NowościRozrywkaTajemnice samochodowego lakieru

Tajemnice samochodowego lakieru

Jakie są najpopularniejsze kolory samochodów? Jakie znacznie w ludzkim życiu ma postrzeganie barw? Z jakich warstw składa się lakier na samochodzie? Oto, co należy wiedzieć przed wybraniem koloru naszego nowego auta!

Kolory odgrywają niebagatelną role w naszym życiu, pomagają nam rozróżniać ludzi i obiekty, a także wpływają na nasze samopoczucie. Jak wyglądałby światy bez barw? Raczej nie byłby czarno-biały, bo to przecież tez kolory. Ale, co ciekawe, są to też kolory najczęściej wybierane w salonach samochodowych.

Najpopularniejsze kolory

Przykładowo, pięć najczęściej wybieranych lakierów z palety Skody to perłowy czarny, szary metalik, biały, srebrny metalik i biały metalik. Na szóstym miejscu znalazł się niebieski metalik. Te wyniki pochodzą z 2017 i pierwszej połowy 2018 roku. W Skodzie oferowanych jest 15 lakierów standardowych, a w sumie jest ich 67, jeżeli doliczy się specyficzne odcienie oferowane jedynie w wybranych modelach i na wybranych rynkach. Superba można zamówić łącznie w 60 kolorach.

10 najczęściej kupowanych kolorów w Skodzie

Najczęściej sprzedawane kolory lakierów w Skodzie

Czy to nie jest zbytnia rozrzutność? Raczej nie, bo odcienie lakieru mają dużo większe znaczenie, niż może się nam wydawać. Po pierwsze pozwalają nam odróżnić jeden egzemplarz od drugiego. Są też takie kolory, na które w ciągu całego roku zdecydował się tylko jeden klient. Był to chociażby lakier „Mięta” i „Malachit”. Różowy okazał się nieco bardziej popularny – zdecydowało się na niego dwóch klientów.

Postrzeganie barw

Wszyscy wiedzą, że kobiety mają lepsze wyczucie kolorów. Potwierdza to profesor Frantisek Vyskocil, neuropsycholog z Instytutu Psychologii i Akademii Nauk. „Kobiece spektrum kolorów jest szersze i potrafią one lepiej opisywać kolory i ich szczegóły. Źródła tego upatrujemy w czasach prehistorycznych, kiedy kobiety decydowały, co można zjeść, a co nie” – wyjaśnia František Vyskočil. Dodatkowo kobiety dysponują szerszym polem widzenia. Mężczyźni mają natomiast lepsze wyczucie odległości i perspektywy.

Wpływ kolorów na psychikę badany jest od starożytności. W V wieku p.n.e grecki filozof Hipokrates przyporządkował ludzkim charakterom różne barwy. Do dziś spektrum barw używanych w testach osobowości bazuje na różnych odcieniach ludzkich preferencji. Pesymiści i mężczyźni wybierają ciemniejsze kolory, a optymiści i kobiety – jaśniejsze.

Czerwona sukienka dla panny młodej. I dla bramkarza…

Poza czysto biologicznymi czynnikami kolory mają znaczenie kulturowe. W Europie, tradycyjnie, panna młoda ubrana jest na biało – to kolor czystości i niewinności. W Chinach jest natomiast preferowany kolor czerwony – symbolizujący ogień, szczęście i radość. Badania dowodzą, że to nie przypadek, że również sportowcy preferują kolor czerwony. W 2011 r. naukowcy z Oxfordu opublikowali pracę dowodzącą, że sportowcy ubrani na czerwono statystycznie częściej odnoszą sukcesy.

Skoda Kodiaq

Ich koledzy z Uniwersytetu Chichester donoszą, że bramkarz ubrany na czerwono ma większe szanse obronić rzut karny. Według autorów raportu czerwony łączony jest z niebezpieczeństwem i dominacją, więc piłkarze chętniej kopią piłkę właśnie w stronę tak ubranego bramkarza. Te statystyki nie odnoszą się do bezpieczeństwa na drodze, ale z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że samochody w jaskrawych kolorach są lepiej widoczne w trudnych warunkach pogodowych.

Lakiernia Skody

Z punktu widzenia produkcji samochodu nie ma dużych różnic pomiędzy lakierami. „Pierwszą warstwą, jaką kładziemy, jest fosforan – ma oczyścić nadwozie” – mówi Pavel Mizera, szef lakierni w fabryce Skody w Mlada Boleslav. „Nadwozie trafia następnie do wanny z substancją antykorozyjną. Później trafia na nie warstwa podkładu, dalej – lakier bazowy, a na końcu – warstwa lakiery bezbarwnego. Na końcu zakamarki nadwozia zostają pokryte woskiem”.

Warstwy lakieru - Skoda

Lakiery do fabryki Skody produkowane są przez różnych kooperantów i dostarczane w wielkich beczkach, wykonanych ze stali nierdzewnej. W tym roku w fabryce w Kvasinach rozpoczęto malowanie w ramach nowego procesu technologicznego, który jest bardziej dokładny, a jednocześnie tańszy. „Do nakładania farby nie wykorzystujemy już sprężonego powietrza – lakier nakładany jest elektrostatycznie. W skrócie polega to na tym, że zostaje naładowany elektrostatycznie w dyszy i tym samym lepiej przywiera do nadwozia. Dzięki temu mamy i lepszą jakość powłoki, i oszczędzamy mniej więcej kilogram farby (na jedno nadwozie – przyp. tłum.)” – mówi Mizera.

Do polakierowania Skody Octavii potrzeba ponad 14 kg materiałów lakierniczych. Niewiele ponad 3 kg to sam lakier. Jak widać, nowa technologia przynosi zatem spore oszczędności. Co ciekawe, wosk i zabezpieczenia transportowe to dodatkowe 30 kg.

Powłoka lakiernicza sprawdzana jest przez specjalnie przeszkolonych specjalistów. W fabryce w Mlada Boleslav trwają obecnie testy nowego skanera, wyposażonego w 36 kamer, który ma zajmować się dodatkową kontrolą jakości powłoki lakierniczej.

Na uwagę zasługuje również dwukolorowe malowanie, oferowane w Fabii. Taki proces lakierniczy jest bardziej skomplikowany, ponieważ wymaga wymontowania drzwi i dodatkowego pokrycia samochodu taśmami maskującymi. W rezultacie produkcja trwa dłużej, ale efekt jest wart nakładów. Takie dwukolorowe nadwozia dotychczas były raczej kojarzone z markami premium.

Czy wiesz, że?

  • Skoda w całej grupie VW ma najszybszą linię pokrywającą samochody podkładem. Całe nadwozie zostaje pokryte warstwą w ciągu 37 sekund.
  • Dzięki nowoczesnej technologii fabryka w Mlada Boleslav może pomalować 2200 nadwozi dziennie. Fabryka w Kvasinach – 1000.
  • Po pokryciu nadwozia woskiem i elementami foliowymi, zabezpieczającymi nadwozie na czas transportu, samochód waży o około 30 kg więcej.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji