Lamborghini LM002

Bez SUV-ów trudno sobie wyobrazić współczesny rynek motoryzacyjny. Przedstawiamy 20 modeli o przełomowym znaczeniu dla segmentu aut uterenowionych.

Współczesny rynek motoryzacyjny został zdominowany przez SUV-y i znalezienie producenta, który nie posiadałby w swojej ofercie aut z takim rodzajem nadwozia stało się niemal niemożliwe. Rosnącą od lat popularność wyraźnie potwierdzają wyniki sprzedaży. Co więcej, nic nie wskazuje na to, by trend na SUV-y miał w najbliższej przyszłości wyhamować bądź się odwrócić.

NASZ SKLEP

Jednak koncepcja segmentu „uterenowionych” samochodów osobowych nie jest bynajmniej nowością. Obecny wygląd SUV-ów to zasługa wielu modeli, które wraz z wejściem na rynek wyznaczały standardy dla swojej klasy i wprowadzały nowatorskie rozwiązania. To właśnie nim poświęcamy dzisiejsze zestawienie. Prezentujemy 20 modeli o przełomowym znaczeniu dla segmentu SUV-ów.

1. Willys MB (1941 r.)

Wyposażony w napęd na obie osie model można uznać za protoplastę całego gatunku SUV-ów. Masową produkcję auta Amerykanie rozpoczęli w 1941 roku, na potrzeby działań w II wojnie światowej. Do 1945 r. Willys MB powstał w niemal 360 tys. egzemplarzy, a niedługo później nazwę Jeep, czyli popularny przydomek pojazdu oficjalnie zastrzeżono.

Willys MB

2. Land Rover Series 1 (1948 r.)

Zbudowany przez Brytyjczyków Land Rover był inspirowany Jeepem, jednak w przeciwieństwie do amerykańskiej konstrukcji posiadał drzwi, a opcjonalnie także twardy dach. Wykonane w całości z aluminium nadwozie było odporne na korozję. Pierwszą wersję modelu produkowano w latach 1948-1958, a nieco zmodernizowane odmiany opuszczały fabrykę aż do 1985 roku.

Land Rover Series 1

3. Toyota Land Cruiser J40 (1960 r.)

Surowa, niewielka terenówka przez lata została przetestowana w najtrudniejszych terenach na całym świecie. Tam, gdzie auto nie spełnia już swojej pierwotnej roli, zasila kolekcje wielu kolekcjonerów, którzy wyjątkowo cenią sobie ten model. Land Cruiser J40 produkowany był w latach 1960-1984, a w Brazylii aż do 2001 roku.

Toyota Land Cruiser J40

4. Range Rover (1970 r.)

Powołany do życia w 1970 roku Range Rover początkowo był autem o skromnym wyposażeniu, nastawionym głównie do pracy w terenie, choć klasyfikowanym o półkę wyżej niż „zwykłe” Land Rovery. Z czasem stał się luksusowym autem klasy wyższej, łączącym możliwości w terenie z osiągami i wygodą podróżowania.

Range Rover

5. Suzuki LJ (1970 r.)

Japoński kei-car o niezwykłych możliwościach terenowych trafił do produkcji w 1970 roku, wypełniając przy tym lukę w rynku i szybko osiągając dużą popularność. Z czasem wymiary modelu nieco urosły, jednak auto zachowało wciąż kompaktowy styl. Od czasów pojawienia się w sprzedaży pierwszej wersji wytworzono ponad 2,85 mln egzemplarzy malutkiej terenówki Suzuki.

Suzuki LJ

6. Łada Niva (1977 r.)

Produkowana od 1977 roku Niva to auto, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Prosta konstrukcja i stały napęd na 4 koła gwarantujący ponadprzeciętne możliwości w terenie sprawiła, że model zyskał popularność na całym świecie. 3-drzwiowy SUV po kilku nieznacznych, wizualnych modernizacjach pozostaje w produkcji do dziś, obecnie pod nazwą Łada Niva Legend.

Łada Niva

7. Mercedes klasy G (1979 r.)

Trudno znaleźć osobę, która nie kojarzy legendarnej klasy G Mercedesa. Osobowo-terenowe auto zaczęto wytwarzać w 1979 roku w austriackim Grazu, gdzie produkcja trzeciej już generacji modelu trwa do dziś. Pomimo gruntownych modernizacji, sam design klasy G utrzymywany jest wciąż w stylu zbliżonym do pierwowzoru z końca lat 70.

Mercedes klasy G

8. Lamborghini LM002 (1986 r.)

Luksusowy samochód łączący cechy auta terenowego i sportowego. Pod maską LM002 znalazł się silnik V12 znany z modelu Countach, zaś nadwozie wykonano z aluminium i włókna szklanego. Począwszy od 1986 r., wytworzono jedynie 301 sztuk tego nietuzinkowego modelu.

Lamborghini LM002

9. Ford Explorer (1990 r.)

Explorer powstał jako następca modelu Bronco II na przełomie lat 80. I 90. XX wieku. Szybko zyskał rzeszę nabywców, osiągając status najpopularniejszego SUV-a 1. połowy lat 90. w Stanach Zjednoczonych. Do dziś sprzedano ponad 8 mln egzemplarzy samochodu.

Ford Explorer

10. Bentley Dominator (1994 r.)

Wyjątkowa konstrukcja powstała w 1994 r. na indywidualne zamówienie… sułtana Brunei. Łącznie fabrykę Bentleya opuściło prawdopodobnie 6 luksusowych samochodów, z których każdy kosztował rodzinę królewską ok. 4,6 mln dolarów. Czyni to Dominatora najdroższym SUV-em na świecie. Dokładne dane techniczne aut stanowią tajemnicę, a wszystkie egzemplarze prawdopodobnie wciąż chowają się w kolekcji sułtana.

Bentley Dominator

11. Toyota RAV4 (1994 r.)

Pierwszą, zaprezentowaną w 1994 roku „RAV-kę” uważa się za prekursora kompaktowych SUV-ów. Auto posiadało unikalną platformę skonstruowaną na bazie tych stosowanych w modelach Carina i Corolla. Do dziś sprzedano ponad 10 mln egzemplarzy wszystkich generacji RAV4.

Toyota RAV4

12. Mercedes ML (1997 r.)

Pomimo posiadania w ofercie terenowej klasy G, Mercedes zapragnął stworzyć jeszcze jednego SUVa, jednak o bardziej osobowym charakterze. Tak w 1997 roku powstał model ML. Pomimo znacznej wagi i pokaźnego spalania większości jednostek, model dobrze przyjął się na europejskim rynku.

Mercedes ML

13. Lincoln Navigator (1997 r.)

Jeden z największych i najbardziej luksusowych amerykańskich SUV-ów. Powstał w 1997 roku na bazie Forda Expedition i był pierwszym autem z tego rodzaju nadwoziem w historii marki Lincoln. Obecnie produkowana jest 4. generacja pojazdu, w najdłuższej wersji mierząca ponad 5,6 m.

Lincoln Navigator

14. Honda HR-V (1998 r.)

Zaprezentowany w 1998 roku model uważany jest za prekursora współczesnych miejskich crossoverów. HR-V oferowano początkowo tylko w wersji 3-drzwiowej, wersją 5-drzwiową wprowadzono 2 lata później. Auto nie doczekało się bezpośredniego następcy, do nazwy HR-V powrócono wraz z 2013 rokiem.

Honda HR-V

15. Porsche Cayenne (2002 r.)

Wprowadzone do oferty w 2002 roku Cayenne odniosło ogromny sukces, zapewniając marce ze Stuttgartu pokaźne wyniki sprzedaży. Model łączył nadwozie SUV-a ze świetnymi osiągami i precyzyjnym prowadzeniem. Do dziś sprzedano ok. 800 tys. sztuk wszystkich generacji auta.

Porsche Cayenne

16. Lexus RX 400h (2004 r.)

Pierwszy produkowany masowo SUV z napędem hybrydowym. Wersja 400h wyposażona była w jednostkę benzynową V6 o pojemności 3,3-litra, którą uzupełniały dwa silniki elektryczne napędzające przednią i tylną oś samochodu. Dzięki temu auto spalało znacznie mniej paliwa niż inne pojazdy o podobnych wymiarach.

Lexus RX 400h

17. Nissan Qashqai (2006 r.)

Bestseller japońskiego producenta, który od 2006 roku powstał w ok. 3,5 mln egzemplarzy. Model miał w założeniu łączyć cechy SUV-a z prowadzeniem i kosztami utrzymania zwykłego hatchbacka. Obecnie w sprzedaży jest trzecia generacja pojazdu.

NISSAN Qashqai I 2.0 141KM 6MT 4WD WF81369 02-2008

18. BMW X6 (2007 r.)

Zaprezentowane w 2007 r. X6 stało się prekursorem nadwozi typu SUV coupe wśród aut klasy średniej i wyższej. Model ujrzał światło dzienne w 2007 roku i od razu bardzo dobrze przyjął się na rynku. Produkcję pierwszej generacji zakończono po siedmiu latach, a obecnie wytwarzana jest trzecia odsłona modelu.

BMW X6

19. Tesla Model X (2015 r.)

To kolejny samochód, który zapisał się na kartach historii już w momencie wejścia na rynek. Produkowany od 2015 roku Model X jest pierwszym wytwarzanym masowo SUV-em z napędem elektrycznym. Tesla łączy cechy uterenowionego auta z minivanem – zabierze na pokład nawet 7 osób.

Tesla Model X

20. Ford Mustang Mach-E (2020 r.)

Wykorzystanie nazwy legendarnego Mustanga dla zasilanego prądem modelu z nadwoziem SUV wzbudziło kontrowersje wśród wielu fanów marki. Pomimo rewolucji, elektryczny Mustang Mach-E wciąż oferuje jednak sportowe osiągi i dobre prowadzenie. Co więcej, droższe wersje wyposażone w baterie o większej pojemności mogą przejechać nawet do 610 km na jednym ładowaniu.

Ford Mustang Mach-E

2 KOMENTARZE

  1. Opis Range Rovera mija się z prawdą. W owych czasach był to pojazd na miarę pierwszego Cayenne. V8, automat, elektryka, welury i skóry – typowy pojazd do pracy, gdy jesteś właścicielem hotelu w górach lub stadniny:-)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj