Czym usunąć rysy - otwierające

By usunąć rysy z lakieru samochodu, wcale nie trzeba oddawać elementu do profesjonalnej polerki lub tym bardziej do malowania – w sklepach kupimy wiele tanich preparatów mających zamaskować defekty na lakierze. Sprawdzamy, jaki dają efekt.

Niemal każdy normalnie eksploatowany samochód – nawet taki, który nie brał udziału chociażby w parkingowej obcierce – ma rysy na lakierze. Na ich powstawanie często nie mamy wpływu, bowiem są następstwem jazdy w niekorzystnych warunkach atmosferycznych lub innych czynników, np. obijania owadów o przód podczas szybkiej jazdy autostradą. Defekty na lakierze auta nie tylko obniżają jego estetykę: przyspieszają również proces rozwoju korozji i źle wpływają trwałość powłoki. Na szczęście istnieje wiele tanich sposobów na usunięcie niewielkich rys lub takich występujących na sporej powierzchni, ale które nie wniknęły w strukturę lakieru.

Pięć tanich sposobów

Stopień uszkodzenia lakieru najłatwiej ocenimy paznokciem: jeśli wyczujemy pod nim rysę, mamy do czynienia z głębszym uszkodzeniem, które wymaga ponownego wypełnienia lakierem. Rynek oferuje dwa rozwiązania: sztyft z bezbarwnym lakierem oraz niewielką buteleczkę lakieru zaprawkowego. Na drogowe naleciałości przewidziano środki koloryzujące: woski, kredki i pasty. Wymienione produkty kosztują bardzo niewiele, bo od 10 do 35 zł. Czy rzeczywiście usuwają rysy lub przynajmniej sprawiają, że je mniej widać? I czy są w stanie zabezpieczyć na dłuższy czas lakier przed pojawieniem się korozji Odpowiedzi w poniższym teście skuteczności pięciu sposobów na rysy.

Kredka koloryzującaKredka koloryzująca (ok. 10 zł)

Przeznaczona do usuwania:
– głębokich zarysowań
– odprysków
– punktowych uszkodzeń lakieru

Kredka koloryzująca zawiera sporą ilość wosku oraz lakier akrylowy. Jej stosowanie jest banalnie proste: wystarczy przyłożyć kredkę do rysy, mocno przycisnąć i prostopadłymi ruchami wypełnić ubytek lakieru. Początkowo efekt robi wrażenie: rysy prawie nie widać, a środek dodatkowo zabezpieczył ją przed działaniem wody i słońca. Kilkukrotne mycie ujawniło jednak słabość preparatu, bo warstwa ochronna zeszła niemal całkowicie i operację trzeba było powtórzyć. Kredka nadaje się więc tylko do chwilowego zabezpieczenia lakieru, czyli do czasu prawdziwej naprawy.

Kredka koloryzująca
Kredka to najtańszy sposób na tymczasowe zamaskowanie widocznej rysy. Niestety, na krótką metę.

Wosk koloryzującyWosk koloryzujący (ok. 30 zł)

Przeznaczony do usuwania:
– płytkich zarysowań
– odbarwień lakieru
– zmatowień lakieru

Wosk nanosi się szmatką na umytą karoserię i po chwili wyciera. Środek koloryzuje zarysowania i uwydatnia kolor lakieru, ale nie usuwa całkowicie rys – niektóre pozostają widoczne. Niestety, wystarczyło jedno mycie, by ilość widocznych rys stała się taka sama jak przed zastosowaniem wosku. Można go więc traktować tylko jako środek do poprawy połysku i zabezpieczenia lakieru.

Wosk koloryzujący
Przed nałożeniem wosku pamiętajmy o dokładnym umyciu karoserii. Nie traktujmy go jednak jako sposób na pozbycie się rys.

Pasta koloryzującaPasta koloryzująca (ok. 20 zł)

Przeznaczona do usuwania:
– płytkich zarysowań
– zmatowień i przebarwień lakieru
– drobnych obtarć

Ten środek stosuje się jedynie do usuwania drobnych rys, tj. takich niewyczuwalnych pod paznokciem. Pastę nakłada się na szmatkę i nanosi na lakier kolistymi ruchami aż do momentu usunięcia rys. Gdy osiągnie się odpowiedni efekt, należy ją wytrzeć nim wyschnie. Pasta dzięki właściwościom lekkościernym faktycznie spolerowała zmatowienia lakieru i sprawdzi się w usuwaniu np. pozostałości po innym lakierze lub gumie. Pigment koloryzujący z kolei wypełnił głębsze rysy i ograniczył ich widoczność.

Pasta koloryzująca
Pasta usuwa płytkie rysy i maskuje te głębsze. Efekt jest widoczny niemal od razu.

Sztyft z lakieremSztyft z lakierem (ok. 35 zł)

Przeznaczony do usuwania:
– pojedynczych rys
– odprysków lakieru
– uszkodzeń warstwy bezbarwnej

Doskonałe rozwiązanie na rysy, które nie wniknęły głęboko w strukturę lakieru, tj. nie widać metalu lub tworzywa sztucznego, z którego wykonany jest dany element. Opisywany flamaster nie ma pigmentu koloryzującego, ale jego lakier bezbarwny szczelnie wypełnia rysę, zabezpiecza ją i skutecznie maskuje. Bardzo łatwa aplikacja, szybki i długotrwały efekt.

Sztyft z lakierem
Lakier bezbarwny skutecznie wypełnia rysę i maskuje ją. Jeśli zadrapanie sięgnęło głębszych warstw lakieru, flamaster nie ukryje rysy, a tylko ją zabezpieczy.

Lakier zaprawkowyLakier zaprawkowy (ok. 10 zł)

Przeznaczony do usuwania:
– głębokich zarysowań
– ubytków lakieru
– punktowych odprysków

Kosztuje tyle co kredka, ale solidnie zabezpiecza i trwale maskuje nawet głęboką rysę na lakierze. Środek nakłada się niewielkim pędzelkiem na odtłuszczony ubytek lakieru, najlepiej w kilku warstwach. Można go zastosować również do naprawy odprysków lakieru i obitych krawędzi drzwi. Osobom bez doświadczenia zalecamy przećwiczenie nakładania farby na czymś innym.

Lakier zaprawkowy
Nawet głębokie rysy przestają być widoczne po zamalowaniu ich lakierem zaprawkowym. By to umiejętnie zrobić, warto wcześniej przećwiczyć malowanie.

Podsumowanie

Najlepszym rozwiązaniem na rysy jest lakier zaprawkowy – to nie tylko najtańsza, ale i najskuteczniejsza metoda na usunięcie nawet głębokich rys ze swojego auta. Jeśli rysy mają charakter wyłącznie powierzchowny, w zupełności wystarczy pasta koloryzująca. Sztyft polecamy na długie rysy, które nie wniknęły głęboko w strukturę lakieru. Kredka i wosk – tylko jako doraźne zabezpieczenie zadrapania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here