Nowe hybrydowe modele Kii i Hyundaia są wyposażone w inteligentną, manualną skrzynię biegów (iMT) z systemem „clutch-by-wire”. Dowiedz się, jak działa to rozwiązanie.

W ostatnim czasie koreańscy producenci wprowadzają do swojej oferty tzw. miękkie hybrydy, czyli auta wyposażone w układ mild hybrid i 48-woltową instalację elektryczną. Takie wersje pojawiły się już m.in. w gamie odświeżonej Kii Rio, Hyundaia i30 po liftingu oraz nowego Hyundaia i20.

Układ „miękkiej hybrydy” występuje w silnikach 1.0 T-GDI/120 KM oraz 1.5 T-GDI/160 KM, które są łączone z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową DCT lub 6-biegową inteligentną skrzynią manualną iMT. Ta ostatnia jest szczególnie interesująca ze względu na zastosowanie innowacyjnego systemu „clutch-by-wire”. Oznacza to, że pedał sprzęgła nie jest fizycznie połączony z przekładnią. Tradycyjna linka została zastąpiona układem elektronicznym, ale zasada działania wciąż jest taka sama.

Elektronicznie sterowane sprzęgło jest zintegrowane z układem mild hybrid i instalacją 48V. Skrzynia biegów iMT współpracuje z generatorem rozruchowym (MHSG), co pozwala wyłączać jednostkę napędową już na etapie hamowania silnikiem, znacznie wcześniej niż robi to zwykły system start-stop w aucie z klasyczną ręczną przekładnią. Opisywane rozwiązanie umożliwia również podróżowanie z wyłączonym silnikiem w czasie jazdy bez obciążenia z prędkością do 125 km/h.

Aby ponownie uruchomić jednostkę napędową, wystarczy nacisnąć dowolny pedał. Przekładnia ma wówczas załączony ten sam bieg co wcześniej, dzięki czemu możliwe jest płynne kontynuowanie jazdy. Jak deklaruje koreański koncern, podczas codziennej eksploatacji pozwala to ograniczyć zużycie paliwa i zmniejszyć emisję CO2 o ok. 3%. Poniżej zamieściliśmy szczegółową instrukcję działania systemu „clutch-by-wire”, przygotowaną przez przedstawicieli marki Kia.

System „clutch-by-wire” – jak to działa (krok po kroku)

  • Kierowca puszcza pedał przyspieszenia, zostawiając włączony bieg i samochód zaczyna się swobodnie toczyć, delikatnie zwalniając (np. na zakręcie, przed skrzyżowaniem lub w czasie jazdy w korku)
  • Przy włączonym biegu, iMT wysyła sygnał elektroniczny zarówno do skrzyni biegów, jak i do MHSG, aby umożliwić płynne wyłączenie silnika i rozłączenie sprzęgła
  • Przy wyłączonym silniku samochód kontynuuje jazdę bez obciążenia, a rozłączone sprzęgło ogranicza hamowanie silnikiem i pozwala autu maksymalnie wykorzystać energię kinetyczną
  • Gdy kierowca ponownie wciska pedał przyspieszenia, aby zwiększyć prędkość lub wciska sprzęgło, aby zmienić bieg, MHSG ponownie uruchamia silnik na wybranym wcześniej biegu lub na biegu jałowym (z rozłączonym sprzęgłem)
  • Energia elektryczna pochodząca zarówno z MHSG, jak i 48-woltowego akumulatora natychmiast dostosowuje prędkość obrotową silnika i przekładni do prędkości jazdy
  • Jeśli samochód zwolni poniżej określonej prędkości, silnik uruchomi się ponownie przy pomocy układu mild hybrid, jednak z rozłączonym sprzęgłem, aby uniknąć pracy silnika na zbyt wysokim biegu

Zobacz również:

Zapomnij o zmianie biegów. Kia wie lepiej!

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here