Kiedy trzeba wlaczyc swiatla mijania

Od zmierzchu do świtu, jak również w okresie zmniejszonej przejrzystości powietrza samochód musi mieć włączone światła mijania. Co grozi za ich brak? Jaki mają symbol, a jakie żarówki?

Każdy pojazd jest wyposażony w światła mijania. Oświetlenie powszechnie znane też jako „światła krótkie” służy do oświetlania drogi podczas jazdy – zarówno w dzień (jeżeli samochód nie posiada świateł do jazdy dziennej), jak i po zmierzchu, ale również podczas opadów lub innych zjawisk zmniejszających widoczność. W przypadku samochodów przystosowanych do jazdy po europejskich drogach światła mijania są asymetryczne. Mniej oświetlają prawą stronę drogi, by zmniejszyć oślepianie nadjeżdżających z przeciwka. W podobny sposób nie działają światła w amerykańskiej specyfikacji, które rzucają na drogę jednolitą, symetryczną plamę światła (niedozwoloną w naszym ruchu).

Światła mijania/pozycyjne z tyłu
Po włączeniu świateł pozycyjnych świecą się żarówki w przednich i tylnych lampach – drugie z nich nie gasną po przejściu na światła mijania lub drogowe. To różnica względem świateł do jazdy dziennej. Jeżeli są aktywne, w wielu modelach świecą tylko lampy z przodu.

Pojazd holujący musi mieć zawsze włączone światła mijania. Zdefiniowanie świtu i zmierzchu nie nastręcza trudności. Pojęcie „warunków normalnej przejrzystości powietrza” jest mniej jednoznaczne. Z pewnością nie bez przyczyny. Ocena sytuacji i wybór właściwego oświetlenia spoczęła na barkach kierującego. Przejrzystość powietrza może zostać pogorszona przez mgłę, dym, kurz i opady – zarówno deszczu, jak i śniegu. W takich sytuacjach trzeba włączyć światła mijania. – za jazdę bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu grożą dwa punkty karne i 100-złotowy mandat. Za jazdę bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu grożą cztery punkty karne i 200 zł mandatu.

Wielu kierowców zapomina, że światła do jazdy dziennej mogą być używane tylko w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Definicja jest ogólnikowa, ale nie bez przyczyny. Przejrzystość powietrza może bowiem zostać zmniejszona przez różne czynniki – w tym mgłę, dym, kurz czy opady deszczu lub śniegu. Światła mijania trzeba włączać też w tunelach poprzedzonych znakiem. O konieczności włączenia świateł mijania trzeba pamiętać także podczas holowania – muszą zostać włączone w pojeździe holującym.

Symbol świateł mijania
Prawo wymaga, by pojazdy posiadały jedynie kontrolkę włączenia świateł drogowych. Kontrolki świateł mijania nie znajdują się we wszystkich pojazdach. Czasami fakt włączenia jakichkolwiek świateł sygnalizuje kontrolka świateł pozycyjnych (na fot.).

O wymogach prawnych powinni pamiętać wszyscy kierowcy – zarówno posiadacze starszych modeli, jak i wyposażony w funkcję automatycznego włączania świateł mijania, która nie zawsze ma odpowiednio skalibrowaną czułość. W niektórych funkcję automatycznego włączania świateł mijania podczas deszczu trzeba uruchomić w menu komputera pokładowego.

Kontrolka świateł mijania we wszystkich samochodach wygląda bardzo podobnie – jest nią zielona ikona reflektora z pochylonymi kreskami, które symbolizują snop światła. Światła drogowe to niebieska ikona z prostymi kreskami. Nie we wszystkich pojazdach ikona jest wyświetlana na panelu wskaźników – np. w samochodach grupy Volkswagena pojawia się ona na obrotowym włączniku świateł. W motocyklach natomiast ikona świateł mijania w ogóle nie jest stosowana. Posiadają one wyłącznie kontrolkę włączenia świateł drogowych.

Światła mijania – regulacja położenia

Włącznik i symbol świateł mijania
Obok włącznika świateł pozycyjnych i mijania bardzo często znajduje się pokrętło do regulacji wysokości świecenia reflektorów. Ma ono zwykle trzy położenia, które pozwalają na dopasowanie zasięgu lamp i kąta padania wiązki ich światła do obciążenia tyłu pojazdu.

Poprawność oświetlenia jest ściśle skorelowana z ustawieniem reflektorów, które najłatwiej przeprowadzić z użyciem maszyny, którą posiadają m.in. stacje kontroli pojazdów. Kształt i zasięg wiązki świetlnej jest sprawdzany czy poprawiany podczas badań technicznych. Jeżeli mamy wątpliwości, czy lampy są ustawione poprawnie, np. z powodu ich wyjęcia podczas wymiany żarówek, zawsze można odwiedzić SKP czy serwis i poprosić o sprawdzenie. Cena usługi nie powinna przekroczyć 20 zł.

Użytkując samochód kierowca nie powinien zapominać o znajdującym się w dolnej części deski rozdzielczej pokrętle do regulacji wysokości świateł w przypadku obciążenia pojazdu pasażerami i bagażem – im więcej kilogramów na pokładzie, tym światła muszą zostać mocniej obniżone, by nie świeciły w niebo (przy okazji oślepiając innych), tylko oświetlały drogę.

Kontrola ustawienia świateł
Kontrola ustawienia reflektorów jest prostą i tanią operacją. Warto o nią poprosić, gdy mamy jakiekolwiek wątpliwości dotyczące poprawności wiązki świateł. Warto pamiętać, że reguluje się ustawienie wszystkich reflektorów bez względu na znajdujące się w nich źródło światła.

Nie można przy tym zapominać, że regulacji podlegają wszystkie reflektory przednie – także ksenonowe. Służą do tego specjalne śruby, za pomocą których dokonuje się ustawienia osobno w płaszczyźnie poziomej i pionowej. Układ samopoziomowania w autach z ksenonami zastępuje jedynie ręczny korektor ustawienia świateł i reaguje na zmiany obciążenia auta. Żeby wiązka była jednak rzucana prawidłowo, trzeba jednak wyregulować wstępne ustawienie.

Światła mijania – położenie i żarówki

Żarówki świateł mijania znajdują się w głównych przednich reflektorach (jeżeli auto posiada dodatkowe, to najczęściej posiada w nich światła drogowe lub pozycyjne/do jazdy dziennej). Rodzaj żarówki jest uzależniony od wieku pojazdu. Kilkanaście lat temu były to przede wszystkim H4. Obecnie popularne są również H7 oraz żarówki ksenonowe, np. D1S czy D2S.

W niektórych pojazdach wymiana żarówek światła mijania jest utrudniona z racji ciasnej zabudowy przestrzeni pod maską. Problem staje się palący, gdy dany model ma tendencję do częstego przepalania żarówek. W takim przypadku rozsądnym rozwiązaniem jest zakup żarówek o zwiększonej żywotności – oznaczanych jako Long Life lub Heavy Duty. Tego typu markowe żarówki wykazują dużą trwałość, ale mocą świetlną nie odbiegają istotnie od zwykłych H4 (a przewyższają parametrami tanie produkty).

1 KOMENTARZ

  1. ogólnie teraz można sobie światła wyregulować i to moze sięprzydać, w razie czego w yanosiku oznaczają, to i kierowcy auta pomoże i tym z naprzeciwka…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here