Skoda świętuje okrągłą rocznicę – 120 lat temu producent wdrożył pierwsze samodzielnie zaprojektowane silniki. Do dziś marka ma swoje własne centrum projektowo-badawcze – obecnie w koncernie Volkswagen odpowiada za budowę jednostek wolnossących.
120 lat temu, 18 listopada 1899 roku, firma Laurin & Klement z Mladej Boleslav (później przejęta przez koncern Skoda) zaprezentowała motocykle Slavia napędzane 1-cylindrowym silnikiem o mocy 1,25 i 1,75 KM – pierwszymi jednostkami własnej konstrukcji. Václav Laurin opracował do nich również elektryczny zapłon i gaźnik. Wkrótce powstały także motory 2- i 4-cylindrowe.
Pierwszy silnik do samochodu zadebiutował w 1905 roku – była to chłodzona cieczą jednostka V2 (7 KM), która trafiła do modelu Voiturette A, pierwszego automobilu Laurin&Klement. Dwa lata później zbudowano pierwszy 8-cylindrowy motor w Europie Środkowej (FF), a wkrótce także napęd hybrydowy, uzupełniony o dwie jednostki elektryczne. Równocześnie w Mladej Boleslavi powstawały silniki stacjonarne, silniki do maszyn rolniczych oraz generatory prądu.
W 1929 r. Skoda rozpoczęła montaż jednostek napędowych na linii produkcyjnych. Pod koniec lat 30. gama jednostek Skody sięgała od 1-litrowych motorów do podstawowych modeli aż po 4-litrowy silnik V8 napędzający topowego Superba 4000. Kolejna rewolucja przyszła w latach 60. – model 1000 MB jako pierwszy w historii Skody otrzymał jednostkę z lekkim blokiem odlewanym z aluminium.
Skoda ma także doświadczenie w produkcji silników wyścigowych: model 130 RS z końca lat 70., zasilany 1,3-litrową jednostką o mocy 140 KM, zajął dwa pierwsze miejsca w swojej klasie w słynnym Rajdzie Monte Carlo. Ona także miała aluminiowy blok, podobnie jak motor Skody Favorit – nowoczesnego przednionapędowego kompaktu zaprezentowanego w 1987 r.
Lata 90. to już epoka, gdy Skoda trafiła pod skrzydła Volkswagena i szybko została dostawcą silników dla innych marek koncernu. Pierwszą jednostką projektu Skody był 3-cylindrowy motor 1.0 o mocy 50 KM, a kolejną – również 3-cylindrowy silnik 1.2 HTP, znany m.in. z Polo i Fabii (zdj. główne). W Mladej Boleslav powstał także projekt 4-cylindrowej jednostki 1.2 TSI, zaprezentowanej w 2009 r.
Rok 2014 przyniósł otwarcie nowego Centrum Silników w Mladej Boleslav, gdzie testowane są nowe konstrukcje. Najnowszą z nich jest motor 1.0 MPI EVO, wprowadzony w 2018 r., o mocy 65-80 KM. Skoda odpowiada obecnie za projektowanie i montaż wszystkich 3- i 4-cylindrowych silników wolnossących koncernu VW na świecie.
Ze swojego doświadczenia inżynierowie Skody korzystają także w motorsporcie – byli oni zaangażowani w zaprojektowanie silnika do rajdowej Fabii R5.