Mercedes - siedziba

Nasz kontynent bezapelacyjnie gustuje w samochodach marek popularnych, ale w niektórych segmentach auta premium zdobywają przewagę.

W pierwszym półroczu 2017 roku w Europie sprzedano 8 356 704 nowych aut. Aż 78,3% (6 537 927 sztuk) z nich stanowią pojazdy producentów tzw. popularnych marek. Rekordzistą jest Volkswagen, którego samochody znalazły ponad 912 tys. nabywców. Drugie jest Renault (627 846 aut) i Ford (580 840 aut). Marki premium stanowią na naszym kontynencie 21,7% nowych aut. Najwięcej sprzedał Mercedes (459,5 tys. szt), potem Audi (435 701 szt) i BMW (429 341 szt).

Podział rynku na marki popularne i premium

BestsellerySprzedanych aut
Sprzedaż aut marek popularnych6 537 927Volkswagen912 132
Renault627 846
Ford580 846
Sprzedaż aut marek premium1 818 777Mercedes469 501
Audi435 709
BMW429 341

Marki premium w (prawie) każdej klasie

Auta marek premium znajdziemy w dziewięciu z piętnastu najpopularniejszych segmentów w Europie. Należą do nich: auta miejskie, kompaktowe, klasy średniej, coupe, kabriolety, kompaktowe minivany i SUV-y, a także SUV-y klasy średniej i wyższej. Tylko w trzech klasach pojazdy prestiżowych producentów zdobyły przewagę w sprzedaży nad autami marek popularnych. Klienci bardziej gustują w samochodach premium, wybierając samochody typu coupe i większe SUV-y (klasy średniej i wyższej). Niewiele im zabrakło także w kabrioletach i klasie średniej, gdzie przewaga Volkswagena Passata nad Mercedesem Klasy C wyniosła tylko niewieke ponad 10 tys. aut. Co ciekawe, samochody premium dobrze przyjęły się też w klasie kompaktowych minivanów, a producenci oferują tylko dwa takie samochody: BMW serii 2 i Mercedes Klasy B. W najpopularniejszych klasach (auta miejskie, kompakty i kompaktowe SUV-y) wyraźnie jednak ustępują tańszym konkurentom.

Asy obu typów marek

Na rynku istnieje sześć segmentów, które w całości reprezentują albo marki popularne, albo premium. Prestiżowi producenci dominują w klasie wyższej i luksusowej, a najwięcej aut sprzedaje Mercedes (Klasa E i S). Za nim utrzymuje się BMW z serią 5 i 7. Wyłącznie marki popularne znajdziemy w klasie aut mini, miejskich minivanów, minivanów klasy średniej i miejskich crossoverach. W pierwszych dwóch bestsellerem jest Fiat z modelami Panda i 500L, najlepiej sprzedającym się minivanem klasy średniej jest Ford S-Max, a małym crossoverem – Renault Captur.

Porównanie sprzedaży aut popularnych i premium w wybranych segmentach

SegmentMarki popularneSprzedanych autMarki premiumSprzedanych aut
Auta miejskieRenault Clio184 908Mini72 872
Volkswagen Polo171 817Audi A145 999
Ford Fiesta156 717DS318 812
Auta kompaktoweVolkswagen Golf234 290Audi A384 071
Opel Astra132 079Mercedes Klasy A74 961
Skoda Octavia121 016BMW serii 171 210
Auta klasy średniejVolkswagen Passat95 416Mercedes Klasy C84 724
Skoda Superb45 281Audi A478 107
Ford Mondeo30 930BMW serii 371 817
Auta coupeFord Mustang5 023Mercedes Klasy C12 619
Volkswagen Scirocco4 291BMW serii 210 345
Toyota GT86759BMW serii 49 424
Kabriolety i roadsteryVolkswagen Beetle9 357BMW serii 47 369
Mazda MX-59 330Audi A36 483
Smart ForTwo7 488BMW serii 25 324
Kompaktowe minivanyVolkswagen Touran59 556BMW serii 2 Active Tourer46 438
Citroen C4 Picasso57 408Mercedes Klasy B36 618
Renault Scenic53 164
Kompaktowe SUV-y i crossoveryNissan Qashqai136 480BMW X161 101
Volkswagen Tiguan123 033Audi Q242 398
Opel Mokka X96 424Audi Q341 797
SUV-y klasy średniejNissan X-Trail39 281Volvo XC6052 147
Land Rover Discovery Sport25 635Mercedes GLC37 545
Skoda Kodiaq19 524Audi Q531 690
SUV-y klasy wyższejLand Rover Discovery9 256BMW X520 095
Volkswagen Touareg7 687Audi Q717 112
Jeep Grand Cherokee5 651Range Rover Sport15 750
Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]