Klasyczne skrzynie automatyczne (hydrokinetyczne)
To najstarszy typ skrzyni. Swoją nazwę zawdzięcza konwerterowi zastępującemu sprzęgło, a jest nim przekładnia hydrokinetyczna. Skrzynie są wciąż rozwijane – najnowsze mogą mieć nawet 9 biegów. Nie brakuje w niej zaawansowanej elektroniki, m.in. algorytmów uczących się stylu jazdy kierowcy. Przekładnie hydrokinetyczna zapewniają bardzo płynne ruszanie i zmianę biegów, także pod dużym obciążeniem samochodu. Generują jednak spore straty przez zmianę biegów z wykorzystaniem sterowanych hydraulicznie przekładni planetarnych. Niekorzystnie wpływają też na osiągi i zużycie paliwa i bywają drogie w naprawach.
Audi Tiptronic
Zużycie paliwa: +0,3 l/100 km
Wybrane modele: Audi A6 C6 5.2 V10 425 KM, Audi S8 5.2 V10 425 KM
Ocena: 2/5
Skrzynia spokrewniona z ZF 6HP montowaną w samochodach BMW. Pojawiła się w 2001 roku w wersjach quattro, a w 2006 roku przeszła modernizację. Przekładnię trapią problemy z przegrzewaniem oleju i zdarzają się uszkodzenia sterownika. Na szczęście łatwo do niej dostać części.
BMW ZF 6HP
Zużycie paliwa: +0,2 l/100 km
Wybrane modele: BMW serii 5 E60 530i 258 KM, BMW X3 30d 204 KM
Ocena: 2/5
Pojawiła się w podobnym okresie co przekładnia Audi, bo w 2001 roku w serii 7. Później znalazła zastosowanie w serii 3 E90 i serii 5 E60, a także w Jaguarach i Audi. Niezbyt nadaje się do silników z wysokim momentem obrotowym – dochodzi wtedy do uszkodzenia koszyka wejściowego. Przy umiarkowanym momencie jest dość trwała.
Ford/Mazda 4F27E/FN-4A-EL
Zużycie paliwa: +0,9 l/100 km
Wybrane modele: Mazda 3 1.6 105 KM, Ford Focus I 2.0 131 KM
Ocena: 2/5
Trwała skrzynia, choć tylko czterobiegowa. Sprawnie zmienia biegi, ale nieco podnosi zużycie paliwa. Potrafi wytrzymać nawet 500 tys. kilometrów. Jej debiut datuje się na 2000 rok.
Mercedes 7G-Tronic (722.9)
Zużycie paliwa: -0,6 l/100 km
Wybrane modele: Mercedes E500 W211 5.0 306 KM, Mercedes S430 W220 4.3 279 KM
Ocena: 3/5
Dość rewolucyjna w momencie swojego debiutu w 2003 roku – mogła redukować nawet o dwa biegi i miała dwa przełożenia wsteczne. Była też pierwszą na świecie skrzynią siedmiobiegową. Co się psuje? Sterowniki, jednak może pomóc wgranie nowego programu.
Jeep 545RFE
Zużycie paliwa: +0,7 l/100 km
Wybrane modele: Jeep Grand Cherokee WJ 4.7 231 KM, Jeep Commander 3.7 214 KM
Ocena: 2/5
Długowieczna przekładnia, przystosowana do aut z napędem 4×4. Biegi zmienia wolno, ale płynnie. Pierwsze awarie pojawiają się zwykle po przekroczeniu 400 tys. km.
Opel Aisin TF-80 SC
Zużycie paliwa: +0,5 l/100 km
Wybrane modele: Opel Insignia CDTi 2.0 160 KM, Volvo XC60 D5 2.4 163 KM
Ocena: 2/5
Skrzynia z koncernu General Motors, ale trafiła do wielu innych aut, np. Alfa Romeo 159, Ford Mondeo, Peugeot 407 lub Volvo XC60. Zajmuje niewiele miejsca, jednak trwałość jest niewystarczająca i kosztowna. Typowa awaria bloku elektrozaworów pochłonie z portfela 6 tys. złotych.
Toyota A750
Zużycie paliwa: +0,2 l/100 km
Wybrane modele: Toyota Land Cruiser V8 4.7 238 KM, Lexus LX 4.7 V8 272 KM, Toyota Land Cruiser D-4D 3.0 166 KM
Ocena: 3/5
Pancerna skrzynia Toyoty, montowana w od 2003 roku w jej flagowych terenówkach. Bez problemu wytrzymuje jazdę w trudnych warunkach, ale jest dość ospała. Co innego bezawaryjność – pół miliona kilometrów to dla niej żaden wyczyn, pod warunkiem regularnych wymian oleju.
Volvo Aisin AW55-50
Zużycie paliwa: +0,4 l/100 km
Wybrane modele: Volvo S60 2.5 Turbo 2.5 210 KM, Volvo XC90 D5 2.4 163 KM
Ocena: 1/5
Dość kapryśna konstrukcja, do spotkania głównie w samochodach Volvo. Automat ma 5 biegów i miewa problemy z zaworami elektromagnetycznymi, a objawia się to szarpaniem po przełączeniu z N na D. Niektóre jej wady trudno jednak zdiagnozować podczas jazdy.
Pozostałe skrzynie hydrokinetyczne
Fiat ZF 9HP
Zużycie paliwa: +0,4 l/100 km
Ocena: 3/5
9-biegowy automat z modelu 500X. W początkowym okresie produkcji miała miejsce jej akcja przywoławcza.
Honda ZF 9HP
Zużycie paliwa: + 0,2 l/100 km
Ocena: 3/5
Przekładnia z CR-V z silnikiem 1.6 i-DTEC. Ma 9 przełożeń. Na razie trudno określić jej awaryjność.
Hyundai/Kia A6LF/MF/GF
Zużycie paliwa: +0,3 l/100 km
Ocena: 3/5
Ma sześć biegów i występuje w SUVach Kii (Sportage, Sorento). Mechanicy z reguły chwalą jej trwałość.
Mercedes 9G-Tronic
Zużycie paliwa: -0,1 l/100 km
Ocena: 4/5
Rozwinięcie skrzyni 7G-Tronic, odpowiednio do nazwy ma teraz 9 biegów. Wytrzymuje zaskakująco duży moment obrotowy – do 1000 Nm. Produkowana od 2013 roku.
Peugeot/Citroen EAT6
Zużycie paliwa: +0,5 l/100 km
Ocena: 2/5
Przekładnia firmy Aisin, opisywana już jako TF-80 SC. Występuje w wielu autach koncernu PSA.
Range Rover ZF 8HP
Zużycie paliwa: brak wersji manualnych
Ocena: 4/5
Skrzynia dość popularna, a przy tym wytrzymała i odporna na wysoki moment obrotowy.
VW Touareg ZF 8HP
Zużycie paliwa: brak wersji manualnych
Ocena: 4/5
Jej debiut to 2008 rok. Skrzynia trafiła także do modeli BMW, Porsche, Audi i Bentleya. Jest w stanie przenieść 1000 Nm momentu obrotowego.
Volvo Geartronic 8
Zużycie paliwa: +0,2 l/100 km
Ocena: 3/5
Przekładnia firmy Aisin o oznaczeniu AWF8F35, stosowana także w BMW serii 2 i Lexusach RX. Cechuje się niskimi oporami wewnętrznymi. W produkcji od 2013 roku.