NowościAktualnościTaksówki w górę, 9 tys. na rower, 1000 osób na bruk

Taksówki w górę, 9 tys. na rower, 1000 osób na bruk [PRZEGLĄD]

Czego dowiedzieliśmy się w minionym tygodniu? Co się zdarzyło w motoryzacji? Oto nasz szybki przegląd tygodnia.

Ceny przejazdu taksówkami w Warszawie idą w górę.

1. Zmiany po 29 latach:
• Pierwsza zmiana stawek za przejazdy taksówkami od 1995 roku.
• Przedstawiciele taksówkarzy uważają, że podwyżki są niewystarczające i będą starali się o kolejne.

2. Obecne stawki:
• Maksymalna stawka za jeden przejechany kilometr: 3 zł.

3. Protesty i negocjacje:
• Taksówkarze od kilku lat domagali się podwyżki.
• Seria protestów na ulicach Warszawy pod koniec marca przyniosła efekt.
• Negocjacje z prezydentem Warszawy, Rafałem Trzaskowskim, który obiecał uwzględnienie postulatów taksówkarzy.

4. Głosowanie rady miejskiej:
• W czwartek 4 lipca radni niemal jednogłośnie przegłosowali zmiany stawek (41 za, 4 wstrzymało się, nikt przeciw).

5. Nowe stawki (wejdą w życie po wakacjach, po 1 września):
• Maksymalna stawka za jeden przejechany kilometr: 5 zł.
• Opłata początkowa za wejście do taksówki: maksymalnie 10 zł (wcześniej 8 zł).
• Opłata za godzinę postoju: maksymalnie 50 zł (wcześniej 40 zł).

6. Postulaty taksówkarzy:
• Związek Zawodowy Taksówkarzy „Warszawski Taksówkarz” miał dodatkowe postulaty: wyższa opłata początkowa (12 zł) i opłata za godzinę postoju (60 zł).
• Radni spełnili tylko postulat dotyczący maksymalnej stawki za przejechany kilometr.

7. Kierowcy z zagranicy:
• Kierowcy Bolt i Uber z zagranicy muszą posiadać polskie prawo jazdy, co skutkuje kolejkami w urzędach.

Do 9 tys. zł dofinansowania na rower elektryczny.

1. Rusza program „Mój rower elektryczny”:
• Celem programu jest wspieranie zakupu rowerów elektrycznych poprzez bezzwrotne dofinansowanie.
• Program ruszy w 2025 roku z budżetem 300 mln zł z Funduszu Modernizacyjnego Środowiska.

2. Wysokość dofinansowania:
• Do 5 tys. zł na zakup nowego roweru elektrycznego.
• Do 9 tys. zł na zakup roweru transportowego (cargo).

3. Warunki:
• Dofinansowanie wyniesie do 50% kosztów kwalifikowanych.
• Konieczność rejestracji i oznakowania roweru specjalnym numerem.

4. Konsultacje społeczne:
• Trwają do 18 lipca 2024 roku.
• Program ma na celu promowanie zrównoważonego transportu i poprawę jakości powietrza.

Ile CO2 trafia do atmosfery z powodu pożarów? Zaskakujące dane

1. Emisje CO2 z pożarów:
• W 2023 roku pożary w Kanadzie spaliły prawie 8 milionów hektarów lasów.
• Emisje CO2 wyniosły ponad 3 miliardy ton, co jest czterokrotnie większe niż emisje z sektora lotnictwa na świecie w 2022 roku. To równowartość rocznych emisji CO2 generowanych przez 647 milionów samochodów.

2. Skutki społeczne i ekologiczne:
• Pożary dotknęły głównie rdzenną ludność Kanady, zmuszając do ewakuacji ponad 42% tej społeczności.
• Pożary były odpowiedzialne za jedną trzecią globalnej utraty pokrywy drzewnej w 2023 roku.

3. Przyczyny pożarów:
• Wzrost temperatur i susze związane ze zmianami klimatycznymi sprawiają, że lasy są bardziej podatne na pożary.

Turecka Izera wjeżdża do Europy

1. Togg w Europie:
• Togg, turecki producent aut elektrycznych, rozpocznie przedsprzedaż swojego elektrycznego SUV-a T10X w Niemczech pod koniec roku.

2. Historia i pozycja rynkowa:
• Marka powstała w 2018 roku z inicjatywy prezydenta Recepa Erdoğana.
• W ciągu sześciu lat stała się czołowym producentem aut elektrycznych w Azji Mniejszej.

3. Plany i rozwój:
• Togg rozwija nowe modele, m.in. T10F (elektryczny sedan) i T8X (mniejszy SUV).
• W czerwcu 2024 roku Togg sprzedał 1733 samochody w Turcji, zajmując drugie miejsce po Tesli.

Prawie 1000 pracowników na bruku. Firma przenosi się do Tunezji

1. Zamknięcie zakładu:
• Lear Corporation zamyka zakład w Pikutkowie, woj. kujawsko-pomorskie i przenosi produkcję do Tunezji.
• Decyzja wynika z dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych.

2. Zwolnienia:
• Pracę straci 960 z ponad 1000 pracowników, czyli około 87% załogi.
• Firma zobowiązała się do zapewnienia wsparcia dla zwalnianych pracowników.

3. Obecność w Polsce:
• Lear Corporation działa w Polsce od 22 lat, posiada 8 zakładów i zatrudnia łącznie 11 tys. osób.
• Firma globalnie zatrudnia około 165 tys. pracowników w 39 krajach.

4. Inne firmy:
• Inne firmy, takie jak Toshiba, ABB, Infosys, Schwarte Group, TE Connectivity, również planują wycofanie się z polskiego rynku.

5. Co produkuje Lear Corporation?
• Lear Corporation to amerykańskie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją siedzeń, komponentów elektronicznych i oprogramowania dla sektora motoryzacyjnego. W 2015 roku firma zajęła 174. pozycję w rankingu Fortune 500.

Samochody będą droższe. Dlaczego?

1. Nowe regulacje CAFE:
• Od początku 2025 r. wprowadzone zostaną zaostrzone unijne regulacje CAFE (Clean Air For Europe) dotyczące emisji CO2.
• Żaden z dostępnych obecnie na rynku samochodów nie będzie w stanie spełnić tej normy.
• Producenci muszą osiągnąć średnią emisję 94 g CO2/km, inaczej będą płacić 95 euro za każdy przekroczony gram.
• Średnia emisja w Europie według ACEA to w 2023 122,4 g/km
• Średnia emisja w Polsce: 136,8 g/km. Niemcy: 106 g/km. Norwegia: 17,9 g/km.

2. Wpływ na ceny samochodów:
• Wzrost cen samochodów spowodowany jest nowymi normami emisji, pandemią i wojną w Ukrainie.
Ceny nowych samochodów już rosną i prawdopodobnie będą rosnąć dalej.

3. Od lipca 2024 r. nowe normy
• Wszystkie nowe auta muszą spełniać normy Cybersecurity w zakresie zabezpieczenia samochodów i danych przed dostępem do nich osób niepowołanych.
• Rozporządzenie Komisji Europejskiej 2019/2144, tzw. General Safety Regulation 2, mówi o obowiązkowej liście standardowego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Chodzi m.in. o układ monitorujący zmęczenie kierowcy, system rozpoznawania ograniczeń prędkości, układ wspomagający hamowanie i czarną skrzynkę.

Ruszyła Strefa Czystego Transportu w Warszawie:

1. Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Warszawie:
• Strefa obejmie 7% miasta, ograniczając ruch starych aut.
• Zakaz ruchu dotyczy 3% aut (benzynowe starsze niż 27 lat i diesle starsze niż 18 lat).

2. Wyjątki i łagodne ograniczenia:
• Wyłączenia dla mieszkańców Warszawy, seniorów, osób niepełnosprawnych i możliwość wjazdu cztery razy w roku bez mandatu.

3. Cele i obawy:
• Redukcja tlenków azotu o 11% i pyłów zawieszonych o 20%.
• Istnieją uzasadnione obawy dotyczące skuteczności strefy.

4. Reakcje innych miast:
• Kraków, Wrocław i Szczecin obserwują warszawski eksperyment.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji