośredniego następcy, do nazwy HR-V powrócono wraz z 2013 rokiem.
15. Porsche Cayenne (2002 r.)
Wprowadzone do oferty w 2002 roku Cayenne odniosło ogromny sukces, zapewniając marce ze Stuttgartu pokaźne wyniki sprzedaży. Model łączył nadwozie SUV-a ze świetnymi osiągami i precyzyjnym prowadzeniem. Do dziś sprzedano ok. 800 tys. sztuk wszystkich generacji auta.
16. Lexus RX 400h (2004 r.)
Pierwszy produkowany masowo SUV z napędem hybrydowym. Wersja 400h wyposażona była w jednostkę benzynową V6 o pojemności 3,3-litra, którą uzupełniały dwa silniki elektryczne napędzające przednią i tylną oś samochodu. Dzięki temu auto spalało znacznie mniej paliwa niż inne pojazdy o podobnych wymiarach.
17. Nissan Qashqai (2006 r.)
Bestseller japońskiego producenta, który od 2006 roku powstał w ok. 3,5 mln egzemplarzy. Model miał w założeniu łączyć cechy SUV-a z prowadzeniem i kosztami utrzymania zwykłego hatchbacka. Obecnie w sprzedaży jest trzecia generacja pojazdu.
18. BMW X6 (2007 r.)
Zaprezentowane w 2007 r. X6 stało się prekursorem nadwozi typu SUV coupe wśród aut klasy średniej i wyższej. Model ujrzał światło dzienne w 2007 roku i od razu bardzo dobrze przyjął się na rynku. Produkcję pierwszej generacji zakończono po siedmiu latach, a obecnie wytwarzana jest trzecia odsłona modelu.
19. Tesla Model X (2015 r.)
To kolejny samochód, który zapisał się na kartach historii już w momencie wejścia na rynek. Produkowany od 2015 roku Model X jest pierwszym wytwarzanym masowo SUV-em z napędem elektrycznym. Tesla łączy cechy uterenowionego auta z minivanem – zabierze na pokład nawet 7 osób.
20. Ford Mustang Mach-E (2020 r.)
Wykorzystanie nazwy legendarnego Mustanga dla zasilanego prądem modelu z nadwoziem SUV wzbudziło kontrowersje wśród wielu fanów marki. Pomimo rewolucji, elektryczny Mustang Mach-E wciąż oferuje jednak sportowe osiągi i dobre prowadzenie. Co więcej, droższe wersje wyposażone w baterie o większej pojemności mogą przejechać nawet do 610 km na jednym ładowaniu.