ADAC 2020 06

Niemiecki ADAC opublikował kolejny ranking niezawodności samochodów. Poznajmy najmniej awaryjne modele z rocznika 2010. Oto dowód, że 10-latki mogą praktycznie się nie psuć!

Pandemia koronawirusa mocno nadszarpnęła proces sprowadzania samochodów używanych do Polski, jednak zanim ona nastąpiła, pod koniec 2019 r. nastąpił przełom – po raz trzeci z rzędu przekroczono liczbę miliona „ściągniętych” do naszego kraju samochodów osobowych i dostawczych (dokładnie 1 009 184 aut). Podobnie jak przed rokiem, Polacy lubują się w sprowadzaniu „nastoletnich” samochodów, w szczególny sposób preferując pojazdy z rocznika 2008. Wobec tego, że najwięcej aut z drugiej ręki przyjeżdża do nas z Niemiec, postanowiliśmy przedstawić najmniej awaryjne modele z tegorocznej edycji rankingu niezawodności ADAC. Raport w tym roku odnosi się do samochodów z roczników 2010-2017, stąd, chcąc jak najbardziej zbliżyć się do najczęściej sprowadzanego rocznika, skupiliśmy się na 2010.

Zobacz, ile samochodów sprowadziliśmy do Polski w 2018 r. i jakie marki najczęściej przeważały

Niemiecki automobilklub ADAC regularnie publikuje swoje rankingi niezawodności od wielu lat. W odróżnieniu od innych raportów na temat awaryjności samochodów (TUV, GTU, Dekra, Warranty Direct), zestawienie ADAC opiera się na danych pochodzących z prawdziwych interwencji drogowych, podejmowanych przez pracowników firmy. Podczas każdej z nich spisuje się markę, model, rocznik i przebieg samochodu, a także rodzaj awarii i jej przyczynę. W 2019 r. załogi ADAC odnotowały 3 756 226 interwencji, podczas których naprawiano 113 modeli od 25 producentów. Według ADAC samochody najczęściej wymagają pomocy z powodu… wyładowanego akumulatora, a winę za ten stan rzeczy widzą w coraz większej liczbie odbiorników prądu w aucie. Ponadto powodem wezwania pomocy drogowej pozostają awarie układów zapłonowych, wtryskowych, chłodniczych i paliwowych.

Tegoroczne zestawienie ADAC podzielił na 5 segmentów i dla każdego modelu wyliczył współczynnik niezawodności, określający liczbę wezwań pomocy drogowych na 1000 zarejestrowanych aut. W celu weryfikacji pełnego raportu odsyłamy na stronę ADAC (witryna w języku niemieckim). W tym materiale skupimy się na najmniej awaryjnych autach z rocznika zbliżonego do najczęściej importowanego, czyli 2010. Które 10-latki wobec tego psują się najmniej wg ADAC?

Najbardziej niezawodne używane auta z 2010 r. wg ADAC
SamochódŚredni roczny przebiegLiczba awarii na 1000 aut
1Hyundai i1010 tys. km7,1
2Mercedes klasy A9 tys. km7,6
3Toyota Aygo10 tys. km8,7
4BMW X116 tys. km9,3
5Honda Jazz9 tys. km9,8
6BMW serii 113 tys. km12,0
7Toyota Yaris9 tys. km12,9
8Toyota Auris12 tys. km15,3
9Audi A414 tys. km15,6
10Fiat Panda10 tys. km16,2
11Audi Q519 tys. km17,6

Na wyróżnienie zasługuje 5 pierwszych modeli. W ich przypadku najwyżej 10 na 1000 aut dotknęła usterka wymagająca interwencji zespołu ADAC. By uzyskać najwyższą ocenę w rankingu, indeks awaryjności nie mógł wynosić więcej niż 17,7. Ta sztuka udała się tylko 11 spośród 113 przebadanych samochodów.

Podium zajęły miejskie auta rocznie pokonujące niewielkie przebiegi, czyli Hyundai i10, Mercedes klasy A i Toyota Aygo. Warto wyróżnić czwarte BMW X1, które też rzadko zawodzi na drodze mimo intensywniejszego użytkowania, podobnie jak kompaktowa seria 1 i Audi A4 oraz Q5. Najliczniej reprezentowaną w czołówce nacją zostali Japończycy: aż trzy Toyoty i jedna Honda. Do pierwszej 11. przebił się także Fiat Panda.

Zobacz także:

Pełne zestawienie awaryjności ADAC 2020 (w języku niemieckim)

Pełne zestawienie awaryjności ADAC 2019 (opracowanie w języku polskim)

Oceny czytelników
[Głosów: 13 Średnia: 3.1]

8 KOMENTARZE

  1. Taa 10 letnie auta z przebiegiem 100 000. Mokry sen Januszy. Nie psują się bo stoją a szkop jezdzi nimi do koscioła.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here