PoradyPoradySzarpanie silnika i falujące obroty. Przyczyn może być wiele!

Szarpanie silnika i falujące obroty. Przyczyn może być wiele!

Denerwujące szarpanie silnika może mieć wiele przyczyn. Zobaczmy, co może wywoływać nierówną pracę jednostki napędowej. Ile zapłacimy za usunięcie usterki?

Chłodne i wilgotne dni nierzadko źle wpływają na pracę jednostki napędowej w naszym samochodzie. Właśnie wtedy nagle obserwujemy trudności z rozruchem zimnego silnika, pojawiają się kłopoty z utrzymaniem równych, wolnych obrotów, samochód gorzej przyspiesza i/lub więcej pali, a przede wszystkim nieprzyjemnie szarpie. Bywa, że te objawy ustępują wraz z rozgrzaniem się jednostki napędowej. Jeszcze większą konsternację powoduje fakt, że niepokojącym symptomom nie towarzyszy zapalenie się kontrolki awarii silnika. Mało tego, problemu nie rozwiązuje nawet diagnostyka komputerowa.

Co wtedy zrobić?

Jeśli opisanym objawom nie towarzyszy żaden błąd wykryty przez interfejs diagnostyczny, najprawdopodobniej mamy do czynienia z „oszukującym” którymś z czujników. Diagnostyka nie wykrywa błędu, ponieważ czujnik działa, ale wysyła nieprawidłowe informacje dotyczące np. pobieranych dawek powietrza albo temperatury płynu chłodniczego. W konsekwencji jednostka napędowa nie otrzymuje odpowiednich dawek paliwa i pojawiają się defekty w jej pracy. Ostateczne rozpoznanie awarii uzyskamy po porównaniu wartości z czujnika z rzeczywistymi.

Rozpoznaj usterkę po objawach

Zdarza się, że niektóre awarie cechują typowe objawy. Jeśli w kabinie wyraźnie czuć zapach spalin, najprawdopodobniej szczelność straciły podkładki pod wtryskiwaczami. Intensywne dymienie na czarno daje impuls do zweryfikowania stanu układu dolotowego w silniku wysokoprężnym. Z kolei za falowanie obrotów najczęściej odpowiada niesprawna przepustnica albo uszkodzona sonda lambda.

Zobaczmy, co najczęściej odpowiada za nierówną pracę silnika i szarpanie jednostki napędowej.

Nieszczelność układu dolotowego

Szarpanie silnikaPrzez powstałą w wyniku uszkodzenia nieszczelność, np. na uszczelce kolektora dolotowego albo poprzez pęknięcie przewodu, do silnika przedostaje się niepożądana dawka powietrza, której nie rejestruje przepływomierz. W efekcie jednostka napędowa pracuje nierówno i poszarpuje podczas przyspieszania, a w dieslach dodatkowo pojawia się intensywne dymienie na czarno.

Koszt naprawy: ok. 150 zł

Zużyte świece zapłonowe (silniki benzynowe)

Świeca zapłonowaJeśli szarpanie bądź nieprawidłowa praca ustępują po nagrzaniu silnika, być może winne są niesprawne świece zapłonowe: nie potrafią wytworzyć iskry, gdy jednostka napędowa jest jeszcze zimna i pracuje na wzbogaconej mieszance. Na wyeksploatowanych świecach „cierpią” również cewki zapłonowe.

Koszt naprawy: ok. 100 zł

Spalone świece żarowe (silniki Diesla)

Świece żaroweProblem znany właścicielom samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Jeśli poranny rozruch wymaga długiego kręcenia rozrusznikiem, a po uruchomieniu jednostka napędowa nie pracuje jak należy (lub towarzyszą temu drgania), najprawdopodobniej spaliła się jedna albo dwie świece żarowe. Czasami ich usterce towarzyszy biały dym z rury wydechowej.

Koszt naprawy: ok. 50-150 zł

Źle ustawione zawory

Ustawianie zaworówW niektórych samochodach zawory nadal reguluje się w sposób ręczny. Zbyt mały luz albo jego zupełny brak powodują utratę kompresji, czego objawami jest właśnie poszarpywanie albo utrudniony rozruch silnika. Z tego problemu zwolnieni są właściciele aut z hydrauliczną kompensacją luzu zaworowego.

Koszt naprawy: ok. 150 zł

Lubryfikacja zaworów: warto ją zrobić w samochodach z LPG?

Awaria czujników silnika

Czujnik silnikaCzujniki wysyłają do sterownika silnika wiele kluczowych informacji, dotyczących np. położenia wału korbowego lub wałka rozrządu, temperatury płynu chłodzącego, a nawet podciśnienia w kolektorze ssącym. Awaria któregoś z tych czujników może przyczynić się do niewłaściwego dawkowania paliwa i zaburzeń w pracy jednostki napędowej. Nierzadko usterka wychodzi na jaw, gdy silnik jest jeszcze zimny.

Koszt naprawy: ok. 20-100 zł

Zapchane filtry paliwa i powietrza

Filtr paliwaGromadzenie się we wnętrzu filtrów zanieczyszczeń ogranicza ich przepustowość i niekorzystnie wpływa na osiągi i cykl pracy silnika. W autach z instalacją gazową dodatkowo zapychają się filtry fazy ciekłej i lotnej LPG.

Koszt naprawy: ok. 20-200 zł

Zużyte podkładki pod wtryskiwaczami

Podkładka pod wtryskiwaczW wyniku wypalenia podkładki pod wtryskiwaczem pojawia się luz pomiędzy wtryskiwaczem a gniazdem w głowicy. Efekt? Silnik traci kompresję i nie daje się uruchomić. Charakterystyczny objaw wypalenia podkładek pod wtryskiwaczami to również zapach spalin we wnętrzu auta.

Koszt naprawy: ok. 200 zł

Czy warto naprawiać wtryskiwacze? Ile kosztuje naprawa wtryskiwaczy?

Usterka przepustnicy

PrzepustnicaNajlepszy scenariusz: czyszczenie zabrudzeń, które zgromadziły się w przepustnicy, ograniczając jej prawidłowe działanie i wywołując zjawisko falujących obrotów. Czasami uszkodzeniu ulega jednak elektryka, np. czujnik położenia albo układ sterowania. A to już droższa w usunięciu usterka.

Koszt naprawy: ok. 100-2000 zł

Cewka zapłonowaUszkodzona cewka zapłonowa

Niska wydajność cewki powoduje tzw. wypadanie zapłonów na wolnych obrotach i utrudnia rozruch zimnego silnika. Niedomagania cewki zapłonowej często ujawniają się w wilgotne, chłodne dni.

Koszt naprawy: ok. 100-500 zł

Jakie są objawy uszkodzonej cewki zapłonowej?

Niesprawna sonda lambda

Sonda lambdaPoprzez usterkę sondy lambda niemożliwe staje się odpowiednie dobranie dawek paliwa do pracy silnika (nie da się przeprowadzić analizy składu spalin). Nieprawidłowe dawkowanie paliwa wywołuje falowanie na wolnych obrotach albo pogarsza dynamikę jeszcze nie rozgrzanego silnika.

Koszt naprawy: ok. 350 zł

Zużyta pompa paliwa

pompa paliwowaKonieczność długiego kręcenia rozrusznikiem może być następstwem występowania nieszczelności wewnętrznych w pompie paliwa. Element odzyskuje szczelność dopiero po rozgrzaniu i przeważnie wszystko wraca do normy.

Koszt naprawy: ok. 100-700 zł

Awaria przepływomierza

PrzepływomierzPrzepływomierz wysyła do sterownika silnika informacje o pobieranych przez jednostkę napędową dawkach powietrza. Zepsuty element podaje błędne parametry i silnik nie otrzymuje odpowiednich dawek paliwa. Samochód gorzej przyspiesza i „dusi się” po dodaniu gazu.

Koszt naprawy: ok. 200-500 zł

Jak wyczyścić przepływomierz?

Uszkodzone przewody zapłonowe

Przewody zapłonowePrzewody zapłonowe mają ograniczoną trwałość. Guma, z której zostały wykonane, z czasem parcieje i dochodzi do przebić zaburzających cykl pracy jednostki napędowej. Usterkę potwierdzają widoczne w komorze silnika iskry, przeskakujące z przewodów na metalowe elementy.

Koszt naprawy: ok. 100-250 zł

Polecamy również:

Co wpływa na nierówną pracę silnika benzynowego, wysokoprężnego i zasilanego gazem?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

7 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji