Samochód musi mieć włączone światła mijania od zmierzchu do świtu, jak również w okresie zmniejszonej przejrzystości powietrza. Co grozi za brak świateł mijania? Jaki mają symbol, a jakie żarówki?
Każdy pojazd jest wyposażony w światła mijania. Oświetlenie powszechnie znane też jako „światła krótkie” służy do oświetlania drogi podczas jazdy – zarówno w dzień (jeżeli samochód nie posiada świateł do jazdy dziennej), jak i po zmierzchu, ale również podczas opadów lub innych zjawisk zmniejszających widoczność. W przypadku samochodów przystosowanych do jazdy po europejskich drogach światła mijania są asymetryczne – mniej oświetlają prawą stronę drogi, by zmniejszyć oślepianie nadjeżdżających z przeciwka. W podobny sposób nie działają światła w amerykańskiej specyfikacji, które rzucają na drogę jednolitą, symetryczną plamę światła (niedozwoloną w naszym ruchu).
Kiedy używać świateł mijania?
Pojazd holujący musi mieć zawsze włączone światła mijania. Zdefiniowanie świtu i zmierzchu nie nastręcza trudności. Pojęcie „warunków normalnej przejrzystości powietrza” jest mniej jednoznaczne. Z pewnością nie bez przyczyny. Ocena sytuacji i wybór właściwego oświetlenia spoczęła na barkach kierującego. Przejrzystość powietrza może zostać pogorszona przez mgłę, dym, kurz i opady – zarówno deszczu, jak i śniegu. W takich sytuacjach trzeba włączyć światła mijania – za jazdę bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu grożą dwa punkty karne i 100-złotowy mandat. Za jazdę bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu grożą cztery punkty karne i 200 zł mandatu.
Wielu kierowców zapomina, że światła do jazdy dziennej mogą być używane tylko w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Definicja jest ogólnikowa, ale nie bez przyczyny. Przejrzystość powietrza może bowiem zostać zmniejszona przez różne czynniki – w tym mgłę, dym, kurz czy opady deszczu lub śniegu. Światła mijania trzeba włączać też w tunelach poprzedzonych znakiem. O konieczności włączenia świateł mijania trzeba pamiętać także podczas holowania – muszą zostać włączone w pojeździe holującym.
O wymogach prawnych powinni pamiętać wszyscy kierowcy – zarówno posiadacze starszych modeli, jak i wyposażonych w funkcję automatycznego włączania świateł mijania, która nie zawsze ma odpowiednio skalibrowaną czułość. W niektórych funkcję automatycznego włączania świateł mijania podczas deszczu trzeba uruchomić w menu komputera pokładowego.
Jak wygląda kontrolka świateł mijania?
Kontrolka świateł mijania we wszystkich samochodach wygląda bardzo podobnie – jest nią zielona ikona reflektora z pochylonymi kreskami, które symbolizują snop światła. Światła drogowe to niebieska ikona z prostymi kreskami. Nie we wszystkich pojazdach ikona jest wyświetlana na panelu wskaźników – np. w samochodach grupy Volkswagena pojawia się ona na obrotowym włączniku świateł. W motocyklach natomiast ikona świateł mijania w ogóle nie jest stosowana. Posiadają one wyłącznie kontrolkę włączenia świateł drogowych.
Światła mijania – regulacja położenia
Poprawność oświetlenia jest ściśle skorelowana z ustawieniem reflektorów, które najłatwiej przeprowadzić z użyciem maszyny, którą posiadają m.in. stacje kontroli pojazdów. Kształt i zasięg wiązki świetlnej jest sprawdzany czy poprawiany podczas badań technicznych. Jeżeli mamy wątpliwości, czy lampy są ustawione poprawnie, np. z powodu ich wyjęcia podczas wymiany żarówek, zawsze można odwiedzić SKP czy serwis i poprosić o sprawdzenie. Cena usługi nie powinna przekroczyć 20 zł.
Użytkując samochód kierowca nie powinien zapominać o znajdującym się w dolnej części deski rozdzielczej pokrętle do regulacji wysokości świateł w przypadku obciążenia pojazdu pasażerami i bagażem – im więcej kilogramów na pokładzie, tym światła muszą zostać mocniej obniżone, by nie świeciły w niebo (przy okazji oślepiając innych), tylko oświetlały drogę.
Nie można przy tym zapominać, że regulacji podlegają wszystkie reflektory przednie – także ksenonowe. Służą do tego specjalne śruby, za pomocą których dokonuje się ustawienia osobno w płaszczyźnie poziomej i pionowej. Układ samopoziomowania w autach z ksenonami zastępuje jedynie ręczny korektor ustawienia świateł i reaguje na zmiany obciążenia auta. Żeby wiązka była jednak rzucana prawidłowo, trzeba jednak wyregulować wstępne ustawienie.
Światła mijania – położenie i żarówki
Żarówki świateł mijania znajdują się w głównych przednich reflektorach (jeżeli auto posiada dodatkowe, to najczęściej posiada w nich światła drogowe lub pozycyjne/do jazdy dziennej). Rodzaj żarówki jest uzależniony od wieku pojazdu. Kilkanaście lat temu były to przede wszystkim H4. Obecnie popularne są również H7 oraz żarówki ksenonowe, np. D1S czy D2S.
W niektórych pojazdach wymiana żarówek światła mijania jest utrudniona z racji ciasnej zabudowy przestrzeni pod maską. Problem staje się palący, gdy dany model ma tendencję do częstego przepalania żarówek. W takim przypadku rozsądnym rozwiązaniem jest zakup żarówek o zwiększonej żywotności – oznaczanych jako Long Life lub Heavy Duty. Tego typu markowe żarówki wykazują dużą trwałość, ale mocą świetlną nie odbiegają istotnie od zwykłych H4 (a przewyższają parametrami tanie produkty).
Redakcja poleca: