Porównanie opony letniej budżetowej, chińskiej, bieżnikowanej, używanej i zimowej. Nie każdego stać na renomowane opony letnie. Okazuje się jednak, że można znaleźć „złoty środek” między ograniczonym budżetem a wymaganym bezpieczeństwem.
Pochodzące od najlepszych producentów ogumienie premium zwykle gwarantuje najlepsze parametry w określonej dziedzinie, ale też wyróżnia się uniwersalnością, czyli zapewnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w każdych warunkach drogowych. Komplet takich opon jest jednak poza zasięgiem finansowym wielu kierowców. Tygodnik „Motor” sprawdził parametry pięciu tańszych propozycji na jazdę w lecie. Wziął pod uwagę dwie opony używane (letnią i zimową), nową oponę chińską i budżetową europejską oraz ogumienie bieżnikowane.
Nowe życie
Wytarcie bieżnika lub inne objawy zużycia opony wcale nie muszą oznaczać, że nadaje się do wyrzucenia. Dzisiaj istnieją zakłady wulkanizacyjne i wytwórnie zajmujące się ich regenerowaniem, czyli nakładaniem nowej warstwy gumy z wyciętym bieżnikiem. Mimo, że przypomina on ten z opon premium, o podobnych właściwościach można jedynie pomarzyć. Nowa guma to nie wszystko, gdyż struktura bieżnikowanej opony najczęściej jest zupełnie przypadkowa. Najogólniej – każda opona „pamięta” uszkodzenia, jakich doświadczyła, i nic już tego nie cofnie.
Ryzyko z drugiej ręki
Nawet jeśli używane ogumienie niewiele przejechało i wizualnie wygląda bardzo dobrze, guma pod wpływem czasu twardnieje, co skutkuje pogorszeniem właściwości jezdnych. Dodatkowo nie da się odtworzyć historii użytkowania opony, a dokładniej tego, ile razy podjeżdżała pod krawężnik lub miała kontakt z dziurami. To wszystko skutkuje osłabieniem struktury nośnej i obarcza jej zakup jeszcze większym ryzykiem.
Znacznie najrozsądniejszym wyjściem jest zakup nowego produktu z niższej półki. Zwykle mamy do wyboru dwie propozycje – ogumienie chińskie lub europejskie, ale budżetowe. W przypadku tych pierwszych rosnąca cena nie musi oznaczać polepszonych parametrów, dlatego nie wiadomo, jak opona z Chin będzie się zachowywać na drodze. Lepiej zainteresować się budżetówką z Europy. Nawet jeśli jest od mniej znanego producenta, przeważnie należy on do większego, nawet światowego koncernu, dlatego część technologii droższych opon znajdziemy również w tańszych. Dzięki temu wspomniany „złoty środek” jest możliwy do znalezienia, a chcąc mieć bezpieczne opony nie musimy sobie rujnować portfela.
Przedstawiamy punktację z testu na mokrej i suchej nawierzchni oraz klasyfikację końcową.
Miejsce 1
Opona budżetowa europejska (Barum Bravuris 3HM)
Nowe ogumienie producenta należącego do światowego koncernu dobrze się spisuje w każdych warunkach i właściwie w każdym pomiarze zdobywa maksymalną ilość punktów. Jedynie w kwestii oporów toczenia uplasował się tuż za używaną oponą letnią.
Miejsce 2
Opona chińska (Nankang Sportmax AS-2)
Produkt z Chin dobrze sobie radzi we wszystkich konkurencjach na suchej nawierzchni, ustępuje natomiast w jednej z najważniejszych, czyli w hamowaniu na zroszonym asfalcie. Wykazuje też największe opory toczenia w całym teście.
Miejsce 3
Opona używana letnia
Zużycie bieżnika w pięcioletnim ogumieniu najlepiej widać w pomiarach aquaplaningu, dlatego mając założone ogumienie z drugiej ręki zalecamy powolne pokonywanie kałuż. Na suchym asfalcie jest już znacznie lepiej, szczególnie przy hamowaniu. Używany produkt letni uzyskał też najlepszy wynik oporów toczenia.
Miejsce 4
Opona bieżnikowana (Profil Prosport)
Regenerowana opona nie jest skuteczna ani na suchej, ani na mokrej powierzchni, dlatego przestrzegamy przed jej zastosowaniem. Na bezpieczeństwie podróżowania nie warto oszczędzać.
Miejsce 5
Opona używana zimowa
Jeżdżąc latem na „zimówce” nie można się spodziewać po niej odpowiednich parametrów. Bardzo szybko się zużywa, a przy tym trzeba szczególnie uważać na kałużach. Optymalne rozwiązanie na „dojeżdżenie”.
Szczegółowe wyniki testu
Opona | Budżetowa (Barum Bravuris 3HM) | Chińska (Nankang Sportmax AS-2) | Używana letnia | Bieżnikowana (Profil Prosport) | Używana zimowa |
---|---|---|---|---|---|
Hamowanie (M) 100-0 | 50,0 pkt | 37,7 pkt | 41,9 pkt | 36,8 pkt | 36,3 pkt |
Aquaplaning wzdłużny (M) | 20,0 pkt | 20,0 pkt | 17,6 pkt | 18,9 pkt | 18,3 pkt |
Aquaplaning poprzeczny (M) | 15,0 pkt | 14,7 pkt | 7,6 pkt | 12,5 pkt | 6,5 pkt |
Jazda na czas (M) | 15,0 pkt | 13,7 pkt | 13,4 pkt | 13,1 pkt | 13,3 pkt |
Hamowanie (S) 100-0 | 50,0 pkt | 50,0 pkt | 49,6 pkt | 43,7 pkt | 45,3 pkt |
Jazda na czas (S) | 19,5 pkt | 19,6 pkt | 20,0 pkt | 18,8 pkt | 19,4 pkt |
Własności jezdne (S) | 20,0 pkt | 18,8 pkt | 18,0 pkt | 16,7 pkt | 17,1 pkt |
Opory toczenia (S) | 7,6 pkt | 6,0 pkt | 10,0 pkt | 8,0 pkt | 6,1 pkt |
Suma punktów | 197,1 pkt | 180,5 pkt | 178,1 pkt | 168,5 pkt | 162,3 pkt |