NowościAktualnościSprzedaż jednośladów w 2020 r. Jaki wpływ miała na nią pandemia?

Sprzedaż jednośladów w 2020 r. Jaki wpływ miała na nią pandemia?

Ostatnie miesiące upłynęły pod hasłem rekordowych spadków sprzedaży nowych samochodów. A jak było w przypadku motocykli i motorowerów? Oto statystyki sprzedaży jednośladów w 2020 r.

Nawet kryzys wywołany pandemią koronawirusa udowodnił, że pojazdy dwukołowe mają ściśle określoną, ale jednak „wierną” grupę odbiorców. W porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku, czyli w 1. półroczu 2020 r., liczba rejestracji motocykli i motorowerów w naszym kraju zmniejszyła się o zaledwie 14,6%. Spośród łącznie 23 180 jednośladów większą część (13 456 szt.) stanowiły motocykle, resztę (9724 szt.) – motorowery (pojazdy dwukołowe z silnikami o pojemności do 50 cm³). Odbiorcy najczęściej wybierali motocykle z kategorii 50-125 cm³: zajęły one aż połowę udziału wszystkich zarejestrowanych egzemplarzy. ¼ z kolei stanowiły jednoślady z największymi jednostkami napędowymi, czyli powyżej 750 cm³. Najrzadziej decydowano się na motocykle o pojemności 125-250 cm³ oraz elektryczne. Odbiorcy szczególnie upodobali sobie pojazdy z kategorii street (35,5%), tzw. on/off (20,5%) oraz duże skutery (19,6%).

Sprzedaż motocykli w 2020 02
Według ekspertów z PZPM, utrzymanie przyzwoitych wyników sprzedaży jednośladów wynika z faktu, że stanowią one najtańszą alternatywę dla komunikacji miejskiej i pomagają zachować tzw. dystans społeczny. Dotychczasowe zalety – w tym omijanie korków – działają tylko na plus.

W zestawieniu bestsellerowych marek sprzedanych jednośladów na szczególne wyróżnienie zasługują te, które mimo pandemii odnotowały wzrosty sprzedaży. Mowa o Benellim, Kawasaki, KTM, Junaku i Hondzie. Co prawda pojazdów pierwszej z wymienionych marek przez pół roku zarejestrowano zaledwie 451 szt., ale w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego to wynik lepszy o rekordowe 35%. W statystykach najczęściej pojawiały się motocykle Hondy, ale w jej przypadku wzrost klaruje się na poziomie 10%. Ulokowane za nią Yamaha i BMW nieznacznie spadły w notowaniach, najbardziej ucierpiał natomiast Romet Motors (liczba rejestracji zmniejszyła się o niemal 30%).

Co sprawdzić podczas zakupu używanego motocykla?

Motocykle – liczba rejestracji w 1. poł. 2020 r. i 2019 r.
Lp. Marka Liczba rejestracji (I-VII 2020 r.) Zmiana względem I-VII 2019 r.
1 Honda 1704  +9,8% 
2 Yamaha 1543  -2,6% 
3 BMW 1278  -4,3% 
4 Junak 1238  +10,4% 
5 Romet Motors 1075  -29,5% 
6 KTM 693  +10,7% 
7 Barton 590  -12,5% 
8 Suzuki 561  -7,1% 
9 Kawasaki 463  +22,5% 
10 Benelli 451  +35,0% 

Rodzima marka, wraz z Junakiem, królują z kolei w zestawieniu motorowerów – niemal co drugi zarejestrowany w 1. poł. 2020 r. niewielki jednoślad był właśnie Rometem albo Junakiem. Rynek motorowerów bardziej odczuł skutki pandemii: tylko 2 z 10 czołowych producentów odnotowało wzrosty sprzedaży. Reszta, w tym Romet, zmniejszyła obroty nawet o kilkadziesiąt procent. Łącznie liczba rejestracji motorowerów przez pierwsze pół bieżącego roku okazała się niższa o 26,7%, motocykli zaś o zaledwie 3%.

Motocykl na kategorię B: jakie musi spełnić wymagania?

Motorowery – liczba rejestracji w 1. poł. 2020 r. i 2019 r.
Lp. Marka Liczba rejestracji (I-VII 2020 r.) Zmiana względem I-VII 2019 r.
1 Romet Motors 2774  -31,4% 
2 Junak 1628  -1,2% 
3 Torq 790  -41,6% 
4 Barton 731  -7,7% 
5 Zipp 526  -28,7% 
6 Longija 295  -48,4% 
7 Kymco 264  +6,5% 
8 Taotao 246  -67,3% 
9 Yadea 241  -5,5% 
10 Sunra 235  +74,1% 

Nieco lepiej prezentuje się kwestia używanych motocykli i motorowerów. Od stycznia do lipca zarejestrowano ich 46 164 szt., co daje 66,6-procentowy udział w ogólnym rozrachunku rejestracji jednośladów.

Przeczytaj również:

Umowa sprzedaży motocykla + najważniejsze porady odnośnie rejestracji motocykla

Umowa sprzedaży motoroweru + najważniejsze porady odnośnie rejestracji motoroweru

Sprzedaż motocykli w 2020 03
Motocykle nieźle „radzą” sobie na rynku pierwotnym i wtórnym: mimo trwającej pandemii w okresie od stycznia do lipca 2020 r. łączny spadek rejestracji (jednośladów nowych i używanych) względem pierwszych 7 miesięcy roku 2019 wyniósł tylko 10%. Najmniej – bo zaledwie 3% – w przypadku motocykli nowych.

Źródło: PZPM

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji