OponySposób na tanią oponę letnią - PORADY

Sposób na tanią oponę letnią – PORADY

Porównanie opony letniej budżetowej, chińskiej, bieżnikowanej, używanej i zimowej. Nie każdego stać na renomowane opony letnie. Okazuje się jednak, że można znaleźć „złoty środek” między ograniczonym budżetem a wymaganym bezpieczeństwem.

Pochodzące od najlepszych producentów ogumienie premium zwykle gwarantuje najlepsze parametry w określonej dziedzinie, ale też wyróżnia się uniwersalnością, czyli zapewnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w każdych warunkach drogowych. Komplet takich opon jest jednak poza zasięgiem finansowym wielu kierowców. Tygodnik „Motor” sprawdził parametry pięciu tańszych propozycji na jazdę w lecie. Wziął pod uwagę dwie opony używane (letnią i zimową), nową oponę chińską i budżetową europejską oraz ogumienie bieżnikowane.

Nowe życie

Aquaplaning
Aquaplaning

Wytarcie bieżnika lub inne objawy zużycia opony wcale nie muszą oznaczać, że nadaje się do wyrzucenia. Dzisiaj istnieją zakłady wulkanizacyjne i wytwórnie zajmujące się ich regenerowaniem, czyli nakładaniem nowej warstwy gumy z wyciętym bieżnikiem. Mimo, że przypomina on ten z opon premium, o podobnych właściwościach można jedynie pomarzyć. Nowa guma to nie wszystko, gdyż struktura bieżnikowanej opony najczęściej jest zupełnie przypadkowa. Najogólniej – każda opona „pamięta” uszkodzenia, jakich doświadczyła, i nic już tego nie cofnie.

Ryzyko z drugiej ręki

Nawet jeśli używane ogumienie niewiele przejechało i wizualnie wygląda bardzo dobrze, guma pod wpływem czasu twardnieje, co skutkuje pogorszeniem właściwości jezdnych. Dodatkowo nie da się odtworzyć historii użytkowania opony, a dokładniej tego, ile razy podjeżdżała pod krawężnik lub miała kontakt z dziurami. To wszystko skutkuje osłabieniem struktury nośnej i obarcza jej zakup jeszcze większym ryzykiem.

Znacznie najrozsądniejszym wyjściem jest zakup nowego produktu z niższej półki. Zwykle mamy do wyboru dwie propozycje – ogumienie chińskie lub europejskie, ale budżetowe. W przypadku tych pierwszych rosnąca cena nie musi oznaczać polepszonych parametrów, dlatego nie wiadomo, jak opona z Chin będzie się zachowywać na drodze. Lepiej zainteresować się budżetówką z Europy. Nawet jeśli jest od mniej znanego producenta, przeważnie należy on do większego, nawet światowego koncernu, dlatego część technologii droższych opon znajdziemy również w tańszych. Dzięki temu wspomniany „złoty środek” jest możliwy do znalezienia, a chcąc mieć bezpieczne opony nie musimy sobie rujnować portfela.

Przedstawiamy punktację z testu na mokrej i suchej nawierzchni oraz klasyfikację końcową.

Miejsce 1

Opona budżetowa europejska (Barum Bravuris 3HM)

Opona budżetowa europejska (Barum Bravuris 3HM)
Barum Bravuris 3HM

Nowe ogumienie producenta należącego do światowego koncernu dobrze się spisuje w każdych warunkach i właściwie w każdym pomiarze zdobywa maksymalną ilość punktów. Jedynie w kwestii oporów toczenia uplasował się tuż za używaną oponą letnią.

Miejsce 2

Opona chińska (Nankang Sportmax AS-2)

Opona chińska (Nankang Sportmax AS-2)
Nankang Sportmax AS-2

Produkt z Chin dobrze sobie radzi we wszystkich konkurencjach na suchej nawierzchni, ustępuje natomiast w jednej z najważniejszych, czyli w hamowaniu na zroszonym asfalcie. Wykazuje też największe opory toczenia w całym teście.

 

Miejsce 3

Opona używana letnia

Opona używana letnia
Opona używana letnia

Zużycie bieżnika w pięcioletnim ogumieniu najlepiej widać w pomiarach aquaplaningu, dlatego mając założone ogumienie z drugiej ręki zalecamy powolne pokonywanie kałuż. Na suchym asfalcie jest już znacznie lepiej, szczególnie przy hamowaniu. Używany produkt letni uzyskał też najlepszy wynik oporów toczenia.

 

Miejsce 4

Opona bieżnikowana (Profil Prosport)

Opona bieżnikowana (Profil Prosport)
Opona bieżnikowana

Regenerowana opona nie jest skuteczna ani na suchej, ani na mokrej powierzchni, dlatego przestrzegamy przed jej zastosowaniem. Na bezpieczeństwie podróżowania nie warto oszczędzać.

 

Miejsce 5

Opona używana zimowa

Opona używana zimowa
Opona używana zimowa

Jeżdżąc latem na „zimówce” nie można się spodziewać po niej odpowiednich parametrów. Bardzo szybko się zużywa, a przy tym trzeba szczególnie uważać na kałużach. Optymalne rozwiązanie na „dojeżdżenie”.

 

 

Szczegółowe wyniki testu

OponaBudżetowa
(Barum Bravuris 3HM)
Chińska
(Nankang Sportmax AS-2)
Używana letniaBieżnikowana
(Profil Prosport)
Używana zimowa
Hamowanie (M)
100-0
50,0 pkt37,7 pkt41,9 pkt36,8 pkt36,3 pkt
Aquaplaning
wzdłużny (M)
20,0 pkt20,0 pkt17,6 pkt18,9 pkt18,3 pkt
Aquaplaning
poprzeczny (M)
15,0 pkt14,7 pkt7,6 pkt12,5 pkt6,5 pkt
Jazda
na czas (M)
15,0 pkt13,7 pkt13,4 pkt13,1 pkt13,3 pkt
Hamowanie (S) 100-050,0 pkt50,0 pkt49,6 pkt43,7 pkt45,3 pkt
Jazda na czas (S)19,5 pkt19,6 pkt20,0 pkt18,8 pkt19,4 pkt
Własności jezdne (S)20,0 pkt18,8 pkt18,0 pkt16,7 pkt17,1 pkt
Opory toczenia (S)7,6 pkt6,0 pkt10,0 pkt8,0 pkt6,1 pkt
Suma punktów197,1 pkt180,5 pkt178,1 pkt168,5 pkt162,3 pkt

Jak Motor testuje opony

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji