Klocki hamulcowe z drewna

Klocki hamulcowe są wykonywane z różnych materiałów. Czy do ich produkcji nadaje się… drewno?! Mechanicy z Syberii znają już odpowiedź.

Rola klocków hamulcowych jest prosta – po naciśnięciu pedału hamulca zamieniają energię kinetyczną pędzącego pojazdu w energię cieplną. Siła hamowania jest uzależniona od różnych parametrów, w tym współczynniku tarcia materiału użytego do wykonania tarcz i klocków oraz odporności tych elementów na przegrzanie.

Redakcja poleca: Tesla Cybertruck z syberyjskiej szopy

Typowe klocki mają metalowy korpus do którego przyklejane są metalowe, ceramiczne czy organiczne okładziny cierne. Czy można wykonać je z mniej typowego materiału? Postanowił to zbadać niezawodny Garage 54 – jeden z prężniej działających kanałów w serwisie Youtube. Prowadzą go mieszkający w Nowosybirsku mechanicy, którzy szukają odpowiedzi na różne pytania związane z motoryzacją.

Drewniane klocki warunkowo zdały egzamin, zapewniając jakąkolwiek siłę hamowania. Na ośnieżonej nawierzchni były nawet w stanie doprowadzić do zablokowania kół hamulcowych. Po kilku próbach i jeździe próbnej siła hamowania spadła. Demontaż klocków ujawnił przyczynę – powierzchnia drewna została wypolerowana przez tarczę.

Drewniane klocki hamulcoweNa koniec podjęto próbę spalenia klocków poprzez jednoczesne wciśnięcie gazu i hamulca przy załączonym biegu. Okazało się, że elementy nieźle zniosły test – zużyły się dość szybko, ale ścieranie przebiegało równomiernie, nie doszło też do ich pęknięcia czy zapalenia się.

Video i zdjęcia: Youtube/Garage 54

1 KOMENTARZ

  1. W latach 80 tych partia Rumuńskich Dacia przyjechała z takimi drewnianymi klockami .
    Wydano je odbiorcom .
    Zabrakło im klockòw więc mieli je potem wymienić nie zatrzymując produkcji,ale jak to za komuny absurd gonił za absurdem i pooooszłoo.
    Szklane słoje na ogòrki w Dacia pełniły rolę zbiornikòw płynu chłodniczego.
    Było fajnie i wesoło .

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here