Wakacyjne wycieczki często oznaczają konieczność pokonania nawet kilku tysięcy kilometrów po nieznanych drogach. Na szczęście kierowcy nie są zdani wyłącznie na siebie – mogą liczyć na wsparcie systemów asystujących i nowoczesnych aplikacji.
Nowoczesne modele aut wszechstronnie odpowiadają na potrzeby pojawiające się przy okazji dalekich wypraw. Przykładem są tu samochody Skody. Rekordowej pojemności bagażnik w Superbie czy przesuwne i regulowane fotele w Karoqu – funkcje te stanowią znaczące udogodnienie podczas pakowania wakacyjnego bagażu. To samo dotyczy ergonomii: obszerny, dobrze wyprofilowany fotel z szerokim zakresem regulacji oraz nieskomplikowaną obsługą najbardziej docenia się po pokonaniu „hurtem” kilku tysięcy kilometrów w różnych warunkach – autostradami, miejskimi arteriami i wiejskimi drogami, w słońcu czy w deszczu.
Skoda pokazuje, że nawet przystępne cenowo modele dostępne są z zaawansowanymi systemami wspierającymi bezpieczeństwo i komfort. Dla pasażerów to dodatkowa gwarancja ochrony przed niebezpiecznymi sytuacjami, dla kierowcy – realne wsparcie elektroniki, która czasami potrafi „widzieć” więcej niż człowiek. Poszczególne systemy tworzą kompleksowy ekosystem bezpieczeństwa, który wspiera kierowcę podczas jazdy na dalekich trasach:
-
- FRONT ASSIST – aktywuje hamulce w razie zagrożenia kolizją polegającą na uderzeniu w poprzedzający pojazd bądź potrąceniu pieszego. Nieoceniony zwłaszcza w mieście, gdy kierowca zagapi się w korku lub zacznie hamować zbyt późno. FRONT ASSIST ma jeszcze jedną przydatną funkcję: wyświetla na zestawie wskaźników ikonę o zbyt małym odstępie od innego auta. Utrzymanie odpowiedniej odległości ma kluczowe znaczenie dla płynnej, bezpiecznej jazdy – szczególnie podczas przemieszczania się drogami szybkiego ruchu.
- BLIND SPOT DETECT – informuje kierowcę o pojazdach znajdujących się w tzw. martwym polu i wspomaga go w ten sposób podczas zmiany pasa ruchu. Dwa czujniki znajdujące się w dolnej części tylnego zderzaka nieustannie monitorują obszar po bokach do 20 m za autem. Czujniki reagują nawet na szybko przejeżdżające motocykle lub wyjątkowo niskie samochody, np. roadstery, których kierowca może nie zdążyć zauważyć w lusterku.
-
- REAR TRAFFIC ALERT – podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego rozpoznaje pojazdy zbliżające się z boku i ostrzega o nich sygnałem dźwiękowym. Przydatny szczególnie wtedy, gdy tylne siedzenia zajmują pasażerowie, a bagażnik jest załadowany ponad poziom rolety. Czujniki systemu „widzą” więcej niż kamera cofania. W razie potrzeby, jeśli kierowca nie zareaguje i zaistnieje ryzyko kolizji, REAR TRAFFIC ALERT nawet zainicjować automatyczne hamowanie.
- Asystent pasa ruchu (LANE ASSIST) – rozpoznaje niezamierzoną zmianę pasa ruchu, która może zdradzać np. zmęczenie lub roztargnienie kierowcy. Działa od prędkości 65 km/h, jeśli kierowca nie użyje kierunkowskazu. Najpierw wyświetla komunikat, a następnie rozpoczyna delikatną korektę kierownicą. Asystent pełni też funkcję wsparcia kierowcy w utrzymaniu pasa ruchu – subtelnymi ruchami pomaga utrzymać właściwy tor jazdy. Wydatnie zmniejsza w ten sposób obciążenie długotrwałą jazdą autostradową.
- ADAPTIVE CRUISE CONTROL (aktywny tempomat) – pozwala automatycznie utrzymywać zadaną prędkość, a w razie napotkania pojazdu, który porusza się wolniej, uruchamia hamulce w celu zachowania bezpiecznego odstępu. Gdy pas się „zwolni”, automatycznie przyspieszy w celu powrotu do poprzedniej prędkości.
- TRAVEL ASSIST (rozpoznawanie znaków drogowych) – odczytuje m.in. ograniczenia prędkości oraz zakazy wyprzedzania i informuje o nich na panelu wskaźników. Bierze pod uwagę również czasowe ograniczenia prędkości.
- TRAFFIC JAM ASSIST – połączenie aktywnego tempomatu i asystenta pasa ruchu. Zmniejsza obciążenie kierowcy w uciążliwych korkach na drogach szybkiego ruchu. Przy prędkościach poniżej ok. 60 km/h pomaga utrzymać samochód na pasie ruchu, a jednocześnie zachowuje zadaną odległość od poprzedzającego pojazdu.
Nie można zapominać o udogodnieniach w obszarze łączności. Pozwalają one na korzystanie z szeregu możliwości, która daje zintegrowanie samochodu ze smartfonem – w tym sprawdzanie prognozy pogody czy cen paliw na stacjach.
W przypadku nowych modeli Skody wiele systemów wspomagających kierowcę stanowi wyposażenie seryjne (np. FRONT ASSIST w Superbie oraz SUV-ach Karoq i Kodiaq). Co istotne, systemy te swoją charakterystyką nie odbiegają od standardów obowiązujących w samochodach z segmentu premium – działają wyjątkowo płynnie i mało inwazyjnie, bez „atakowania” kierowcy nadmiarem komunikatów czy sygnałów.