Skrzynie automatyczne - PRZEGLĄD

Skrzynie automatyczne – PRZEGLĄD

Skrzynie zautomatyzowane

To najprostszy typ skrzyni automatycznej. Jest oparty na manualnej, ale dodano w niej zewnętrzny mechanizm przełączenia biegów i siłownik sprzęgła. Dzięki takiemu rozwiązaniu skrzynia jest prosta w budowie, co przekłada się na niższe koszty napraw i części. Zwykle też nie ma wpływu na zużycie paliwa. Niestety, biegi zmienia bardzo powoli i ma opóźnioną reakcję na kickdown.

Alfa Romeo Selespeed
Alfa Romeo Selespeed - Alfa Romeo 156
Alfa Romeo Selespeed – Alfa Romeo 156

Zużycie paliwa: +0,4 l/100 km

Ocena: 1/5

Dość stara skrzynia (debiut w 1999 roku), opracowana z firmą Magneti Marelli. Większości kierowców przeszkadza jej powolna praca.

 

Citroen/Peugeot MCP
Citroen Peugeot MCP - Citroen C4 Picasso
Citroen Peugeot MCP – Citroen C4 Picasso

Zużycie paliwa: +0,2 l/100 km

Ocena: 2/5

Najczęściej spotykana w C4 Picasso kolejna skrzynia tego typu po Sensodrive. Szybkość pracy mocno ograniczona.

Fiat Dualogic
Fiat Dualogic - Fiat Bravo
Fiat Dualogic – Fiat Bravo

Zużycie paliwa: +0,2 ;/100 km

Ocena: 2/5

Również opracowana wspólnie z Magneti Marelli… i również ospale zmieniająca biegi. Stosowana m.in. w Bravo.

 

Opel Easytronic
Opel Easytronic - Opel Adam
Opel Easytronic – Opel Adam

Zużycie paliwa: +0,2 l/100 km

Ocena: 2/5

Najczęściej sparowana z silnikami od 1.0 do 1.8. Także tutaj mamy do czynienia z powolnym działaniem.

 

Toyota MMT
Toyota MMT - Toyota Yaris
Toyota MMT – Toyota Yaris

Zużycie paliwa: +0,2 l/100 km

Ocena: 2/5

Oferowana w takich autach japońskiej marki jak Yaris, Corolla, Corolla Verso. Nie ma się co spodziewać pod niej sportowych doznań.

 

Skrzynie bezstopniowe CVT

Do jej budowy zalicza się przekładnię pasową, zmieniającą w sposób ciągły położenie poprzez rozsuwanie się stożkowych kół. Wyjątkiem jest skrzynia Toyoty, wykorzystująca bezstopniową przekładnię planetarną. Działa ona na innej zasadzie i jest bezawaryjna. Skrzynie mają niewielką masę i gabaryty, a przy tym dużą liczbę możliwych przełożeń. Nie zapewniają jednak dobrych osiągów i bywają usterkowe (oprócz Toyot).

Audi Multitronic
Audi Multitronic - Audi A4
Audi Multitronic – Audi A4

Zużycie paliwa: +0,2 l/100 km

Ocena: 1/5

Znajdziemy ją w A4 i A6 z przednim napędem. Jej bariera eksploatacyjna to 200 tys. km – później może już zostać „skarbonką”.

 

Mitsubishi CVT
Mitsubishi CVT - Mitsubishi Outlander
Mitsubishi CVT – Mitsubishi Outlander

Zużycie paliwa: +0,3 l/100 km

Ocena: 2/5

Skrzynia firmy Jatco, która należy do Nissana. Jest dość trwała i komfortowa, ale ogranicza osiągi.

 

 

Subaru Lineartronic
Subaru Lineartronic - Subaru XV
Subaru Lineartronic – Subaru XV

Zużycie paliwa: +0,4 l/100 km

Ocena: 2/5

Lekko podnosi zużycie paliwa i pogarsza osiągi, ale nie ma informacji o jej typowych awariach.

 

Toyota Hybrid
Toyota Hybrid - Toyota Prius
Toyota Hybrid – Toyota Prius

Zużycie paliwa: brak wersji manualnych

Ocena: 5/5

Konstrukcja Toyoty, w której przekładnia planetarna łączy napęd spalinowy i elektryczny. Ma też elektryczne zmienne przełożenie, co czyni ją praktycznie niezniszczalną.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji