Często błędnie sądzimy, że im większy samochód z zewnątrz, tym jest przestronniejszy w środku i ma pojemniejszy bagażnik. Rzeczywiste rezultaty okazują się zaskakujące. Oto nasze zestawienie przestronności samochodów w różnych klasach.
Producenci dwoją się i troją, wyposażając swoje auta w wymyślne schowki, systemy składania foteli i inne rozwiązania podnoszące praktyczność. Jednak ich sens mija się z celem, jeśli samochód zapewnia zbyt mało przestrzeni wewnątrz. Nie mniejsze znaczenie mają możliwości przewozowe. I choć to prawda, że im mniejszy samochód, tym mniej przewiezie, czasami zdarzają się od tego wyjątki i np. auto miejskie ma większy bagażnik od niejednego kompaktu. Podobnie z kwestią ładowności – potrafi się kształtować na zaskakująco podobnym poziomie w różnych segmentach.
Funkcjonalność pod lupą
Dla niektórych odbiorców (np. rodzin z dziećmi) przestronność samochodu ma bardziej kluczowe znaczenie niż moc silnika czy bogate wyposażenie. Dlatego też tygodnik „Motor” postanowił przeprowadzić własny test praktyczności 85 modeli z sześciu klas segmentowych i wybrać te wykazujące się największą wszechstronnością i praktycznością. Samochody sprawdzono w trzech kategoriach: przestronności wnętrza, pojemności bagażnika i ładowności. Rezultaty oceniono na podstawie własnych testów redakcyjnych, nie wartościach podanych w katalogu.
Przestronność wnętrza
Najważniejszym kryterium, wliczającym się w aż 60% ogólnej oceny w teście, jest przestronność wnętrza. Aby móc ją określić, w środku przeprowadzono sześć pomiarów: wysokości i szerokości z przodu i z tyłu, miejsca na nogi dla kierowcy i pasażera z tyłu pod odsunięcia fotela kierowcy o 1 metr od pedałów – tyle mniej więcej potrzebuje statystyczny kierowca o wzroście 178 cm. Wszystkie zmierzone parametry następnie zsumowano. Jeśli samochody osiągnęły wynik powyżej 60 punktów, wykazują się ponadprzeciętną przestronnością w klasie. Jeśli mniej – trochę im brakuje.
Pojemność bagażnika
Kolejne 30% całkowitej oceny stanowi pojemność bagażnika. Ten parametr jest jednym z najczęściej fałszowanych przez producentów, gdyż mają duże pole manewru. Mogą podać pojemność do linii okien lub dachu, a także wyliczoną łącznie ze schowkami w podłodze. Pomiary redakcyjne w przypadku wszystkich aut były wyliczane tak samo – za pomocą litrowych pudełek i bez uwzględniania schowków.
Rzeczywista ładowność
Trzecią i najmniej istotną kategorią jest ładowność. Czasami może się okazać, że samochód ma duży bagażnik i obszerne wnętrze, ale może na pokład zabrać najmniej kilogramów. Parametr ładowności oblicza się, odejmując masę własną pojazdu od jego dopuszczalnej masy całkowitej (DMC). Ponieważ rzeczywiste pomiary masy aut okazywały się być kilkadziesiąt kilogramów wyższe od deklarowanych przez producentów, a DMC nie może zostać przekroczona, wyliczona ładowność często była niższa od tej „na papierze”.
Po zsumowaniu wyników tych trzech kategorii wyłoniły się najbardziej wszechstronne i pakowne auta w klasie, ale i też te mniej przyjazne rodzinom z dziećmi. Przyjrzyjmy się szczegółowym zestawieniom z sześciu segmentów.
Auta małe/miejskie
Funkcjonalność jest mocną stroną Chevroleta Aveo – pod ekstrawagancką karoserią znajdziemy najprzestronniejsze wnętrze w klasie i spory bagażnik (w tej kwestii ustępuje tylko Seatowi Ibizie). Spośród 20 badanych w tej klasie aut znalazło się też kilka z segmentu mini. Wymiary ich wnętrz wcale nie odstawały od konkurentów „o oczko wyżej”, jednak najwięcej traciły na bagażniku i ładowności.
Marka/model | Przestr. | Przestr. | Bagażnik | Bagażnik | Ładow. | Ładow. | Suma |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Chevrolet Aveo (5d) | 648 cm | 62,1 pkt | 306 l | 36,9 pkt | 421 kg | 10,0 pkt | 109,0 pkt |
Seat Ibiza (5d) | 626 cm | 60,1 pkt | 332 l | 38,7 pkt | 423 kg | 10,1 pkt | 108,9 pkt |
Renault Clio | 622 cm | 59,7 pkt | 278 l | 34,6 pkt | 421 kg | 10,0 pkt | 104,3 pkt |
Fiat Punto (5d) | 623 cm | 59,8 pkt | 260 l | 32,8 pkt | 501 kg | 11,6 pkt | 104,2 pkt |
Hyundai i20 | 630 cm | 60,5 pkt | 267 l | 33,5 pkt | 348 kg | 8,0 pkt | 101,9 pkt |
Opel Corsa (5d) | 630 cm | 60,5 pkt | 242 l | 30,8 pkt | 435 kg | 10,4 pkt | 101,6 pkt |
Toyota Yaris (5d) | 628 cm | 60,3 pkt | 251 l | 31,8 pkt | 399 kg | 9,5 pkt | 101,6 pkt |
Citroen C3 | 618 cm | 59,3 pkt | 257 l | 32,5 pkt | 408 kg | 9,7 pkt | 101,5 pkt |
Peugeot 208 (5d) | 626 cm | 60,1 pkt | 234 l | 29,8 pkt | 466 kg | 11,0 pkt | 100,8 pkt |
Ford Fiesta (5d) | 614 cm | 58,9 pkt | 252 l | 31,9 pkt | 404 kg | 9,6 pkt | 100,5 pkt |
Kia Rio (5d) | 630 cm | 60,5 pkt | 226 l | 28,7 pkt | 460 kg | 10,9 pkt | 100,0 pkt |
Mazda 2 (5d) | 628 cm | 60,3 pkt | 223 l | 28,3 pkt | 452 kg | 10,7 pkt | 99,3 pkt |
Nissan Micra (5d) | 611 cm | 58,6 pkt | 226 l | 28,7 pkt | 412 kg | 9,8 pkt | 97,1 pkt |
Volkswagen Polo (5d) | 620 cm | 59,5 pkt | 214 l | 26,9 pkt | 442 kg | 10,5 pkt | 97,0 pkt |
Fiat Panda | 622 cm | 59,7 pkt | 214 l | 26,9 pkt | 421 kg | 10,0 pkt | 96,7 pkt |
Skoda Citigo (5d) | 632 cm | 60,6 pkt | 206 l | 25,7 pkt | 375 kg | 8,8 pkt | 95,1 pkt |
Volkswagen Up! (3d) | 632 cm | 60,6 pkt | 206 l | 25,7 pkt | 374 kg | 8,8 pkt | 95,1 pkt |
Suzuki Swift (5d) | 621 cm | 59,6 pkt | 185 l | 21,8 pkt | 462 kg | 10,9 pkt | 92,3 pkt |
Kia Picanto | 622 cm | 59,7 pkt | 170 l | 18,4 pkt | 378 kg | 8,9 pkt | 87,0 pkt |
Renault Twingo | 622 cm | 59,7 pkt | 167 l | 17,6 pkt | 381 kg | 9,0 pkt | 86,3 pkt |
Auta kompaktowe
Tutaj przebadano zarówno odmiany pięciodrzwiowe, jak i kombi najpopularniejszych reprezentantów klasy kompaktowej. Wydłużone wersje biją na głowę hatchbacki pod względem pojemności bagażnika, lecz ich ładowności są tylko nieznacznie większe, a niekiedy nawet mniejsze, jak w przypadku Opla Astry Caravan lub Kii Cee’d SW. Zwycięska Skoda Octavia jako jedyna w pierwszej 10. jest liftbackiem. Nie wygrała w żadnej kategorii, ale wykazuje się największą wszechstronnością w klasie.
Marka/model | Przestr. | Przestr. | Bagażnik | Bagażnik | Ładow. | Ładow. | Suma |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Honda Civic (kombi) | 648 cm | 59,9 pkt | 603 l | 39,7 pkt | 460 kg | 9,2 pkt | 108,8 pkt |
Volkswagen Golf (kombi) | 659 cm | 60,9 pkt | 504 l | 35,7 pkt | 500 kg | 10,0 pkt | 106,7 pkt |
Kia Cee’d (kombi) | 663 cm | 61,2 pkt | 440 l | 32,2 pkt | 569 kg | 11,3 pkt | 104,7 pkt |
Opel Astra (kombi) | 658 cm | 60,8 pkt | 452 l | 32,9 pkt | 524 kg | 10,5 pkt | 104,2 pkt |
Peugeot 308 (kombi) | 652 cm | 60,3 pkt | 481 l | 34,6 pkt | 466 kg | 9,3 pkt | 104,1 pkt |
Seat Leon (kombi) | 655 cm | 60,5 pkt | 450 l | 32,8 pkt | 520 kg | 10,4 pkt | 103,8 pkt |
Toyota Auris (kombi) | 636 cm | 58,7 pkt | 513 l | 36,1 pkt | 435 kg | 8,6 pkt | 103,5 pkt |
Hyundai i30 (kombi) | 659 cm | 60,9 pkt | 422 l | 31,0 pkt | 513 kg | 10,3 pkt | 102,2 pkt |
Renault Megane (kombi) | 637 cm | 58,8 pkt | 486 l | 34,8 pkt | 425 kg | 8,3 pkt | 102,0 pkt |
Citroen C4 | 638 cm | 58,9 pkt | 447 l | 32,6 pkt | 438 kg | 8,6 pkt | 100,2 pkt |
Chevrolet Cruze (4d) | 651 cm | 60,2 pkt | 393 l | 28,9 pkt | 436 kg | 8,6 pkt | 97,6 pkt |
Honda Civic (5d) | 644 cm | 59,5 pkt | 398 l | 29,3 pkt | 427 kg | 8,3 pkt | 97,1 pkt |
Hyundai i30 (5d) | 656 cm | 60,6 pkt | 349 l | 24,9 pkt | 554 kg | 11,0 pkt | 96,6 pkt |
Renault Megane (5d) | 633 cm | 58,5 pkt | 387 l | 28,4 pkt | 476 kg | 9,5 pkt | 96,4 pkt |
Kia Cee’d (5d) | 657 cm | 60,7 pkt | 340 l | 24,0 pkt | 584 kg | 11,5 pkt | 96,2 pkt |
Opel Astra (5d) | 658 cm | 60,8 pkt | 332 l | 23,1 pkt | 580 kg | 11,4 pkt | 95,4 pkt |
Peugeot 308 | 651 cm | 60,2 pkt | 337 l | 23,7 pkt | 520 kg | 10,4 pkt | 94,3 pkt |
Seat Leon (5d) | 657 cm | 60,7 pkt | 335 l | 23,5 pkt | 501 kg | 10,1 pkt | 94,2 pkt |
Mazda 3 (5d) | 631 cm | 58,3 pkt | 343 l | 24,3 pkt | 514 kg | 10,3 pkt | 92,9 pkt |
Ford Focus (5d) | 639 cm | 59,0 pkt | 331 l | 23,0 pkt | 542 kg | 10,8 pkt | 92,9 pkt |
Volkswagen Golf (5d) | 658 cm | 60,8 pkt | 322 l | 22,0 pkt | 490 kg | 9,8 pkt | 92,6 pkt |
Toyota Auris (5d) | 637 cm | 58,8 pkt | 344 l | 24,4 pkt | 432 kg | 8,5 pkt | 91,7 pkt |
Fiat Bravo | 648 cm | 59,9 pkt | 330 l | 22,9 pkt | 445 kg | 8,8 pkt | 91,6 pkt |
Mitsubishi Lancer (5d) | 645 cm | 59,6 pkt | 269 l | 14,5 pkt | 512 kg | 10,3 pkt | 84,4 pkt |
Auta klasy średniej
W teście wzięły udział wyłącznie odmiany kombi. Triumfująca Skoda Superb ma najobszerniejsze ze wszystkich wnętrze i bagażnik, lecz w kwestii ładowności ustępuje już większości rywali. Właśnie w tej trzeciej kategorii najwięcej traci Renault Laguna, przez co zajęła tutaj ostatnie miejsce.
Marka/model | Przestr, | Przestr, | Bagażnik | Bagażnik | Ładow. | Ładow. | Suma |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skoda Superb (kombi) | 682 cm | 61,8 pkt | 562 l | 35,4 pkt | 525 kg | 9,9 pkt | 107,1 pkt |
Ford Mondeo (kombi) | 660 cm | 59,8 pkt | 539 l | 34,4 pkt | 569 kg | 10,7 pkt | 104,9 pkt |
Toyota Avensis (kombi) | 654 cm | 59,3 pkt | 482 l | 31,3 pkt | 550 kg | 10,3 pkt | 100,9 pkt |
VW Passat (kombi) | 665 cm | 60,3 pkt | 472 l | 30,7 pkt | 506 kg | 9,5 pkt | 100,5 pkt |
Hyundai i40 (kombi) | 675 cm | 61,2 pkt | 440 l | 28,6 pkt | 503 kg | 9,4 pkt | 99,2 pkt |
Opel Insignia (kombi) | 656 cm | 59,5 pkt | 433 l | 28,1 pkt | 571 kg | 10,7 pkt | 98,2 pkt |
Citroen C5 (kombi) | 647 cm | 58,6 pkt | 424 l | 27,4 pkt | 581 kg | 10,9 pkt | 96,9 pkt |
Mazda 6 (kombi) | 664 cm | 60,2 pkt | 386 l | 24,2 pkt | 539 kg | 10,1 pkt | 94,5 pkt |
Renault Laguna (kombi) | 653 cm | 59,2 pkt | 409 l | 26,2 pkt | 439 kg | 7,9 pkt | 93,3 pkt |
Minivany/kombivany
Najtańsza Dacia Lodgy ma rekordowo pojemny bagażnik, ale kosztem centymetrów w przedziale pasażerskim. Na szczęście jej ładowność jest typowa w tej klasie i kształtuje się w okolicach 600 kilogramów. Ostatni Ford C-Max wykazuje się podobną przestronnością i ładownością jak rywal z Rumunii, ale ma niemal dwukrotnie mniejszy bagażnik. To ogromna różnica jak na jeden segment.
Marka/model | Przestr. | Przestr. | Bagażnik | Bagażnik | Ładown. | Ładown. | Suma |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Dacia Lodgy | 663 cm | 59,8 pkt | 717 l | 41,2 pkt | 610 kg | 10,1 pkt | 111,0 pkt |
Peugeot 5008 | 662 cm | 59,7 pkt | 517 l | 33,9 pkt | 682 kg | 11,1 pkt | 104,7 pkt |
Volkswagen Touran | 661 cm | 59,6 pkt | 552 l | 35,5 pkt | 548 kg | 8,9 pkt | 104,1 pkt |
Renault Grand Scenic | 673 cm | 60,7 pkt | 514 l | 33,7 pkt | 582 kg | 9,6 pkt | 104,0 pkt |
Opel Zafira Tourer | 666 cm | 60,1 pkt | 394 l | 25,7 pkt | 654 kg | 10,7 pkt | 96,5 pkt |
Mazda 5 | 666 cm | 60,1 pkt | 380 l | 24,4 pkt | 594 kg | 9,8 pkt | 94,3 pkt |
Fiat Freemont | 670 cm | 60,4 pkt | 368 l | 23,3 pkt | 590 kg | 9,7 pkt | 93,4 pkt |
Toyota Verso | 668 cm | 60,2 pkt | 349 l | 21,3 pkt | 625 kg | 10,3 pkt | 91,8 pkt |
Chevrolet Orlando | 668 cm | 60,2 pkt | 356 l | 22,0 pkt | 562 kg | 9,2 pkt | 91,5 pkt |
Ford C-Max | 657 cm | 59,2 pkt | 357 l | 22,2 pkt | 609 kg | 10,1 pkt | 91,4 pkt |
SUV-y/crossovery
Toyota RAV4 zajęła pierwsze miejsce dzięki temu, że utrzymywała wysokie pozycje we wszystkich kategoriach. Oferuje najwięcej miejsca dla podróżnych i na bagaże, a ładownością ustępuje tylko znacznie mniejszej Skodzie Yeti. Kryterium pojemności bagażnika okazało się być decydujące dla trzech ostatnich miejsc (VW Tiguana, Skody Yeti i Subaru XV), mimo że ładownością i przestronnością wcale nie odstają od rywali.
Marka/model | Przestr. | Przestr. | Bagażnik | Bagażnik | Ładow. | Ładow. | Suma |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toyota RAV4 | 670 cm | 61,0 pkt | 494 l | 34,1 pkt | 561 kg | 11,2 pkt | 106,3 pkt |
Honda CR-V | 666 cm | 60,6 pkt | 520 l | 35,4 pkt | 414 kg | 8,1 pkt | 104,1 pkt |
Mazda CX-5 | 663 cm | 60,3 pkt | 453 l | 31,8 pkt | 471 kg | 9,6 pkt | 101,7 pkt |
Suzuki Grand Vitara (5d) | 658 cm | 59,9 pkt | 436 l | 30,7 pkt | 418 kg | 8,3 pkt | 98,8 pkt |
Subaru Forester | 675 cm | 61,4 pkt | 388 l | 27,0 pkt | 451 kg | 9,1 pkt | 97,5 pkt |
Hyundai ix35 | 654 cm | 59,5 pkt | 403 l | 28,3 pkt | 478 kg | 9,7 pkt | 97,5 pkt |
Kia Sportage | 653 cm | 59,4 pkt | 384 l | 26,7 pkt | 500 kg | 10,2 pkt | 96,3 pkt |
SsangYong Korando | 653 cm | 59,4 pkt | 373 l | 25,7 pkt | 519 kg | 10,5 pkt | 95,7 pkt |
Nissan Qashqai | 649 cm | 59,0 pkt | 371 l | 25,5 pkt | 478 kg | 9,7 pkt | 94,3 pkt |
Volkswagen Tiguan | 659 cm | 60,0 pkt | 317 l | 19,7 pkt | 540 kg | 10,9 pkt | 90,5 pkt |
Skoda Yeti | 662 cm | 60,2 pkt | 298 l | 17,1 pkt | 572 kg | 11,4 pkt | 88,7 pkt |
Subaru XV | 650 cm | 59,1 pkt | 314 l | 19,3 pkt | 491 kg | 10,0 pkt | 88,4 pkt |
Duże SUV-y
Najwięksi reprezentanci SUV-ów mają największe parametry ładowności ze wszystkich w teście, niewiele też ustępują minivanom w kwestii przestronności wnętrza. Pierwsza „trójka” (LR Discovery, Toyota Land Cruiser i Mercedes ML) jest najlepsza we wszystkich trzech kategoriach. Rozczarowują ciasne wnętrza SUV-ów Volvo i mały bagażnik Porsche Cayenne – niewiele mniejsze mają typowe kompakty.
Marka/model | Przestr. | Przestr. | Bagażnik | Bagażnik | Ładow. | Ładow. | Suma |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Land Rover Discovery | 676 cm | 60,5 pkt | 497 l | 34,2 pkt | 641 kg | 10,7 pkt | 105,3 pkt |
Mercedes ML | 675 cm | 60,4 pkt | 465 l | 32,4 pkt | 690 kg | 11,3 pkt | 104,1 pkt |
Toyota Land Cruiser 150 | 680 cm | 60,8 pkt | 463 l | 32,3 pkt | 657 kg | 10,9 pkt | 104,0 pkt |
BMW X5 | 679 cm | 60,7 pkt | 420 l | 29,4 pkt | 597 kg | 10,0 pkt | 100,1 pkt |
Volvo XC60 | 663 cm | 59,3 pkt | 421 l | 29,5 pkt | 574 kg | 9,6 pkt | 98,4 pkt |
Audi Q7 | 665 cm | 59,5 pkt | 389 l | 27,0 pkt | 625 kg | 10,4 pkt | 96,9 pkt |
BMW X3 | 666 cm | 59,6 pkt | 445 l | 31,1 pkt | 417 kg | 5,6 pkt | 96,4 pkt |
Volvo XC90 | 661 cm | 59,1 pkt | 383 l | 26,5 pkt | 601 kg | 10,0 pkt | 95,6 pkt |
Porsche Cayenne | 670 cm | 60,0 pkt | 369 l | 25,2 pkt | 588 kg | 9,8 pkt | 95,0 pkt |